Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: jagälskarhavet skrivet 26 jan-07 kl 18:06
-
Jag har en dröm om at resa ett vindkraftverk för att värma upp huset och evt framtida växthus/pool.Idag har jag solfångare som klarar uppvärmning/varmvatten 5mnd pr år,resten kör jag med ved.Men som sagt-det vore kul at verkligen kunna slösa med värmen i växthus/pool.
Jag har en 32 m hög fackverksmast som jag fick när militären la ner en linkstation i närheten,men behöver skaffa rotor och generator.
Jag har endel erfarenhet med svetsning/konstruktion/el,med behöver hjälp med detta projekt av folk som sysslat med det i praktiken.
Jag har många frågor som behöver besvaras,och ideer som behöver kommenteras av folk som vet.Alltså:
Jag har ett hus med vedpanna/solfångare och acktank på 8m3.I acktanken sitter 3 st 3-fas 9kw elpatroner beräknade på 380 volt.Masten kan resas ca 50 m från huset.Jag hade tänkt mig en rotor ca 6-7 m i dia och en generator på ca 20-30 kw.Kan man köpa en växelströmsgenerator från nån båtskrot och sedan skaffa rotor separat?Lösningar för innställning mot vinden/uppbromsning/urvridning från övervind?Kan man tänka så här:I och med att elen enbart skall användas till uppvärmning av vatten,kan man skippa frekvensstyrningen-det spelar ingen roll om det är 5 eller 500 hz.
Vidare:det är inte så noga med spänningen häller,både kablar och elpatroner är godkända för 1 KV,spänningsregleringen kan alltså göras mkt enkel,spänningen får lov att variera mellan 0 och 1000 volt,och behöver ej hållas strikt runt 380/400V.Rätt?
Hur är det med en vanlig växelströmsgenerator på 20- 30 kw som tex suttit i en båt-funkar den bara innanför ett snävt varvtalsområde,eller kan den kopplas direkt till en rotor som sedan får snurra runt så fort vinden vill at den skall?
Sista frågan:Om det går at lösa problemen ovan,finnes det något billigt och bra sätt at stegvis koppla in/ut dom 3 elpatronerna?
Mycket tacksam om någon där ute i vinternatten har lust att svara/kommentera på det jag skrivit.
Hälsningar Knut
-
Ta ner kraften till marknivå via en stång och en växel.
-
Är det inte enklare att bara köra som "vanligt" utan stång ner till marken med allt vad det innebär ? eller är det stora fördelar med att ta ner kraften via stång ?
-
Vindkraft ger normalt för lite energi för att värma. :(
Vill du göra försök så låt bli att förstöra kraften med förluster via en elgenerator.
Du omvandlar energin direkt till värme via en vätskebroms och som bo säger en stång uppifrån och ner.
Man kan göra på många sätt.
Avänd en pump som bara pumpar vattnet runt genom en strypventil.
En kolv som går upp och ner i ett slutet kärl där vattnet får gå genom hål eller läcka runt kanterna
En propeller som snurrar i ett slutet kärl.
Detta kanske får din fantasi att göra egna lösningar.
-
Ta ner kraften till marknivå via en stång och en växel.
Jag såg ett hembygge för ett tag sen som använde ett gäng kardanaxlar från bilskroten för att ta ner kraften till marknivå. det fungerade uppenbarligen bra. En relativt 'liten' snurra med rotorblad på 2 m värmde med råge ett (välisolerat) hus på 60 kvm. Endast vid smällkallt vinterväder med vinstilla fick man elda i kamin.
-
Hej!
Till den generatorn behöver Du nog en större snurra!
För många år sedan räknade jag på en med diametern 8 m och räknade med en effekt på 7,5 kW vid 8 sekundmeters vind.
Om Du är intresserad kan jag skicka Dej en massa info om vindkraft.
Min mailadress k.a.j@telia.com
Mvh K.A.J
-
Undrar hur bra det blåste där "jagälskarhavet" bor?
Svenska Geo har gjort teoretiska vindanalyser över hela sverige som ger en bra finngervisning om medelvinden.
