Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Tännlappen skrivet 04 apr-12 kl 18:15

Titel: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 04 apr-12 kl 18:15
Som sagt mardröm byta vattenpump på Saab 9-3ss vad jag sett. Motorn är en b207e,är det samma motor på vissa Oplar så detta verktyg också passar Saab? Lägger länk här till verktyg som finns i England,finns även i Usa men inte här i Sverige vad jag vet.Såg i Haynes man kan tillverka ett verktyg men då krävs att motorn är ute ur bilen,svårt med spegelns hjälp göra ett sådant,liksom lite trångt att komma åt.

http://www.amazon.co.uk/Laser-4791-Water-Holding-Vauxhall/dp/B003AMO236 (http://www.amazon.co.uk/Laser-4791-Water-Holding-Vauxhall/dp/B003AMO236)
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 05 apr-12 kl 00:19
...Huuuh...forskat djupt....är nog rätt verktyg...här bild på likvärdigt.http://www.toolking.com/lisle-13800-water-pump-sprocket-holder-for-gm-ecotec/ (http://www.toolking.com/lisle-13800-water-pump-sprocket-holder-for-gm-ecotec/) ...... ytterligare ett... http://www.denlorstools.com/home/dt1/page_17930_520/otc_6616_ecotec_water_pump_holding_tool_like_j-436.html (http://www.denlorstools.com/home/dt1/page_17930_520/otc_6616_ecotec_water_pump_holding_tool_like_j-436.html)  ... Sedan original verktyg...  http://www.handsontools.com/Kent-Moore-8396103-Holding-Tool-Water-Pump--_p_75849.html (http://www.handsontools.com/Kent-Moore-8396103-Holding-Tool-Water-Pump--_p_75849.html) .  Verkar inte vara så många som bytt pump ännu på denna Saab modell....gissar att specialverktyget blir eftertraktat snart...tror verstadsräkning går på allt mellan 5 och tio tusen för att byta den pumpen....läst att bara ett termostatbyte kostar runt tusen kronor på den....
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 13 apr-12 kl 21:35
Japp...laser-4791 passar vad jag sett,ditskruvat....som sagt ett totalt vansinne att göra så krångligt,blir ju så folk blir tvungna att skrota bilen på grund av en vattenpump,om man inte har tålamod,kan skruva själv.Har tagit loss en tapp på ett ledhandtag,satt i en hylsa 10mm,sedan försöka med en 13mm nyckel som greppar tappen,sedan dra loss bultarna som håller drevet till vattenpumpen.Enligt Haynes ska man ta loss drivaxeln,provar utan...som sagt bara skruva på nu.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 13 apr-12 kl 22:19
Måste berömma dig Tännlappen !
Hittade en site från USA http://www.thesaabsite.com/93/Saab-93-water-pump-replacement.html (http://www.thesaabsite.com/93/Saab-93-water-pump-replacement.html)
Verkar vara väldigt komplicerat för att bara vara ett vattenpumpsbyte...
Nu har jag endast bytt pumpar i Volvos 940 och då kanske allt annat känns svårt.

Lycka till och jag håller tummarna !
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 14 apr-12 kl 09:46
Vattenpumpsbyte på Saab har ju varit så lätt i alla år sedan ungefär 1981 då de övergav den gamla B-motorns kugghjulsdrivna pump, att någon högre makt ansåg att det måste krånglas till igen av rättviseskäl.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 14 apr-12 kl 21:57
Måste berömma dig Tännlappen !
Hittade en site från USA [url]http://www.thesaabsite.com/93/Saab-93-water-pump-replacement.html[/url] ([url]http://www.thesaabsite.com/93/Saab-93-water-pump-replacement.html[/url])
Verkar vara väldigt komplicerat för att bara vara ett vattenpumpsbyte...
Nu har jag endast bytt pumpar i Volvos 940 och då kanske allt annat känns svårt.

Lycka till och jag håller tummarna !
.. :D Tack för support  :D ...Hittade på Saab centralen detta:

"I've been wanting someone to ask about a water pump replacement.... I have a 2003 Vector, pump had been leaking for some time I guess - it as all gunked up. That explains the water/puddles in the driveway from time to time..

