Alternativ.nu
Bygga & Bo => Vatten och avlopp => Ämnet startat av: arwid skrivet 01 apr-12 kl 08:33
-
Hej
Jag funderar lite på att gräva en brunn för hand (alltså ej borra en brunn även om det förmodligen är billigare) någon gång i framtiden och det klassiska är att använda betongringar som man står inne och gräver i och allt eftersom de sjunker ned så sätter man på nya i marknivå.
Men nu har jag på senare tid fått upp ögonen för gamla stensatta brunnar som jag tycker är snygga, då är frågan hur dessa egentligen byggs. Jag antar att man först måste gräva hela brunnen klar till rätt djup och stadgar upp väggarna temporärt under tiden för att sedan stensätta brunnens väggar med början nedifrån och upp.
Har jag uppfattat det rätt?
Vad ska man använda för typ av sten och vilket typ av bruk skall användas är det vanlig cement eller rekommenderar ni någon annan typ av bruk? Snyggast och billigast är natursten men då blir det mycket jobb att samla ihop dem samt att pussla ihop det hela då alla är av olika storlek och form, enklast vore att skaffa fram huggen sten i ungefär samma storlek så man enklare och snabbare kan mura upp väggarna.
Kan tillägga att marken där brunnen ska anläggas består av mycket sten och hårt packad jord, inte sand så väggarna lär hålla sig intakta ganska bra har för ca 10-15 år sedan grävt en djupare grop som är ca 1,5 meter i diameter och 2-2,5 meter djup för diskvatten och den har inte rasat samman det minsta under alla dessa år.
Skulle detta genomföras så skall man givetvis stadga upp väggarna ordentligt temporärt men rasrisken är alltså ej så stor utifrån vad jag kan se.
-
Vad är anledningen till att du inte vill använda betongringar om du nu ska mura med betong och betongsten?
-
Vad är anledningen till att du inte vill använda betongringar om du nu ska mura med betong och betongsten?
Huggen sten, inte betongsten. Det var ju för att det var snyggare med sten än betongringar. ;)
-
Huggen sten, inte betongsten. Det var ju för att det var snyggare med sten än betongringar. ;)
Sant, kanske fattade fel. Men är det så lätt hitta färdighuggen natursten, lämplig för brunnar då? Får väl typ riva en annan då?
-
Man kan få problem med att ytvatten tar sig ner i brunnen då, cementringar har ju den fördelen att de är täta från sidorna så allt vatten måste komma underifrån. Men nog är natursten snyggare.
Hur skulle det vara att mura med tegel?
-
Man kan få problem med att ytvatten tar sig ner i brunnen då, cementringar har ju den fördelen att de är täta från sidorna så allt vatten måste komma underifrån. Men nog är natursten snyggare.
Hur skulle det vara att mura med tegel?
Då får man vara väldigt säker på kvalitén. Alla tegelstenar gillar inte att ligga under jord.
-
Och med natursten får man tänka valv, alltså att konstruktionen låser sig som kallmur, även om man använder något bruk. Murbruk fäster opålitligt och ojämnt på gråsten.
-
Vad är anledningen till att du inte vill använda betongringar om du nu ska mura med betong och betongsten?
Betongringar är givetvis det naturliga valet och det jag varit inne på att använda hela tiden då det är enklast att använda sig av samt säkrats, att jag funderar på natursten är helt enkelt för att det inte är så vanligt att anlägga sådana idag och mest för att det är snyggt.
Har under många års tid funderat på att gräva en brunn manuellt endast för att det är en kul grej och inget man normalt sett gör nu för tiden så tanken på natursten var mest en vidareutveckling av det hela, varför inte gå hela vägen så att säga när man ändå är i gång ;D
Man kan få problem med att ytvatten tar sig ner i brunnen då, cementringar har ju den fördelen att de är täta från sidorna så allt vatten måste komma underifrån. Men nog är natursten snyggare.
Hur skulle det vara att mura med tegel?
