Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: PowerMizer skrivet 17 nov-06 kl 09:07
-
Intressant länk..
http://www.stirlingpowermodule.com/
eller
http://www.ztstanzel.com/en/index.php
(samma sida)
Nu fattas bara att man kan köra in flis/spånugnen i den! ;D
/P
-
Svårigheten jag ser med Stirlinggeneratorn är när man inte behöver de 15kW som man får på köpet när 1 kW el produceras.
Man behöver kanske 5 kW värme och på sommaren nästan inget.
-
ny här, och full av ideer!
Har precis installerat vakuumsolfångare som komplement till min pellets anläggning,
förvånansvärt bra resultat även molniga dagar!
Har nu läst en del om dessa stirling motorer och det verkar ju mkt intressant.
Var får man tag på en"ren" sån motor för test och framtida system?
Är dom jättedyra? Svåra att hitta?
-
ny här, och full av ideer!
Har precis installerat vakuumsolfångare som komplement till min pellets anläggning,
förvånansvärt bra resultat även molniga dagar!
Har nu läst en del om dessa stirling motorer och det verkar ju mkt intressant.
Var får man tag på en"ren" sån motor för test och framtida system?
Är dom jättedyra? Svåra att hitta?
Stirlingmotor
Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Stirlingmotor är en värmemotor med utvändig förbränning. Den uppfanns 1816 av den skotske prästen Robert Stirling. Stirlingmotorn kan även användas som värmepump.
Jämfört med ottomotorn är stirlingmotorn vibrationsfri och har högre verkningsgrad. Eftersom förbränningen inte behöver ske i ett slutet utrymme kan stirlingmotorn, med lämpligt bränsleval (som inte producerar några giftiga gaser), köras i en ubåt i u-läge (utan att behöva snorkla). Det görs i HMS Gotland och andra svenska ubåtar.
Stirlingmotorns största nackdel är att den inte kan varva upp lika snabbt som en otto- eller dieselmotor. Eftersom en stirlingmotor arbetar helt torrt (det finns ingen olja i vevhuset) hade man länge problem med att få tätning mellan cylinder och kolv att hålla.
United Stirling i Malmö har ägnat mycket kraft åt att utveckla en fungerande stirlingmotor.
-
ingen som vet var jag kan hitta stirlingmotorer i olika storlekar? ???
-
av grejor man hittar på skroten.
http://www.keveney.com/Stirling.html
-
Skulle man kunna tänka sig att driva en stirlingmotor med värmen från bilens avgaser? Avgaserna borde vara ganska heta direkt de lämnar cylindrarna.
Hur räknar man på effekten hos en stirlingmotor? Vilken värme och kyla krävs (temperaturskillnad) för en viss effekt och hur stor ska cylindern vara i förhållande till detta?
Nu fick jag en idé! :D
En ved, eller pelletseldad mopedbil med stirlingmotor kanske vore något?
Om pelletskaminen ger 15 kW värme och 5 kw el, så får man ju en trimmad, eldriven EU-mopedbil, vilken kan framföras mitt i smällkalla vintern i bara kalsongerna. Sågar man upp dörrarna på huset, kan man köra moppen rakt in i köket, eller vardagsrummet, helt beroende på var man vill ha extra värme.
-
Här http://www.sunmachine.com/prod_pellets.htm finns en till fin maskin
/Aryan
-
Ingen som vet vilken skillnad i temp man bör ha för att få ut någon användbar effekt på en stirling?
man skulle ju kunna vattenmantla rökröret från pannan, och kanske bygga nått slags kylsystem med en kylare ute. blir ju kallt på vintern iaf!
helt ny här, men det där med stirlingmotorn verkar ju väldigt spännande!
vore ju toppen om någon/några lyckades få ihop nån slags "skrotvariant" som vi andra kan bygga efter.
-
PV=nRT
P är trycket, V volymen.
n är allmänna gaskonstanten, R är gasmängden (mol). T är absoluta temperaturen (°K).
PV är också energin.
Håller du ordning på dina SI-enheter (Pa, m³, mol, K och gaskonstanten) så kan du räkna fram energimängden ur en temperaturskillnad (som ju sänker trycket).
Även en Stirlingmotor måste kylas på den kalla sidan, annars stannar den av att bli jämnvarm rakt igenom.
Edit: snutten om kylning