Anyway, regarding the pump change. This was by far the most time consuming fix I've done to my Saab to-date. The WIS will give you items to remove & also tell you to cut the front exhaust pipe to do the job. That isn't required. There are bolts on the bottom of the convertor that will allow you to get the job done. As for the items to remove - air box, intake tubes, blow-off valve on side of turbo, loosten convertor from the bottom & remove the bolts holding it to the turbo - push it back but there is no need to totally remove it. Remove the heatsheilds around the turbo & valve cover. Drain the coolant obviously, both from the radiator & the drain valve on the bottom of the water pump - makes a huge mess.

Now on to the water pipe that runs to the water pump from ther thermostat housing. There are 3 bolts near the water pump housing that have to come off - you'll be able to get to those once you move the convertor back out of the way. Next take the access cover off the timing chain cover. This allows you to get to the sprocket bolts that drive the water pump. attach the special tool to hold the sprocket in place while you remove the pump. This tool can be ordered from Oreily's Auto parts - sure there are others on ebay, etc.. for around $30. Once the tool is in place you can remove the bolts - use a magnetic socket b/c if you drop the bolts into the cover you are screwed for sure.

Pull the water pipe out the driver side, then the pump bolts can be removed ( 4 large bolts on the side of the motor where the access cover attaches). This water pipe is attached to the thermostat housing - you should take the 5 extra mintues & $20 to replace the theromostat while this is out. Also need 3 O-rings for the thermostat housing - one is only available from Saab so order by prior to starting the job.

Reverse order to put back together. I changed mine out in 7 hours, it wasn't impossible, but it was time consuming. Putting the sprocket bolts back on without dropping them down into the engine was the most tricky part. I used a magnetic socket & electrical tape to keep the bolt from falling into the engine.

Good Luck, drop me a note if you get into a jam replacing the pump."

Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 14 apr-12 kl 22:00
Vattenpumpsbyte på Saab har ju varit så lätt i alla år sedan ungefär 1981 då de övergav den gamla B-motorns kugghjulsdrivna pump, att någon högre makt ansåg att det måste krånglas till igen av rättviseskäl.
...Bara hoppas dom andra bilmärkena gjort det mindre krångligt att komma åt....tydligen en hel del bilar som har ecotechmotorer...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 17 apr-12 kl 02:37
...Bara lägga till...man får pressa in vattenröret i pumphuset,tog hjälp av en träribba som verktyg för det,passar i ett uttag på motorn så det går att pressa,då hade jag termostathuset väck från röret. Sitter speciella klämmor på vattenslangarna,underlättar om man har en tång anpassad för sådana klämmor,spar mycket tid,finns nog sådana tänger på t.ex biltema. Svårt jobb utan sådan tång...mycket trångt...10mm magnethysla eller lite maskeringstejp i hylsan till skruvarna i kedje eller pumpdrevet...bra att även ha liten hylssats 3/8 eller mindre...lättare komma åt vissa skruvar då...7mm nyckel till slangklämmorna på laddluftröret,svårt med mejsel där...just det, kanske en ny packning mellan termostathuset och motorn, nog bara Saab som har den,själv böt jag inte den,verkade vara i servicebart skick,inte helt platt,någorlunda mjuk...lade lite tätmassa där med...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 18 apr-12 kl 22:16
Tännlappen: "Putting the sprocket bolts back on without dropping them down into the engine was the most tricky part. I used a magnetic socket & electrical tape to keep the bolt from falling into the engine"
Tolkar jag det rätt,man kan tappa bultarna rakt in i motor ?  :o
Nä,jag behåller nog min 945...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 19 apr-12 kl 18:47
Tännlappen: "Putting the sprocket bolts back on without dropping them down into the engine was the most tricky part. I used a magnetic socket & electrical tape to keep the bolt from falling into the engine"
Tolkar jag det rätt,man kan tappa bultarna rakt in i motor ?  :o
Nä,jag behåller nog min 945...
...Har man inte specialverktyget,rätt modell av det så är risken mycket stor,dom små m6 skruvarna hamnar då innanför kamkedjekåpan vilket betyder ännu mer skruvande...tejja fast skruvarna är bra för man jobbar med en hand i blindo så man med känsla kan få dit skruven. För mig jag skruvade med pek och långfinger...Volvon rena drömmen när det gäller mek...har själv 740..
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 19 apr-12 kl 22:48
...Har man inte specialverktyget,rätt modell av det så är risken mycket stor,dom små m6 skruvarna hamnar då innanför kamkedjekåpan vilket betyder ännu mer skruvande...tejja fast skruvarna är bra för man jobbar med en hand i blindo så man med känsla kan få dit skruven. För mig jag skruvade med pek och långfinger...Volvon rena drömmen när det gäller mek...har själv 740..

