Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: fröken rufsatufsa skrivet 06 jan-12 kl 20:07

Titel: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: fröken rufsatufsa skrivet 06 jan-12 kl 20:07
Ska åka och kolla på en traktor för evt köp. Har hört mig för bl.a.om däcken och fått till svar att det finns lite torrsprickor.
Hur svåra torrsprickor ska det vara för att man i princip behöver ta vägen förbi en däckverkstad hem -nya däck, eller omvänt, hur länge kan man köra på däck med lite torrsprickor??
Kan man göra något för att förebygga att dessa blir värre??
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Xoot skrivet 06 jan-12 kl 20:20
Vi som kör fyrhjulingar och äldre traktorer liknande Grålle brukar köra tills luften åker rakt ut.
Det börjar med pyspunka för att bara bli värre och värre.

Men om det handlar om fordon som man kör på landsväg i olika hastigheter.
Vet inte om jag hade vågat köra med massa sprickor i däcket då.
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Halte skrivet 06 jan-12 kl 21:02
Jag instämmer.. Ska den gå hemma på gården är det ju bara köra så länge det går,, Oftast ser däcken jääävligt skraltiga ut när innan det blir punktering.

Skydda däcken mot sol är väl det bästa sättet att undvika torrsprickor, dvs inte ha den parkerad permanent utomhus.. Och har man det så se till att hänga/ställa för något för däcken så inte solen lyser direkt på dem.
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Mårten gås skrivet 11 jan-12 kl 18:51
Ja ni pöjkä.

Gå in till en målaraffär, köp 3-5 liter glycerin.
Häll glyserin på en trasa och arbeta in i däcket, låt gummit suga åt sig glycerinet, upprepa.
Ställ under tak och skydda från regn någon dag.
Upprepa behandlingen årligen.

Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Trollmor skrivet 11 jan-12 kl 19:13
Visst var det några år för en tid sedan då "gummit" var av så usel kvalitet att däcken sprack inom ett år?
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: torbjorn skrivet 11 jan-12 kl 22:04
Visst var det några år för en tid sedan då "gummit" var av så usel kvalitet att däcken sprack inom ett år?

Inte generellt, men det kan säkert ha hänt att någon viss däcktillverkare har haft problem en period, någon annan tillverkare en annan period osv. Gummikemi är ingen enkel vetenskap, och småändringar i gummits sammansättning kan få helt oväntade följder. Det är precis som med gummiisolerade elkablar, i en del sådana blir isoleringen på innerledarna hård och spröd redan efter några år även om yttermanteln är oskadad och kabeln inte har utsatts för några otrevligheter (värme, solljus, kemikalier etc), men det finns andra gummikablar som är mer än 70 år gamla och fortfarande i perfekt skick.
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: kbh skrivet 11 jan-12 kl 22:15
Inte generellt, men det kan säkert ha hänt att någon viss däcktillverkare har haft problem en period, någon annan tillverkare en annan period osv. Gummikemi är ingen enkel vetenskap, och småändringar i gummits sammansättning kan få helt oväntade följder. Det är precis som med gummiisolerade elkablar, i en del sådana blir isoleringen på innerledarna hård och spröd redan efter några år även om yttermanteln är oskadad och kabeln inte har utsatts för några otrevligheter (värme, solljus, kemikalier etc), men det finns andra gummikablar som är mer än 70 år gamla och fortfarande i perfekt skick.
Kan intygas. Då  ja har en gammal gummi julsvang i från 47 i från Örebros häst och traktor vagnar med original däck  som är  friska  så nog kan det hålla länge .
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Trollmor skrivet 12 jan-12 kl 13:19
1947?  Det var nog på den tiden grejorna gjordes för att hålla!  Jag har en traktor från 1957, som ända tills för ett par år sedan slet på originaldäcken (bak).  När stakarna var helt borta, och slangen började titta fram, då skaffade jag nya däck!
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Mårten gås skrivet 12 jan-12 kl 13:23
Visst var det några år för en tid sedan då "gummit" var av så usel kvalitet att däcken sprack inom ett år?

När glycerinet i gummit "svettas" dunstar spricker gummit, så enkelt är det.
Glycerin är inte dyrt på målaraffärer, det är klart genomskinligt och luktlöst i stort sett.
Något mer trögflytande än vatten.
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Mårten gås skrivet 12 jan-12 kl 13:26
1947?  Det var nog på den tiden grejorna gjordes för att hålla!  Jag har en traktor från 1957, som ända tills för ett par år sedan slet på originaldäcken (bak).  När stakarna var helt borta, och slangen började titta fram, då skaffade jag nya däck!

Ligger däcken i källare utan soljus, och man årligen smörjer in dom med glycerin, skulle jag inte bli förvånad om ett däck höll i 500 år.

All industri behandlar gummi på det här viset.
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: torbjorn skrivet 12 mar-12 kl 09:56
Jag har gjort ett försök att mjuka upp gammalt gummi med glycerol nu, och det misslyckades.

Det rörde sig om ett drivhjul till en ca 60 år gammal skivspelare, gummit var torrt och bakelitaktigt men hade inte spruckit. Jag smetade på glycerol och stoppade in det i en tät plastpåse, lät det hela ligga 3 dygn. Tog ut drivhjulet och torkade av det. Gummit kändes fortfarande hårt men kanske lite "oljigare" på ytan just då. Nu sedan det har fått ligga framme över natten är det inte ens oljigt på ytan längre utan precis som innan glycerolbehandlingen.
Titel: SV: torrsprickor traktordäck?
Skrivet av: Anders G. skrivet 12 mar-12 kl 20:29
Gummi är inte ett material, utan något tjugotal stora polymerfamiljer med olika egenskaper. För att göra det hela ännu krångligare gör man inte produkter av rena ämnen, utan allt man i dagligt tal kallar gummi är blandningar av grundpolymeren, fyllmedel, vulkmedel, mjukgörare, antioxidanter...

Det ni kallar "torrsprickor" är brustna dubbelbindningar (-`C=C´-) i grundmatrisen av (gummi)polymer. Framkallas i första hand av luftens ozon O3. Påskyndas i töjning, tex utsidan av ett däck. Polymerer utan dubbelbindningar drabbas inte. Att smörja in ytan med glycerin stänger ute ozonet vid lagring. Att materialet hårdnar beror på andra fenomen, tex att tillsatsämnen lakas ur eller värmepåverkan.

Marknära ozon är ett elände. Angriper gröna växters klyvöppningar, retar luftvägar och dödar o-ringar av nitrilgummi (NBR) etc etc.