Som kuriosa.
Australienska opal-letare, några fantastiska överlevare och tekniska inovatörer. Använder barkaxlar, kardanaxlar allt vad skort kan vara för automatiska uppfordringsutrustningar från djupa trånga hål.
-
Har du el framdraget?
Satsa då på en asynkronmotor.
Koppla in den i eluttaget som om det vore t.ex en vedkap. Sätt en så stor rotor du tror masten kan bära (vid storm).
När det blåser kommer du att få en lägre förbrukning. Gör gärna som Bo säger. Ta ner kraften till marknivå med t.ex en bakaxelväxel från en skrotbil så får du ner en del av tyngden till marknivå. Bakaxeln får vara vinkelväxeln som samtidigt ger högre varvtal till motorn - 1500 varv/minut behövs för en fyrpolig asynk motor. Kan behövas en remväxel också men det är enkelt att ordna nere på marken.
Asynkronmotorn är den enklaste, billigaste, slitstarkaste och vanligaste motorn (generatorn) i världen.
Den behöver nätet för att kunna fungera som generator! Ingen nackdel för den som har ström framdraget.
(nätet behövs för att ge motorn magnetiseringsström - utan det slutar motorn att ge ström - bra vid strömavbrott så nätarbetarna inte får spänning från abbonenten).
Observera att magnetiseringsströmmen kommer gratis från nätet!
Den reaktiva effekten betalar man inte för. Den är gratis och behövs för att bygga upp mangnetfält här och där på elnätet.
Passa på - det är gratis! Minst lika bra som permanentmagneter (för den som har el framdraget vill säga).
-
Bara det att kraftbolagen har lite synpunkter på hur man får koppla in elproduktin. :'(
Mvh K.A.J
-
Jag är ny här och vet inte helt hur det fungerar,men det är kul att så många har synpunkter!Och tillbaka till ämnet:
At ta ned kraften till marken verkar vettigt på flera sätt-mindre vikt uppe på toppen av konstruktionen,lättare installation/underhåll,att man blir viktoberoende när en evt generator får stå på marken.
Däremot blir det i mitt fall svårt att använda en vattenbroms-det skulle i så fall innebära att jag skulle få transportera varmt vatten 30 m genom skogen,över en väg,över trädgården och in i källaren-det verkar lättare att transportera "kall" el.
-
Du kan aldrig få ut 20-30 kW ur en turbin på 6-7 meter. Om det vore ett proffsbygge, som de stora vindkraftverken, men i mindre format, skulle det vara möjligt vid en vind på ca: 12 m/s, men för oss småskojare handlar det istället om max 5 kW för den här typen av vindkraftverk.
Nu blåser det sällan så mycket, men du har en himla bra höjd på den där masten och det är ett stort plus (turbulensfritt blir det förmodligen) och kanske har du en medelvind på 5 m/s (mycket bra i så fall) och då tippar jag på 6-800 watt, vilket gör ca: 17 kWh elenergi/dygn och det är inte illa.
Bygger du generatorn själv, skulle jag föreslå en 48-voltare och då tror jag dina tre elpatroner skulle passa som handsken...bara att köra på alla tre samtidigt, men några 9 kw/st kommer de inte att ge, snarare 250 watt/st. Att värma upp 8 kubik vatten 10° med den effekten skulle ta 5-6 dygn, om jag räknat rätt.
Du kan inte driva en vanlig växelströmsgenerator med ett vindkraftverk, utan att ha växellåda. Vindturbinen kommer att snurra på tok för långsamt, men det normala är ändå att man kör med direktdrift och då bygger man generatorn själv. De är enkla att bygga och här är ett exempel på hur man bygger ett 6,7-metersverk generator och allt http://www.otherpower.com/20page1.html (http://www.otherpower.com/20page1.html)
Mina beräkningar är bara mellan tummen och pekfingret, men har du en fackverksmast, måste du naturligtvis bygga ett vindkraftverk till den. :D
Personligen tror jag inte på en 32 meter lång stång ner till marken som sedan ska "gnida" vattnet varmt med hjälp av friktion. I mina öron låter det väldigt krångligt och som första steget till en riktig besvikelse. :D
-
Det fina med bilgrejer är att de är i stort sett gratis.
