Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Markus skrivet 04 dec-12 kl 19:16
-
Tjena ja och sambon ska eventuellt inom ett-två år ta över svärmors hus en bra bit ifrån stan. Då är ju det viktigaste av allt självklart traktorn!
Den ska framför allt användas för lite enklare skogskörning och något tuffare snöröjning. Jordbruks redskap kommer så småningom att användas på hobby nivå.
Budget: runt 100000 men om man får väldigt mycket mer traktor för 200000 så spar jag hellre pengar och lejar bort snöröjningen under den tiden, tills jag har pengar för en dyrare traktor.
Är det någon som har något tips på vad som kan passa på en gård ca 10ha brukmark, 20ha skog och ca 2km väg.
-
Va menas med tuff snöröjning? . Ja klara mig bättre med min gamla DB och front blad än bonden med sin fyrhjulsdrivna Valmet och bak monterat snöblad .
-
Buster 400-600, Fergusson, Ford eller vilken annan traktor som helst under 60 hkr. 4-WD är för amatörer, bättre att satsa på hyggliga små redskap till så litet ställe. Se till att ha drivhjulsoberoende kraftuttag också, viktigt t.ex. när du pressar.
För en del av pengarna som blir över kan du köpa en Dexta, Fergusson-35:a el. liknande, så slipper du byta redskap stup i ett. Jisses vad du kommer att uppskatta det i höskörden!
Glöm inte att ett stort ekipage i skogen tar en hälvittes massa mer plats.
Varför pytsa ut hundratusentals kronor på ett lokomotiv för lite hobbykörning? Vad kostar reparationerna? Att däcken måste matcha varandra? De stora tillbehören? Å du, vill du tanka 3 eller 7 liter i timman?
-
Med en 60-70s traktor klarar du dig mer änn fint med.
-
Tycker du ska köpa något med frontlastare och 4wd. Det finns sådana traktorer för runt 100000-150000. Det är stor skillnad på 4wd lid lastar körning plus att det alltid är skönt att ha det.
-
Här i mitt område så är det "tuff" snöröjning för det driver rätt bra där 70-100cm är inte så ovanligt just där. medan gårdarna längre bord får max 50cm drivor. mf 35 verkar vara prisvärd för bruket och smidig i skogen men med en frontlastare så ser den lite klen ut.
http://www.blocket.se/alvsborg/Traktor_Volvo_BM_500_44043394.htm?ca=13&w=3 (http://www.blocket.se/alvsborg/Traktor_Volvo_BM_500_44043394.htm?ca=13&w=3)
Skulle en sån här kunna vara något? Då har jag blad i fram för snön och en någorlunda smidig traktor i skogen.
Jag har även blivit erbjuden att få köpa en ford 5000. Hur är kvaliten på ford traktorer? Har haft 2 ford bilar i namnet ford är inget som känns bra i mina öron :-\. Skulle det vara överjäkligt att montera ett blad i fram på en sådan traktor? Jag har inte hållt på så mycket med traktorer :P
Eller kanske en lm 218 eller liknande och en mf 35. Lite roligt med manskiner i samlingen :D
-
volvo krabat in Norway. (http://www.youtube.com/watch?v=Px2TEBc8WDM#ws)
En sån vore ball
-
BM 500 har sina egenheter men den skulle du klara dig med mer än väl. Visst är 4-wd bättre när du lastar men man kan ju ha en tyngd i 3-punkten också. Och i bakhjulen, eller vätska i däcken. Och du ska väl göra annat än lasta?
De stora extra kostnaderna för 4-hjulsdrift på ett litet jordbruk mer för "tuffa" pojkar än för tuff snöröjning. Det finns ju de som lär sig köra också. ;)
"Olof i Merhult" skötte hela sitt hemman med skog + plöjde åt hela nejden med en Dexta. Hans son Åke har 3 ford 3000-3600 och en gammal MF. Han byter sällan redskap utan har mest ett på varje traktor. ;D
"Hilding på Glasholmen" hade aldrig något annat än en grålle, varken i skog eller på åker.