Påminner lite om en garagegranne som skulle byta vattenpump på en VW Passat,bultarna gick att dra ut till 50%,därefter tog dom i fronten...
Jag tassade iväg med lätta steg...
Pumpen är bytt och han sa också något med att,Volvo är lätt att laga...
Men även Volvo har blivit svårare med åren,tänk när Amazonen fanns,där riskerade man trilla ner mellan motor och skärm.
Sätt ihop Saaben och sälj den !
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Misse skrivet 20 apr-12 kl 00:04
Volvo har väl ändå inte varit lättmekade på läääänge, iaf inte de senaste 17-20 åren :P

Tung törstig otålig skitbil är min åsikt.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 20 apr-12 kl 17:28
Volvo har väl ändå inte varit lättmekade på läääänge, iaf inte de senaste 17-20 åren :P

Tung törstig otålig skitbil är min åsikt.
940 tillverkades till 1998...hållbar bil...bör vara lättskruvad kanske som en 740...såg video på rem och vattenpumpsbyte Volvo v70,mycket skruvande....inget omöjligt... Saaben har kedja, iallafall den jag skruvade på....lätt byta bromsklossar fram,där bak får man skruva in kolvarna med speciellt verktyg..men lätt gjort. Störande med Saaben är småfel med typ elhissar till rutorna...sånt där småstrul,tycker ju att en så lyxig bil ska vara utan sådant strul. Annars går den som en raket...200km tim..no problemo...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 20 apr-12 kl 20:55
..Hittade här en video på kamremsbyte,även vattenpumpen på Volvo V-70..... lite skruvande  :D ....


Solnabilteknik - Volvo v70, Stor Service + Kamrem, del3.m4v (http://www.youtube.com/watch?v=k-nTdHHAfnA#ws)


Här byts det på en Ford...tydligen rent våld som gäller  :o ...om det nu inte är ett skämt.. :D .  kamremsbyte på en ford..måste ses :-)) (http://www.youtube.com/watch?v=m2h1leukALs#)

Jämför man med andra moderna kärror så kanske inte SAAben är så svår ändå :D ....
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 20 apr-12 kl 22:11
Volvo har väl ändå inte varit lättmekade på läääänge, iaf inte de senaste 17-20 åren :P

Tung törstig otålig skitbil är min åsikt.

Akta kissekatten den kan bli överkörd  >:D
Smaken är som baken och det får vi väl vara glada för,tänk vilket bry man skulle haft på stormarknadens parkering,om alla hade likadana bilar...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 20 apr-12 kl 22:21
..Hittade här en video på kamremsbyte,även vattenpumpen på Volvo V-70..... lite skruvande  :D ....


Solnabilteknik - Volvo v70, Stor Service + Kamrem, del3.m4v ([url]http://www.youtube.com/watch?v=k-nTdHHAfnA#ws[/url])


Här byts det på en Ford...tydligen rent våld som gäller  :o ...om det nu inte är ett skämt.. :D .  kamremsbyte på en ford..måste ses :-)) ([url]http://www.youtube.com/watch?v=m2h1leukALs#[/url])

Jämför man med andra moderna kärror så kanske inte SAAben är så svår ändå :D ....


Volvon var mer komplicerad än jag trodde men filmen med Forden kan inte vara sann,ett spett används nog inte på Fords verkstäder
Tänk om man slinter och träffar lacken...

