Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: krikav skrivet 23 feb-13 kl 21:58
-
Har en reservdelbil som jag håller på och skrotar.
Upptäckte efter ett tag att den hade air condition, och otur i oturen så fanns kylgasen kvar. r134a, http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane, (http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane,) 1300 ggr så potent växthusgas som koldioxid...
Då det är 750 gram av gasen i, så motsvarar det ca 12 vändor mellan Sundsvall och Umeå, detta vill jag således INTE släppa ut i atmosfären i onödan.
Jag vill inte punga ut med tusentals kronor för att hyra en bärgare och flytta vraket till en kylteknikerfirma för att tömma där heller.
Sedan vet jag inte, vad gör firmorna med gasen? Släpper ut direkt i atmosfären dom med?
Hur ska jag göra? :(
-
Det är nog bara på papperet som en bilskrot eller liknande tar vara på kylmediet på korrekt sätt.
Men du kan ju i alla fall glädja dig åt att det är R134 och inte det betydligt otrevligare R12 som det är frågan om (å andra sidan, hade det varit ett R12-system så hade allt säkert ändå redan läckt ut av sig självt). Tänk på att även om R134 är belagt med en massa restriktioner just när det används som kylmedium, så säljs det ändå helt fritt som t ex kylspray och drivgas för airbrush-färgsprutor.
Går det inte att få loss hela AC-installationen (kompressor, kylelement, kondensor, torkfilter, slangar) så att säga i ett stycke och svänga förbi hos en kylfirma med den? Eller lämna alltsammans på en återvinningsstation som tar emot vitvaror?
-
Det är det jag är rädd för, att skroten eller till en verkstad, så släpper dom bara ut det i slutändan i alla fall.
Jag är oerhört tacksam för att det inte är R12.
Det är möjligt att det går att få ut hela rasket i ett stycke, men troligen blir det väldigt komplicerat.
Detta är dock bästa förslaget hitentills, ska undersöka den möjligheten.
Blir helt plötsligt förbannad på alla som kör omkring med AC. Inte nog med att bilarna drar mer på grund av det, gasen i sig verkar ju fruktansvärd...
-
Stora kylanläggningar håller idag på att gå över till ammoniak som kylmedie. Vad använder man idag till små kompressorer, tex air conditioners?
-
R134a är fortfarande mycket vanligt i t ex bil-AC och i kyl och frys för hushållsbruk, men man går mer och mer över till R600a som egentligen är ungefär samma sak som gasol.
I halvstora anläggningar - värmepumpar, AC för bostäder mm - så brukar man använda R407c eller R410a. Den senare framför allt i luftvärmepumpar där man kräver bra funktion i kyla. Vissa värmepumpar, framför allt av luft/vatten-typ, har dock R134a.
Ser man historiskt på saken så kan man säga att R600a och R134a ersätter det gamla R12, medan R407c ersätter det gamla R22.
De där 750 grammen R134a motsvarar ungefär den kylmediefyllning som finns i 3-4 kylskåp eller 2 större frysboxar.
-
Fick tag på en person från en kylteknikfirma som kom förbi med en vakumpump och en gasflaska och hämtade gasen.
Kostade 500:-
Känner mig mycket lättad över att ha gjort vad jag kunnat för att inte släppa ut den gasen.
Billig klimatkompensering! :D
-
Snyggt gjort! :D