Östen har en Dexta och en Buster 400. Alla har större eller mycke större arealer än du.
Det är inte alltid så lyckat med snöblad i lastaren, det går rätt illa åt grejerna ibland.
En BM 218 är väl kul att ha men inte rätt som 2:a-"traktor".
Ford/Fordson är mycke bättre som traktor än som bil! Finns fortfarande några rätt friska Major från 50-talet. Dock hade någon motormodell ofta mankemang med fodrena men jag tror alla är fixade vid dethär laget.
Ja hittar du något med halvband så är det läge för affär, men då ska det va friska grejer!
-
BM 500 har sina egenheter men den skulle du klara dig med mer än väl. Visst är 4-wd bättre när du lastar men man kan ju ha en tyngd i 3-punkten också. Och i bakhjulen, eller vätska i däcken. Och du ska väl göra annat än lasta?
De stora extra kostnaderna för 4-hjulsdrift på ett litet jordbruk mer för "tuffa" pojkar än för tuff snöröjning. Det finns ju de som lär sig köra också. ;)
"Olof i Merhult" skötte hela sitt hemman med skog + plöjde åt hela nejden med en Dexta. Hans son Åke har 3 ford 3000-3600 och en gammal MF. Han byter sällan redskap utan har mest ett på varje traktor. ;D
"Hilding på Glasholmen" hade aldrig något annat än en grålle, varken i skog eller på åker.
Östen har en Dexta och en Buster 400. Alla har större eller mycke större arealer än du.
Det är inte alltid så lyckat med snöblad i lastaren, det går rätt illa åt grejerna ibland.
En BM 218 är väl kul att ha men inte rätt som 2:a-"traktor".
Ford/Fordson är mycke bättre som traktor än som bil! Finns fortfarande några rätt friska Major från 50-talet. Dock hade någon motormodell ofta mankemang med fodrena men jag tror alla är fixade vid dethär laget.
Ja hittar du något med halvband så är det läge för affär, men då ska det va friska grejer!
Tror det är 70 -80 tale som är riktiga råtte bo i motorerna Hade en 77 en 6700 var den sämsta traktor ja haft på vintern dessutom totalt värdelös när det var halt till skillnad mot DB som driver som en häst :) Vilket fall blev det jonisering så det gick hål i ett foder på Forden och det är vist ett vanligt fel på dessa årsmodeller har ja hört av en motor renoverare .
-
Frontlastare, men inte för att snö röja normalt, är trevlig. Fyrhjulsdrift är trevligt, men bara bonus.
50-60papp kommer räcka för själva traktorn.
Bättre lägga undan resten av pengarna för att kunna köpa en till traktor, som back up gamla gräjer kan krångla, plus att du kanske vill kunna lasta en kärra.
-
50-60 räcker till två bra traktorer, varav en med drivhjulsoberoende kraftutag, Och då menar jag inga skrothögar utan i full funktion, hela och riktiga.
-
En hygglig traktor är ett njutningsmedel också. Dessutom tappar de knappt något värde alls så länge man håller dem i skick. Jag rekommenderar utan tvekan att lägga lite med kulor på en 4WD med frontlastare. Gammalt rat är inte så roligt att jävlas med mitt i vintern och en hytt med värme har en viss charm!
Kolla efter Fiat eller Zetor som ofta har fungerat som "andratraktor" och inte har en förtvivlat massa timmar!
-
Tycker nog att tvåhjulsdrift är fullt tillräckligt. Klart hittar man en bra fyrhjulare till rätt pris så är det inte fel att slå till, men behovet ser TS inte ut att ha. Själv har jag precis införskaffat en BM 430 till gården. 10 hektar totalt, hälften skog och hälften åker, varav åkern är utlejd närmsta tiden. Det är mer än tillräckligt för mina behov. Jag prioriterar dock en riktig hytt framför galoninklädnad och att ha ett vettigt utbyggt hydralsystem och därför fick det bli en relativt 'modern' traktor. Ska du köra en del i skogen så kan det vara uppskattat med en ordentlig markfrigång, vilket alla BM-modeller erbjuder. Kan jämföras med Ferguson som generellt sett är väldigt låg. En Ford blir du sjuk av bara du sätter dig i den. Fick ge 30 för min traktor vilket jag tycker är ganska OK.
