Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Anso1971 skrivet 23 maj-12 kl 23:33
-
Jag försöker klippa min jättestora gräsmatta med vår gamla pålitliga motorgräsklippare som är så snäll och startar jämt.
Men på sistone har den inte varit så snäll. Rätt som det är under klippning börjar det låta förfärligt illa, gnisslande skärande högt ljud. Snabbt stänger jag av och utan undantag har startsnöret tjorvat så jag får dra ut det sakta och se till att det löper in rätt igen, Sedan kan jag starta och köra problemfritt några minuter. Tills det skriker igen.
I eftermiddag när det började låta och jag stängde av den så satt snöret som berget. Blev tvungen att öppna upp och titta hur det såg ut innuti och snöret hade fastnat ordentligt. Fick trixa lite innan det lossnade och så såg jag till att snöret löpte rätt innan jag skruvade tillbaka allt.
Men efter fem minuters klippning var det tjorv igen. Vad less jag blir. Jag kan inget om gräsklippare och kan inte räkna ut varför snöret tjorvar.
Någon som kan hjälpa mig?
-
Om det är en gammal b&s så har de "frikopplingen" till startsnöret i ett aluhus som även funkar som mutter till svänghjulet och om den blir sliten och snustorr så skriker den något förfärligt och sen sätter sig snöret som f-n rent.
bara ett tips.....
-
Ja. Det behöver nog smörjas inne i startmekanismen. Du får försöka få isär den. .
-
Ok, tack!
-
Har haft samma fenomen på min gamla Stiga jordfräs. Jä-lar vad det skriker! ;D
Men som Ex...skriver så plocka isär och smörj överallt, det har hjälpt mig. Det ha bara blivit ett "återfall" i vår. :)
-
Anders, det är en Stiga :)
Har klippt klart för den här gången i alla fall. Sprayade på teflonspray, men behöver nog plocka isär den mer, för det hjälpte inte. Jag har inte vågat skruva isär för mycket. Har aldrig gjort ngt liknande förut och vill ju kunna få ihop allt igen.
Men jag lurade den sista kvadratmetrarna genom att "lyfta på hatten" och plocka bort kåpan med startsnöret efter start och köra utan.
Men om några dagar är det dags igen ju. Blocket nästa kanske.... Men ska den skrotas så kan man ju lika gärna chansa och skruva isär den mer och ge smörjningen en ny chans.
-
Vad är det för märke på motorn? Dras startsnöret ut åt sidan eller rakt uppåt?
Om det är en gammal b&s så har de "frikopplingen" till startsnöret i ett aluhus som även funkar som mutter till svänghjulet och om den blir sliten och snustorr så skriker den något förfärligt och sen sätter sig snöret som f-n rent.
bara ett tips.....
Den beskrivningen stämmer för Briggs&Stratton-motorer där snöret dras ut åt sidan, men det finns som sagt andra konstruktioner också.
På det där aluminiumhuset finns ett påpressat plåtlock som man kan pilla bort för att komma åt frihjulsmekanismen med ett antal kulor. Ta loss hylsan som sitter påträdd på vevaxeländen, tvätta ren allting, dränk in smörjfilten med motorolja och smörj kulorna med litegrann smörjfett (inget segt och långtrådigt fett, använd kullagerfett eller något liknande).
-
Om jag inte missminner mig så sitter det en slags returfjäder därinne någonstans. Var därför lite försiktig när du plockar isär grejerna och använd skyddsglasögon.
Vänligen
Jens
-
Det skulle väl kunna vara inne i själva startkopplingen som det kärvar. Det är ju om det går att få loss den och i med lite olja, annars är det väl att byta ..den eller klipparen :)
http://www.briggsparts.se/art/startkoppling-2.php (http://www.briggsparts.se/art/startkoppling-2.php)
-
om du inte vågar plocka isär allt så är krypoljan som Omega saluför idialisk. spraya ganska frikostiskt och låt den verka. då kryper den i de flesta fall in och verkar där det behövs.
Du hittar den bland annat på Mekonomen.
-
Just när det gäller B&S startkoppling så misstänker jag att till och med en krypolja har svårt att ta sig förbi gummitätningen som sitter i plåtlocket till den. Man blir nog så illa tvungen att pilla isär den om man ska få in något smörjmedel där det har en chans att göra nytta.