Trivs du med Saaben då skall du naturligtvis behålla den och inte lyssna på Internetdiskussioner !

Rättade två stavfel !
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 apr-12 kl 23:06
Det kanske är lätt att byta vattenpump på en gammal "rödblocks" Volvo, men att få tätt mellan vattenpumpen och toppen kan vara desto besvärligare.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 21 apr-12 kl 13:13
..Sätter man press på pumpen uppåt med lämpligt brytjärn och sedan drar dit skruvarna så ska det bli tätt. Ska ju även in ett värmerör med o-ring i pumpen,där får man kolla så o-ringen inte kränger. Ser man till det hela så är det ett enkelt skruvjobb på rödblockaren,gott om plats,vill man ha mer plats kan man lätt lyfta bort kylaren....
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 21 apr-12 kl 13:42
 :D...Får väl ta en film på Audi med...gissar detb kostar skjortan att lämna in en sån till verkstad...

Audi Timing Belt (http://www.youtube.com/watch?v=oZ9E4Vua32k#ws)
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 apr-12 kl 23:00
Det finns i alla fall en positiv sak med att hålla på med vattenpumpar på bilar. Saker brukar inte vara lika hopplöst hoprostade som när man ska komma åt vattenpumpen på en utombordare som har gått i saltvatten.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Misse skrivet 22 apr-12 kl 00:54
Vattenpumpsbyte på en sån dubbelkamsford är inga konstigheter och spett behövs inte ;-)
Jag har haft långt mycket mer elproblem med volvo än tex saab. Speciellt 940.
Vissa Audi är hemska ibland, speciellt 5-ventilsmotorerna >:(  Besvärligt.
Volvo 440-460-480 är i en klass för sig :P

Jag skruvar mellan 5 och 15 timmar varjendaste dag så jag är ofta rätt trött på skiten, är ofta så onödigt tillkrånglan av Herrar Ingen-jörer...

Och ja, Torbjörn, den packningen/konstruktionen på rödblock är rätt korkad..
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 22 apr-12 kl 22:36
Visst är det lite lurigt att få tätt när man har bytt vattenpumpen på rödblockarna...
Första gången lyckades jag skapa ett större springvatten, till alla kollegers stora förtjusning.
Precis som Tännlappen skriver, ett rejält brytjärn löser problemet…
Misse: Har aldrig haft en Saab men jag håller med dig om att det är mycket elfel på 700/900-serien.
Kallödningar är det dominerande problemet men lite gråa hår får man ha på huvudet…

Kollade lite på nätet angående pris för byte av kamrem/vattenpump.
Enligt denna länk http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1 (http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1)
”Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr”

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Vargerik skrivet 22 apr-12 kl 22:52

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.

Ett företag som har en hoper ryssar/öststatare anställd som jobbar dygnet runt. Hört både  bu & bä. Nu är det inget som säger att dessa är sämre bilmek än Göte Ottoson. Jag håller mig långt ifrån märkesverkstäder då jag har höga krav på jobben som görs på min bil.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 22 apr-12 kl 23:00
Ett företag som har en hoper ryssar/öststatare anställd som jobbar dygnet runt. Hört både  bu & bä. Nu är det inget som säger att dessa är sämre bilmek än Göte Ottoson. Jag håller mig långt ifrån märkesverkstäder då jag har höga krav på jobben som görs på min bil.

Det hade man inte förväntat sig...
Kollektivavtal,kontrollerad bilverkstad och ISO 14001 men sådant kanske endast är för att locka kunder...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 apr-12 kl 00:07

Misse: Har aldrig haft en Saab men jag håller med dig om att det är mycket elfel på 700/900-serien.
Kallödningar är det dominerande problemet men lite gråa hår får man ha på huvudet…


