Alternativ.nu
Djur => Höns => Höns: Boende/hägnad => Ämnet startat av: Stoffo skrivet 20 jan-13 kl 00:03
-
Har tänk att skaffa mig lite höns nu till våren,Jag har ett gammalt hönshus med brädväggar och jordgolv som vi ska fixa till,men jag vet inte riktigt vad vi ska göra med brädväggarna,har läst lite om att måla med kalk men det låter lite omständligt tycker jag,min sambo vill gärna behålla väggarna som dom är,bara måla vitt.medans jag funderar på att klä väggarna med osb skivor och sen måla dom istället, hur har ni andra det.
Tar gärna imot tips och råd om allt möjligt man ska tänka på när man skaffar höns för första gången
-
Är väggen bara tät och dragfri, så är det bara att måla den. Tänk på att sätta i ventiler så att ni kan vädra.
-
Är det mycket springer i väggen kan det bli ett tillhåll för hönskvalster, och i så fall är det bäst att måla med kalk, som de inte trivs med.
-
Masonit kanske? Ganska billigt, dragfritt och lättjobbat.
-
Vi satte osbskivor och eftersom de inte är släta och för att man enklare skulle kunna skura dem, så tänkte jag att det vore bra att ha dem målade. Men, oj vad det gick mycket färg, det bara sögs in i skivan och försvann så det är tveksamt om jag skulle välja det igen.
-
Jag hade liknande "råa" träväggar i min bod. Först tänkte jag bara sätta masonit inuti, men sedan kom jag på att jag ville isolera. Så jag reglade och satte isolering mellan reglarna. Sedan satte jag lite olika slags skivor på olika ställen efter vad som fanns över från andra byggen. Jag blandade mellan gips, OSB och masonit.
Så här tyckte jag:
Gips = Tungt och väldigt skört att jobba med. Inte min favorit!
OSB = Tungt, men lätt att såga med sticksåg. Jättejobbigt att måla.
Masonit = Väldigt lätta, något sköra om man skruvar eller spikar för långt in. Väldigt lättmålade! Billigt material.
Masonitskivorna är mjuka, så väggarna blir lite mjuka om man har isolering bakom. Men det stör inte så värst tycker jag. Om man ska skruva upp grejer på väggarna kan man skruva i reglarna.
-
Det är mycket springor i väggen, är det nån som har målat med kalk och är nöjd med det, eller är det bara massa jobb och inget bra resultat ändå? Massonit är ju inte så fint tycker jag och inget vidare att måla på Heller, vad är det för ohyra man an få som gillar att bo i väggarna?
-
Olika sorters kvalster, loppor och löss kan bo i springor i väggar och inredning. Och om man får någon smittsam sjukdom, som gör att hönshuset måste desinficeras, så är det nästan omöjligt att göra det om det är mycket springor och ojämnheter.
-
-Hur stor är väggytan? tänkte på att det finns ytbehandlade (vita) boardskivor som ska likna typ pärlspontspanel (?) vi har ett litet hönshus och jag funderade på dessa då de såg ut att vara lätta att hålla ren.. medan jag grubblade på problemet så upptäckte jag att en vän höll på riva ur inredning på ett gammalt kontor som var klätt med boardpanel som skulle likna träpanel och vips så var problemet löst! eftersom det såg lite mörkt ut så målade jag sedan med oljefärg och det har visat sig lätt att tvätta av.
-
Väggytan blir inte så jättestor kanske 3x3meter så pärlspontsboard var ett riktigt bra förslag,ska kolla lite priser och,taket är ju och så brädor men där funkar det nog med osb skivor för där blir det väl inte så skitigt
-
Det är mycket springor i väggen, är det nån som har målat med kalk och är nöjd med det, eller är det bara massa jobb och inget bra resultat ändå? Massonit är ju inte så fint tycker jag och inget vidare att måla på Heller, vad är det för ohyra man an få som gillar att bo i väggarna?
