Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Potatisblomma skrivet 24 jan-12 kl 22:14
-
Nu står gamla Bettan med platt däck. Har varit pyspunka ett tag men nu är det så tomt det kan bli >:(
Domkraften är en sådan där liten som man får skruva upp.
Snö och kallt.
Bilen står på gatan.
Däckverkstaden ligger bara en km bort.
Plånboken tål inga utsvävningar.
Så, vad tror ni om jag investerar i en av Biltemas minikompressorer?
Den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-15218/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Minikompressor-15218/)
Eller kanske den här?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-med-kompressor-37900/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-med-kompressor-37900/)
Tänkte pumpa upp däcket och köra till verkstan, slippa skifta....
Fungerar kompressorerna? Räcker den billigaste? Vore ju fiffigt med starthjälpen också, men det blir svettigt med de extra hundralapparna.
-
Vet inte om hur just Biltemas fungerar, men vi har en minikompressor som har räddat oss många gånger.
Läcker det för dj*ligt så är det ju inte mycket lönt?!?!?
Reservhjul på burk? Köp på macken och spraya i... kostar en 80-100:-
-
Eran minikompressor, är den mest lik den större biltemamodellen, eller den mindre?
18 bar och 19 l/min säger mig inte så mycket :-[
Reservhjul på burk har jag blivit avrådd från förr, och så även nu när pyspunkandet började - utav mackpersonalen, som egentligen borde sålt det till mig utan eftertanke :P
-
Reservhjul på burk! Kompessor är bra som reserv, men ff a till badleksaker så man slipper pumpa på stranden.
-
Är det någon som använt reservhjulet på burk - med bra resultat?
Har bara hört ludigga saker som "det förstör hela däcket" och "pajar fälgen", men hur och varför ???
-
Jag har en från biltema men den finns inte i sortimentet längre. Men de borde kanske bli förbättrade med åren? jag har pumpat upp ett traktordäck från att vara näääästan tomt med min lilla kompressor. Det bästa var att jag kunde sitta med en kopp kaffe å kanelbulle samtidigt ;D utan att stressa, det tog tid och den blev väldigt varm. Skulle inte göra om det ;)
-
Jag säger BÄ om kompressorn, inget reservhjul på burk som kleggar ner inuti hjulet och sätter igen ventilen plus att det inte sällan är (var... har varit...) brandfarlig drivgas.
Har en minikompressor som är som biltemas allra enklaste (kostar under hundringen på de sedvanliga ställena Feltema, Jula och Clas Ohlson). Har varit med i bilen flera år och trots att den ger ett allmänt rappligt intryck så gör den sitt jobb, jag har pumpat en hel del däck med den och bara man har gott om tid så är det helt ok. Ett bildäck tar väl bortåt 10 minuter att få upp till rätt tryck.
Jag har också pumpat traktordäck med denna en gång.. och ja, det tog lång tid, och det blev väldigt varmt, men kompressorn skar inte ihop utan fungerar än.
En rejäl hand eller fotpump lär ju annars klara jobbet utan större problem... snabbare dessutom enligt mina erfarenheter.
-
Har säkert fyllt över 20st däck med detta spray. Det förstör inte. Det ska så fall vara ventilen.
Men tycker du inte att det är lite dyrt med en kompressor bara för detta??
Min första bil hade pyspunka och klarade bara 3dagar. Var tredje morgon stod den på fälgarna.
Har en cykelpump med mätare. En sådan man står över och pumpar upp och ner. Tar 10min per däck. ::)
-
Visst fungerar Biltemas kompressor.
Reservhjul på burk gör ju att det blir klister på insidan också. Som är svårt och få bort sen.
Det sitter som f*n
De är inte glada för det på däckfirmorna.
Men fungerar gör det ju. Å andra sidan kanske du inte behöver byta det med en gång :)
Köper du en kompressor så har du ju den alltid. Om det skulle hända fler gånger vill säga
-
eller fråga på macken om du kan få låna med dig deras luftkula.
Jag har en som troligen är likvärdig ifrån jula. har fungerat bra i flera år. nu har den dock stannat, sladde tålde visst inte för mycket våld ::)men det kan nog gå att ordna.
-
eller fråga på macken om du kan få låna med dig deras luftkula.
Ha ha, genialiskt!
:D :D :D :D :D
Fast jag lyckas nog tömma luftkulan innan däcket är fullt, men körbart borde det bli.
Så införskaffar jag mig en kompressor lite senare! Med tanke på att detta är årets tredje punktering så blir det en bra investering ;D ...eller så skulle jag köpa bättre däck från start :P
-
Ha ha, genialiskt!
:D :D :D :D :D
Fast jag lyckas nog tömma luftkulan innan däcket är fullt, men körbart borde det bli.