När det gäller elfel på Volvo 700/900 så har det ju i många år varit vanligt med t ex glapp i tändningslåset och dåliga lödningar här och var i instrumentblocket (kan leda till att ett eller flera instrument alternativt instrumentbelysningen lägger av). På de utföranden som har gummiupphängd generator blir det ofta problem med den lilla korta jordledningen till generatorn. Ett annat problem är att isoleringen på elledningarna inte tål olja, bensinångor och annan motorrumsmiljö. På K-motorerna från mitten av 80-talet, där det fanns mycket elinstallationer runt förgasaren, föll isoleringen bort från alla oskyddade kabeländar inom 10 år. Senare modeller med insprutning brukar på få problem med slumpmässiga kortslutningar i kabelstammen som går på vänster sida av motorn, i synnerhet om det är en bil som har gått mycket långt eller där det har varit oljigt i motorrummet en längre tid. Det är lätt gjort att ta ut hela den kabelstammen ur bilen, lägga upp den på en arbetsbänk och skära upp plastslangarna för att se hur det ser ut inne i den, som regel blir det en hel del jobb med kabelskarvning (eller, om bilen inte ska gå så länge till, isolera med eltejp på de värsta ställena). Tyvärr brukar det inte lyckas helt lätt att plocka kabelstam från en skrotad bil, det finns småskillnader för nästan varje årsmodell så det brukar alltid sluta med en del huvudbry, schemastudier och omkopplingar. Man spar tid på att renovera originalkabelstammen istället.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 23 apr-12 kl 00:21
Elfel är det väl på dom flesta bilar,som sagt väldigt tuff miljö. Sedan vet man ju inte heller om det snålas när det gäller komponenter,kontakthylsor o dyl...Toyota vet jag hade mycket elfel med rubriker som typ .."Toyotabilar som skenar beror på elfel"...Själv tycker jag fönsterhissar och sådant krafs borde hålla bättre,annars är det bättre dom monterar en original fönstervev.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 23 apr-12 kl 00:31
Visst är det lite lurigt att få tätt när man har bytt vattenpumpen på rödblockarna...
Första gången lyckades jag skapa ett större springvatten, till alla kollegers stora förtjusning.
Precis som Tännlappen skriver, ett rejält brytjärn löser problemet…
Misse: Har aldrig haft en Saab men jag håller med dig om att det är mycket elfel på 700/900-serien.
Kallödningar är det dominerande problemet men lite gråa hår får man ha på huvudet…

Kollade lite på nätet angående pris för byte av kamrem/vattenpump.
Enligt denna länk [url]http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1[/url] ([url]http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1[/url])
”Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr”

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.
....Det där priset på 16-20tusen kan lätt betyda skroten om man inte klarar det själv...Här en länk till Teknikens värld där dom jämför Solna och Bilia på samma jobb,som sagt prisskillnad..http://www.teknikensvarld.se/2011/01/13/11798/kamremskampen/ (http://www.teknikensvarld.se/2011/01/13/11798/kamremskampen/)
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Misse skrivet 23 apr-12 kl 04:03

....Kollade lite på nätet angående pris för byte av kamrem/vattenpump.
Enligt denna länk [url]http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1[/url] ([url]http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1[/url])
”Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr”

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.



He he, oj vilka sjuka priser :o :o  Blev lite chockad.!   Och eftertänksam.



Bytte kamrem, vattenpump och långe-remmen på en nyare 5 ventils audi i somras. Känner ägaren mycket väl å tycker mycket om människan. Men tänkte att ''nu ska jag inte låtsas om att jag känner människan väl utan tvärtom ta normalt vettigt betalt''

Besvärlig bil att byta remmar och vattenpump på :P Så eftersom det tog rätt lång tid att byta grejorna och jag dessutom hade hämtat den ej fungerande bilen 3 mil bort, kört passagerarna till tåget i Wheremountain (varberg) och sen när Audin var färdig ordnat så den kom upp de 9 milen till vän-liga bostadsorten Göteborg så sa jag att jag ville ha 1500 spänn för allt jobbet och skämdes lite för att jag tog i så jäddrans mycket med arbetskostnaden :-[


Goa människan betalade glatt den efterfrågade summan utan minsta tvekan och var mycket nöjd.
Förstår nu varför..
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 apr-12 kl 09:15
Elfel är det väl på dom flesta bilar,som sagt väldigt tuff miljö. Sedan vet man ju inte heller om det snålas när det gäller komponenter,kontakthylsor o dyl...Toyota vet jag hade mycket elfel med rubriker som typ .."Toyotabilar som skenar beror på elfel"...Själv tycker jag fönsterhissar och sådant krafs borde hålla bättre,annars är det bättre dom monterar en original fönstervev.