-
Här i mitt område så är det "tuff" snöröjning för det driver rätt bra där 70-100cm är inte så ovanligt just där.
När det är så mycket snö så rekommenderar ja spetts plog istället för schakt blad eller en slunga .
-
BM 400 har två hjuldimensioner bak. Se till att hitta en med de stora hjulen. Bättre driv och bättre markfrigång i skogen.
Grattis till 430:an! Priset är OK om den är hel och fin.
-
Jag har haft en BM 500 - en IH med Volvodekaler. För att göra en lång historia kort - stay out!
-
Tvåhjulsdrivet med lastare tycker jag är värdelöst på vintern, blir alldeles för framtungt.
Köp någon fyrhjulsdriven utan lastare och så en liten, äldre, 2-hjulsdriven med lastare för lyft och som dragare vid höskörden.
-
Går ju faktiskt att ställa av lastaren om man inte är för bekväm :)
-
Valmet 605 borde man kunna hitta för runt 100 000 utan lastare, bra traktorer tycker jag även för skogskörning. Sedan skulle jag som sagt lägga 30 000 på en äldre traktor med en enkel lastare för att kunna göra lite lyft och som dragare.. Men den kan man ju köpa in efter en tid i så fall..
Jag skulle inte enbart ha en liten traktor om du nu ska köra hö också.. Min lilla Ford 2600 går väl skapligt att köra en balpress och vagn med om det inte är några uppförsbackar i fältet eller för mjukt i marken.. Här går den bara köra på 3 av 4 fält, det andra måste jag ha stora traktorn till
-
Många åsikter, alla verkar ha olika behov :)
Hur många timmar är långt för en traktor? Ska man köpa en på max 4000h eller kanske 8000h?
-
Allt hänger på hur stora eller små redskap du vill, kan annvända.
-
Många åsikter, alla verkar ha olika behov :)
Hur många timmar är långt för en traktor? Ska man köpa en på max 4000h eller kanske 8000h?
Svårt att säga tycker jag, det är ju olika beroende på hur omhändertagna de är..
Det jag tycker man ska se upp med om man köper iaf äldre maskiner är de som är "uppmålade".. De brukar ofta gömma på fel..
Testkör.. Känn på koppling, broms, kolla oljans färg, hör dig för vad som är bytt och när..
-
Svårt att säga tycker jag, det är ju olika beroende på hur omhändertagna de är..
Det jag tycker man ska se upp med om man köper iaf äldre maskiner är de som är "uppmålade".. De brukar ofta gömma på fel..
Testkör.. Känn på koppling, broms, kolla oljans färg, hör dig för vad som är bytt och när..
Och ta med en kunnig vän!
-
Gammalt rat är inte så roligt att jävlas med mitt i vintern och en hytt med värme har en viss charm!
Om man inte kör med hytt kan man värma händerna på avgasröret emellanåt..
Tvåhjulsdrivet är inget vidare om man vill backa uppför när det är slirigt. Behövs inte mycket lutning förrän det börjar konstra då tycker jag..
-
Om man inte kör med hytt kan man värma händerna på avgasröret emellanåt..
Tvåhjulsdrivet är inget vidare om man vill backa uppför när det är slirigt. Behövs inte mycket lutning förrän det börjar konstra då tycker jag..
Tycker min gamla DB tuggar sig fram hur bra som helst sätter man sen på kedjor och viktar lite i bak så skyfflar man hur mycket som hällst det gick ju bra att breda vägen när det var så mycket snö för några år sen så inte är ja orolig men en sån traktor :).
-
Allt hänger på hur stora eller små redskap du vill, kan annvända.
