Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: MiMaanvandrare skrivet 25 okt-12 kl 22:45
-
Hej :)
Funderar på att byta till bränslesnålare, från min 1,2 /milen Volvo kombi.
Hittade den här annonsen, men kan det verkligen stämma att den drar så lite tror ni?
http://mobil.blocket.se/kronoberg/Volkswagen_Passat_bes_2013_06_17000mil_43508642.htm?ca=11&w=3
-
Nej. Möjligen kan bränsledeklarationen ange en så låg förbrukning vid landsvägskörning, men det är nog omöjligt att komma ner till i praktiken. En hel del VW och Audi från andra halvan 90-talet utnyttjade ett "fulknep", där programvaran i motorstyrsystemet kände igen den standardiserade körcykeln för att mäta bränsleförbrukning och då gick över till ett läge där motorn styrdes bara för att ge låg bränsleförbrukning, utan hänsyn till körbarhet, prestanda och avgasutsläpp.
De enda bensindrivna VW-modeller som i verkligheten kan komma ner i så låga förbrukningar är bilar med 1,8 l 66 kW-motorn från ungefär 1988 till 1992 (framför allt Golf och Jetta men den förekom även i Passat och Audi 80). Från 1993 och framåt skärptes avgaskraven vilket VW löste genom att ändra tändförställningskurvan - med höjd bränsleförbrukning som följd. Det är synd att man inte istället kostade på någon hundralapp för ett EGR-system för att uppfylla avgaskraven, det hade bilägaren tjänat in snabbt.
Vad är det för Volvokombi du har som drar 1,2 l/mil ?
-
som ägare till en Passat 04 modell så kan jag säga att sådär lite drar INTE min bil.....verkligen inte!
-
Har en likadan som gått lika långt som andra bil, men min är en snikmodell med 90 hästars motor.
Det står inte vad det är för motor men antar att det är en två liters, stämmer nog med förbrukning
på landsvägskörning.
-
Kör man en volvo på 1,2l/h, så bör samma förare köra en passat på 1l jämnt. Som en grov tumregel ;)
-
Toyota?
Den gamla bensin passaten i annonsen vill sannolikt ha mer än 0,6 även vid försiktig landsvägskörning, du får nog välja en diesel om du vill ner till 0,6l/mil blandad körning
-
På sin blogg skriver hon om en Volvo 740/940 turbo -90
-
Alla bilar i den storleken och runt de årsmodellerna drar ju ungefär samma. Dvs minst 0,8 och upp till en knapp liter. Allt annat är bara ljug och optimism.
-
På sin blogg skriver hon om en Volvo 740/940 turbo -90
Då kan man nog tänka sig 1,2 l/mil om den går mest i kortkörningar med många kallstarter, eller om förarens högerfot råkar vara lite tyngre än nödvändigt.
Sen finns det ju många tänkbara fel som kan leda till hög bränsleförbrukning utan att det finns någon annan direkt anledning att misstänka att något inte är som det ska.
-
B230 var ju en motor som inte byggdes för att gå snålt, utan för att gå långt...
-
....även om den marknadsfördes som "lågfriktionsmotor", till skillnad från de gamla B21 och B23, när den var ny. Och på den tiden skakade självutnämnda förståsigpåare på huvudet åt B200 och B230 och menade att de där motorerna kommer inte att hålla länge.
-
Kör man en volvo på 1,2l/h, så bör samma förare köra en passat på 1l jämnt. Som en grov tumregel ;)
Amen!
Och en mycket mycket grov uppfattning om soppaförbrukning kan man få om man kollar utväxlingen och bilformen.
Skokartongsdesign som volvo tar mera än tex en slimmad mondeo.
Och utväxling, om den som min 2002 golfkombi går i 63 km/h på högsta växeln när den varvar exakt 2000 varv så är den törstigare än tex min mondeo som går 81 km/h när den varvar 2000 varv.
Är ju ungefär en hel växel till på mondeon...
-
Oj vad många svar!!!! (Glömde tydligen be om mail när jag fick svar... Trodde inte nån svarat...)
Jag kör en 965 turbo automat, 1990 (lite 765 också i karossen förklarade besiktningsmannen).
Jag kör mycket lite, och korta sträckor; barnen i skola, och hem igen på em, och enstaka längre turer.
Är ingen rallyförare, men kör väl som alla andra, fast i den försiktigare änden. och försöker definitivt hålla koll på turbo...!
Är det mystiskt mycket med 1,2?
Passat kombi blir det inte:)
Väntar nu på en golf 1.8 eller en Toyota corolla, får se vad jag hittar först.
Vad säger tumregeln om dessa ;)
-
Om du kör korta sträckor så bör du välja en bil med liten motor som blir varm snabbt. Och för den delen använda motorvärmare så mycket det går, inte dra på kupévärmen förrän motorn har blivit varm, och se till att termostat och sånt är i perfekt skick. Det är en fördel om bilen har elektrisk, termostatstyrd kylfläkt så att inte en stor remdriven fläkt kyler hela motorrummet i onödan innan motorn har blivit varm.
