Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Wernher Hingsk skrivet 05 okt-12 kl 23:18

Titel: Differential!
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 05 okt-12 kl 23:18
Hej!
Hur en differential på bakhjulsdrivna bilar fungerar känner jag till, men inte hur den fungerar på trehjuliga cyklar och vissa elektriska rullstolar med bakhjuls- och kedjedrift , således med bakaxeldrevet i mitten. Det verkar som om det är en annorlunda differentialkonstruktion!
Var god förklara!
Hälsning!  W H 
Titel: SV: Differential!
Skrivet av: Misse skrivet 06 okt-12 kl 08:10
På trehjulscyklar jag trampat på så har drevet bara drivit det ena hjulet trots att det har sett ut som det skulle driva båda iom att drevet suttit mellan hjulen på en gemensam axel :P

Hur det är på rullisar vet jag inte...


Titel: SV: Differential!
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 06 okt-12 kl 08:18
Jag mekede med en trehjuling där hade dom löst diffningen med att ha "frihjul i naven.  Dock gick inte den att backa med tramporna.
Rullisar det vet jag heller inget om.
Titel: SV: Differential!
Skrivet av: Edgar skrivet 07 okt-12 kl 10:51
Jag mekede med en trehjuling där hade dom löst diffningen med att ha "frihjul i naven.  Dock gick inte den att backa med tramporna.
Rullisar det vet jag heller inget om.

Så enkelt och självklart när lösningen serveras!
Titel: SV: Differential!
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 okt-12 kl 20:22
Hej!
Hur en differential på bakhjulsdrivna bilar fungerar känner jag till, men inte hur den fungerar på trehjuliga cyklar och vissa elektriska rullstolar med bakhjuls- och kedjedrift , således med bakaxeldrevet i mitten. Det verkar som om det är en annorlunda differentialkonstruktion!
Var god förklara!
Hälsning!  W H

Det brukar vara en helt normal differential med koniska kugghjul, även om den kanske inte är hopbyggd med en slutväxel på samma sätt som i en bilbakaxel. Elektriska rullstolar har ofta en motor för varje drivhjul, så då behövs ingen differential alls.