Det är lätt att hitta en bakaxelväxel som ger 1:3.5. Om man kan låta differentialen jobba så får man 1:7 med ena axeln fixerad. Vet inte om det är nån nackdel, men hör med en bilkunnig. Alltså att den ena av axlarna från bakaxeln låses så den inte snurrar - då går den andra axeln dubbelt så fort. (Det har den märkt som kört bil i halt väglag).
100 varv in ger 700 varv på utgående axeln. Nere vid marknivå har man ställt asynkronmotorn på högkant och med remskivor växlat upp c:a 2 ggr för att få 1500 varv/minut som asynkronmotorn vill gå med.
Ingen omöjlighet vad jag kan se. Lite värme i växeln och remmar får man leva med.
Allt detta finns och kräver ingen ingenjörskonst och långvarig utprovning. Det är mer än hundraårig teknik som använts i fabriker och i bilar. Resten är svetsjobb och att hugga ut propellerblad ur kvistfritt virke. Plus en hel del kul klurande.
Att ansluta en vedkap får alla göra utan att fråga elleverantören. Vill man vara på säkra sidan kan man anlita elektriker för inkoppling.
Man kan också prata med elleverantören (nätet) så får man leverera ut elenergi på nätet om man tror man gör av med mer än man förbrukar. Men det kostar ett par tusen per år i avläsningsavgift. Man levererar då ut och får dåligt betalt (25 öre) och får köpa all egenförbrukad el för det fyrdubbla.
Trots att man minskat koldioxidutsläppet.
Man förstår varför elbolagen får såna vinster. 6000 kr per svensk i ren vinst! Det ökar dessutom för varje år.
Köpa för 25 öre och sälja för 1 kr. Det önskar jag att alla affärsidkare kunde göra.
Konsumentombudsman, och politiker! Hallå!
-
om ett redigare system där ens elmätare snurrade baklänges när man gav ström till nätet. - Då blir det ju samma pris på fram- och tillbaka-elen.
-
får man ju om vindkraften direkt driver kompressorn till ens värmepump. 3 till 5 gånger bättre.
-
Visst är det kul med nya projekt och andra lösningar, så jag ska inte förstöra era visioner med stånggångar och lösningar modernare än 1700-tal. :D
-
hade ju väldiga förluster genom rickandet fram och tillbaka.
En roterande stång eller rör ger ju inga andra problem än lagringen.
Ett hembygge på 30 meters höjd som behöver servas återkommande tills allt fåtts att stämma, innebär väldiga risker.
Själv har jag några solpaneler 15 meter uppe i en tall dit jag klättrar ibland för att kolla att de inte skuggas av grenar. Trots att jag har jobbat mycket på höjder med kyrkkalkning och ställningsbygge, skulle jag helst sett en annan lösning.
-
Det fina med bilgrejer är att de är i stort sett gratis.
Halaj!
Jag tycker inte att bilgrejer är någon bra ide.
Ju mer moment en växel är dimensionerad för, desto större draggmoment har den ju naturligtvis. En bil har ju oftast mer än 75 hk. Man skall aldrig, av princip överdimensionera en länk i en kedja, men här är det extra dumt för man får ju böta för det genom en onödigt stor förlust.
Vad en bakaxel till en bil däremot inte är dimensionerad för är en konstant rotation av diffhjulen. Det enda de snurrar normalt är det lilla skillnadsvarvtalet mellan det yttre och det inre bakhjulet i en kurva.
Låt bli.
Jag har en bättre ide. Vinkelslipar.
De har en vinkelväxel med en rejäl utväxling och brukar ligga på en sisådär 600-800 W. Prick på zigges gissning. De större sliparna ännu mer.
Man kan ju faktiskt köpa en helt ny för de finns ju på Rusta, ÖB mfl. för mindre än 150 Kr.