Ja tegel kanske kan fungera men hur är det med hållbarhet på tegel gentemot natursten jag inbillar mig att det har sämre tålighet mot frostsprängningar och tjälen som kan få marken att röra sig lite men jag kanske har fel?
-
Jag har ägt en fastighet med 2 stensatta brunnar. De var inte murade.
Däremot var det orent vatten i dem, kanske beroende på alltför stora grundvattenrörelser genom brunnsväggarna.
Snyggt kanske det var, men det syntes inte när brunnslocket var på plats.
-
Hej
Jag funderar lite på att gräva en brunn för hand (alltså ej borra en brunn även om det förmodligen är billigare) någon gång i framtiden och det klassiska är att använda betongringar som man står inne och gräver i och allt eftersom de sjunker ned så sätter man på nya i marknivå.
Men nu har jag på senare tid fått upp ögonen för gamla stensatta brunnar som jag tycker är snygga, då är frågan hur dessa egentligen byggs. Jag antar att man först måste gräva hela brunnen klar till rätt djup och stadgar upp väggarna temporärt under tiden för att sedan stensätta brunnens väggar med början nedifrån och upp.
Har jag uppfattat det rätt?
Vad ska man använda för typ av sten och vilket typ av bruk skall användas är det vanlig cement eller rekommenderar ni någon annan typ av bruk? Snyggast och billigast är natursten men då blir det mycket jobb att samla ihop dem samt att pussla ihop det hela då alla är av olika storlek och form, enklast vore att skaffa fram huggen sten i ungefär samma storlek så man enklare och snabbare kan mura upp väggarna.
Kan tillägga att marken där brunnen ska anläggas består av mycket sten och hårt packad jord, inte sand så väggarna lär hålla sig intakta ganska bra har för ca 10-15 år sedan grävt en djupare grop som är ca 1,5 meter i diameter och 2-2,5 meter djup för diskvatten och den har inte rasat samman det minsta under alla dessa år.
Skulle detta genomföras så skall man givetvis stadga upp väggarna ordentligt temporärt men rasrisken är alltså ej så stor utifrån vad jag kan se.
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...
Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt! ;)
Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.
-
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...
Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt! ;)
Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.
Hur gör man annars om man ska gräva för hand menar du?
-
Är det lättgrävt kan man använda denna metod: Drill Your Own Water Well Part 1 - Drill Your Own Well Series (http://www.youtube.com/watch?v=XGq0ETzZP0E#)
Men det blir ju som en borrad brunn, man måste ha vattenpump
-
Hur gör man annars om man ska gräva för hand menar du?
Man gräver sig ett hål, för hand eller med grävmaskin och börjar sen nerifrån med stensättning eller betongringar. Fyller igen runt efterhand.
-
Är det lättgrävt kan man använda denna metod: Drill Your Own Water Well Part 1 - Drill Your Own Well Series ([url]http://www.youtube.com/watch?v=XGq0ETzZP0E#[/url])
Men det blir ju som en borrad brunn, man måste ha vattenpump
Farsan har ett rör 15 meter ner som förra ägaren gjorde. Spolade i ett rör som slogs ner efter hand. Bara fin sand under..
-
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...
Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt! ;)
Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.
Jo, just så. Och fylla på med ringar ovanifrån efterhand.
Det är viktigt att inte va själv, se till så frisk luft kommer ner medan nån står och gräver. Sen sand i botten.
-
Den cementringsbrunn jag haft att göra med grävdes med grävmaskin. Först grävdes en STOR grop som grävmaskinen kunde köra ner i, sedan grävdes så långt armen räckte ner, sedan användes armen för att lyfta ner cementringarna. Detta måste göras när det är så lågt grundvatten som möjligt. Det var underbart vatten. Den andra cementringsbrunnen jag haft hade också mycket bra vatten, men den vet jag inte hur det gick till när den anlades. Den första var mark som var ganska grusig åt moränhållet, den andra i ren morän. Den tredje var i sandjord, det vattnet var katastrof för vattnet rörde sig alltför fort från de andra husens avlopp.