Ett bra alternativ om man vill ha en motor som blir varm snabbt är Ford Zetec-SE (alltså den motor som finns med upp till 1,6 l cylindervolym i t ex Fiesta, Escort, Focus, eventuellt Mondeo från mitten av 90-talet och framåt). Man känner igen den på att insugningsröret är riktat framåt och avgasgrenröret bakåt i motorrummet, den större och mer tröguppvärmda Zetec-E är tvärt om.
-
Dagens notering vid pumpen som jämförelse.
Passat -07, TDi, automat, kombi, sommardäck. Ingen motorvärmare.
5,83/100km. (Enl. färddatorn: 5,3/100km)
Kör nästan bara landsväg, 70-100kmh. Merparten av kilometrarna är långa sträckor, 75-80km åt gången.
Jag kör försiktigt och använder farthållaren 90% av sträckan.
En följdfråga till er kunniga:
Min beräkning baserar sig på att tripmätaren i bilen stämmer. Jag vet att hastighetsmätaren visar lite för mycket, den borde styra tripmätaren? Isf. är ju förbrukningen högre i verkligheten.
-
Vägmätaren och trippmätaren brukar vara mer noggranna än hastighetsmätaren, på bilar med elektronisk vägmätare kan man räkna med att den stämmer exakt om bilen har däck av precis den dimension som står i registreringsbeviset (annars får man slå upp rullningsomkretserna i tabeller och beräkna en korrektionsfaktor). Hastighetsmätaren brukar på moderna bilar ha en tolerans (individuell spridning mellan olika exemplar) på några %, och den är kalibrerad så att den i genomsnitt visar något mer än den verkliga hastigheten. Enligt föreskrifterna får nämligen en hastighetsmätare i personbil aldrig visa mindre än den verkliga hastigheten.
På äldre bilar där hela vägmätararrangemanget är mekaniskt kan vägmätaren visa uppåt ± 5 % fel även med däck med rätt dimension, detta för att alla utväxlingar måste gå jämnt ut med hela antal kuggar på kugghjulen i utväxlingen. Ofta finns det tabeller i biltillverkarens verkstadshandbok som anger exakt felvisning.
-
Väntar nu på en golf 1.8 eller en Toyota corolla, får se vad jag hittar först.
Vad säger tumregeln om dessa ;)
Att du ite får så mycket bil för pengarna, populära bilar med lite högre andrahandsvärde. Jag säger som Torbjörn: Ford med nyare Zetec-motor. Om du öppnar huven så står det Zetec-S på motorn. Finns från 1,25 upp till 1,7 liter men den största ser man aldrig i Sverige.
En mycket välkonstruerad liten aluminiumklump, bland de allra lättaste=blir varm snabbt=snål vid körning korta sträckor.
Går att få ut bra effekter ur dessa om man är road av att trimma >:D ;)
Lyckas du att köra den automat-volvon du har på korta sträckor på bara 1,2 så kör du bra! o:)
-
Jag säger som Torbjörn: Ford med nyare Zetec-motor. Om du öppnar huven så står det Zetec-S på motorn. Finns från 1,25 upp till 1,7 liter men den största ser man aldrig i Sverige.
En mycket välkonstruerad liten aluminiumklump, bland de allra lättaste=blir varm snabbt=snål vid körning korta sträckor.
Går att få ut bra effekter ur dessa om man är road av att trimma >:D ;)
En del av de där motorerna (t ex min Focus '04) har en helt neutral, svart ventilkåpa utan märkning. Men jag har sett att det uttryckligen står Zetec-SE på ventilkåpan på äldre Focus med i övrigt exakt samma motor.
-
Min beräkning baserar sig på att tripmätaren i bilen stämmer. Jag vet att hastighetsmätaren visar lite för mycket, den borde styra tripmätaren? Isf. är ju förbrukningen högre i verkligheten.
Det är lätt att testa om du har en hand-GPS eller smartphone. Med den kan du spela in spår som är väldigt exakt och även om kanske inte mobilen kan räkna speciellt bra så kan du överföra till datorn och få noggranna siffror.
-
Funderar på att byta till bränslesnålare, från min 1,2 /milen Volvo kombi.
Är det lönt om du inte kör så mycket? Om du inte både byter till en betydligt mindre och nyare bil är det inte rimligt att du får ner förbrukningen så mycket. Jag skulle gissa max 0,3L/mil mindre. Hur mycket kör du om året? Säg 500 mil x 0,3L/mil mindre x 15 kr/L=2250 kr/år. Det brukar alltid dyka upp nya reparationer när man byter bil.
-
Hmmm...hade inte Volkswagen en trecylindrig motor som gick på otroligt lite bensin ? Hette den Lupo eller något i den stilen ? ???
-
Den går på diesel och jag förmodar att den därmed har hög vägskatt, men vet inte.
-
Nehej, den finns både som enliters och 1,4 liters bensin :P
-
I Lupo kan samma motorer förekomma som i alla andra mindre bilmodeller från VAG-koncernen (t ex VW Polo, Skoda Fabia, Audi A1-A2, diverse Seat, diverse transportbilar), men jag tror den där trecylindriga dieseln inte sattes in någon annanstans.