Kontaktdon och andra elkomponenter i bilar har ju ändå blivit bra mycket bättre med åren, så driftsäkerheten hos hela elsystemet är minst lika god idag som på en 70-talsbil även om det finns kanske 10 eller 100 gånger fler prylar i en modern bil.
Ett stort framsteg var ju när man började med tätade kontaktdon (för insprutningssystem och sånt på 70-talet, för andra system i slutet av 80-talet), och sedan blev det ännu bättre när man satte dit en gummitätning för varje enskild ledare istället för en stor gummikåpa runt hela kabelstammen till kontakten. Nackdelen med den stora kåpan är att kontakten kan bli vattenfylld om det rinner vatten längs kabelstammen av någon anledning.

När det gäller fel på fönsterhissar är min åsikt att det nästan alltid är mekaniken som havererar (och det gör den lika väl om det är en vev som manövrerar samma mekanik), och någon enstaka gång blir det kabelbrott där kabelstammen passerar dörrgångjärnen. Elmotorer och sånt brukar hålla bra.
En vanlig dum konstruktion på fönsterhissar (både el- och vevmanövrerade) är vajrar som är dragna så att det samlas vatten i vajerhöljet, förr eller senare rostar det ihop eller också fryser vajern fast så att något annat i mekanismen slits sönder när man försöker öppna eller stänga rutan.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 23 apr-12 kl 22:59
...Kanske kan säga att mekaniska vevanordningar tål lite tuffare tag,även när det kärvar lite,medans elmotorn då inte orkar. Finns ju dom som kör runt med fönster uppstöttade med brädstumpar...
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 01 maj-12 kl 16:04
Ursäkta att jag har varit "frånvarande", skall läsa ifatt och kommentera, så snart jag hinner !

Flemming
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 20 maj-12 kl 17:33
Tog visst lite tid för mig att läsa ifatt...

Misse,Tännlappen och Torbjörn: Tack för all info ni har bidragit med och man börjar förstå varför ungdomen låter bli att ta körkort...
Kamremsbytet kan nog sänka många ekonomier och just nu känns det helt plötsligt okej att ha en "gammal" 945.
Många kan skruva och jag kan väl göra lite själv,om jag har tiden med mig och tummen på rätt ställe...
Volvo/Bilia var bra på den tiden då dom var Volvohandlare och jobben blev oftast bra gjorda till ett överkomligt pris.
Senast jag besökte Bilia för en "reparation" var 2005 och då skulle dom byta automatlådeoljan.
Först gick anslutningen till kylarerören sönder,vilket man nog kan räkna med,däremot inte hitta en mekaniker med en skiftnyckel i handen.
Jag sa till honom att det går snabbare med tryckluften men det tyckte han inte,okej,spärrnyckel då,nä det var inget alternativ för honom...
Det var bultarna till kylaren som skulle bort och då är det inge problem med spärr/tryckluft.
Nåväl,bilen blev inte klar samma dag för det blev helt plötsligt mycket för Bilia.
Dagen efter är den klar för avhämtning och jag går igenom fakturan med kundmottagaren.
Oljefilter står det på en rad och artilkelnumret känner jag igen från motoroljefiltret,har den verkligen ett sådant inmonterat i automaten ?
Öhhh,njae,nä det har den inte sa kundmottagaren och sen var diskusionen igång.
Fick ner priset en tusing (dom hade satt i en ny kylare pga.rören) och därefter har jag hållt mig till mindre verkstäder men även dom har haft sina bottennapp...
Packningar som inte ingick i priset och dom gjorde ingen ansats att sätta dit några,vilket gjorde att olja sprutade lite här och där under motorn...