Njaaaaaaaaa. Som jag ser det beror det mest på om det är dyra leksaker man vill ha "behöver", eller arbetsredskap man är beredd att lära sig använda. Efter trådens inlägg att döma kostar leksakerna 4 ggr så mycke och dubbelt så mycket att äga.
Ett alternativ är lokomotiv med lastare för att kunna flytta rundbalar till ett par hästar. Passande maskineri för slåtter, press, och allt som behöver va större. Eller en 430 med spjut till 3-punkten och allt annat som kan va mindre och billigare.
Prisskillnad: Några hundra tusen i inköp och dubbla driftskostnaden.
-
Ja det var en massa åsikter här.
Men jag tänkte reda ut lite hur det är med snöröjningen.
Det du vill ha är en frontmonterad snöplog, med bom under traktorn. Snöplog i lastaren är inte så bra då det kan bli förstora sidobelastningar och annat så man knäcker lastaren istället.
Men om du nu riskerar att kunna få drivsnö så det är 100 cm (vid ett och samma tillfälle) så kanske det inte räcker till med snöplog, att du behöver snöskopa för att lyfta bort det. Så lastare kan vara bra att ha ändå.
100 000 kr är ett gränsfall, du kan köpa 4wd traktor under det. Men en 4wd med bra lastare och snöplog (bom-monterad) och snökedjor får du inte för det pengen. Endera köper du dig en sådan men till högre kostnad eller så testar du på 2wd. Sådana här gamla traktorer tappar inte något speciellt i värde på 1-2 år så det är bara din tid som försvinner i att leta reda på en annan traktor.
En nackdel med äldre 4wd är att de inte kunde med att göra framaxlarna med bra styrvinkel. Så äldre 4wd kan vara klumpiga om man jämför med sprillans nya med samma hjulbas, eller 2wd varianten av samma traktor.
Men någon traktor från senare delen av 70 eller början av 80-talet med 2wd kan du hitta. Låter som du ska röja mycket snö så kosta på dig en med bra hyttkomfort (värme!).
Sen gällande skogen skriver du enklare skogsanvändning så då tror jag du klarar dig med enkel timmerkärra (med boggi) plus vajerkran. Att skaffa sig en helhydraulisk kran med kärra kostar mycket pengar och nog svårt att räkna in. Dessutom så ställer det krav på traktorn att hydraulpumpen kan leverera tillräcklig mängd olja. Så det kan vara bra att bestämma sig för vilken väg man ska gå här innan man köper traktorn. Och med hydraulkran vill man gärna sitta i traktorn och då är det bara vissa (ofta dyrare) man kan snurra runt stolen på och sitta någorlunda drägligt.
-
Angående bomplog: Dessa är absolut att föredra. Dock så brukar det te sig som så att har man väl monterat den och vintern dragit i gång så drar man sig för att plocka av den förrän det börjar våras, om man inte har någon hemskt bekväm och förändamålet avpassad maskinhall. Så ska du ha något annat gjort i traktorväg under den tiden så får du ha en traktor till. Men bomskjuten frontplog är nog ganska önskvärt om det är två kilometer väg som stundtals är risig. Jag har bara 400 meter, yrfri, väg och det går bra med bakskrapa. Pappa kämpade på ett par år med bakskrapa och grålle på två kilometer när jag var liten. Det blev snart en Ford 4000 med bomskjuten. Plogen fungerade utmärkt men traktorn var värsta vi råkat ut för. Fin i skick och lack men allt rasade efterhand. När blocket tillslut bara sprack, utan någon vettig anledning, åkte den iväg och ersattes av en Valmet 702 som stånkar än.
Rörande frontlastarplog: Som flera påpekat, många lastare har blivit förstörda på det viset. Förväxla inte en traktorlastare med de som sitter på lastmaskiner. Finns även skräckhistorier med folk som inte bara kört sönder lastare utan även knäckt själva traktorn på det här viset.
Tänk på att traktorn sällan är användbar utan massa redskap och vagnar. Tusenlapparna rullar väldigt fort. Så fundera lite över vad mer du behöver och uppskatta vad det kostar. Sen ska du nog dubbla den summan.