Jag har haft två stensatta brunnar, trots upprepade försök med spolning och rengöring har vattnet aldrig blivit bra. Det kommer in jordpartiklar mellan stenarna från övre metern när grundvattnet rör sig, detta lägger sig på bottnen och bildar ett slamlager som förbrukar syre och hur jag än gjort har det varit för mycket bakterier i det. Våra grannar har dock en stensatt brunn som fungerar bra, tror de har lite lägre grundvatten så att grundvattnet aldrig kommer i kontakt med något annat än den grusiga jorden längre ner.
Den första stensatta brunnen var byns gamla brunn, den som aldrig sinade sa "di gamle". Troligen var den jämngammal med byn dvs före 1658, men den kan lika gärna vara byggd långt senare dock före mannaminnet. Oerhört vacker men oanvändbar till annat än mina akvariefiskar. Dock drack jag själv vattnet i 1½ år innan jag kopplade om det till en bättre brunn, vid vissa förhållanden gick det inte ens att duscha i det för man luktade illa efteråt, trots att den var renspolad något år tidigare och ingen avloppsinträgning.
Så räkna inte med att få ett vatten som går att ha annat till vattna i trädgården och till akvariet från en stensatt brunn, även om du kan ha tur om markförhållanden är bra och brunnen är välgjord.
-
På tal om vattenådror så är det en myt.
-
Hur gör man annars om man ska gräva för hand menar du?
Jo det vet jag, men jag skulle vilja se den som står 3-5 meter ner i cementringar med en dia på 1 meter och gräver. Skaftet på spaden lär ju vara längre än dian på cementringarna? ;)
-
Jo det vet jag, men jag skulle vilja se den som står 3-5 meter ner i cementringar med en dia på 1 meter och gräver. Skaftet på spaden lär ju vara längre än dian på cementringarna? ;)
Eller när kanten kommer på en lite större sten...
-
Eller när kanten kommer på en lite större sten...
Då får man börja om på nåt annat ställe! :) (trist om man var 4 meter ner)
-
Då får man börja om på nåt annat ställe! :) (trist om man var 4 meter ner)
Tur man bor på den regniga västkusten, här är få grävda brunnar så djupa som 4m
-
På tobak & potatismarken runt Åhus knackar man ner ett rör med spets i botten, småhål en bit upp. Stenen skickade vår Herre till de religiösa norr om Skåne.
-
På tobak & potatismarken runt Åhus knackar man ner ett rör med stets i botten, småhål en bit upp. Stenen skickade vår Herre till de religiösa norr om Skåne.
Skåne är lite större än Åhus! Stenriket ligger i Snapphanebygden och där är de nog inte religiösare än i södern.
Kolla länken så lär du dig lite om Skåne! ;) ;D
http://www.turism.skanenordost.se/profil_lasmer.lasso?id=91&lang=sv (http://www.turism.skanenordost.se/profil_lasmer.lasso?id=91&lang=sv)
-
Skåne är lite större än Åhus! Stenriket ligger i Snapphanebygden och där är de nog inte religiösare än i södern.
Kolla länken så lär du dig lite om Skåne! ;) ;D
[url]http://www.turism.skanenordost.se/profil_lasmer.lasso?id=91&lang=sv[/url] ([url]http://www.turism.skanenordost.se/profil_lasmer.lasso?id=91&lang=sv[/url])
På tobak & potatismarken runt Åhus knackar man ner ett rör med spets i botten, småhål en bit upp. Stenen skickade vår Herre till de religiösa norr om Skåne.
Hmm.. du menar att du tror Smålands Gudagåvor försvinner om jag läser dina turisttips? Jes...
-
Torgny Lindgren skrev en underbar kort berattelse om en brunnsgravning som du borde lasa innan du ger dig ut pa djupa aventyr.