//T
-
Jag har en bättre ide. Vinkelslipar.
De har en vinkelväxel med en rejäl utväxling och brukar ligga på en sisådär 600-800 W. Prick på zigges gissning. De större sliparna ännu mer.
Man kan ju faktiskt köpa en helt ny för de finns ju på Rusta, ÖB mfl. för mindre än 150 Kr.
Jag har lärt mig den hårda vägen att vinkelslipar av den kalibern har riktigt, riktigt usla vinkelväxlar. Vi talar om MTBF på en timme.
-
Jag har lärt mig den hårda vägen att vinkelslipar av den kalibern har riktigt, riktigt usla vinkelväxlar. Vi talar om MTBF på en timme.
Nu har jag tänkt å tänkt å tänkt...
MTBF .......
Major Trauma .... eh, nej
Mother of all fuckups ......nejnej
Major trouble ...blabla.......nä
Tala om nu ! Jag vill gärna sova i lugn och ro ...... ::)
-
MTBF .......
Mean Time Before Failure.
-
Mean Time Before Failure.
Följdfråga : Är det datalingo ?
-
Jag har lärt mig den hårda vägen att vinkelslipar av den kalibern har riktigt, riktigt usla vinkelväxlar. Vi talar om MTBF på en timme.
Halaj!
Ähh, det har du rätt i. Vi har en i garaget, en MecTool inköpt för 139:-. Muttern som håller pinjongdrevet har lossnat 4 ggr. På den. De har lagt snedskurningen på kuggen åt fel håll så när det kommer moment över växeln så drar den pinjongen mot kronhjulet istället för att trycka den från sig.
Om man envisas med bilgrejer så är det bättre att blicka i andra änden av kardanen istället. På en bil med tvärställ motor då. Där sitter en vinkelväxel. Utan att göra en sökning så kommer jag på: Audi quattro, Volvo AWD, Crysler Voyager och Toyota Corolla. Vet inte om de två sistnämnda säljs i Sverige med AWD dock.
Liten motor skall bilen ha, då brukar utväxlingen vara stor. Volvo har 1:2,56, de andra vet jag inte.
//T
-
Följdfråga : Är det datalingo ?
Halaj!
Näe, det är ett vedertaget begrepp som används överallt i industrin.
mean betyder medel förresten.
//T
-
Tror inte det. Möjligen tekniklingo.
Fel av mig förresten, B står för between.
-
om man vill driva en värmepump med vindkraften, kunde ordnas via två kugghjulspumpar i en sluten rörslinga med olja.
Den ena drivs av snurran, den andra driver kompressorn.
-
Olja och pump ger också förluster.
Med en bakaxelväxeln i toppen kan turbinen ändra vindriktning utan några problem.
Att låsa en hjulet och få dubbla utväxlingen är ett vedertaget arbetsätt, ja inte konstruerat för, men det funkar enligt vad jag hört bra i andra konstruktioner.
Jag sitter nu och tittar i en beskrivning på olika byggförslag där man låter båda axlarna vara kvar och monterar en propeller på båda. Görs dessa olika stora fungerar det automatiskt som vindflöjel och vrider sig rätt.
-
Varför inte gå in på www.hannevind.com, köp en 2,4 kwh snurra för sådär 25 tusen, och slippa alla funderingar och prover som kanske inte leder till någon bra elproduktion.
Hannevind har såld över 60 vindkraftverk på ett år.....
Snurran kan stå på ett rakt stålrör, fäst till husets/ladans gavel.
Byggnadslov ej nödvändigt.
ja...läs själv och bli klok ;D
-
Varför inte gå in på www.hannevind.com, köp en 2,4 kwh snurra för sådär 25 tusen, och slippa alla funderingar och prover som kanske inte leder till någon bra elproduktion.
Hannevind har såld över 60 vindkraftverk på ett år.....
Snurran kan stå på ett rakt stålrör, fäst till husets/ladans gavel.
Byggnadslov ej nödvändigt.
ja...läs själv och bli klok ;D
Letade och letade , men jag kom inte under 40 000 skr för ett 2,2 Kwh verk .
