Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Kröll skrivet 20 jan-12 kl 09:39
-
Någon som har monterat på en Brigg&Stratton motor 8 hk på en Stiga Garden . Har nu fått tag på en Beg 8 hk Motor Brigg&Stratton från 1988 ny rep till min Stiga Garden och skall montera på den , så därför har jag lite frågor på det . Där var ju en Tecumce 6hk motor från början när dom var nya . Om ni kan Hjälpa mej .Snälla skriv svar efter ??
1. Behöver man göra något med Rem skivan under motorn ( förlängnings hylsa på axeln, eller det är bara att skruva på ??
2. Hur långt ut skall remskivan sitta på Axeln ??
3. Kan man ta en remskiva som har suttit på en Stiga Villa (Brigg&Stratton motor Axeln är 25,4 och montera ditt .
a. Blir Längden rätt ?
b. Blir Omkretsen rätt på Remskivan ?
c. Storlek på Bulten ( Amerikans gänga )
4. Vilken längd skall man ha på Gas vajer?? Hur sitter den, för den går ju ej att ha på samma vis som den satt på 6 hk Tecumcen för på den kom gas vajern från sidan och nu på 8hk uppifrån ??
Mvh Kröll Hbg
-
Om du har kvar den gamla motorn så är det enklast att jämföra med hur axeln ser ut på den. Det är inte säkert att axeln är likadan på t ex alla B&S 8 hk motorer, det beror på vad tillverkaren av den maskin där motorn satt från början beställde.
Samma sak med gasvajermontaget, det kan se mycket olika ut även på motorer av samma märke och med samma effekt.
Se till att den nya och gamla motorn har varvtalsregulator som reglerar på samma varvtal (vanligen 3600 varv/min men det kan förekomma svagare regulatorfjäder och därmed lägre varvtal på vissa maskiner).
Det gängade hålet i axeländen har alltid UNF (amerikansk fingänga), diametern vanligtvis 3/8". Skruvar + muttrar som håller fast motorn i maskinchassiet brukar vara UNC 5/16" eller M8.
-
Om du har kvar den gamla motorn. Nej tyvärr Torbjörn jag var så j - a dum så jag kastade den .Så vad göra
Mvh Kröll Hbg