Om du ska grava en stensattbrunn bor du se till att du ar nara grundvattnet och langt fran avlopp och grannar. Har ar en video om en gravning i Mexico dar dom murar med tegel, i Sverige ar det nog battre med faltsten (finns hos narmsta bonde for avhamtning):
http://ghost32.hubpages.com/hub/How-To-Dig-A-Hand-Dug-Well (http://ghost32.hubpages.com/hub/How-To-Dig-A-Hand-Dug-Well)
Resten av sida har bra info ocksa. Men tank pa att det vattnet du far fran stora brunnar mest duger till att vattna djur och tradgard med, inget att ha som dricksvatten tror jag. Helt arligt. Men du kanske har fantastiska forutsattningar pa just din mark... :)
-
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...
Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt! ;)
Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.
Att gräva brunnar för hand och stå inne i betongringen samt låta dem falla ner allt eftersom samt fylla på med nya uppifrån var den gängse metoden att gräva brunnar förr i tiden såvida man inte grävde en stensatt brunn då grävde man såvitt jag förstår det hålet först och stensatte sedan.
Planen är att gräva en brunn som är ca 1,5-2 m i diameter då har man lite mer yta att jobba på och slipper känna sig lika instängd som om man jobbar inne i en ring som är 90-100 cm i diameter. Då blir det enklare att använda spade och spett m.m som krävs för att man ska kunna bryta loss sten m.m.
Sedan får man givetvis anpassa utrustningen en del, dvs använda spadar, spett, korphacka, fyllhammare osv med lite kortare skaft om det krävs för att man skall få plats.
Det är viktigt att inte va själv, se till så frisk luft kommer ner medan nån står och gräver. Sen sand i botten.
Genomför jag detta så kommer jag ha en byggfläkt eller liknande som är ansluten till en grövre slang på 10-20 cm i diameter som går ner i brunnen där man jobbar så man får ner syre hela tiden, vet att det har förekommit att folk har avlidit pga syrebrist och att det är något man måste ha i åtanke.
Så räkna inte med att få ett vatten som går att ha annat till vattna i trädgården och till akvariet från en stensatt brunn, även om du kan ha tur om markförhållanden är bra och brunnen är välgjord.
En stensatt brunn kanske inte är så smart ändå även om man använder betong för att gjuta fast stenarna i varandra då borde det inte läka in vatten mellan skarvarna fast risken är väl att det kan spricka upp på längre sikt.
Får fundera på saken men det hade varit ett kul projekt fast att gräva en brunn manuellt och använda betongringar är i och för sig inget litet jobb det heller, de jag har snackat med "live" och berättat om mina planer (dvs att jag funderar på att gräva en brunn manuellt med betongringar) har alla tyckt att man är lite udda lindrigt uttryckt ;D
[url]http://ghost32.hubpages.com/hub/How-To-Dig-A-Hand-Dug-Well[/url] ([url]http://ghost32.hubpages.com/hub/How-To-Dig-A-Hand-Dug-Well[/url])
En bra sida det där, speciellt videon ;)
-
Nu är det nog lite hoprört i begreppen här.
Grundvatten är väl rätt bakteriefritt? Och rör sej väl inte så mycket i de nivåer närmast markytan som innehåller matjord och bakterier i större omfattning?
Oftast är anledningen till bakterier och jordpartiklar i en brunn att det läcker in dagvatten/ytvatten upptill i brunnen. Jag har sett flera exempel härikring där man lagt en "krage" av lera just under markytan, och en till två meter ut från brunnen för att förhindra inträngning i brunnen.
-
Hmm.. du menar att du tror Smålands Gudagåvor försvinner om jag läser dina turisttips? Jes...