Så införskaffar jag mig en kompressor lite senare! Med tanke på att detta är årets tredje punktering så blir det en bra investering ;D ...eller så skulle jag köpa bättre däck från start :P
annars så ber du ju en stiliger som kan att hjälpa dig att byta däcket om du nu har något reserv jul förstås som har har luft :)
-
annars så ber du ju en stiliger som kan att hjälpa dig att byta däcket om du nu har något reserv jul förstås som har har luft :)
Jodå, en och annan hundrastande gubbe går väl förbi då och då ;)
-
Jodå, en och annan hundrastande gubbe går väl förbi då och då ;)
Kan det va någon som du vill smila åt lite extra då tro:)
-
Kan det va någon som du vill smila åt lite extra då tro:)
Får väl ställa mig i kort-kort i snödrivan, vifta på rumpan och se hjälplös ut 8)
-
En fotpump på biltema kostar bara 49 kr, och det står att den funkar till bil :)
-
En fotpump på biltema kostar bara 49 kr, och det står att den funkar till bil :)
Men vad är skillnaden med 2 bar och 4 bar? Mängden luft den orkar trycka in, eller?
-
Får väl ställa mig i kort-kort i snödrivan, vifta på rumpan och se hjälplös ut 8)
Tja alla sätt är bra utom dom dåliga :)
-
Vi har en Biltema minikompressor av en modell som inte säljs längre.
Vi har haft den i ca 10 år och den funkar fortfarande.
Numera används den mest till att pumpa bollar och luftmadrasser.
Men fortfarande så blir det något däck med jämna mellanrum som blir pumpat av den.
Smygpunka beror många gånger på att gummit i ventilen har torkat.
Då är det bara att droppa i en droppe olja i ventilen och sedan blåsa i det med kompressor.
Oljan löser upp gummit så att det tätar.
Har lagat massor av smygpunka på det sättet.
-
Men vad är skillnaden med 2 bar och 4 bar? Mängden luft den orkar trycka in, eller?
Nej, inte mängden utan trycket. En kompressors luftflöde brukar anges i liter per minut.
-
Nej, inte mängden utan trycket. En kompressors luftflöde brukar anges i liter per minut.
Så om jag brukar ha 2,5 i däcket (av den där enheten som står på luftkulan) så ska jag ha en pump som klarar 4 bar? *lite blond*
Smygpunka beror många gånger på att gummit i ventilen har torkat.
Då är det bara att droppa i en droppe olja i ventilen och sedan blåsa i det med kompressor.
Oljan löser upp gummit så att det tätar.
Har lagat massor av smygpunka på det sättet.
*noterar*
-
Så om jag brukar ha 2,5 i däcket (av den där enheten som står på luftkulan) så ska jag ha en pump som klarar 4 bar? *lite blond*
*noterar*
Just det! Men det är mycket nyttigt att lära sig att skilja på de olika tryckenheter som förekommer och för den delen att räkna om mellan dem.
Apropå pyspunka så har det oftast berott på läckage mellan däck och fälg för mig. Det har hänt att gummiverkstäder har misslyckats med att få tätt trots flera försök, men punkteringsspray har löst problemet och fått hjulet att hålla tätt tills däcket ändå är utslitet. I all synnerhet är punkteringsspray bra på gamla rostiga fälgar som det ändå aldrig ska monteras något nytt däck på.
Ett annat vanligt problem är att det läcker mellan ventilskaftet och fälgen. Det går ibland att fixa provisoriskt genom att vrida på ventilskaftet men säkrast är att låta en gummiverkstad byta det. Ibland spricker gummit i ventilskaftet och då kan däcket bli helt tomt på nolltid, det är inte alls roligt. Lämnar man in en omgång hjul till gummiverkstad för att få nya däck på dem ska man se till att verkstaden byter även ventilskaften, om de vill ta extra betalt för det så är det helt ok.
-
Lämnar man in en omgång hjul till gummiverkstad för att få nya däck på dem ska man se till att verkstaden byter även ventilskaften, om de vill ta extra betalt för det så är det helt ok.
Ja, det brukar ju vara typ 15kr/ventilen eller nåt åt det hållet.
-
Just det! Men det är mycket nyttigt att lära sig att skilja på de olika tryckenheter som förekommer och för den delen att räkna om mellan dem.
He he, min svagaste punkt - siffror och måttenheter :-[
Inhandlade till slut en kompressor av den billiga modellen ovan. På displayen stod 5-6 hela tiden, vilket alltså måste vara luftflödet? Skulle ju hellre velat ha mått på lufttrycket inne i däcket. Nåja, kompressorn fungerade utmärkt och jag slapp krypa och skruva i snön, och bilen står i skrivande stund på däckverkstaden.
Tack för alla tips och ideer :D
-
Till personbilsdäck så räcker bilbutterix/jula/mfl lilla nödkompressor länge och väl.
En annan som med jämna mellanrum skall pumpa 4 stycken 35"*12,5" däck kräver lite betydligt bättre grejer.
Helst skulle jag vilja ha en ombyggd yorkkompressor igen. Den rackaren pumpade upp lastbilsdäck till 9 kg :o