Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Körven skrivet 13 maj-12 kl 10:53

Titel: Cittydisel
Skrivet av: Körven skrivet 13 maj-12 kl 10:53
Är det någon skilnad på cittydisel och vanlig disel ?
Min gammla Ferguson brukar starta utan större problem,men jag tankade cittydisel så tvärdog den efter ett tag, och går inte att starta igen.
Kan det vara cittyiseln som är orsaken?
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: torbjorn skrivet 13 maj-12 kl 23:00
Den benämningen på något dieselbränsle har jag aldrig hört talas om. Vad är det för något och vad skulle skilja den från vanlig dieselolja? Vilket oljebolag säljer den?
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: Broberg skrivet 13 maj-12 kl 23:08
Den benämningen på något dieselbränsle har jag aldrig hört talas om. Vad är det för något och vad skulle skilja den från vanlig dieselolja? Vilket oljebolag säljer den?

Den om säljs på mackarna och inte som eldningsolja? *vild gissning* Eller sådan miljödiesel, med rapsolja i?
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: Huggorm skrivet 13 maj-12 kl 23:11
http://abchandel.se/pdf/shell_citydiesel_b0.pdf (http://abchandel.se/pdf/shell_citydiesel_b0.pdf)
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: Tjalve skrivet 13 maj-12 kl 23:16
Citydiesel säljs av Shell och innehåller vad jag vet 5% RME. Preem kallas sitt för ACP-diesel men allt följer samma standard. Så det ska inte vara någon skillnad på de olika dieselsorterna.
Det känns som om fler och fler får problem med tillväxt av oönskade organismer i sin diesel nu för tiden.  Så det blir väl till att rensa och tvätta tanken och byta filter så ska den nog starta.
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: Körven skrivet 14 maj-12 kl 07:35
Den är inköpt på Shell,jag tycker den verkar fetare än vanlig disel.Det stog i informationen att den var anpassa till snabbgående disel bilar.Det är väll knappast något man kan kalla min gammla traktor för.Jag får väll ringa Shell och höra vad dom sägerom saken.
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: torbjorn skrivet 14 maj-12 kl 09:32
Jag tror ändå knappast att ditt driftstopp har med bränslet att göra. Av allt att döma så är Citydiesel helt enkelt Shells varumärke för dieselolja som uppfyller moderna myndighetskrav.

Fergusontraktorns motor får nog räknas som en snabbgående dieselmotor ändå, alla måttligt stora dieslar som man kommer i kontakt med till vardags är sådana. De dieselmotorer som inte räknas som snabbgående är stora maskiner på flera MW av typ diesellok, fartyg, reservelverk.

Vad menar du med att Citydiesel verkar "fetare" än annan dieselolja? Fett, s k feta oljor och liknande är absolut bannlysta från dieselbränslen eftersom sådant ofelbart skulle koksa och sätta igen spridare och andra känsliga delar i bränslesystemet.
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: Huggorm skrivet 14 maj-12 kl 09:50
Många brukar beskriva dagens diesel som "torr", den känns inte så "fet" om man gnuggar den mellan fingrarna som gamla tiders diesel.
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: kackelmann skrivet 14 maj-12 kl 10:03
Jag tror ändå knappast att ditt driftstopp har med bränslet att göra. Av allt att döma så är Citydiesel helt enkelt Shells varumärke för dieselolja som uppfyller moderna myndighetskrav.

Helt korrekt, de olika bolagen har olika spexiga benämningar på sina dieseloljor för att få det att låta lite finare och miljövänligare. I grunden är det vanlig diesel oftast utblandad med 5% RME. Undantaget är Preem ACP Evolution som innehåller 22% förnybar råvara sommartid (tallolja och RME). Jag har kört upp ganska många hundra liter Evolution-olja och det fungerar utan bekymmer. Rent generellt är de växtbaserade oljorna bättre på att lösa upp gammal skit i bränslesystemet än fossil diesel, så köper man en dieselolja med hög andel förnybart så kan man få igenbeckade bränslefilter då gammalt skit från tank/ledningar lossnar.
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 14 maj-12 kl 13:02
Helt korrekt, de olika bolagen har olika spexiga benämningar på sina dieseloljor för att få det att låta lite finare och miljövänligare. I grunden är det vanlig diesel oftast utblandad med 5% RME. Undantaget är Preem ACP Evolution som innehåller 22% förnybar råvara sommartid (tallolja och RME). Jag har kört upp ganska många hundra liter Evolution-olja och det fungerar utan bekymmer. Rent generellt är de växtbaserade oljorna bättre på att lösa upp gammal skit i bränslesystemet än fossil diesel, så köper man en dieselolja med hög andel förnybart så kan man få igenbeckade bränslefilter då gammalt skit från tank/ledningar lossnar.

Låter ganska logiskt.

Jag aktar mig dock väldigt noga för Preems diesel nuförtiden då den verkar öka bränsleförbrukningen.
Titel: SV: Cittydisel
Skrivet av: kackelmann skrivet 01 jun-12 kl 11:19
Lite sidospår men idag damp det ner ett pressmeddelande från Preem om att de ökat andelen förnybart i sin Evolution till 30%.
Har inga kopplingar till Preem men jag blir glad av såna här initiativ och tycker de är värda att uppmärksammas lite. Sen kan den som analyserar säkert hitta något smolk i produkten med.
http://evolution.preem.se/pressmeddelande?id=3 (http://evolution.preem.se/pressmeddelande?id=3)