Kvittar hur mycket du klipper och ändrar i inläggen så har du fortfarande sten så det räcker till att stensätta otaliga brunnar i Skåne! ;) ;)
-
Det enklaste borde ju va att börja med en kallkälla :)
-
Det enklaste borde ju va att börja med en kallkälla :)
Ja en kallkälla hade varit enklast men en sådan finns inte i närheten så antigen borrar eller gräver man en brunn och det sistnämnda lockar mig mest faktiskt hur vrickat det än låter. ;D
-
eller gräver man en brunn och det sistnämnda lockar mig mest faktiskt hur vrickat det än låter. ;D
Kör på! ;D Hoppas du hittar vatten! Men det blir en häftig brunn med 2 meter i dia stora brunnsringar!
Håller tummarna! ;D
-
Kör på! ;D Hoppas du hittar vatten! Men det blir en häftig brunn med 2 meter i dia stora brunnsringar!
Håller tummarna! ;D
Om inte annat blir det kostsamt då brunnsringar är dyra om man inte tillverkar dem själv ;D
Använder jag brunnsringar så blir det nog så att man har ringar som är 1,5 meter i diameter hela vägen alternativt 2 meters de första 2,5-3 metrarna och därefter går ner till ringar som är 1,5 m i diameter. Det blir för trångt med ringar som är 1 eller 1,2 meter i diameter då man måste ha plats för kärl att lyfta upp massorna med + redskap samt en själv och en repstege eller liknande.
Ska man se det rent krasst så blir det billigare att borra brunn då man kan använda rot-avdraget men det är ju ingen sport så att säga själva poängen här är att man gör det själv även om det blir mycket jobb och dyrare än en borrad brunn.
Det här är alltså ett projekt jag räknar med kommer ta nåt år att genomföra då jag kommer jobba främst ensam och jag ej är där brunnen skall byggas så många veckor varje år.
Rent tekniskt så är planen att jag ska använda handverktyg såsom spade, slägga, spett, korp och fyllhammare m.m men vid behov så kommer en bilmaskin plockas fram om det är större stenar man stöter på.
För att få upp massorna så är tanken att jag ska bygga en ställning som är 4-6 meter lång och som har en H-balk som går hela vägen samt över brunnen och på den balken skall en elvinsh monteras för att få upp massorna. Elvinshen ska även kunna flyttas i sidled så man enklare kan tömma bort massorna bredvid själva hålet.
-
Jag gillar din inställning!
-
enklastesättet att hänga upp en liten elvinsch som tar ett par hundra kg är att använda en skjutportskena och hänga vinschen i rullarna som porten annars hänger i . har lyft ut många motorer i en sån konstruktion.
Tänkte på det här med tätning av en stensatt brunn, det är inte så att man ska packa lera i ett lager runt utsidan av brunnen, då borde man slippa insipprande föroreningar.
-
Inte vet jag hur man anlägger en stensatt brunn, men jag äger en.
Den är riktigt gammal och enligt "de gamle" den enda i byn som inte sinade en fruktansvärt torr sommar för kanske 50-60 år sen.
Så i princip alla andra här har borrad nu.
Våran brunn ger ett helt klart o luktfritt vatten och det finns hur mkt som helst, jag råkade glömma slangen på en morgon och pumpen gick hela dagen o ändå var vattennivån i brunnen den samma..
Första vattentestet vi gjorde visade på att det var ett bra dricksvatten, dock var det frätande på ledningar. Vi valde att inte sätta ngt filter för det utan avvaktar o gör det först när ledningarna behöver bytas. (de är 40 år drygt så de har nog klarat säg rätt bra.
Andra gången vi testade visade på en inte helt ofarlig bakterie.
Googlade och det visade sig att den beror på föruttnelse, antingen djur eller t.ex trä. Maken hade veckan innan provet bytt ut träramen runt brunnen som var alldeles upprutten så vi har fortsatt använda brunnen som vanligt.
Ville bara skriva det då det verkade som många hade dålig erfarenhet av grävda stensatta brunnar.
-
enklastesättet att hänga upp en liten elvinsch som tar ett par hundra kg är att använda en skjutportskena och hänga vinschen i rullarna som porten annars hänger i . har lyft ut många motorer i en sån konstruktion.
