Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Halte skrivet 10 dec-12 kl 11:36
-
Tänkte skruva bort motorn på min gamla snöskoter för att se om jag kan få tid/motivation att renovera den helt..
Motorn är en Sachs 290, tvåtakt, ifrån c:a -76. Behöver kolla över brytarspetsarna på den men jag tänkte nog ta det steget längre och plocka ned den i sina beståndsdelar och se över allt i hela motorn. Skulle vara kul att ha en gammal retroskoter som ändå fungerade lite bättre än sin jämnåriga ägare.
Vilka delar ska man hålla lite extra koll på i en gammal tvåtaktsmotor?
- Brytarspetsarna är ju givna eftersom att det förmodligen är de som krånglar nu.
- Kolv och kolvringar känns ju också givna att se över.
- Byta membran i förgasare
- Byta ramlager, lager vevstake
- Tätningar vevaxel
Kan ni lite mer erfarna mekaniker fylla på med "svaga punkter" som man bör kika lite extra noggrant på om man ändå plockar ned motorn, gärna med en liten beskriving hur man ser om det krävs någon åtgärd eller ej..
Har skrivit ut en reparationsmanual till motorn så lite stöd har jag för själva reparationen om jag bara kan få lite hjälp att identifiera vad jag ska leta efter för fel..
Sedan tillkommer ju de övriga, icke motorspecifika delarna, som att se över växellådan och variatorn.. Men det är ju en annan historia..
-
Om du ändå river isär den så är det väll lika bra att du byter ram och staklager ?
-
Om du ändå river isär den så är det väll lika bra att du byter ram och staklager ?
Ramlagren är de där bussningarna som vevaxeln sitter fäst i motorchassit med väl eller?
Staklager, är det någon bussning där kolven är fäst i vevstaken?
-
Ramlagren är de där bussningarna som vevaxeln sitter fäst i motorchassit med väl eller?
Staklager, är det någon bussning där kolven är fäst i vevstaken?
Ramlager brukar va kullager som sitter på vevaxeln . Staklager fins det ju två men det som är fäst ner i vevaxeln kanske du inte ska byta för då får du ballansera om axeln men du kan ju känna om det är slitet genom att dra staken upp och ner då känner du om det finns någott glapp lika så med kolvbults bussningen går bulten lätt ur och i så börja kolvbults bussningen bli slitet .
-
Ramlager brukar va kullager som sitter på vevaxeln . Staklager fins det ju två men det som är fäst ner i vevaxeln kanske du inte ska byta för då får du ballansera om axeln men du kan ju känna om det är slitet genom att dra staken upp och ner då känner du om det finns någott glapp lika så med kolvbults bussningen går bulten lätt ur och i så börja kolvbults bussningen bli slitet .
Ok, tackar. Lägger till det i listan
-
Viktigt är också att byta alla tätningar, särskilt tätningarna på vevaxeln.
-
Är det tätningarna ut mot motorchassit så att säga? Typ o-ringar som sitte på vevaxeln?
-
Är det tätningarna ut mot motorchassit så att säga? Typ o-ringar som sitte på vevaxeln?
Svar ja Det är två paxboxar som sitter i blocket
-
Ram- och vevlager byter man nog bara om man verkligen kan konstatera fel på dem - t ex oljud när man drar runt lagren för hand eller att de glappar mer än tillåtet enligt verkstadshandboken. På de flesta tvåtaktsmotorer måste vevaxeln pressas isär för att man ska kunna byta vevlagret, och det är jobb för en motorrenoveringsfirma (som de dessutom brukar ha vett att ta bra betalt för).
Ramlagren är oftast vanliga spårkullager men med lite större glapp än standard (det står C3 eller C4 efter beteckningen). Man kan se i t ex en SKF-katalog vad som är tillåtet glapp för aktuell lagertyp.
Däremot brukar en gammal halvrisig tvåtaktare kunna bli som ny med en ny kolv, även om den gamla till synes inte hade några större fel. Kolla också hur cylinderloppet ser ut, om det är mycket repigt och fult kanske det är läge för cylinderslipning och en kolv med överdimension. På gamla snöskotrar är det vanligt med tecken på s k snöskärning, dvs repor i kolv och cylinderlopp mitt för spolportarna (och insugningsporten om motorn har kolvstyrt insug).
-
Problemet är ju inte att pressa isär halvorna för det krävs bara någon press utan det balanseringen som är det svår och måste ske med klocka så det en speciell bänk att sätta upp i eller en svarv går också .
-
Är brytarspetsarna ojämna, bör nog kondensatorn bytas. Vid ev kolvringsbyte bör cylinderytan honas-mattas med fin slipduk som tex. grön disksvamp. Oftast räcker kolv-ringsbyte och nya p-boxar. Glöm inte olja in delarna.
-
Sådär, nu ligger motorn i delar i verkstaden, om man bortser från den enda del spm jag verkligen behövde få loss, svänghjulet.
