Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: johena skrivet 11 jul-12 kl 10:03
-
Nu komemr jag emd en ny Toyota-idé här :) Toyota Prius. Vad vet ni om den? Det är ju en el-hybrid, vilket skulle passa mig utmärkt. Vad tror ni om denna t.ex?
http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_Prius___01__MKT_FIN__Nybesiktigad_41446170.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Toyota_Prius___01__MKT_FIN__Nybesiktigad_41446170.htm?ca=6&w=3)
Är miltalet för högt? (20050) Vad är ett bra miltal för en sådan här hybrid? Vad ska jag tänka på att kolla/fråga vid ev. påseende? Jag kan ingenting om elbilar. Hur nytt/gammalt ska batteriet vara för att vara ok?
Berätta vad ni vet, så blir jag lite klokare och gladare!
Stort tack// Johanna
-
toyota prius har ett mkt bra kvalitetsrykte och verkar funka bra även elektroniskt,har flera i bekantskapskretsen som kör prius.
har också kört ett antal mil med företagsbil.
MEN... förr eller senare kommer batteriet att krångla,vad jag vet har det bara hänt på ett fåtal ex hittils men räknar man med att ha bilen lång tid ökar risken för batteriproblem.nytt batteri= mkt dyrt.batteri byts näppeligen då kostnad för det bör överstiga bilens värde.hört siffra på c.a 50000:-
likaså ska man inte titta så mkt på bränsleförbrukningen då siffran kring halvlitern stämmer om man kör snällt.det kräver en viss teknik för att utnyttja elmotorn.kör man som bensinbil dricker den betydligt mer.
MEN.. siffror kring halvlitern är ju rätt vanligt på nyare bilar,framförallt dieselbilar och priusen är inte så värst rymlig,batterierna tar plats och väger dessutom.
en dieselbil i samma storlek o årsmodell tar inte mycket mer.
miltalet för årsmodellen -01 är ju också rimligt,snittbilen går 1500 mil/år.
måhända här finns någon som äger/har kört prius som vet mer om ev. fel.
det enda som jag hört är strålkastarlamporna som äter glödlampor och är svåråtkomliga att byta.
personligen är en bil i den årsmodellen och miltal oavsett märke mindre attraktiv pga risk för driftstörningar framförallt på elektroniksidan,just prius har ju visat sig bättre på de bitarna. ulf
-
Tack för ditt svar! Har luskat lite mer kring bilen, och känner att det kanske inte är den jag ska ha ändå. Är mer inne på en Yaris. Min bonusmor som bor i Norge, kör 60 mil hem till pappa på 25 liter. Helt ok, tycker jag! :) Bilen jag kör nu drar litern blandad körning och 0,8 långkörning.
-
Det är ju faktist mest i stan man sparar bensin med en el-hybrid. Över 50 knyck går de på bensin.
Finns bara ett fel med Toyota, de kostar för mycke begagnade. Kanske lite tråkiga också men de bara går å går. Fast det gör glödlamporna också. Tror en lite kreativ bil-mek fixar det med en icke original laddregulator.
-
Ett par saker man bör tänka på med tidiga Prius:
1) Man får inte montera dragkrok på dem.
2) Det finns ingen mjuk dämpande underredsmassa alls i hjulhusen eller under golvet, så om man kör på grusväg där stenar flyger omkring blir vägljudet synnerligen irriterande. Det är som att åka i en konservburk. Men på asfaltväg går de tyst och fint.
Batteriet i en äldre Prius är uppbyggt av några hundra NiMH-celler (alltså i princip samma typ som man hittar i t ex skruvdragare från 90-talet). Även om den typen av batterier har en del nackdelar jämfört med moderna litiumbaserade batterier så är det rätt intressant att större delen av batteriets värde ligger i den nickelmetall som ingår i det. Ett kasserat sådant batteri borde alltså kunna ha ett ganska högt skrotvärde.
-
Batteriet i en äldre Prius är uppbyggt av några hundra NiMH-celler (alltså i princip samma typ som man hittar i t ex skruvdragare från 90-talet). Även om den typen av batterier har en del nackdelar jämfört med moderna litiumbaserade batterier så är det rätt intressant att större delen av batteriets värde ligger i den nickelmetall som ingår i det. Ett kasserat sådant batteri borde alltså kunna ha ett ganska högt skrotvärde.
Om någon cell dör, kan man då plocka isär och byta bara den? Borde vara värt besväret om hela batteripaketet kostar 50k
-
Om någon cell dör, kan man då plocka isär och byta bara den? Borde vara värt besväret om hela batteripaketet kostar 50k
Jag vet inte men jag antar att det är möjligt.