Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Halte skrivet 02 dec-12 kl 10:51
-
Har en gammal Aktiv Blå med Sachs-motor som går kasst som fasen.. Hade den igång för ett par år sedan och då gick den. Nyss när jag skulle starta den fick jag köra den på startgas i flera minuter först och sedan fick jag dutta med choken under körning för att den skulle orka framåt. När jag köry ett tag funkade den utan choke men bara några minuter (och på fullgas) sedan blev det en förgasarsmäll och så dog den och går nu inte få igång igen ens med stargasen.. Droppar soppa ur insuget också
Några ideer?
Om inte så är den till salu för den händige.. Roligt (när sen funkar) gammalt nostalgiåk från -76.. Helt nya drivmattor på den, borde funka bra som arbetshäst om man får fart på den ordentligt.
-
gammal bensin?
-
gammal bensin?
Kan det nog vara.. Jag gissar att den tankades senaste gången för ca 10 år sen
Men den borde ju hoppa igång igen på startgasen
-
Gnista?
om den startar igen och går kasst kan du ju prova att spraya startgas runt vevaxeln där variatorn sitter. Ändrar den gång då så är axeltätningen kass och behöver bytas då den annars tar in luft där. Prova att städa ur förgasaren, det brukar bildas små kristaller när dagens bensin dunstar bort, brukar få rengöra gasaren på pappsens snöslunga typ vartannat år.
-
Ingen gnista... Verkar inte vara tändstiftet, fick inget utslag när jag mätte samtidigt som jag drog i startsnöret.. Märkligt.
-
När det gäller tändningsproblemet så skulle jag i första hand prova att göra ren brytarna. Det är fullt normalt att det blir en isolerande beläggning på dem när en sån där motor har stått oanvänd i flera år, och ännu värre om dessutom vevaxeltätningen har läckt så det är oljigt innanför svänghjulet.
-
Men kan det komma helt plötsligt under färd alltså?
Jag misslyckades förra året med att få loss svänghjulet.. :) så jag vill verkligen utesluta alla andra felkällor innan..
Bild på åbäket bifogas för hugade spekulanter.. :)
-
Det kan nog hända. Oljeavlagringar som bränner fast när motorn har gått ett tag.
Finns det inte öppningar i svänghjulet så det går att komma åt brytarna med svänghjulet på plats?
Jag har för mig meningen är att man ska använda en speciell svänghjulsavdragare (likadan som till gamla mopeder) för de där Sachsmotorerna.
-
Fn en sån vill jag ha,fast min kära fru har gett mig inköpsstopp på allt som inte är absolut nödvändigt.
Hon tycker att jag har nog med leksaker nu.
Hoppas du får fart på den.
Mvh anders
-
Jag har haft några gamla motorer som inte fungerat och då har det varit kondensatorn som varit felet.
Svänghjulsavdragaren till sachs såg ut lite som en kyrkklocka invändig gäng på avdragaren.
-
Jag har haft några gamla motorer som inte fungerat och då har det varit kondensatorn som varit felet.
Svänghjulsavdragaren till sachs såg ut lite som en kyrkklocka invändig gäng på avdragaren.
Nja, invändiga gängan satt ju i svänghjulet, så det var utvändig gänga på avdragaren, ca. 20-25mm i diameter. Och så en skruv, ca. M10 som man skruvade in och som tryckte mot axeln och drog lös svänghjulet. Jag har en liggande någonstans men det är väll nästan femton år sedan jag använde den senast
-
Så här ser de ut på bild: (http://www.twostroke.se/Graphics/Products/3095.jpg)
-
Titta en bit ner på den här sidan http://snoskroters.forum24.se/snoskroters-about420.html (http://snoskroters.forum24.se/snoskroters-about420.html)
så finns en bild på en hemgjord avdragare för svänghjulet.
-
Jag tror på Torbjörn.. Brytarspetsarna. Om du inte har en magnetfil så prova med en bit smärjelduk och nöta bort en del erj. Kolla med ett annat tändstift, nödstopp, tändningslås.... En riktig kultskoter du har.