Inte så fint? Det blir ju bara helt slätt när man målat på det. Dessutom extremt lättmålat, bara att rolla med en vanlig roller. Då tycker jag OSB är mer besvärligt, suger en massa färg och svårt att rolla på. Det verkar slå igenom nån slags gul olja på OSB-skivorna, så att väggarna ser fläckiga ut... Alla väggar du ser på denna bild är av masoni, utom den högra som är OSB:
(https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/541282_10151056992991829_1260078163_n.jpg)
Jag lusläste alla trådar om kalkfärg och oljefärg och kom fram till att oljefärg var det jag ville ha.
-
Man ska skilja på färg och kalkning. Måla med färg gör man för att det ska snyggt ut, kalka för att desinficera.
Kalkning på trä gör man inte för att få en täckande färg utan för att kalken medan den är blöt är starkt basisk och därmed har en desinficerande effekt. När kalken reagerat med luften och torkat har den sedan omvandlats till krita som är ofarligt för djuren och gör att det ser vitt ut.
-
målade du den blanka sidan på masoniten? Ser ju bra ut mycket bättre än jag tänkt mig,målade de med en utomhusfärg då eller?
-
Jag har masonitskivor i mitt ena hönshus, de buktar lite hit och dit, kan man leva med det är de ok. Jag har målat dem med en vit utomhusoljefärg, med lite slit kan man skura bort alla bajsskvätt och gegg som blir på väggarna (hur bär de sig åt egentligen?).
Men nu efter fem år är det dags att måla om dem tror jag. Frågan är bara... hur gör man när man målar om i ett hönshus där det redan bor hönor? Var gör man av fyrtio höns medan man målar om hos dem?
-
Men nu efter fem år är det dags att måla om dem tror jag. Frågan är bara... hur gör man när man målar om i ett hönshus där det redan bor hönor? Var gör man av fyrtio höns medan man målar om hos dem?
Man få ha en snabbtorkande färg. Göra det på sommaren och fösa ut dem från hönshuset vid halv sex på morgonen, måla, ha öppet överallt (utom luckan då) och inte släppa in dem förrän det mörknar igen. Man behöver ha storstädat några dagar innan så det räcker med att sopa av väggarna lite snabbt. Jag hade även nätat fönster helt öppet på natten efter.
-
Om man inte vill använda snabbtorkande färg, så får man ha en säker utegård eller hönstraktorer åt dem medan man målar. Är inte utegården säker nog, så får man väl sova över i den tills det går att släppa in hönsen igen. Vad gör man inte för sina djur :-[.
-
som sagt om man jagar ut alla halv 6 och in med dom 11 för då börjar det skymma lite då borde färgen ha torkat
-
Jag har kalkat i vårat hönshus. Väggarna i hönshuset är dels timmer dels grova bräder. Tycker det är enkelt och bra. Underlaget behöver inte alls vara så rent som om man ska måla med målarfärg, det är ett naturmaterial, det är billigt, det är bra mot kvaälster, det täcker även smågropar och hål och springor eftersom det är lite tjockt. Nästa gång det ska kalkas är det bara att borsta av lite med piessavakvast och sen på med ett nytt lager. Det är snabbt att måla med eftersom man använder en stor kvast (för mig mindre än en timme för hela hönshuset trots alla oregelbundenheter). Det torkar tillräckligt för att släppa in hönsen igen efter 4-5 timmar.
Det som är aningen omständigt är att man måste skydda hud och ögon noga när man håller på eftersom det är kraftigt frätande. Det är bäst att blanda kalken kvällen innan så det hunnit sjunka.
-
Kalkfärg verkade mer omständigt att måla med tyckte jag, plus att underhållet verkar omständigare och att vit färg blir smutsig fortare. En smaksak förstås vad man föredrar! Jag räknar med att tvätta av ytorna en gång om året.