41 000 inklusive moms exkl. mast och uppsättning.
Det intressanta är dock att de räknar med en payoff på ca 8 år vid medelvind.
Beräknad uttag ca. 5000 Kwh / år vid medelvind.
Vad kan man räkna med i servicekostnader på 8 år egentligen ?
-
Hej Sven,
ja, jag blev själv chockad i går kväll, över prishöjningen, men priset är INKLUSIVE mast, mastfot, bultar kabel och allt du behöver, alltså ett komplett paket. Masten är galvaniserad rörmast med 10 mm tjocka väggar. Mastfoten är som et stort gångjärn, så att man lätt kan lägga möllan ned om det önskas.
Priset i fjol, dvs. november, var 25.000 kr. (enbart möllan)så de har höjt priset mycket nu till nyår. Och det tycker jag är synd, många kunder kommer säkert att reagera på det. Även om mast och grejer ingår!
Servicekostnaden är inte stor, då de är byggda för att hålla i minst 20 år. Jag har själv sett dem, och de är kraftig konstruerade. Generatorn kommer från ABB, växellådan tror jag är tysk, hette visst Solid......hmm
Möllan höll i stormen PER med 3 vingar påmonterade. Elektronikboxen är monterad under möllan, så allt styrs där uppe.
-
40.000!!!! Jisses vad dyrt! :D
-
Vänta nu! 2,4 kW med en tvåmetersturbin. Här ligger en hund och gräver. För att en tvåmetersturbin ska kunna ge 2,4 kW krävs stormvindar och hur ofta händer det? Man kan inte stirra sig blind på maxeffekten. Vad som gäller är medelvind och då hamnar vi snarare runt 100-200 watt, i bästa fall.
-
Skitsnack Sigge!
Du vet inte vad du pratar om.
Hälsa på de som har köpt möllorna, så får du rätt bild av vad de får ut av dem. Som sagt, det är runt 60 st. som äger dem redan.
Det skulle ge 60 mot 1
Deremot, så är det nye priset för högt, och det kommer de kanske att upptäcka, MEN orsaken ligger väl i nyanställningar och nyinvesteringar i vekstad och nya maskiner, med allt vad staten begär i skatter och avgifter. De kan knappt röra sig utan att pappa staten skal ha sin del.
-
massan gånger hastigheten i kvadrat delat med två, det är rörelseenergin i luften som passerar räknat i watt och man lär kunna ta vara på två tredjedelar med en bra snurra.
2400 watt blir det då med en medelvind på 11 meter/sekund.
-
Zigge har helt rätt. Jag läser i häftet "Vind- och vattenkraft" av Hjalmar Larsson, Älvdalen 1980. Den praktiskt användbara effekten i luften är:
0,24 * A * v3
A = den svepta arean
v = vindens hastighet
För 2m diameter och 6m/s blir det 0,24 * 3,14 * 6 * 6 *6 = 163W. Det ger 1400 kWh/år. I Hannevinds beskrivning står ca 5000 kWh/år och det gäller alltså 4m diameter.
Även maxeffekten 2,2kW vid 9m/s är beräknad för 4m-snurran. För 2m-snurran blir det en fjärdedel, 0,55kW.
Länkar: http://www.hannevind.se/
http://www.hannevind.com/web/Hannevind%20produktionformation%20ver2.pdf
För stora delar av Götaland är medelvinden 5-6m/s enligt Hannevinds kartor, men observera att det är beräknat vid 48m höjd, inte 6 m. Det blåser mycket kraftigare vid 48m höjd.Vid gaveln på ett hus blir det oregelbundna vindar som ytterligare sänker produktionen.
-
På ett aggregat jag sett från kina är turbinen 3,7 m på ett på 2kW. En 2-meters är nog stormmodellen. En 200W som jag sett har en turbin på 2 m.
