Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Coyote skrivet 18 aug-12 kl 13:16
-
Hallå!
Jag har en Saab 900 SE från 96 som jag införskaffade förra våren för 2000 riksdaler. (Bästa köp NÅGONSIN!!)
Enda felet är en del skönhetsfel, bla. så är bakluckan totalt upprostad nedtill. Men denna tänkte jag byta mot en från skroten.
Men dörrarna på vänstersidan har ett par fina rosthål, några mitt på och några precis under listen på mitten av dörren.
Nu undrar jag hur jag bäst lagar detta?
Skära rent och svetsa på ny plåt?
-
Skära rent och svetsa på ny plåt?
Ja.
Enda sättet att få det riktigt bra. Trist & jobbigt :P
-
Finns det kanske färdiga ekonomiplåtar till de partierna?
-
Åk till en skrot, många lägger undan problempartier på bilar, tex dörrar och bakluckor
Borde inte bli så dyrt heller
-
Enklast är förstås att köpa en frisk dörr på en skrot. Jag brukar ge 5-700 spänn på min skrot för en frisk dörr.
Men om det är mittpå och du kan ''smyga'' med en migsvets (å kyla var fjärde-femte sekund med tex tryckluft) så går det att få ett fint resultat med en spackelstund. Glöm ej grundfärg före spackling. Och även rostskydd på insidan.
-
Finns det kanske färdiga ekonomiplåtar till de partierna?
Annars finns det färdig universal som passar överallt och till allt:
(http://asset0.cbsistatic.com/cnwk.1d/i/bto/20100113/Finished_610x457.jpg)
(http://i141.photobucket.com/albums/r56/RCTrucker7/DuctTapeBaby.jpg)
(http://www.cherryplucker.com/wp-content/uploads/2011/11/duct_tape_bikini_girls_4.jpg)
(http://3.bp.blogspot.com/_xRFNBWST25E/SyukOObVk1I/AAAAAAAAEeM/iSA-2s5rBmA/s1600/Duct%2BTape%2BVan%2B3.jpg)
-
Nä, Wannabe-McGyverlösningar är inte min grej, det ska se vettigt ut också, tycker jag nog. :)
-
Nä, Wannabe-McGyverlösningar är inte min grej, det ska se vettigt ut också, tycker jag nog. :)
Du tänker nog på målartejp=fult.
Jag talar om silvertejp=snyggt.
-
Du tänker nog på målartejp=fult.
Jag talar om silvertejp=snyggt.
Å kvalitetsSilvertejp håller dessutom skapligt ;D
-
Du tänker nog på målartejp=fult.
Jag talar om silvertejp=snyggt.
Allting är relativt och smaken är som baken - kluven, alternativt hårig om man ska vara riktigt ärlig.
Ser jag en silvertejpad bil lovar jag att jag ska vinka. ;)
-
Annars finns det små fina klistermärken med exempelvis racingmotiv eller bensinstationsmärken att klistra på över rosten :)
-
Man kan ju faktiskt måla över silvertejpen också.
Om man inte vill svetsa men vill ha en lite mer hållbar lagning kan man ju alltid popnita dit en aluminiumplåt.
-
Annars finns det små fina klistermärken med exempelvis racingmotiv eller bensinstationsmärken att klistra på över rosten :)
Ja, där snackar vi något!
Jag har funderat på det, men samtidigt är resten av bilen i kanonskick, synd att inte bevara den så!
Såg på skroten att dom har ett par dörrar, samma färg dessutom, för 800kr styck.
Kanske kan byta? Har en bil ståendes, en fin bil, men toppen har gått på den. :)
torbjorn: Ja! En vän föreslog popnitning, problemet är som med ovanstående!
-
Om det inte är bärande kan man ju limma fast den nya plåten.
-
Om det inte är bärande kan man ju limma fast den nya plåten.
Limma bärande delar ska man nog överlåta åt bilfabrikerna att göra under ordnade former.
-
Limma bärande delar ska man nog överlåta åt bilfabrikerna att göra under ordnade former.
Därför skrev jag:
Om det inte är bärande kan man ju limma fast den nya plåten.
-
Popnita är en kortvarig glädje som inte håller i längden.
-
Frågan är hur mycket jobb man skall lägga på en bil i 2000kr-klassen? Kör till man kan äntra bilen utan att öppna den där dörren, och köp sedan en annan bil.
-
Popnita är en kortvarig glädje som inte håller i längden.
Smeta TJOCKT med fett under aluminiumplåten så håller det rätt länge :)
-
Frågan är hur mycket jobb man skall lägga på en bil i 2000kr-klassen? Kör till man kan äntra bilen utan att öppna den där dörren, och köp sedan en annan bil.
Det var en gårdsrensning, rosten är enda problemet.
Förövrigt den skönaste bil jag någonsin haft.
Kör en citroën C5, modell ny. Rena skitbilen i jämförelse med saaben!
-
Skära rent och svetsa på ny plåt?
Är man inte jävligt noggrann så får man rost igen på samma ställe... mitt råd är: så länge det går att skruva av så byt delen. Alltså alla dörrar, huvar, luckor, framskärmar = byt. Bakskärmar och trösklar får man tyvärr svetsa..
-
Å kvalitetsSilvertejp håller dessutom skapligt ;D
Silvertejp är helt klart bäst :-) Jag knäckte ramen på min cykel när jag var i Slovakien. Tejpade ihop den med silvertejp och förstärkte med tre tältspik. Jag tänkte att det skulle hålla fram till nästa stad där jag kunde få den svetsad. Jag är lite lat och snål och det var helg så det blev inte att jag lagade cykelramen i nästa stad. Tänkte för mig själv att den håller nog till en stad till. Tre veckor och 180 mil senare var jag hemma igen i Sverige. Cykeln höll hela vägen och silvertejpen såg ut som ny...
/Stellan
-
Smeta TJOCKT med fett under aluminiumplåten så håller det rätt länge :)
Poppnita fast plåten och sedan täcker man med underredsmassa. Det blir som nytt :-)