Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Neiklot skrivet 26 feb-12 kl 10:14

Titel: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Neiklot skrivet 26 feb-12 kl 10:14
I en diskussion med svärfar behöver jag få dessa frågor besvarade!

1: Kan man tanka och köra en diselbil på ren rapsolja? Alltså utan inblandning av diesel och utan att konvertera något.
(Och hur mycket billigare är det?)

2: Sk. mijlödiesel - Hur miljövänligt är detta OCH kan man köra med "sommarmiljödiesel" med gott resultat ur miljösynpunkt (vintertid) om man bara har förvärmt motorn innan?

3: Hur dyrt/billigt skulle det vara att själv ha en egen gastank på tomten, för att kunna tanka sin gasbil?
Krävs det tillstånd?  Och är det överhuvudtaget lagligt?

OCH hur mycket billigare är det att köra på gas jämnfört med bensin/diesel?
Vilka summor (pengar) behövs för att man ska kunna producera egen biogas som duger att tanka med?

/Neiklot

Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Neiklot skrivet 26 feb-12 kl 10:27
En annan fråga också:
Om man idag ska gå och köpa en ny bil och tänka mijlömässigt OCH ekonomiskt: är då en gasbil det bästa alternativet?

Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: highland skrivet 26 feb-12 kl 10:50
Har inte svar på allt men vi har gasbil sen tre år tillbaka och är helnöjda, det enda är väl att du får tanka oftare än en bensinbil. Viserligen har det kommit nya modeller som får i mer gas i tanken. När vi köpte den körde vi för ca 6kr milen men nud har det blivit dyrare så ca 9kr milen, men det är ju inte enbart därför utan för att det är miljövänligt också. Vi gick en kurs i biogastillverkning för hemmabruk men med dom djuren vi har kunde vi på sin höjd tillverka gas för att värma upp växthuset. Det är rätt krångligt och krävs stora investeringar för att tillverka bilgas för den är så komprimerad och renad, men det är väldigt intressant. Det var länsstyrelsen som höll i kursen och den var gratis, kolla i din kommun det finns kanske där också för som sagt väldigt intressant.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Existens? skrivet 26 feb-12 kl 11:21
Att bygga en biogasanläggning som kan ge nån gas att tala om handlar ju om miljoninvesteringar, och sen måste man ju ha nåt att hälla i den också.

Vad gäller olika bränslen så är min övertygelse att på sikt, så kostar alla ungefär lika mycket, mätt per energi-innehåll då. Och om det inte har reglerats innan så gör man det skattemässigt, det funkar ju inte att ett energislag skulle vara påtagligt billigare än nåt annat, då skulle ju alla välja det, och då höjs priset. Det är ju ingen tillfällighet att alla mackar tar ungefär samma pris för bränslet..

Jag håller nog en modern liten dieselbil för att vara det milövänligaste, och det då på grund av dess låga förbrukning som nu ofta kan ligga ner mot 3-4 dl/ mil.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: take skrivet 26 feb-12 kl 11:58
Jag skulle säga biogas, också låg förbrukning samt att biogas är faktiskt den enda riktigt förnyelsebara bränslet som inte konkurrerar särskilt hårt med matproduktion.

Biodiesel är en bra fråga, görs den på palmolja så är det bättre med allting annat, görs den på gammal frityrolja är det ett rätt bra val, görs den på raps så ligger det väl nånstans mittemellan. Sedan finns det nåt som heter miljödiesel men då handlar det om låga svavelhalter och bättre soppa som brinner renare.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Heddan76 skrivet 26 feb-12 kl 13:26
Bor man i Boden så är gasbilen ett självklart val, de har ett gaspris som motsvarar 8:- för bensinen. I övriga sverige ligger gaspriset minst 40% högre, de allra flesta tar närmare 60% mer. Jag bor nära Boden så jag räknade sist vi beställde en bil på om det skulle löna sig med en gasbil och med gaspriserna som är i Boden så lönade det sig precis, i övriga landet är en snål dieselbil ett mycket mera ekonomiskt bra val.
Sedan får man avgöra själv hur viktig miljön är och hur mycket extra man är beredd att betala för att ändå välja en gasbil.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Neiklot skrivet 26 feb-12 kl 14:11
Att bygga en biogasanläggning som kan ge nån gas att tala om handlar ju om miljoninvesteringar, och sen måste man ju ha nåt att hälla i den också.