Jag tror jag sett en uppgift om Hannevind 2 kW-verk en turbin på 2-4 m. Skulle tro att man kan välja. Kanske börjar med 2 m och slipper bygglov och sedan byter upp sig till en 4 m-turbin när grannarna vant sig. ;)
-
Då blir det plötsligt väldigt dyrt med ett verk som ger 550w maxeffekt och som kostar de slantarna.
Med lite otur skulle alltså en årlig service på inställningar i elektroniklådan (1500:- enligt hannevind) kunna äta upp hela den inhöstade energivinsten i ett nafs (Detta gäller 2m varianten) samt ge ett tidsspann på 26,6 år med dagens elpriser innan verket betalat sig själv, och man kan tillverka gratis ström.
:-X
-
Nej - jag tror inte att de här 2-metersmöllorna samlar in storkovan.
Däremot är det säkert tillfredsställande och roligt att se att det fungerar. Bättre att söka lov för ett verk som är större. Ju större verk desto kortare återbetalningstid.
-
Jag ger mig!
Jag ber zigge så mycket om ursäkt!
Jag har inte läst på tilräkligt.
Då är det en mycket dålig investering, och kan man delvis säga att det är vilseledande marknadsföring, då åtminstone jag inte har uppmärksammat att data gäller för 4 m. vingar.
Till er som är duktiga på detta;
villken mölla skulle då vara bra att använda till villa på en hårdblåsande kust?
Hur bromsar man ned möllor vid hår vind?
Kan man bromsa ner den friktionsfritt så den kan hålla lägre hastghet, kontinuerligt?
-
Om jag skulle ha ett blåsigt läge, så skule jag först bli medlem i http://www.sero.se/ SERO.
Sedan skulle jag fundera på om jag vill skicka ut ström på nätet och då kolla vad nätägaren vill ha betalt. Annars skulle jag börja drömma om batterier, växelriktare och lysrör för 12VDC.
-
Halaj!
Jag backar också upp zigge.
Jag gjorde just en beräkning på vilken vindhastighet luft måste ha i ett strömrör med två meters diameter för att innehålla 2,4 kW. Svaret är 10,8 m/s. Det låter ju inte så mycket, men så mycket kan man ju aldrig ta ut. Det skulle ju innebära att denna luft avstannar och då blir det ju s.a.s. ”kö” bakom möllan. Helt orealistiskt alltså.
Vad gäller de ekonomiska beräkningarna ovan så kan jag bara konstatera att det finns en förklaring till att vindkraft och solpaneler (i liten skala) bara används där elkraft inte är praktiskt möjligt, som båtar, husvagnar mm.
Det går helt enkelt inte att räkna ihop det ekonomiskt!
Kan man karva ut en propeller själv och hittar en generator på en metallskrot så visst.
Men att köpa alltihop som ett färdigt kit?
Näe.
//T
-
Vad som är oerhört viktigt är vindkraftverkets placering. Ett hus t.ex. utgör ett hinder och det bildas turbulens långt bakom huset, ca: 20 ggr husets höjd. Har man hus och skog runt omkring, måste masten vara minst dubbelt så hög som dessa hinder.
Har man en backe i närheten, utan hinder, kan vindkraftverket placeras på toppen av backen, men backen måste ha en jämn stigning och det får inte vara ett stup på baksidan, för då fungerar backen istället som ett hinder. Lutningen får heller inte vara större än 40 procent. Hur mycket vinden accelererar uppför backen varierar, men det finns en del att hämta här. I dalgångar kan man också få tunneleffekt, men var den uppstår är svårt att säga. Den bästa tunneleffekten har man i fjällvärldens dalgångar och vid sjöar mellan berg, om vindriktningen är den rätta.
Det är faktiskt en himla skillnad på en medelvind på 3 m/s och 5 m/s. Vid 3 m/s finns bara några få watt att hämta, vid 5 m/s kan man få närmare 100 watt och uppåt, beroende på turbinens storlek (2 meter och uppåt). Detta är något man ofta glömmer bort, men det kanske är det allra viktigaste av allt.
