Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: GAVIA ARCTICA skrivet 22 mar-12 kl 15:29
-
I vintras köpte jag min första egna snöskoter. Det är en Lynx 500 1980, en veteransnöskoter alltså. :)
Jag vet att den ska stå mörkt och övertäckt, men vad bör jag mer tänka på när jag ska ställa undan den för sommarförvaring? Något som ska kollas, smörjas, ska bensintanken tömmas?
Någon som kan tipsa mig?
Vänliga hälsningar
Maria
-
Bensinen kan vara bra att tömma ur, den blir gammal och kan kleta igen förgasaren.
Sen så är det givetvis inte fel att kleta dit fet och oljor på rörliga detaljer så rörliga.
-
skruva ur tändstiften och slå i lite olja och tomdra runt motorn brukar jag göra varje gång jag ställer undan den,men än är det mycket skotersäsong kvar :)
-
Passa på att gå runt med fettspruta och smörj alla smörjnipplar i boggi och framvagn (på den där är det väl bara styrspindlarna + eventuellt någon smörjnippel vid styrstången). När du smörjer styrspindlarna, ha den uppallad så skidorna hänger fritt och vrid fram och tillbaks på styret så att fettet kommer in överallt.
Palla gärna upp den så att mattan hänger fritt.
Kolla att alla boggihjul är hela (inga platta ställen eller skador på "däcken", lagren går lätt och utan att glappa eller skramla för mycket).
Kolla hur växellådsoljan ser ut, byt om det verkar finnas vatten i den eller om den är mycket svart och äcklig.
Förutom att tömma tanken så kan det vara bra att starta motorn och låta den gå tills det är tomt på bränsle i förgasaren. Det är mer viktigt på gamla skotrar som körs på oljeblandad bensin än på nyare exemplar med separatsmörjning.
Om skotern har hydraulisk broms så kan det vara bra att byta bromsvätska, det är säkert inte gjort sedan urminnes tider.
-
WOW!!! Så många bra svar!! Tusen tack till er alla!
:) :) :)
-
Om det är en förgasarmotor och du ska starta den nästa vinter, fyll bränsletanken och blås i tankhålet, försök få tryck i tanken så bränslesystemet blir fyllt. Då slipper motorns bränslepump göra jobbet. Samma gäller förgasarbilar som inte används under en längre tid. Ett sätt att spara batteri och startmotor. Samma gäller gamla dieselbilar när de ska luftas eller om man vill kolla ev. läkage på sugledning och filter. Brukar själv använda utblåset på dammsugaren eller kompressor + tex.en cyckelslang som säkerhetsventil så inte trycket blir för högt och tankern sprängs.
-
Äsch då!
Ställ in den hyfsat under tak nånstans och glöm bort den. Sen när du hittar den igen nästa vinter är det bara att dra igång den =) Funkar på min Skandic i alla fall. Två tryck med primern och nåt ryck med snöret, sen spinner den som en katt.
-
betsla: Helt klart det enklaste (och mest lockande) tipset ;)
Men jag ska nog försöka skaffa en fettspruta och lite jox för att göra det så bra för pärlan som jag bara kan :)
-
Töm inte tanken utan tanka fullt och slå i sån där bensinkonserveringsvätska. Stäng soppakranen och kör motorn torr. Sen, kolla vad Torbjörn skrev.