Vad gäller olika bränslen så är min övertygelse att på sikt, så kostar alla ungefär lika mycket, mätt per energi-innehåll då. Och om det inte har reglerats innan så gör man det skattemässigt, det funkar ju inte att ett energislag skulle vara påtagligt billigare än nåt annat, då skulle ju alla välja det, och då höjs priset. Det är ju ingen tillfällighet att alla mackar tar ungefär samma pris för bränslet..

Jag håller nog en modern liten dieselbil för att vara det milövänligaste, och det då på grund av dess låga förbrukning som nu ofta kan ligga ner mot 3-4 dl/ mil.


För att poängtera: Jag motargumentar alltid min svärfar, det är min 'roll' som svärson. :p

:)

Det är säkert en billigt lösning att köra sin bil på "hemgjord olja" - om man, för att citera en vän : "Tycker om att slabba.."
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Existens? skrivet 26 feb-12 kl 16:09

För att poängtera: Jag motargumentar alltid min svärfar, det är min 'roll' som svärson. :p

:)

Ahh.. Du gör alltså inte som jag  när jag frågade min svärmor ( som är kommunist ) varför dom har stängsel för att hålla kvar folket i Nordkorea.. ;)
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Neiklot skrivet 26 feb-12 kl 17:44
Jo, det går bra det också.

Men hålla med?

Naej.. nån måste ju våga ta tjuren vid hornen! :)
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: torbjorn skrivet 26 feb-12 kl 23:20
I en diskussion med svärfar behöver jag få dessa frågor besvarade!

1: Kan man tanka och köra en diselbil på ren rapsolja? Alltså utan inblandning av diesel och utan att konvertera något.
(Och hur mycket billigare är det?)

2: Sk. mijlödiesel - Hur miljövänligt är detta OCH kan man köra med "sommarmiljödiesel" med gott resultat ur miljösynpunkt (vintertid) om man bara har förvärmt motorn innan?

3: Hur dyrt/billigt skulle det vara att själv ha en egen gastank på tomten, för att kunna tanka sin gasbil?
Krävs det tillstånd?  Och är det överhuvudtaget lagligt?

OCH hur mycket billigare är det att köra på gas jämnfört med bensin/diesel?
Vilka summor (pengar) behövs för att man ska kunna producera egen biogas som duger att tanka med?

/Neiklot

1. Det KAN fungera, åtminstone sommartid, på vissa dieselbilar. I en del fall går det utmärkt, i andra fall får man problem med igensotade spridare mm. Det finns rapporter om både bra och dåliga erfarenheter med såväl moderna common rail-dieslar som med gammaldags motorer med radpump. Dock får man vara beredd på kallstartproblem, i synnerhet om motorn är gammal och sliten. Och som bekant paraffinerar rapsoljan någonstans kring vanlig kylskåpstemperatur, så det är inte tillrådligt att ha rapsolja i tanken om man väntar sig att temperaturen sjunker under +10 grader. Om det är lönsamt eller inte beror på aktuella priser på diesel respektive rapsolja. Omkring 2004 då lågprisladorna sålde rapsolja i enlitersflaskor för 6-7 kr var det ingen tvekan om att det var lönsamt, men idag verkar prisskillnaden mellan billigast möjliga rapsolja och diesel vara mindre.