Det kan alltså vara en god ide att köpa en vindmätare och se var man har de bästa förutsättningarna, innan man smäller upp snurran på hustaket och besviket betraktar den med darrande underläpp. :D
När det gäller turbinens diameter kan man fyrdubbla effekten genom att fördubbla turbinens diameter. Lyckas man fördubbla vindhastigheten får man åtta gånger mer energi.
Om jag hade ett blåsigt ställe skulle jag bygga vindkraftverket själv, eller invänta sommaren och se hur Zigge lyckas med sitt 2-metersprojet, där generatorn har hälften så många magneter mot det normala, men fortfarande samma antal poler. :D
Problemet med vindkraftverk större än 2 meters turbindiameter och som därmed kräver byggnadslov, är att man i vissa kommuner kan kräva ljudmätningar och en sådan kan kosta runt 40.000 kronor. Vill man undvika darrande underläpp bör man kolla upp sådana saker först. :D
-
Hej på er alla gubbar där ute!-för det här verkar verkligen vara ett tema där kvinnorna lyser med sin frånvaro.Synd!
Men tillbaka till saken:Jag kanske borde precisera mig lite:
Jag önskar mig alltså:Rotor + generator att sätta på toppen av min
32m höga fackverksmast.
-
Hej älskarhavet!
Ähumm det där med kvinnor....du får nog läsa mer under alternativ energitrådarna... :) ;)
/lena
-
Ursäkta,jag tryckte på fel knapp så inlägget blev inte färdigt,här kommer fortsättningen:
Vad jag ville ha:Rotor + generator
:Att det går att använda till uppvärmning
:Att det blir billigt(vad kul det är när man kan få skrotgreior att funka.Bakaxel från bil är ett bra exempel på detta,det är i princip gratis,det håller i all evighet och det är low tech.
:Något enkelt system för att styra inkopplingen av elpatroner.
Vet någon om vart man kan köpa begagnade verk i denna storleken?
Till slut en liten observation:Jag har en vedpanna i källaren som ger ca 60 kW när den går för fullt.Med den så tar det 10-12 timmar att värma 8m3
vatten från 30 till 90 grader,och det går åt ca en halv kubikmeter björkved.Denna värmen räcker för uppvärmning + varmvatten för 8 personer i 5-6 dagar beroende på utetemp.Om jag förstår inläggen ni kommit med rätt,sä är vindkraft en mkt mer "svårfångad" form av energi.Skall det vara någon mening med mitt projekt,måste jag upp i 20-30 kw generator och en rotor på 10-12 m.Frågan är om detta överhuvudtaget är meningsfullt.Kanke det är bättre att sätta en liten 24 volts högteknologisk snurra i toppen på min mast ,ladda batterier med den,kjöpa en växelriktare på 1-2 kw,koppla bort mig från elnätet,köpa ett 3 -fas ,dieseldrivet elverk som kan driva tvättmaskin,vattenpump + evt byggmaskiner(tombola,såg etc),leva med 24-voltbelysning/stearinljus osv.Alltså ändra hela livstilen.
Vad tror ni?
-
Inte måste du ändra livsstil för att du inte kan värma 8 m3 vatten till 90°C på nolltid. För övrigt går inte stearinljus på 24 volt. :D
-
Hej Grabbar!
Nu har jag pratat mycket med Hannevind.
Tycker ni skall göra det samma.
Vindkraftverken produserar mera än vad ni påstår, av olika orsaker.
En är att det är en speciell konstruktion på möllan,
att den totala vingdiameter är mera än 2 meter, då man kan räkna med armarna som vingarna är monterad på, samt navets diameter,
att det är en högvarvig mölle, som därför har en högre verkningsgrad.
Jag tog upp det ni skrev om formeln, och det var rätt att de använde den, men hade några annorlunda siffror.
De testade en mölla på Orust när stormen PER drog över landet, och då gav den 3,3 kwh...med en 2 meters vinge.
De har konstant hastighet på generatorn, oavsätt om vinden är 4 m/s eller 15m/s. Vingarnas hastighet ligger på ca. 270 och generatorn 1500.
