Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Palle skrivet 22 sep-12 kl 13:56

Titel: Den juridiska aspekten... Detta landet suger...
Skrivet av: Palle skrivet 22 sep-12 kl 13:56
Har själv ett stort intresse för alternativa bränslen och energi. För det finns hur många vägar att gå som helst bredvid fossilbränslet...

Men efter en tids efterforskning i den juridiska djungel kring energi så blir jag bara förbannad.
Vad gäller drivmedel för fordon så är endast kommerciella och enligt drivmedelsdirektivet godkända drivmedel lagliga att köra på. När man sedan läser vidare att importör/producent en gång om året måste rapportera sålda kvantiteter och kvaliteter till ansvarig myndighet står det rätt klart att allt handlar om skatt och litet hörn om miljöstatistik.

Vad gäller alla andra motorer i gräsklippare, elverk m.m. så finns liknande regler som förbjuder bränslen som inte är specificerade av motortillverkaren, dessa regler finns i maskindirektivet.

Så politikerkräken har genom en genomvidrig lagstiftning förhindrat att gemene man själv kan experimentera och prova fram miljövänligare alternativ hemma i garaget.. Där de flesta stora genombrotten för övrigt gjorts historiskt sett.

I grund och botten handlar allt om skatt, för om man kollar på straffskalan är det lika hårt straff att köra på ett ickegodkänt bränsle som att slå ihjäl någon  :-\

Detta landet suger...
Titel: SV: Den juridiska aspekten... Detta landet suger...
Skrivet av: Vitis skrivet 22 sep-12 kl 16:27
Lite tokigt...  ;)
Titel: SV: Den juridiska aspekten... Detta landet suger...
Skrivet av: Palle skrivet 22 sep-12 kl 23:30
Tokigt är bara förnamnet... och inte så lite  :o
Titel: SV: Den juridiska aspekten... Detta landet suger...
Skrivet av: Existens! skrivet 22 sep-12 kl 23:40
När jag har varit behjälplig med att starta företag där det finns stora punktskatter, som inom bränsle, och exempelvis alkohol, så har jag förstått att skatteverket kör sitt eget race kan man säga.
När jag pratade med dom om ett företag som skulle handla med alkohol så sa dom rakt ut att deras intresse var att skatterna kom in. Några andra synpunkter på verksamheten hade dom inte.

Så det är minst två olika mål som ska uppfyllas.. Politikerna med sina ideer om miljön, och skatteverket som har hand om skatterna.
Titel: SV: Den juridiska aspekten... Detta landet suger...
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 sep-12 kl 08:48
Lämpligtvis kringgår man de här reglerna genom att arbeta med äldre fordon och motorer för vilka dagens regler inte gäller. Maskindirektivet kan ju inte tillämpas på utrustning som redan fanns i drift i Sverige innan EU-inträdet, och för bilar är det inga större problem före vissa årsmodellgränser (1976 för personbilar och de lättaste lastbilarna, 1989 för lätta lastbilar över 2500 kg totalvikt).

En möjlighet att kringgå maskindirektivet är att i och med en konvertering av motorn samtidigt definiera sig själv som motortillverkare.
Titel: SV: Den juridiska aspekten... Detta landet suger...
Skrivet av: Palle skrivet 24 sep-12 kl 23:55
Lämpligtvis kringgår man de här reglerna genom att arbeta med äldre fordon och motorer för vilka dagens regler inte gäller. Maskindirektivet kan ju inte tillämpas på utrustning som redan fanns i drift i Sverige innan EU-inträdet, och för bilar är det inga större problem före vissa årsmodellgränser (1976 för personbilar och de lättaste lastbilarna, 1989 för lätta lastbilar över 2500 kg totalvikt).

En möjlighet att kringgå maskindirektivet är att i och med en konvertering av motorn samtidigt definiera sig själv som motortillverkare.

Jag tror i och för sig att dessa lagar är praktexempel på sådana lagar som de flesta skiter i  ;D