-
Tack för alla svar :D
Går det att montera en sådan bom plog på alla traktorer? Kärran i skogen behöver inte vara hydralisk det räcker med en vajerkran för jag ska inte avverka mängder på egen hand jag ska bara gallra och vårda skogen. Tror jag ska prova en 2wd till en början känns som om inte det är någon större risk att man kör fast med en sån plog. För däcken står ju redan på ett bra underlag och med kättingar så borde man kunna backa loss i såfall.
Med en 2wd så blir det billigare inköp, drar mindre soppa?? och mindre som kan krångla.
-
Går det att montera en sådan bom plog på alla traktorer?
Ska inte vara några större skillnader. Kan hända något fäste måste anpassas men inga större grejer. Du måste kunna hänga bommen i fronten så ett fäste där är lämpligt
Med en 2wd så blir det billigare inköp, drar mindre soppa?? och mindre som kan krångla.
Tja... det korta svaret är att det beror på vad du jämför. Men jämförbar storlek så är tvåhjulare alltid billigare i inköp.
-
Tack för alla svar :D
Går det att montera en sådan bom plog på alla traktorer? Kärran i skogen behöver inte vara hydralisk det räcker med en vajerkran för jag ska inte avverka mängder på egen hand jag ska bara gallra och vårda skogen. Tror jag ska prova en 2wd till en början känns som om inte det är någon större risk att man kör fast med en sån plog. För däcken står ju redan på ett bra underlag och med kättingar så borde man kunna backa loss i såfall.
Med en 2wd så blir det billigare inköp, drar mindre soppa?? och mindre som kan krångla.
Det är inget standardfäste med bomplog, så om man inte hittar en plog med bom och allt till just den modellen av traktor man har (eller syskonmodell) så kan det vara lite jobb att anpassa det. Men kan man hantera svets och vinkelslip så ska det nog gå att anpassa ihop det själv.
Det är bra för dragförmågan, både att köra och ta sig loss om man kört fast, att belasta bakhjulen (drivhjulen). Hjulvikter är bra eftersom de är "ur vägen". Annars är det vanligt med belastningsvikt i trepunktslyften. Och sådan kan man göra själv bara man skaffar rätt tappar. Ofta vanligt att man gjuter betong i ett oljefat men jag föredrar något som väger mer (behövs mer volym).
Folk som påstår att en 2wd är "omöjlig" för lastaranvändning tror jag är sådana som inte heller ser till att ha rätt belastning på drivhjulen. Hade det varit en lastmaskin så kan man kräva av konstruktionen att den ska fungera bra. En traktor är allt-i-allo och då ingår det att se till att ha vikt på drivhjulen.
Och om ni har möjlighet att köpa saker redan nu och ställa ut till lantstället så är det bra, som med allt så när behovet är stort så är priserna höga. Nu är det vintertid så vinterutrustning kryllar det av på blocket. Om ett halvår så är det inte mycket och om någon ändå så måste bli av med det just då så kan man få till ett bättre pris. Men det kräver en del tid att "spana" efter saker hela tiden.
-
Någon mer än jag som sett hopplösa lastarmontage, där redskapsfästet ligger metervis, ibland mer, framför framhjulen? Detta belastar framaxeln och lättar bakhjulen onödigt vilket hämmar drivningen.
Lastaren kan man använda att lyfta snöbladet med men det kan va lätt att lyfta för mycke!
-
Snö röjningen, vi har klarat oss med shaktblad bak endast i alla år på en 50talare med hytt (lyx). Ca 700, drivsnö, mycket brant osv... Man måste dock vara ut och ta så fort det blir 5-10cm.
För utom en av de sista extrem vintrarna, då vi en gång fick ringa efter hjälp, men de 600spännen var väldigt mycket billigare en att skaffa en 4wD för 100lök. :-)
Det är kanske billigast att köpa in tjänsten när det är extremt.
-
Det är kanske billigast att köpa in tjänsten när det är extremt.