Priset på naken mölle blir mycket lägre än att köpa ett paket.
Mast barduner kabel och sånt kan man fixa själva.
Mitt råd är, ta kontakt med Hannevind, åk ut och titta för ni som bor nära, och gå över till 240 volts anlägg istället för lågspänning.
Ev. fråga efter närmaste användare och fråga om ni får komma på besök.
Efterfrågan är i dagsläget mycket stort, och öker för varje vecka.
Jag skall själv kolla med referanser och höra vad kunderna säger...
Jag vill ha en 240 volt mölle, ej 24 volt och batterier....
-
men ger den 3,3 kilowatt i orkanstyrka så ger den i alla fall 10 watt i normalvind så köp den.
40 sekundmeter 3300 watt, 20 sekundmeter 412 watt, 10 sekundmeter 52 watt, 5 sekundmeter 6,5 watt.
För varje halvering av vindstyrkan skall du dela effekten med 8.
-
Nya prislistan är faktiskt riktigt bra. Snabbt och enkelt kan man jämföra alternativen, t ex hur mkt bättre investering det blir med 5.5kW än 2.2kW om man måste ha en 12m fackverksinstallation pga läget.
För er som har jordbruksfastighet och därmed näringsverksamhet så stoppar man givetvis in anläggningen som anläggningstillgång i verksamheten (trots allt kommer en eventuell köpare av fastigheten att betala även för verket), och därmed kan man skriva av hela kostnaden på 20 år, dvs kvitta mot andra inkomster, plus att man får tillbaka momsen.
Elen används ju bla i verksamheten - alla som har gård och djur gör ju av med el, och om man har den som reservkraft så slipper man också sitta med dieselaggregat - i nio fall av tio så blåser det när strömmen går.
Med avskrivningsmöjligheten och momsfriheten så blir det riktigt attraktivt.
Tror jag.
-
Visst måste det vara skönt att ha en överdimensionerad mölla när det blåser storm. Men normalt stänger man av den när det blåser över 25 m/s. Jag skulle nog hellre ha en som ger ström mellan stormarna då de dessbättre kommer ganska sällan.
Med dubbla diametern på turbinen fångar man in 4 ggr så mycket vind. Då kan man få hög effekt under längre perioder. Byggnadslovsgränsen 2 m skall man nog inte stirra sig blind på. Bättre att kolla med politikerna om de vill ha koldioxid eller ren luft. En sansad byggnadsnämnd ger säkert lov om en större snurra - kanske 50-100 kW kW om man bor på rätt ställe (sen blir det länsstyrelsen). Tryck dem mot väggen innan du funderar mer på bygget av vindkraftverket.
Man hjälper ju till att sänka koldioxiden i luften genom sina ansträngningar. Ska man inte få montera upp en mölla på landet där det hade varit naturligt att placera en väderkvarn?
Dessutom. Kolla själv med grannarna. Sätt upp en lite snurra så annonserar du. Låt grannarna komma till tals. Kolla samtidigt hur det blåser.
Det är ingen idé att sätta upp en mölla i tätort. Ingen vind och för nära mellan grannar. Det man kan göra är att montera solceller eller solfångare (heter det så när man värmer vatten på taket) och isolera vinden mm.
Men den som bor på en blåskulle ska absolut kolla om det äntligen går att tjäna pengar på sin belägenhet. En hög mast med en mölla på15 m diam. så har man så man kan sluta jobba nästan. Kan ge 50000 kr per år (i inköpt värde - ska man sälja det så är det en fjärdedel av någon anledning - man tappar en hel del i värde beroende åt vilket håll strömmen flyter - inget man fick lära sig under i elläran men som kommit till de senaste åren jfr. elbolagens vinster, 6000 kr/svensk).
Den som är ung och stark kan bygga en mölla (eller flera) och ha som jobb att smörja och sköta om sin(a) mölla(or). Ingen dum syssla för den som bor på blåskullen. Man ska också se till att hålla fritt från träd, buskar och hus runt om. Det kan också bli en del av arbetet.
Delarna finns på skroten bl.a.