Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Humle skrivet 11 dec-11 kl 14:07
-
Hej jag funderar på att göra en isolerad skiljevägg till volvo 245 som ska sitta bakom framsätena. Tanken är att rutorna fram ska tina bättre och det blir varmare snabbare där man sitter om vintern. Oftast åker jag ensam, ibland åker en annan med, sällan är det fulla bilen. Värma 1 kubikmeter luft istället för 3 borde göra viss skillnad tycker jag. Finns det några nackdelar med detta förutom då att jag måste bygga mig en sådan skiljevägg? Antar att det borde vara lagligt också då den är löstagbar och skymmer inte sikten. Man behöver inte ha backspegeln i kupen.
-
Var sitter utblåset för kupeluften på en 240? Du får ju inte blockera det.
-
Precis så gjorde jag i min Duett. Hade tur och hittade en plexiskiva på tippen. Sågade till så det gick att klämma dit den bakom förarstolarna. Attan vilken bastu det blev i kupén efter det :D
-
skulle tro att du inte behöver göra den helt luft tät & ändå fungerar
som någon nämnde sen tidigare så har du luft utsläpp i bak på sidorna som luften måste ut i genom så du kan inte täta till för mkt
-
japp! Å så är det ju bra om inte skiljeväggen hoppar bak en sätesrad när man stänger dörren..... ;D
-
Den behöver varken vara isolerad eller helt lufttät.
Enklaste lösningen är att helt enkelt hänga upp ett lakan eller en filt.
Jag brukar göra det i min UAZ med kapelltak och läckande dörrar. BLir det neråt -20 så är denna åtgärd fullt tillräcklig i denna bilen.
-
Den behöver varken vara isolerad eller helt lufttät.
Enklaste lösningen är att helt enkelt hänga upp ett lakan eller en filt.
Jag brukar göra det i min UAZ med kapelltak och läckande dörrar. BLir det neråt -20 så är denna åtgärd fullt tillräcklig i denna bilen.
Samma lösning fungerade också bra i svenska försvarets Tgb 903 (Volvo Valpen) med kapelltak och dito dörrar. Men där var det ofta gamla liggunderlag man riggade upp.
-
Samma lösning fungerade också bra i svenska försvarets Tgb 903 (Volvo Valpen) med kapelltak och dito dörrar. Men där var det ofta gamla liggunderlag man riggade upp.
Det finns ingen tgb 903 men nu gör det väll det när du sagt det?
-
http://sv.wikipedia.org/wiki/Personlastterr%C3%A4ngbil_903 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Personlastterr%C3%A4ngbil_903)
-
[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Personlastterr%C3%A4ngbil_903[/url] ([url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Personlastterr%C3%A4ngbil_903[/url])
Du visar en c202 eller pltgb903 torbjörn är ju gud så jag förväntar mig en rätt benämning från gud (Han skulle aldrig erkänna ett fel)
Benämningen Tgb hör hämma på modernare bilar
-
Brukar själv stänga in värmen med skummgummimadrasser. Den är lätt att forma och fixera. Kanske behöver en stötta om man tätar från golv till tak. Jag brukar täta från baksätets ryggstöd mot taket. Hoprullad madrass och ett par kuddar.