Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: bjogun skrivet 07 feb-12 kl 23:15

Titel: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: bjogun skrivet 07 feb-12 kl 23:15
Har en Peugeot 406 (diesel) -98 års modell. Ibland när man varit ute och kört med den och ska starta den igen vill den inte starta. Batteriet är det inget fel på och när den väl startar så startar den lätt. Är det någon som har erfarenhet av detta och på denna eller liknande modell?
Titel: SV: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: Xoot skrivet 07 feb-12 kl 23:19
Kan det vara så enkelt som att du behöver nya glödare?
När helservades bilen senast?

Skillnad på kall och varm motor? Skillnad om du låter tändningen stå igång någon sek innan du startar?
Titel: SV: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: torbjorn skrivet 07 feb-12 kl 23:37
Det låter ju på beskrivningen som om det framför allt skulle vara vid varm motor den inte startar.

Men några andra funderingar: Spelar utetemperaturen någon roll? Är det någon skillnad beroende på hur mycket bränsle som finns i tanken? Stopp i tankventilationen så det blir undertryck i tanken (det märks tydligt om man öppnar tanklocket direkt efter körning)? Har bränslefiltret någon anordning för att dränera vatten som samlas i det? Har du i så fall gjort dränering någorlunda regelbundet? Kör du på vanlig fossil dieselolja eller på någon slags biodiesel (t ex RME)? Har bilen vanlig mekanisk insprutningspump eller något modernt "common rail" -system?
Titel: SV: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: reuben skrivet 08 feb-12 kl 07:29
Jag hade ständiga och liknande problem med en Peugot för att antal år sedan. Tvärdog. Det visade sig vara tändspolen (om jag minns rätt) Reparatören sa att det var ett vanligt fel på dem.
Titel: SV: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: Existens? skrivet 08 feb-12 kl 08:04
Jo, fast nån tändspole finns inte på en diesel..

Min diesel vill ibland inte starta, det är också en peugeot-98, och det är den lilla solenoiden som stänger av motorn som kärvar, så när man ska starta så är dieseln fortfarande avstängd.

Går man då ut, med tändningen påslagen, och knackar på insprutningspumpen, så startar den direkt.

Den funkar så att när man sätter på tändningen så får solenoiden ström, och öppnar dieseltillförseln, men särskilt när motorn är varm, så kan den kärva, och det kommer ingen diesel.
Titel: SV: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: lukin skrivet 08 feb-12 kl 08:15
Ahh... Har eventuellt samma problem min är dock en bensinare.

Senast i Lördags så dog bilen helt efter att jag stannat och skulle starta igen, ingen ström till något, lampor radio etc. Följdaktligen gick inte bilen att starta, väntade ca 10 min sen fungerade allt som det skulle. Stereon var då "nollad" så jag misstänker att jag har ett glapp i någon kabel som kanske kortsluter allt. Ett sånt fel är ju typ ett he---te att hitta så jag får väl se vad jag ska göra.

"Nollas" din färddator också?

mvh
Sven
Titel: SV: Peugeot 406 med startproblem
Skrivet av: torbjorn skrivet 08 feb-12 kl 08:41
Ahh... Har eventuellt samma problem min är dock en bensinare.

Senast i Lördags så dog bilen helt efter att jag stannat och skulle starta igen, ingen ström till något, lampor radio etc. Följdaktligen gick inte bilen att starta, väntade ca 10 min sen fungerade allt som det skulle. Stereon var då "nollad" så jag misstänker att jag har ett glapp i någon kabel som kanske kortsluter allt. Ett sånt fel är ju typ ett he---te att hitta så jag får väl se vad jag ska göra.

"Nollas" din färddator också?

mvh
Sven

Just det där låter inte som någon kortslutning utan snarare glapp som ger tillfälligt avbrott någonstans. Kolla i första hand batterikabelskorna och följ minuskabeln från batteriet för att se till att allt är i ordning där den är ansluten till kaross och/eller motor/växellåda. Kolla också eventuella jordflätor/kablar mellan kaross och motor. Beträffande batterikabelskor har jag flera gånger varit med om att kabeln sitter lös och gör dålig kontakt i kabelskon trots att kontaktpressningen ser fin ut utanpå.
Om bilen är så modern att den har en huvudsäkringsplint intill batteriet med fastskruvade säkringsbleck, så kolla att allt ser rent och oxidfritt ut där.
Sådana där fel kan också bero på dålig kontakt i någon förbindelse internt i batteriet. För att kolla detta, mät batteriets polspänning då bilen verkar heldöd (ha lämpligen tändningen på under mätningen).