Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: MiMaanvandrare skrivet 08 maj-12 kl 12:47
-
Japp, så har jag pajat gräsklipparen. Joråsörrusatte jag klippte till en sten,inte en stor en, men gräsklipparen la av. Den startade två gånger kort, sen bara gav den upp efter några sekunder, och startade sen inte alls.
1 Kollade under, och såg att bladet satt löst. Vände den på sidan, kan göra så att olja rinner ner någonstans där den inte ska vara? Fast det finns mycket lite olja kvar, så det kanske inte är så farligt?
2 nu, efter helgen, tog jag skiftnyckel och skruvade fast lite, 'bladbulten' alltså. Vände den nu på längden, inte på sidan.
Nu, är det mer knas. Jag kan se små vita rökpuffar från 'motorgallret' på sidan. Men snöret går inte att dra till ordentligt, stumt liksom, gjorde vansinnigt ont i handen första gången när jag drog till och snöret bara stoppade pangbom. Och inte ett ljud, inget rassel, inget brum. Nada.
Bensin finns. Olja bara lite.
Hur går gräsklippare sönder? Vad kan fixas, vad kan inte fixas? Försöker länka till bilder, för jag kan inte ladda upp, just nu.
EDIT: här ligger bilder, vad man nu ska med dem till... https://sites.google.com/site/resantillstenhagen/-08-05-2012-graesklipparen
-
Snöret har väl låst sig eller hoppat ur sin vinda kanske,bara lossa kåpan och undersöka. Sitter inte kniven fast funkar den inte riktigt,blir bra vibrationer,kniven fungerar väl som ett typ svänghjul. Tycker det såg konstigt ut vid knivfästet på din klippare,brukar sitta en typ knivhållare av aluminium eller lättmetall där på Stigaklippare,men kanske ska det inte vara någon sådan på din modell. Brukar rinna in olja när man lägger den på sidan,står i manualen vilken sida man ska lägga den på,kanske räcker rengöra stiftet eller byta,olja bör ju fyllas på.Startgas kanske kan hjälpa igång den,men dragsnöret får fixas först.
-
:) ..Här en video hur man fixar startanordningen på Briggs....
how to fix and rewind briggs and stratton pull starters Davidsfarmison[bliptv]now (http://www.youtube.com/watch?v=adnDwQGzcZo#)
-
Går det att dra runt motorn för hand eller blir det tvärstopp då också? Ta loss tändkabeln för säkerhets skull innan du drar runt den med hjälp av kniven.
-
Ibland blir det tvärstopp i dom om manlutat mycket så att förbränningsrummet blivit oljefyllt.
Skruva ur tändstiftet och dra. Går den runt då?
-
Våran klippare var hel död när vi skulle starta för första gången i år. Startsnöret var jätte trögt.
Gubben tog av tändkablen och snurrade runt bladet flera gånger sedan gick det mycket lättare. Tändstiftet fullt av skit så det byttes. Lite mer snurr på bladet och 5- 56 som fick verka en stund. Sedan startgas. Tillslut gick den igång.
Så kolla att bladet snurrar som det ska, det är säkert där felet ligger.
Världens bästa smörja!
5-56 universalsmörja är en klassisk mirakelprodukt som funnits på marknaden sedan 1958. Formulans fantastiska egenskaper gör produkten användbar till att smörja, rostskydda, driva ut fukt, förhindrar gnissel och mycket mycket mer.
-
Annars, gör som i favoritfilmen "the Straight story" cal 12 är ett utmärkt val. Gärna ettor till åkbara, självgående treor, handdragna borde borde få en smäll med femmor direkt av bandet och såna här robotar och annat plastigt elektriskt skräp justeras med skeet-ammunition.
-
Jag håller med Misse, skruva ur tändstiftet och testa, det är enkelt och dessutom kan man se hur stiftet ser ut och om man har gnista. Sitter det fortfarande fast så är det säkert kniven som hamnat fel när du skruvade ihop det.
-
På TS bild ser det ut som om något fattas runt axeln från motorn. Jag tycker det ser ut som att det sitter en kil där, och att axeln är för "ren och blank". Kan det vara så illa att stenkörningen gjort att axeln krökt sig och någon slags "hållare" spruckit och hoppat loss? Är axeln rak?
-
Lite tips.
På motoraxeln brukar sitta en medbringare i aluminiun , om den har gått sönder har det tagit ganska hårt stopp i maskinen.
Då kan det hända saker i den andra änden av axeln och där sitter svänghjulet.........svänghjulets massa är svårstoppat så om det blir stopp på axeln vill det fortsätta snurra och då kan krysskilen som håller det på "rätt" plats skivas av vilket gör att tändningen tänder helt fel , därav att den bara puffar.....sen att det nu är tvärstopp lutar åt olja i cylindern efter lutning.
Bara lite tips.....
Mvh Peter