Tänkte på det här med tätning av en stensatt brunn, det är inte så att man ska packa lera i ett lager runt utsidan av brunnen, då borde man slippa insipprande föroreningar.
Det var en smart lösning att montera vinschen på en skjutportsskenas rullar fast frågan är om den tål belastningen i längden då vi talar om att lyfta upp stora mängder massor under lång tid.
Tror ändå en H-balk är mest lämpat för detta, tanken är att man med samma vinsch ska kunna lyfta brunsringarna på plats om man använder cementringar och de väger 500-1000 kg styck beroende på hur stora man använder, har för mig att en brunnsring som är 1,5 m i diameter och 60 cm hög väger ca 750 kg.
Angående det här med att tillverka brunnsringar själv, är det svårt och hur ska man göra då rent praktiskt, inbillar mig att det är lättare att få till fyrkantiga brunnsringar än runda då formarna är enklare att tillverka eller har jag fel?
-
Det kan tyckas vara enklare att göra formen till fyrkantiga brunnsringar (hur ser en fyrkantig ring ut ::)), men en sådan blir betydligt svagare i konstruktionen, och den får armeras bättre. Avråder.
-
Det kan tyckas vara enklare att göra formen till fyrkantiga brunnsringar (hur ser en fyrkantig ring ut ::)), men en sådan blir betydligt svagare i konstruktionen, och den får armeras bättre. Avråder.
Har du byggt egna betongringar hur var formarna i så fall konstruerade?
-
Har du byggt egna betongringar hur var formarna i så fall konstruerade?
Jag har inte gjort något dylikt. Min far (mångårig murare och fixare) exprimenterade med diverse cement- och betongfixande, dock icke brunnsringar. Däremot gjöt han och hans svåger ett vattenrör till en turbin med innerdelen av formen var gamla 200 litersfat. Vad de hade utanpå minns jag inte. (Bortåt 50 år sedan, men röret finns kvar och fungerar)
En rund form har betydligt större hållfasthet mot tryck utifrån än andra former, eftersom trycket "sprids" genom materialet. En flat yta med tryck på en sida knäcks mycket lättare, därav mitt avrådande till fyrkantigt rör.
-
Hej!
Har inte läst hela tråden så ursäkta om denna varit med förr, tänkte ändå tipsa om en informativ skiss av hur en grävd brunn är gjord (från handboken) http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump (http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump)
Vänligen
Jens
-
Angående det här med att tillverka brunnsringar själv, är det svårt och hur ska man göra då rent praktiskt, inbillar mig att det är lättare att få till fyrkantiga brunnsringar än runda då formarna är enklare att tillverka eller har jag fel?
Du får göra en form, dvs två formar; en yttre, en inre. Det inre behöver gå att ta isär inifrån, delas i tre-fyra delar. Den yttre räcker att delas i två. Du kan ha spännband att hålla hop ytterformen med, ett övre, ett nedre. Sätt gärna spår på formen så det inte glider. Den inre är kinkigare. Lättast är tre-fyra delar som hålls av mellanliggande stag som vilar på nån klack. Armera med järn, armeringsjärn..
Häll betongen i formen, håll fuktigt ca en vecka, formen kan tas av efter nån dag men fortsätt hålla fuktigt. För att formen ska släppa behöver du smörja den innan betongen hälls i, spillolja, konsistensfett eller dyl. Masonit/plyfa till formen funkar fint. Brunnsringen behöver ha falsade kanter uppe/nere så ringarna inte glider av varann.
Finns lite jobb bakom, bla kinkigt att få armeringen att hålla sig i mitten.
-
Hej!
Har inte läst hela tråden så ursäkta om denna varit med förr, tänkte ändå tipsa om en informativ skiss av hur en grävd brunn är gjord (från handboken) [url]http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump[/url] ([url]http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump[/url])
Vänligen
Jens
Ser inte i texten att skissen visar en modifierad, äldre och stensatt brunn. Det borde framgå. Om jag nu inte bara missat det förstås?