2. Det finns så stor förbistring beträffande vad "miljödiesel" är så det är omöjligt att säga något om man inte vet närmare vilken sorts bränsle du syftar på. Ibland kan det vara vanlig fossil dieselolja av lite högre kvalitet än vanligt, ibland kan det röra sig om en förestrad vegetabilisk olja (t ex RME) och ibland kan det vara ett fischer tropsch-bränsle framställt av biomassa. Rent allmänt är det falsk marknadsföring att tala om något som helst dieselbränsle som miljövänligt, med tanke på alla dieselmotorers - även moderna sådana som uppfyller stränga avgaskrav - höga utsläpp av kväveoxider, NOx.

3. Vilken slags gas är det du syftar på då? Naturgas/biogas/fordonsgas (huvudsakligen metan)? Gasol/LPG (propan/butan-blandningar)? Eller någonting helt annat?

Beträffande biogasproduktion så kan man få till en anläggning för några hundratusen kronor, men då får man ut en gas som inte är ren metan utan som innehåller en hel del koldioxid och vattenånga. Den går bra att använda för uppvärmningsändamål och den kan nödtorftigt användas för att köra "enkelt" konverterade ottomotorer och sugdieslar (i det senare fallet dieselgasdrift) om man inte bryr sig om avgasutsläpp och sånt. Däremot är den oanvändbar för moderna biogasbilar och konverterade turbodieslar.
Som jag ser det så är det stora problemet med egen biogasproduktion inte att ha råd att köpa en nyckelfärdig anläggning, utan det är att man måste ha grundliga kunskaper om den - man måste ju så att säga vara både sin egen processingenjör och biokemist - för att ha en chans att få bra driftresultat. Man ska inte heller vänta sig att den sköter sig självt utan det kan vara ett heltidsjobb att hålla även en ganska liten biogasanläggning gående.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: lejf skrivet 28 feb-12 kl 19:46
Att tanka biogas från en egen rötanläggning känns som ett rätt dödfött projekt. Jag har för mig att biogaspumparna ger 200 bar vid stationerna, så det lär behövas en rätt ordentlig kompressor (=dyrt) för att kunna tanka sin bil med några vettiga mängder gas.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Skytten skrivet 28 feb-12 kl 21:14
Jag känner till en gammal man som när han var i livet körde till busshållplatsen utanför skogen där han bodde, med en ballong som han fyllt med egentillverkad biogas fäst i en ledning till insuget..
Räckvidden var väl inte längre, och det saknades körkort.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 01 mar-12 kl 09:10
I en diskussion med svärfar behöver jag få dessa frågor besvarade!

1: Kan man tanka och köra en diselbil på ren rapsolja? Alltså utan inblandning av diesel och utan att konvertera något.
(Och hur mycket billigare är det?)

2: Sk. mijlödiesel - Hur miljövänligt är detta OCH kan man köra med "sommarmiljödiesel" med gott resultat ur miljösynpunkt (vintertid) om man bara har förvärmt motorn innan?

3: Hur dyrt/billigt skulle det vara att själv ha en egen gastank på tomten, för att kunna tanka sin gasbil?
Krävs det tillstånd?  Och är det överhuvudtaget lagligt?

OCH hur mycket billigare är det att köra på gas jämnfört med bensin/diesel?
Vilka summor (pengar) behövs för att man ska kunna producera egen biogas som duger att tanka med?

/Neiklot

1) Ja
2) Den har samma verkansgrad och utsläppsgrad, därimot riskerar du att den parafinerar sig. Det kräver även förvärming i tanken gäller fråga 1.
3) Det är inte ekonomiskt försvarbart i de flesta fall. Detta då investeringarna är stora, underhåll och leveranser är dyra.
Tillverkar man gasen själv så kan det vara en ekonomi i det.
Titel: SV: Lite frågor ang. drivmedel.
Skrivet av: Curt Jonsson skrivet 02 mar-12 kl 23:44
På 80-talet körde jag på Skafi Rapsolja 40% Parafin 60% .  Det var då billigare än Diesel. Men en lagändring att det måste vara 95% inhemsk  vara för att slippa dieselskatt gjorde det ointresant. Rapsoljan hade ett cetantal som medförde lättstartad motor och det luktade grillkök om avgaserna.