En fråga om kolven.. På ena sidan är kolven sotig med några längsgående hårstråfina repor.. Några känns med nageln om man drar andra syns bara men känns inte..
Bör man göra något åt det eller?
-
Sådär, nu ligger motorn i delar i verkstaden, om man bortser från den enda del spm jag verkligen behövde få loss, svänghjulet.
En fråga om kolven.. På ena sidan är kolven sotig med några längsgående hårstråfina repor.. Några känns med nageln om man drar andra syns bara men känns inte..
Bör man göra något åt det eller?
Putsa bort reporna med en bit riktigt fin smärgelduk
-
Jag skulle nog inte putsa av kolven med smärgelduk alls utan bara rengöra den.
Men innan man bestämmer sig för om man bara ska byta kolvringar eller kosta på en ny kolv så bör man kolla dels om kolvringsspåren är uppnötta så att kolvringarna glappar onormalt mycket i höjdled, och dels kolla om kolven börjar vara nersliten på diametern. Antingen kan man mäta diametern noga med en stor mikrometer eller ett bra skjutmått, eller också sätter man in den i cylindern utan kolvringar och provar med bladmått hur stort spelet är.
-
Ids inte starta en ny tråd så jag tar frågan i denna..
Har fått isär hela motorn nu, och med en del möda även fått bort svänghjulet.. ett av problemen visade sg vara att en kabel från tändplattan som var avskavd.. problemet är nu det att en av bultskallarna som hller tändplattan gick av, så nu sitter själva bulten kvar i.
Tändplattan sitter fast med tre bult, tror ni det räcker med två eller måste man försöka borra bort bulten ch gänga om skiten, om det ens är möjligt, inte mkt gods att spela på runt om.
-
Går det inte att få ut resterna av skruven på något annat sätt än att borra bort och gänga om? T ex sätta upp blocket stadigt i en pelarborrmaskin, centrera noga och borra ett mindre hål i skruvens centrum, sedan använda en vänstergängad skruvutdragare för att få ut den?
-
Det första man går i så fall innan borrning är att göra ett könslag i mitten på den av brutna bulten annars så är det döfött .
-
Skruven som är dränker du i en bra rostlösare sedan provar du lossa med en sådan här
(http://handla.swedol.se/images/large/VT-6940.jpg)
Vill den inte första gången så värmer du skruv och materialet runt omkring.
Det kan sitta som fan men tar du det lite lagom så är chansen halvstor att den släpper utan att du behöver borra.
-
tjena halte, som de skrevs här ovan så värm lite runtikring och i med tunn olja
hur ser dom 2 andra hålen ut? jag menar om gängorna är långa för i så fall kanske du kan slipa ner aluminiumen runt skruv eländet som gått av så du kommer åt med en tång som visas ovan o gänga ut den det kan räcka med 2-3 mm om du har en lämplig tång, lycka till 8)
-
Det sket sig... testar med bara två bultar får vi se. Annars får jag öppna igen och borra/gänga.
-
Ett sätt kan vara att lägga en lagom stor mutter över den avdragna bulten och bränna fast den med svetsen i bulten.
Då får man det varmt runt omkring då brukar det släppa.
Mvh anders
-
Nu är det bara cylindern som ska över kolven.. första försöket misslyckades och jag har nu fått beställa nya kolvringar.
Npgot bra tips på hur man får in kolven i cylindern utan att ha sönder ringarna?
-
kolvringskompressor. kan funka om du rullar ett papper och sedan komprimerar med en slangklämma
-
Har kikat lite på sådana men fattar inte riktigt vad de gör.. Plus att de bilder jag sett så har den bara använts då kolven är loss från motorn och förs i cylindern från andra hållet
-
Hittade en ide´på ett MC-forum. http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5480 (http://www.classichonda.se/forum_trad.php?id=5480)
En remsa aluplåt och en svetstång borde fungera.
-
Tvåtaktsmotorer brukar ha ganska medgörliga kolvringar, oftast är det inga problem att hålla den intryckt med fingertoppar/naglar, medan man skjuter cylindern på plats. Det är bra att vara två när man gör jobbet, då kan den ena använda alla fingrar för att hålla in kolvringen. Man bör förstås kolla att det inte finns några grader längst ner i loppet som ringen kan haka fast i det första den gör. På fyrtaktare klarar man sig dock sällan utan någon form av verktyg för att hålla in kolvringarna.
Och, självklart men man bör ändå påminna om det: Se till att kolvringsgapet pekar i den riktning det ska enligt verkstadshandboken, så att det inte finns risk att en kolvringsände hakar fast i någon av portarna. Ibland finns det en styrpinne i kolven för att hålla kolvringen i rätt läge. Och var MYCKET noga med låsringarna/knastren för kolvbulten. Begagnade sådana bör inte återanvändas och om man råkar skada en ny låsring på något sätt ska man inte försöka böja till den utan hellre skaffa en till.
-
Vad ja mins så finns det så kallade knaster så det går inte att sätta ringarna fel men man ska olja så går det lätt