-
Mellan punkten 7 och 8 står "Vid renovering tillkommer". Inte så tydligt men jag tycker annars att bilden är rätt illustrativ.
Vänligen
Jens
-
Mellan punkten 7 och 8 står "Vid renovering tillkommer". Inte så tydligt men jag tycker annars att bilden är rätt illustrativ.
Vänligen
Jens
Gör ett par radhopp och fetstila Vid renovering tillkommer
kanske?
-
Gör ett par radhopp och fetstila
Kirrat. Men du kan ju förbättra själv om du vill! :)
Vänligen
Jens
-
Kirrat. Men du kan ju förbättra själv om du vill! :)
Vänligen
Jens
Lättare om någon van gör det.
-
Lättare om någon van gör det.
Klart lättast är att låta bli att gräva brunn själv! ::)
-
Du får göra en form, dvs två formar; en yttre, en inre. Det inre behöver gå att ta isär inifrån, delas i tre-fyra delar. Den yttre räcker att delas i två. Du kan ha spännband att hålla hop ytterformen med, ett övre, ett nedre. Sätt gärna spår på formen så det inte glider. Den inre är kinkigare. Lättast är tre-fyra delar som hålls av mellanliggande stag som vilar på nån klack. Armera med järn, armeringsjärn..
Häll betongen i formen, håll fuktigt ca en vecka, formen kan tas av efter nån dag men fortsätt hålla fuktigt. För att formen ska släppa behöver du smörja den innan betongen hälls i, spillolja, konsistensfett eller dyl. Masonit/plyfa till formen funkar fint. Brunnsringen behöver ha falsade kanter uppe/nere så ringarna inte glider av varann.
Finns lite jobb bakom, bla kinkigt att få armeringen att hålla sig i mitten.
Eh, sist jag läste på en cementsäck så stod där att man kan riva formen av ej bärande konstruktioner efter tre dygn?
Kom just att tänka på att det optimala om man ska gjuta själv vore väl att gjuta på plats med nån sorts glidform? Ett helt skarvfritt brunnsschakt, det måste ju vara optimalt med tanke på ytvatteninträngning och sånt...
-
Jo hallandsåsprojektet har väl ett gäng gamla borrar stående, bara att köra en sådan rakt nedåt så både borrar den och glidgjuter efter hand. Undvik dock akrylamid.
-
Har börjat gräva en brunn på fastigheten jag hyr, som inte är till salu.
Ägaren har beställt sophämtning, vad omtänksamt, finns varken skithus, dush, vatten och knappt värme (el), men sophämtning ingår numera i arrendet.. Som är kraftigt höjt... Efter några år..
Känner mig inte vidare smart när jag gräver brunnen på någon annans fastighet, men samtidigt har jag inte mycket val, om jag vill ha kallvatten i vinter.
Hur som helst har spaden blivit kraftigt deformerad trots bra robust kvalitet, pga att det är nästan bara stenbumlingar stora som små i marken, fastsugna av lera..
Gräver nu endast med järnspett och händer och har nog nått ett djup av halvmetern nu efter två dagars grävande..
Känner mig inte särskilt smart, tvärt om, långt ifrån..
Som tur växer ett äppelträd här med sura äpplen som jag kan stoppa i munnen så ni slipper höra alla svordommar..
Det finns mycket granit i marken och andra stensorter som inlandsisen packat ihop..
-
Låter som ett hopplöst företag men har man tur är det bara ett smalt skikt av sten och att det sedan blir mera lättgrävt. Sedan gäller det att stöta på grundvatten i leran också, så man inte gräver i onödan
-
Det låter som ett arbete för en grävmaskin det där..... men om du har tur kan det bli färre stenar längre ned.
