Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Halte skrivet 08 dec-12 kl 23:05

Titel: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Halte skrivet 08 dec-12 kl 23:05
Läste precis i en hönstråd(!) om däcktryck till ATV-däck, kändes lite väl OT att spinna vidare på det där i så jag tar det i en ny tråd.

Fördelar/nackdelar med högt/lågt däcktryck?
Jag har själv aldrig reflekterat över betydelsen med däcktrycket utan har matat i med typ 2 bar jämt..

Om jag nu till 95% använder den till skogskörning eller på vintern snöröjning, vad bör jag ha för tryck? Tilläggas blr väl att jag kör i skogen med en hydraulisk kranvagn på kroken så man får mkt tyngd på backdäcken..
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Skogsola skrivet 08 dec-12 kl 23:10
 Tror att du skulle tjäna mycket grepp på att sänka trycket. I alla fall i snöröjning. I skogen också men där kanske punkteringsrisken ökar något.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Xoot skrivet 08 dec-12 kl 23:46
Det är ganska väsentligt vad man har för däck på hjulingen innan man vräker ur sig massa däcktryck som rek.
Lägre tryck ger förstås bättre grepp. Men man måste först överväga vad man använder den på för underlag.

Jag kör både landsväg och skog som innebär lerhål, is och djupsnö men även hederliga grusvägar.

Alltså måste jag reglera mitt däcktryck. Jag vill helst köra så bakdäcken precis, nästan, kränger av.
Men det funkar ju inte på en landsväg så därför måste det ändras emellanåt.

Den bästa rekommendationen får man genom att prova sig fram.
För dig med fyrhjulsdrift blir det enklast att koppla ur den och köra bakhjulsdrift för att se när den börjar spinna.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 08 dec-12 kl 23:54
Självklar är det en fördel med lågt däcktryck vid terrängkörning och snöföre.
Tänk att med fullt tryck så har man en ca 5 cm anläggningsyta mot underlaget sänk det så får du 15-20 cm.
Det innebär att du sänker trycket per cm enormt mycket, riskerna ökar oxå du kan slå igenom och skada fälgen eller däcket, man ökar risken för däckkrängning enormt och risken för skador i drivlinan ökar då man kan få ett enormt fäste huxflux. Samt att om man ger sig på att transportera så stiger bränsleförbrukningen och däckets ökade rörlighet ökar värmealstringen varvid en punka uppenbarar sig.

Tex min UAZ rullar med ca 2 kg i däcken på landsväg i skogen sänker jag gärna till 0,5kg. Då får jag ökad bärighet, bättre fäste och mjukare gång
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Rubensgården skrivet 09 dec-12 kl 08:25
Även självrensningen blir bättre med lägre tryck då det blir en mindre radie där däcket släpper anliggningsytan.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: torbjorn skrivet 09 dec-12 kl 10:32
Normalt däcktryck för en ATV brukar vara på sin höjd 0,5 bar (50 kPa). Minska inte trycket så långt att däcken börjar se tydligt platta ut eller att du märker vid körning på hård väg att den rullar tyngre än med högt tryck i däcken. Och fyll ALDRIG med högre tryck än det som står angivet någonstans bland den finstilta texten på däcksidorna (förmodligen är maxtrycket omkring 1,5 bar och kan eventuellt vara angivet i någon konstig utrikisk enhet, t ex psi, i så fall får du räkna om), då kommer cordskador och bulor på däcken som ett brev på posten.
Kolla om det står några kloka råd om däcktryck i ATV'ns instruktionsbok och följ dem i så fall.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Halte skrivet 09 dec-12 kl 14:38
Instruktionsboken?? Ska man behöva sjunka så lågt?? :)

Nävars, ska kolla.. Annars sänker jag till strax under 1 bar runt om och testar.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Blekslättens Gård skrivet 10 dec-12 kl 08:37
Jag har broddkedjor på vintern ,Brukar släppa ut all luft när jag lägger på kedjorna o sedan fylla på så att inte kedjorna glappar ,
Vill inte ha glapp så skärmarna på atv slits bort,Mvh
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Halte skrivet 10 dec-12 kl 19:34
0,25 sa de inne på Yamaha idag när jag var inne för att handla tändstift.. Var förvisso originaldäcken, så jag sänker nog till 0.5 runt om på mina kina-däck
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Xoot skrivet 10 dec-12 kl 19:39
Måste ju bli en enorm skillnad. Har du verkligen alltid kört med 2.bar tidigare? Överallt?
Känns som att däcken blivit bra slitna på toppen.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Halte skrivet 10 dec-12 kl 19:45
Ett däck har jag kört med 0.5 i för det mesta.. :)
I det sitter det en 3tums spik rakt in som omöjliggör 2 bar under längre tider.. Pumpar upp det till 2 bar innan jag ger mig ut med kranvagnen bara..
:)

Nåja, bättre lära sig sent än aldrig. Funderar mest på om jag riskerat att få en däckexplosion u ansiktet när jag pumpat upp den.. :)
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: mrlynx skrivet 28 dec-12 kl 13:41
Det kan inte vara bra att köra omkring med en spik i däcket.
Far på en däckfirma eller skaffa en däckreparationssats med klisterpinnar man trycker in i hålet så att det blir tätt.
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Halte skrivet 28 dec-12 kl 17:14
Kan inte se vad det kan vara för problem nu när jag ska ha lågt däcktryck.. 0.5 håller det ju med spiken i, den har suttit där i två år nu..
Titel: SV: Däcktryck ATV?
Skrivet av: Alexn72 skrivet 11 jan-13 kl 09:43
jag vet inte hur många däck (mina egna ) som jag pluggat med en liknande sats http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/)

Kort o gott dra ut spiket tryck i gummimasken och vollaa.
under snart 5 år som jag har använt dem så har ingen av dem lossnat eller börjat läcka igen.