-
Är det någon som har ändrat rubriken, eller har det stått "Toyota passat" hela tiden?
-
Är det någon som har ändrat rubriken, eller har det stått "Toyota passat" hela tiden?
Det har stått så sedan tråden var ny.
-
En hybridbil ;D
-
Hur mycket bränslesnålare är de nya (högtrycksdieselarna)?
-
Hur mycket bränslesnålare är de nya (högtrycksdieselarna)?
Det beror på vad man jämför med. En del uppgifter tyder på att de är optimerade för att ge bra förbrukningssiffror i de officiella körcyklerna för att mäta bränsleförbrukning, men de ger inte alls lika låg förbrukning jämfört med äldre motorer vid "normal" körning. Vi ska ju också komma ihåg att moderniseringar av dieseltekniken inte i första hand är till för att pressa ner bränsleförbrukningen, utan de syftar till att motorerna ska ha en chans att ens komma i närheten av gällande miljökrav för kväveoxider, partiklar och sånt. Och då ska man ändå veta att kväveoxidkraven är många gånger lindrigare för dieselmotorer än för ottomotorer i samma miljöklass.
-
Ok Torbjörn. Det förklarar att det inte är någon större skillnad mellan en 60-tals diesel och en morden.
-
Hur mycket bränslesnålare är de nya (högtrycksdieselarna)?
En modern sextonhundrakilos dieselbil kan i realiteten vid normal lugn lågvarvig vettig blandad körning inte vara mer snål än en niohundrafemtiokilos golfdiesel från 1981.
Några få biltidningar gör oberoende tester av bilar under realistiska förhållanden, om du läser där får du en fingervisning om egenskaperna i verkligheten.
Jag är så trött på allt mygel & manipulation av bilköpare >:D :P Det viktiga är att få sålt så mycket som möjligt, inte att söka möta behovet hos köparen...
-
Och Misse vad är det för miljömässigt bra med att framställa nya sextonhundrakoloskolosser. Jag diskuterade bränsleförbrukningen med en fackperson och han nämnde just Golfexemplet. Det är krock, fart, prestanda och övrig utrustningen som ökar.
-
Och Misse vad är det för miljömässigt bra med att framställa nya sextonhundrakoloskolosser. Jag diskuterade bränsleförbrukningen med en fackperson och han nämnde just Golfexemplet. Det är krock, fart, prestanda och övrig utrustningen som ökar.
Amen!
Jag hade nyligen under några år en fin Morris Eight från 1948. Den tog fyra vuxna bekvämt från A till B i 80-85 knyck. Den stenåldersmässiga lilla sidventilsmotorn tog då 0,75 liter bensin per mil.
Vad har egentligen hänt under de Sextiofyra år som gått sen dess!!??
Det är lätt att se var krutet har lagts . . . . >:( >:(
-
Amen!
Jag hade nyligen under några år en fin Morris Eight från 1948. Den tog fyra vuxna bekvämt från A till B i 80-85 knyck. Den stenåldersmässiga lilla sidventilsmotorn tog då 0,75 liter bensin per mil.
Vad har egentligen hänt under de Sextiofyra år som gått sen dess!!??
Det är lätt att se var krutet har lagts . . . . >:( >:(
Min 2CV var ännu snålare. Men å andra sidan har jag sett hur den såg ut när en senare ägare krockade den med en motorcykel. Vi kan väl säga att MC och MCföraren vann. Alla överlevde, men det var så ohyggligt mycket tur så det liknar ingenting. I en moderna bil så hade bilen hållit ihop i ett stycke, nu klöv MC bilen tvärs genom baksätet.
-
Det är väll det som är problemet med dagens bilar, all krocksäkerhet har gjort dem blytunga. Men samtidigt skall folk ha så vansinnigt många hästkrafter, helt i onödan. Folk tycker jag är en galning som drar släpkärror med min bil som har 92hk. Hade jag kommit med en amazon på 85hk hade dock ingen tyckt det var konstigt ???
-
Det är väll det som är problemet med dagens bilar, all krocksäkerhet har gjort dem blytunga. Men samtidigt skall folk ha så vansinnigt många hästkrafter, helt i onödan. Folk tycker jag är en galning som drar släpkärror med min bil som har 92hk. Hade jag kommit med en amazon på 85hk hade dock ingen tyckt det var konstigt ???
Ja, min lastbil som får lastas med 4 ton och dra 3,5 ton klarar sig gott med 102 hästkrafter, och jag kan köra ifrån bra många vid rödljusen om jag skulle vilja. Då blir det dock snabbt tom i bränsletanken, bättre att ta det lugnt.
-
Jag lyckades missa denna tråd igen:)
Ok, jag har lagt bilköpet lite på is. Eftersom det är bil a la gratis jag letar efter, så känner jag mig ganska säker på att nya reparationer osv skulle äta upp mycket bensinvinst.
Volvon går som en dröm nu, fick beröm för lite rost på besiktningen. Och högt bensinförbruk kan hjälpa mig _låta bli_ att åka land och rike runt... Även om det är mysigt och enkelt och tidsbesparande med bil vs tåg/buss.