Förr då de grävde brunnar och andra djupare gropar i stenbunden mark hade de en mattikran att ställa över hålet. En mattikran är en A-formad träram med inbyggd vinchanordning och två lösa stödben så formen blev som en oliksidig pyramid. Med den lyfte man stenen rätt upp och så sköt man in grova plankor tvärs över gropen och rullade bort stenen längs dem. Man kunde också ställa mattikranen litet vid sidan av hålet så att stenen drogs uppför slänten och blev liggande på kanten.
-
Låter som ett hopplöst företag men har man tur är det bara ett smalt skikt av sten och att det sedan blir mera lättgrävt. Sedan gäller det att stöta på grundvatten i leran också, så man inte gräver i onödan
Är nog hopplösheten i sig som ger en styrkan att gräva, eller rättare sagt, hacka bända och skrapa..
Kan nog inte förvänta mig att det blir mer lättgrävt djupare, har grävt med grävmaskin i närheten, och då var det lika mycket åt minstånde ner till tre meters djup.. Grävde inte djupare.
Har nu även förstått att jobbet kommer bli tyngre och ryngre ju djupare man gräver, för sten och lera måste upp..
Vatten finns 40 meter från brunnen, får chansa på att det även finns här..
-
Det låter som ett arbete för en grävmaskin det där..... men om du har tur kan det bli färre stenar längre ned.
Förr då de grävde brunnar och andra djupare gropar i stenbunden mark hade de en mattikran att ställa över hålet. En mattikran är en A-formad träram med inbyggd vinchanordning och två lösa stödben så formen blev som en oliksidig pyramid. Med den lyfte man stenen rätt upp och så sköt man in grova plankor tvärs över gropen och rullade bort stenen längs dem. Man kunde också ställa mattikranen litet vid sidan av hålet så att stenen drogs uppför slänten och blev liggande på kanten.
Har även sett en treben version av något liknande som används till samma sak..
Någon typ av hiss kan komma att behövas om inte stegen räcker till..
-
Om du tänker gräva för hand behöver du en kran av något slag för att få upp stenar och jord. Själv kommer du upp och ned längs en stege. Blir den för kort skaffar du en längre. Redan att få upp större stenar en meter rakt uppåt är närmast oöverkomligt utan kran men att hissa sig själv är livsfarligt.
Dessutom lär du behöva trävirke i massor att stötta schaktet med. Att gräva ett ostöttat schakt rätt ned i stenig lera är livsfarligt redan på två meters djup. Man måste klä in sidorna med plankor och stötta så att inte plankorna trycks in. Om man stöttar för dåligt blir man ihjälklämd av jordtrycket eller ihjälslagen av någon sten som lossnar och faller ned.
På mjuk mark kan man ställa cementringar i gropen och hålla till och gräva välskyddat inne i cementringarna så att de faller ned steg för steg varefter man gräver bort material under underkanten på den nedersta. Sedan lyfter man på fler cementringar varefter det behövs. Problemet med den metoden är att om en större sten på utsidan sticker in med ett hörn under ringen kör man fast. En sådan sten går inte att få bort då man arbetar inifrån brunnsringarna. Den kan visserligen gå att spränga men det kräver dynamit som jag antar att du inte har.
-
Jag skulle avråda från att spränga om undre cementringen vilar på stenen, ringen spricker lätt. Det blir till att gräva under stenen så den faller ner en bit.
-
Det här var om stensatta brunnar, så skit i att ta upp cementringar här..
Farligt?
Att födas är ännu farligare..
Man får väl hoppas ingen sten rammlar i huvudet eller att man dör av, jordtrycket?
Dom grävde brunnar förr i tiden.
-
Har själv en stensatt brunn på min gård,otroligt fint vatten. Brunnen är 8 meter djup. Denna brunn är på utsidan runt stenarna tätad med blålera,hela vägen upp. Inget ytvattnet rinner ner. Har tagit vattenprover på vattnet fyra gånger sedan vi tog över gården. Brunnen är byggd 1893.