Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Norralund skrivet 28 maj-12 kl 00:03
-
Min Mtd Gräsklippare startar inte det bara klickar i startmotorn :(
Jag är värdelös på att meka men det måste väl vara startmotorn som har lämnat denna jord-............
Går det att reparera en sån eller måste man köpa en ny??
Är det någon som har koll på någon sida där man kan beställa?
-
Är batteriet laddat och fräscht? Fick byta mitt i år. Förra året fick jag ladda innan jag skulle klippa. Höll ändå i 10 år. Inte illa! Tog in det på vintern och laddade ibland.
Oljan kollad och rätt nivå? Ta ut tändstiftet och prova att dra runt motorn genom att knuffa på med växel i. Så att det inte har skurit.
Se även: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16983 (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=16983)
-
Kan vara startreläet som du hör klickar och att kontaktblecken inne i reläet har oxiderat så att strömmen aldrig når startmotorn.
-
Testade att spruta 5-56 i tändning då gick startmotorn en kort stund sen klickar det bara .
Det var precis som i går
Batteriet är från i somras och är laddat.
Ska kolla om jag kan hitta det där reläet som lallas skrev.
-
Jag har en Murray men tror att det är samma sak ungefär.
Mitt startrelä sitter bredvid batteriet,pluskabeln går direkt från batteriet till reläet.
Mitt batteri är tvärslut så jag kopplar ström från ett startbatteri direkt på utgången från reläet.
Funkat så i två års tid.
Det kan räcka med lite 5-56 eller ngt liknande på start reläets anslutningar.
Mvh anders
-
Som sagt, kolla i första hand att alla elanslutningar är i bra skick - inget sönderkorroderat, inga dåligt kontaktpressade kabelskor där kabeln sitter lös osv. Inte bara på plussidan utan även jordledningen från batteri till motorblock.
Mät batterispänningen dels när batteriet är obelastat - då bör den vara minst 12,6 V om batteriet är nyligen laddat - och dels när du försöker köra startmotorn. Mät också spänningen på ledningen från startrelä till startmotor.
Om det skulle vara dålig kontakt eller stort spänningsfall i tändningslåset/startknappen, så kan man råka ut för att det klickar i startrelät men det orkar inte slå till hela vägen. Kolla detta genom att mäta spänning mellan + på batteriet och startreläts anslutning för manöverström, max 1 V spänningsfall kan tolereras däremellan.
Vad är det för märke och storlek på motorn till åkgräsklipparen?
-
Hej!
"Classic Motor" publicerade detta :
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120525/fredagsfilmen-varldens-snabbaste-grasklippare (http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120525/fredagsfilmen-varldens-snabbaste-grasklippare)
Hälsning! W H
-
Låter som ett kontaktproblem, som flera andra också säger. Kolla alla all anslutningar, särskilt jordningen.
-
Låter som ett kontaktproblem, som flera andra också säger. Kolla alla all anslutningar, särskilt jordningen.
Har konstaterat att ofta är det så simpelt att det bara är oxid på av polerna bara och då klickar gärna start motorn .
-
Tog bort kablarna vid tändningslåset kabeln vid startmotorn lossade kontakten vid startmotorn kablarna vid startreläet och batteripolerna rengjorde och sprutade på 5-56. Sen startade Fanstyget igen.. Stängde av och provade igen startar jättelätt. Stängde av och då började det vina någonstans i den?????? Snabbt som ögat tog jag bort en av polerna. Det sprakade på polerna när man gjorde det?? Tänkte att det blivit kortslutning eller så av 5-56 duschen ;D Blåste tryckluft på alla kablar och kontakter och lät den stå tills idag. Då var det som normalt när man skruvade på polerna och motorn startade lätt. Det var längesedan den var såhär lättstartad. Batteriet har ofta laddats ur kan det ha med den dåliga kontakter att göra??
Tack för alla tips jag fick.
-
Generator och laddningskretsar är ofta inte så välgjorda på åkgräsklippare och liknande maskiner. Ofta finns det ingen laddningsregulator alls utan bara en extra spole i svänghjulsmagneten + en diod för likriktning. Problemet med den billiga konstruktionen är att det inte finns något som håller ner spänningen när batteriet börjar bli fulladdat, så därför har tillverkaren valt en så låg laddström att eventuell överladdning inte ska ställa till alltför stor skada.
Det leder till att om man kör maskinen lite och sällan, så räcker inte laddningen till, då står batteriet som regel mer eller mindre urladdat och tar skada av det. Och om man kör den mycket och ofta, så blir batteriet överladdat vilket det också tar skada av (i synnerhet moderna gastäta batterier där man inte kan fylla på vatten).
-
Nu är den stendöd igen Var nere hos verkstaden med startreläet men han hade stängt .. fa...
Tänkte om det gick att mäta på det???
Finns det något sätt som man kan kolla det??
Motorn är Briggs o stratton k18 hk
Mvh
-
Du kan ohmmäta spolen i startrelät och kolla att det inte är avbrott i den. Lägg 12 V över spolen, då ska det klicka i relät och om du då ohmmäter över reläkontakterna (de grova polskruvarna) så ska det vara kontakt däremellan.
-
Tog och kopplade en startkabel på polerna på reläet och då jäv... ;D
Fick ett tips att man kunde hålla en skruvmejsel där men en startkabel kändes säkrare...
Klippte hela gräsmattan och beställde ett nytt relä på nätet.
-
Haha, ja, jag startade min gräsklippare med en rasp under en säsong då jag hade samma fel. Men var tvungen att även byta kuggkransen på svänghjulet efter det pga att den slets hårt av 'kontaktstudsen' som uppstod. Så bra att du redan beställt ett nytt relä för det är inget bra sätt att använda under längre tid...