Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: hen skrivet 24 jan-12 kl 07:36

Titel: transportbil med 3 platser eller 2 platser :)=
Skrivet av: hen skrivet 24 jan-12 kl 07:36
Behöver en transportbil med:
3 platser,
diesel & 0,6 mil
täkt skåp

någon som har något bra förslag? finns det
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 jan-12 kl 09:58
Tänker du dig tre platser i bredd eller dubbelhytt?

Några andra särskilda krav? Maxlast? Fram-, bak- eller fyrhjulsdrift? Är det aktuellt att dra tunga släpvagnar med den? Ungefärlig årsmodell och tilltänkt inköpspris?

Att komma ner i 0,6 l/mil är nog inte praktiskt möjligt med större fordon än de allra minsta transportbilarna byggda på personbilschassi (Renault Kangoo, VW Caddy m fl). Och de har ju inte plats för vare sig något baksäte eller mer än två personer i framsätet.
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: TiB skrivet 24 jan-12 kl 10:03
Kangoo med solstol där bak?  ::)
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: hen skrivet 24 jan-12 kl 13:47
Tänker du dig tre platser i bredd eller dubbelhytt?

Några andra särskilda krav? Maxlast? Fram-, bak- eller fyrhjulsdrift? Är det aktuellt att dra tunga släpvagnar med den? Ungefärlig årsmodell och tilltänkt inköpspris?

Att komma ner i 0,6 l/mil är nog inte praktiskt möjligt med större fordon än de allra minsta transportbilarna byggda på personbilschassi (Renault Kangoo, VW Caddy m fl). Och de har ju inte plats för vare sig något baksäte eller mer än två personer i framsätet.

Det är typen kangoo jag vill ha fast med 3 platser ;(

rackarns synd....
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: ciaston skrivet 24 jan-12 kl 14:38
Peugeot  Expert Li Hi 120 3 dörrars, med skjutdörr.
Är en perfekt bil.
Lycka till.
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: hen skrivet 25 jan-12 kl 11:27
Peugeot  Expert Li Hi 120 3 dörrars, med skjutdörr.
Är en perfekt bil.
Lycka till.

Vet du hur törstig den är?
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: andtol skrivet 26 jan-12 kl 08:28
Peugeot  Expert Li Hi 120 3 dörrars, med skjutdörr.


Är det en sån här?
http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eagd/id/B12602525 (http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/ax/eagd/id/B12602525)

Verkar ha en förbrukning på ca 0,7 l/mil landsväg. Dvs 0,8-0,9 i verklig förbrukning.
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: skogsbosse skrivet 26 jan-12 kl 10:02
citroen jumpy är 3sitsig, tittar på en sån själv då jag tycker att min kangoo är lite liten. dom äldre ligger mellan 10 - 15000kr på blocket, mycket bil för pengarna anser jag..
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: TiB skrivet 26 jan-12 kl 11:35
citroen jumpy är 3sitsig, tittar på en sån själv då jag tycker att min kangoo är lite liten. dom äldre ligger mellan 10 - 15000kr på blocket, mycket bil för pengarna anser jag..
Grunnar också på en sån. Men vem bygger dom och var?
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: kackelmann skrivet 26 jan-12 kl 12:43
Jumpy drar också uppåt 0.8l/ milen med HDI-motorn, vet ej hur mycket 1.9TD tar men den är äldre så den är väl inte bättre på den fronten.

Nyfiken på varför förbrukningen måste vara så låg, prisskillnaden på en ny bil som drar lite och en gammal som drar mer kan man nästan aldrig tjäna in oavsett hur mycket man kör.
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: ciaston skrivet 26 jan-12 kl 17:46
Verkar ju finnas ett par bra bilar till rimligt pris och mil, på blocket.
Skatten ligger på ca. 3700 per år.
Titel: SV: transportbil med 3 platser
Skrivet av: hen skrivet 27 jan-12 kl 07:57
jag börjar rikta in mig på 2 sits istället igen....
funderar på
Berlingo
Kangoo

Något där man kan "öppna sidan"

Någon som vet när kamrem och andra dyra saker ska göras på dessa bilar

Någon som vet någe om Seat Inca? intervall och så där?
Titel: SV: transportbil med 3 platser eller 2 platser :)=
Skrivet av: torbjorn skrivet 27 jan-12 kl 21:12
Det finns ju många olika motortyper i dem och det säkraste är nog att man kollar i servicehäftet för den bil man är seriös spekulant på att köpa, för att få veta vilket bytesintervall som gäller. Men kamremsbyte brukar i allmänhet inte vara särskilt dyrt på sådana relativt små fyrcylindriga motorer som man kan vänta sig att hitta i transportbilar av det här slaget. Däremot kan arbetstid och kostnad dra iväg när det t ex rör sig om V6-motorer som är alldeles för stora för det personbilsmotorrum där de sitter, så att det går åt flera timmar för att plocka bort ovidkommande saker innan mekanikern ens kommer i närheten av kamremmen.

Beträffande Seat Inca så bör den rimligtvis vara tekniskt sett identisk med motsvarande bilar som säljs som VW och Skoda. Åtminstone på en hel del av VAG-koncernens bensinmotorer finns det inga körsträckebundna bytesintervall för kamremmen utan det står att den ska kontrolleras med t ex 2000 mils intervall och bytas vid behov. Detta innebär alltså att kamrem med tillbehör byts t ex om den börjar se sprucken eller fransig ut, om den är nersölad med olja eller om någon spännrulle ger missljud ifrån sig eller har skadad yta. Men jag vet inte om detta gäller även för dieslar eller om man byter remmen på körsträcka där.

När det gäller "märkesmystik" så kan man också notera att Nissan transportbilar är identiska med Renault, och det är välkänt att Citroën och Peugeot delar på samma teknik och grundkonstruktioner.

De flesta av de här transportbilarna kan som nya levereras antingen med eller utan skjutdörr på sidan, så om den dörren finns på ett begagnat exemplar beror på vad första ägaren beställde.

En sak man ska se upp med på begagnade transportbilar är rost och rostskydd. Ofta är de betydligt sämre rostskyddade från fabrik än samma märkes personbilar, och det är inte säkert att de har någon rostskyddsgaranti. Där bör man också läsa noga i de handlingar som följer med den bil man funderar på, eller ringa tekniska upplysningen hos märkets generalagent för att fråga.