Definitivt! Jag brukar hosta upp 1-300 om året till någon stor lastmaskin som ändå kör förbi. Har i o f s bara 100 meter väg och en liten plan, men ändå.
Om det ska harvas el. något så kostar det ett telefonsamtal och ett 12-pac ägg.
Få två lass ved hemkört kostar 300 spänn till.
-
Det är klart att du ska ha en fyrhjulsdriven traktor! Mycket bättre på alla sätt och vis. Finns ju ingen som gått tillbaka till 2WD efter att ha kört 4WD. Visst sliter det lite på traktorn att skotta med lastare men all användning av alla saker medför slitage. Så om det inte är entreprenadkörning så duger lastare bra till snö. Sedan är ju de mer moderna lastarna kraftigare än äldre modeller så att man knäcker de är inte så troligt, lite försiktighet kan man ju ha när man kör. Annars finns ju frontlyft som är ypperlig att ha ett snöblad på.
Satsa på en 20-årig traktor med ungefär 70 hk och 5000 timmar. Visserligen är dessa ganska högt prissatta men håller ju också värdet bra.
-
Min spontana reaktion är en bakhjulsdriven 70-tals traktor i 60-70 hästars klassen med en rejäl snöslunga i trepunktslyften? De där stora hjulslungorna från 70-talet verkar klara det mesta.
-
Ska nog prata med Bengt med stora traktorn så han kan ta min väg när det behövs ;) Han kör ju åt andra i området och det är som några utav er säger: Det kostar väldigt mycket mer att skaffa egen utrustning till såna uppgifter. Så nu blir det nog en äldre mf, bm eller liknande med alla möjliga tillbehör som jag kan komma över.
Har i dag fått en lastbrygga gratis ;D Men hur är det med fästena på 3-lyften i bak?
Den ser ut så här: http://vaxjo-stad.annonsera.se/traktorredskap-382405.html (http://vaxjo-stad.annonsera.se/traktorredskap-382405.html)
Passar en sån på en mf 35a? Pratade med en som sa att det finns cat 1, cat 2 och cat 3 hur vet man skillnaden?
-
Det mesta passar en MF 35:a eller en BM och allt som är gratis är gott! :D
-
Har precis upptäckt att det finns mycket bröte hos sambons släktingars gårdar som dom egentligen bara vill få bort, dom har enbart maskiner som kostar lååååååångt bortanför min budget :P Så dom är inget ide att rådfråga för där är det bara nya claas eller jd som är värt att ha 8)
-
En BM 430 eller en 500 (som jag själv har ) klarar du dig gott på. Bra motorer är det på dom också. Se till att köpa ordentliga snökedjor. Piggkedjor ska det vara. Jag har haft en plog med balk under, den tog max 3 minuter att koppla på. Hytterna på de här traktorerna är förvånansvärt moderna med bra värme. Med lite tur springer du på en Trima snöslunga för ett par tusen som du kan ta till den veckan det är snö storm. Kom ihåg att det finns saker på en gård som kan dra oväntat mycket pengar innan du drar iväg 150 000 på en traktor som du inte har behov av.
-
Ska nog prata med Bengt med stora traktorn så han kan ta min väg när det behövs ;) Han kör ju åt andra i området och det är som några utav er säger: Det kostar väldigt mycket mer att skaffa egen utrustning till såna uppgifter. Så nu blir det nog en äldre mf, bm eller liknande med alla möjliga tillbehör som jag kan komma över.
Har i dag fått en lastbrygga gratis ;D Men hur är det med fästena på 3-lyften i bak?
Den ser ut så här: [url]http://vaxjo-stad.annonsera.se/traktorredskap-382405.html[/url] ([url]http://vaxjo-stad.annonsera.se/traktorredskap-382405.html[/url])
Passar en sån på en mf 35a? Pratade med en som sa att det finns cat 1, cat 2 och cat 3 hur vet man skillnaden?
Den där lastbryggan har både kategori 1- och 2-fästen och passar på en MF35.
http://www.tractordata.com/articles/technical/threepoint.html (http://www.tractordata.com/articles/technical/threepoint.html)