Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Edgar skrivet 11 maj-12 kl 21:45

Titel: Låg kompression Volvo 850
Skrivet av: Edgar skrivet 11 maj-12 kl 21:45
Jag äger en Volvo 850, 92:a.
En morgon i vintras stannade den när jag skulle skrapa rutan. Vid omstartsförsök gick den "för lätt", vilket fick mig att tro att kamremmen brustit. Kontroll visade att allt där verkade rätt. Mätte kompressionen, och den är alldeles för låg i samtliga 5 cylindrar (ca 4 atö). Har talat med diverse kompisar om detta, och till slut var det nån som hade hört att problemet finns på tidiga 850, och det beror på en ventil som står öppen.
Är det någon som vet vilken ventil det kan vara, eller vad det är som kan vara fel?
Titel: SV: Låg kompression Volvo 850
Skrivet av: torbjorn skrivet 11 maj-12 kl 22:55
Om det vore en av motorns ventiler som stod öppen, så skulle det bara påverka kompressionen i en cylinder.
Jag har för mig att en del 850 hade en anordning med någon slags extraspjäll i insugningsröret som öppnas respektive stängs beroende på motorvarvtal och/eller belastning, men jag har svårt att tänka mig att den anordningen vare sig skulle kunna påverka ett kompressionsprov eller göra motorn omöjlig att starta.

Tänk på att hålla fullgas medan du gör kompressionsprovet, annars blir det för låga värden.
Och ta inte för givet att kompressionsprovaren visar rätt, det kan vara en god idé att testa den på en annan motor också.

Förresten, har du kollat att inte kamremmen har kuggat över så att den ena eller båda kamaxlarna nu står i fel läge?
Titel: SV: Låg kompression Volvo 850
Skrivet av: Persa skrivet 14 maj-12 kl 23:15
Det där är ett vanligt problem på tidiga 850. Har själv råkat ut för det flera gånger på vår 93:a.
När oljan är kall och seg kan de hydrauliska ventiltryckarna bli för spända så att ventilerna inte stänger till 100%. Resultatet blir att om man kallstartar motorn och sedan stänger av den innan den börjat få upp tempen så är den i princip komplös när man ska starta den igen. Väldigt störande, och som sagt väldigt vanligt fel på dessa bilar. Det kan hjälpa att använda syntetolja, och byta ofta, men då dessa motorer även brukar ha problem med hög oljeförbrukning så är det ju inte alltid som det passar så bra heller.
När vi ändå kom in på ämnet oljeförbrukning så beror det ofta på igenkocksad vevhusventilation.
Titel: SV: Låg kompression Volvo 850
Skrivet av: Persa skrivet 29 maj-12 kl 13:00
Hur gick det, har du fått igång bilen?