Blev många rader men nu har jag svarat som jag lovade  ;)

Lite OT,när vi ändå har hamnat lite utanför kamremsbyten...
Klockan i 945:a är tydligen trasig,har köpt en begagnat men skulle vilja se om urverket fungerar,innan jag "river" ut den gamla...
Två stift sitter på klockan men kan det vara plus och minus och om det är så,vilken är vilken ?
Går det kanske att kolla med hjälp av en multimeter ?
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Tännlappen skrivet 21 maj-12 kl 16:57
Mäter du på instrumentet direkt med gamla klockan så vet du,får även reda på om den gamla klockan får spänning.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 21 maj-12 kl 22:42
För den delen så vågar jag påstå att 90 % av alla fel som har med instrument i Volvo 700/900-serie att göra, beror på dåliga lödningar på kretskort i instrumentblocket. Det går som regel fortare att plocka isär, avsyna allting och bättra på tvivelaktiga ställen, än att leta fram fungerande instrument från en annan bil. Det enda som är lite svårt att komma åt är kretskortet för hastighets- och vägmätare, men allt annat är mycket servicevänligt.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 03 jun-12 kl 23:44
Tännlappen och Torbjörn: 50 meter till garaget men 3 meter till den "nya" klockan...
Tänkte göra det lite enkelt för mig och börja med att kolla om det finns liv i ersättaren.
Två stycken mässingsanslutningar på baksidan och då skulle man väl kunna koppla lite ström på dessa ?
Plus respektive minus tror jag men vilken är vilken...
Visst kan jag chansa men klockor med fungerande vred är sällsynta.

Taskiga lödningar i Volvos elektriska är vi väldigt överens om ,har lagat en hastighetsmätare på en 740:90 och det var dåliga lödningar,väldigt långt in i mätaren.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 jun-12 kl 09:11
Nu hade du tur, jag plockade upp ett mer eller mindre sönderbrutet 740-instrumentblock från en skrothög igår kväll.
En titt på den klockan visar att stiftet mitt för 3:an på urtavlan är plus (det står också +12V ingjutet i plasten vid en oanvänd plats för ett flatstift därintill).

Beträffande dåliga lödningar så gäller det inte bara Volvo, utan det gäller alla VDO-instrument från 80- och 90-talet, oavsett vilket bilmärke de sitter i.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 04 jun-12 kl 21:50
Nu hade du tur, jag plockade upp ett mer eller mindre sönderbrutet 740-instrumentblock från en skrothög igår kväll.
En titt på den klockan visar att stiftet mitt för 3:an på urtavlan är plus (det står också +12V ingjutet i plasten vid en oanvänd plats för ett flatstift därintill).

Beträffande dåliga lödningar så gäller det inte bara Volvo, utan det gäller alla VDO-instrument från 80- och 90-talet, oavsett vilket bilmärke de sitter i.

Ibland har man tur !
Hittar ingen symbol på min klocka men det kan vara ett annat fabrikat...
Inga extra platser för flatstift vad jag kan se.
Artikelnumret 9130048 och 27389

Jag provar under veckan och berättar hur stora skadorna blev  >:D

Tack för hjälpen.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: torbjorn skrivet 04 jun-12 kl 23:17
Mitt skrotinstrumentblock är tillverkat av VDO. Inga synliga nummer på klockan annat än en klisterlapp som det står 17 på och en datumstämpel 1.89 . Stommen är av genomskinlig plast så man ser kretskortets lödsida genom den.
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 11 jun-12 kl 21:30
Den klockan rör sig inte men jag skall montera den i panelen och då kanske den fungerar...
Kan vara trasig men vi får se...

Tack för supporten Torbjörn !
Titel: SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
Skrivet av: Flemming skrivet 23 jan-13 kl 20:43
Den klockan rör sig inte men jag skall montera den i panelen och då kanske den fungerar...
Kan vara trasig men vi får se...

Tack för supporten Torbjörn !

Tittar igenom gamla frågor som jag har ställt och svar som jag har fått...

Jag hittade en fungerande klocka på skroten och den lever fortfarande.

Tack Torbjörn och Tännlappen