-
Idag ringde min bror och undrade om vi inte skulle ta o köpa oss en skoter då kom jag att tänka på din.
Är den fortfarande till salu?och vad står det på prislappen isåfall.
Mvh anders
-
Jag behöver en sån! Någon som har en och kan avvara den?
-
Jag behöver en sån! Någon som har en och kan avvara den?
Om ja ser rätt nu så kan du göra en sådan av ett vattenledningsrör med sådan gänga och en grov bricka eller järn upptill meden fast svetsad mutter som du haren bult av lämplig längd . Hoppas det blev begripligt
-
Är det till damma modell av skoter som min?
Jag byggde en egen som inte gängades på centrumtappen.. den hsde sådan specialgänga att jag inte kunde hitta något som passade. . Men som sagt, är den lika dan som min kan jag beskriva lite närmare hur jag gjorde
-
Jag skulle börja med att byta ut bensinen,det räcker med att den står en sommar så kan den vara oantändlig,den är alltså helt världelös.Byt.
Sådan bensin brinner inte i en burk ens med hjälp av en tändsticka... :'(
Aktiven på bild har nog inte heller någon primer,dvs manuell primer pump som pumpar fram bränsle till förgasaren,det innebär att du måste själv se till att få bort ALL gammal bensin i slangar,förgasare och så vidare.En del gammla skotrar har en slangblåsa på bränsleslangen som går från tanken till förgasaren,då kan man pumpa ut den gamla bensinen med den.
Sedan undar jag ang gnistan,hur mätte du det att den inte hade gnista?
-
För min del är det avklarat. . Det var en kabel från brytarspetsarna son skavts av mot tändspolen.
Ska bara fp en polare att hjälpa mig få cylindern över kolven igen så ska det nog bara vara att ge sig ut och gasa
-
Lycka till :)
-
För min del är det avklarat. . Det var en kabel från brytarspetsarna son skavts av mot tändspolen.
Ska bara fp en polare att hjälpa mig få cylindern över kolven igen så ska det nog bara vara att ge sig ut och gasa
Funkar med en plåtbiten och en slagklämma typ ölburk .
-
För min del är det avklarat. . Det var en kabel från brytarspetsarna son skavts av mot tändspolen.
Ska bara fp en polare att hjälpa mig få cylindern över kolven igen så ska det nog bara vara att ge sig ut och gasa
Att ta bort cylindern var nog inte nödvändigt eller ens önskvärt egentligen.Men den var ju bra att du hittat felet med den skadade kabeln.
Som mummrick skriver kan du använda matrialet från en läskburk och sedan en slangklamma för att simulera en kolvringskompressor,men är du och din kompis ovana så låna hellre en riktig kolvringskompressor och olja ordentligt när ni monterar cylindern igen.Kom ihåg också att kolla om kolvringarna har begränsare ,dvs bestämda lägen som de ska monteras på.Är kolvringarna flytande så ska du förskjuta skarven mellan ringarna.Sätt inte heller skarverna mot insug eller utblås,utan sätt dem på bägge på tex varsin sida.
Fixera kolven mot blocket med två stycken träbitar,en på var sida om vevstaken när du monterar cylindern så motverkar du skadliga spänningar på vevstake och vevsläng mm. ;)
Bensinproblemet som jag beskrev tidigare är nog fortfarande högst aktuellt för dig och du kan komma att behöva byta ut bensinen.
Hoppas att allt går bra och lycka till :)
-
Att ta bort cylindern var nog inte nödvändigt eller ens önskvärt egentligen.Men den var ju bra att du hittat felet med den skadade kabeln.