Ja, jag har den blanka sidan inåt. Jag ville ha så blanka skivor som möjligt med tanke på kvalster.
-
man ska ju inte låta det skjunka för då följer ju inte kalken med du blir det ju bara färgat vatten så bland och måla på det snabbt
-
Man rör ner kalken i vatten dagen innan och låter det sjunka. Det skicktar sig så det bildas ett lager kalkvatten ovanpå kalklösningen. Man häller då försiktigt av kalkvattnet (t.ex. till en hink) och resten rör man igenom. Då har man lagomt tjock kalk att kalka med i lugn och ro och man behöver inte vara minsta snabb.
Om det är en torr yta som ska kalkas kan man med fördel använda kalkvattnet att grunda med. så fäster kalken bättre.
-
Instruktionen från tillverkaren av släckt kalk:
Ytbehandlingsbeskrivning vid användning av torrsläckt kalk
ALLMÄNT
Torrsläckt kalk (Nordkalk SL 90 T; Nordkalk SL 90 L) kan användas för ytbehandling av sten-, tegel-, och betongytor. De vanligaste användningsändamålen är innerväggar och tak i djurstallar och jordkällare. Produkten skall blandas till en lämplig konsistens som är beroende av vilken ytbehandling man önskar. Appliceringen kan ske med kalkborste eller lämplig pensel. Om man önskar ett tjockare lager ytskikt kan man tillsätta fyllmedel, vilket kan vara naturgrus eller kalkstensfiller. Då man använder naturgrus som fyllmedel kommer slutresultatet att vara en mörkare nyans än om enbart kalk används. Om man vill att ytan skall ha en ljus nyans skall man använda kalkstensfiller som fyllmedel.
BLANDNING
Använd tillräckligt stora kärl vid blandningen. Det är bäst att använda ett stort kärl för blandning, ur vilket man sedan häller kalkdegen i mindre kärl. Vid blandningen skall man först hälla i vatten, varefter man tillsätter torrsläckt kalk under omrörning. Ett lämpligt blandningsförhållande är 1 : 5. Låt blandningen stå så länge att kalkdegen sjunkit till botten och ett klart kalkvatten bildats på ytan. Oftast tar detta så lång tid att det lönar sig att göra detta arbetsskede dagen innan man tänkt utföra själva ytbehandlingen. Det klara kalkvatten som bildats på ytan hälls försiktigt bort. Den yta som skall behandlas fuktas först med detta kalkvatten. Den kalkdeg som är kvar kan användas på nytt för att tillverka kalkvatten. Då man på detta sätt åstadkommit tillräckligt kalkvatten och kalkdeg används den kvarvarande kalkdegen för tillverkning av ytbehandlingsprodukt.
Åtgången av kalkdeg varierar beroende på hur många varv man skall stryka samt på underlagets
beskaffenhet, men som ett grovt riktvärde kan vara att 1 kg torrprodukt går åt till att stryka 8 – 10 m2 slät yta ett varv.
TILLVERKNING AV YTBEHANDLINGSMATERIAL
Fyll lite kalkvatten i kärlet och tillsätt därefter kalkdeg under omrörning. Produktens konsistens skall efter omrörning vara “vällingaktig”. Låt blandningen stå ca 1 timme före användning. Före användningen kan man tillsätta kalkvatten så att blandningen får rätt konsistens.
YTBEHANDLING
Före ytbehandlingen skall eventuella fel i underlaget repareras. Rengör underlaget så att inget löst material eller damm förekommer på ytan. Fukta därefter ytan med kalkvatten. Ytbehandlingen utförs ännu medan underlaget är fuktigt. Ytbehandlingen utförs nu med lämpligt redskap. Antalet strykningsskikt är nu beroende på vilket slutresultat man önskar. Följande strykning kan göras så fort den föregående har torkat tillräckligt. Man skall komma ihåg att en för snabb torkning försvagar slutresultatet.