Som mummrick skriver kan du använda matrialet från en läskburk och sedan en slangklamma för att simulera en kolvringskompressor,men är du och din kompis ovana så låna hellre en riktig kolvringskompressor och olja ordentligt när ni monterar cylindern igen.Kom ihåg också att kolla om kolvringarna har begränsare ,dvs bestämda lägen som de ska monteras på.Är kolvringarna flytande så ska du förskjuta skarven mellan ringarna.Sätt inte heller skarverna mot insug eller utblås,utan sätt dem på bägge på tex varsin sida.
Fixera kolven mot blocket med två stycken träbitar,en på var sida om vevstaken när du monterar cylindern så motverkar du skadliga spänningar på vevstake och vevsläng mm. ;)
Bensinproblemet som jag beskrev tidigare är nog fortfarande högst aktuellt för dig och du kan komma att behöva byta ut bensinen.
Hoppas att allt går bra och lycka till :)
Jag passade på att byta lite allt möjligt på den när jag ändå hade motorn borta från skotern..
Jag har försökt med diverse lösningar för att få på cylindern över kolven igen, kolvringskompressorn funkade inte, inte den jag lånade iaf för den krävde att vevstaken var lös för att kunna få loss kolvringskompressorn igen efter att cylindern var på.. Sedan försökte jag med plåt från en ölburk och en klämma, gick inte det heller.. 2 kolvringar sabbade och nu har jag inga mer i reserv så nu får det inte pajja någon mer.. ':)
Därav kallar jag in experthjälpen.. Ska se om jag kan skjutsa över motorn till honom i nästa vecka så får vi se,.
-
Ok! Du har nog missförstått hur du ska använda kolvringskompressorn.
Du monterar stake och kolv uppifrån,på med ringarna, justera ringarna ,montera kolvringskompressorn runt kolven och knacka ned kolven försiktigt med ett hammarskaft i trä.Tar det det minsta stop så stanna och gör om... :P
Kolvringskompressorn används aldrig under cylindern utan ovanför.
Monterar du cylindern på en monterad vevstake? ok ! inga problem ,då använder du cylindern som en kolvringskompressor som jag föreslog tidigare.Fixera kolven mot blocket och för sedan ner cylindern försiktigt över översta ringen då du håller denna på plats med fingrarna.Du behöver ingen kolvringskompressor då! När sedan första ringen är på plats tar du nästa...Cylindern fungerar som en kolvringskompressor ;)
-
Det är länge sedan jag mixtrade med encylidriga sachs, men om jag minns rätt så brukade jag lägga cylindern upp och ner på arbetsbänken och montera kolven med hjälp av fingrar och lite olja.
Sedan när kolvtoppen med ringar är på plats så behöver man hjälp med att passa in kolvbulten i vevstaken och skruva fast cyliindern.
Och som någon nämnt tidigare så ska man se till att kolvringarna passar med styrstiften i kolvringspåret och att det inte sitter någon kanal där skarven är.
Jag tror att styrstiften sitter med ungefär 90 graders förskjutning mot varandra och att skarven på kolvringarna ska sitta mot avgasporten
-
:)Har man gjort detta några gånger så sitter greppen där.Jag rekommenderar dock att montera kolv/stake uppifrån med kolvringskompressor om man är ovan.
Man känner ev felaktigheter tydligt då och har chans att fixa till dessa,dessutom så slipper man slita på fingertopparna så väldigt ;)
-
Det är länge sedan jag mixtrade med encylidriga sachs, men om jag minns rätt så brukade jag lägga cylindern upp och ner på arbetsbänken och montera kolven med hjälp av fingrar och lite olja.
Sedan när kolvtoppen med ringar är på plats så behöver man hjälp med att passa in kolvbulten i vevstaken och skruva fast cyliindern.
Och som någon nämnt tidigare så ska man se till att kolvringarna passar med styrstiften i kolvringspåret och att det inte sitter någon kanal där skarven är.
Jag tror att styrstiften sitter med ungefär 90 graders förskjutning mot varandra och att skarven på kolvringarna ska sitta mot avgasporten
Sant det du skriver men tro att man kan det är något annat fotfarande efter mer än 40 år så måste ja lära mig nytt till å med med stavning .