Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Han i Skogen skrivet 06 dec-11 kl 21:01
-
Hejsan hoppsan!!! Denna fråga tycker säkert dom flesta är rent idiotisk. Men jag undrar på detta. Vad är skillnaden mellan ett kopplingsoberoende kraftuttag på traktorn och ett kopplingsberoende. Eller säger man drivhjulsberoende? Inte vet jag ??? Men nåväl jag har blivit med traktor (en gammal Ford )
Vad och i vilka situationer är det bättre eller sämre att ha det ena eller det andra?
-
kopplingsoberoende kraftuttag driver även när du trampar ned kopplingen, vilket jag anser vara en fördel vid alla tillfällen. Testade att köra delar av höskörden med en gammal traaktor utan kopplingsoberoende kraftuttag och det var inte det minsta roligt.. :)
-
Så exempelvis följande: Jag hänger på en skogskärra med drift som driver med hjälp av kraftuttaget, kommer körandes i skogen och måste stanna. Stannar driften då om jag kopplar och står still eller fortsätter kärran att trycka ekipaget framåt? Eller till något dyl ska man alltså ha kopplingsberoende? Jag är totalt idiot på detta område så ursäkta ::)
-
Om du har kopplat drivningen på det viset, så kommer inte kärrans drivning att stanna förrän du stänger av motorn...
-
Kopplingsberoende = Kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen
Kopplingsoberoende = Kraftuttaget fortsätter snurra när man trycker ner kopplingspedalen
Drivhjulsberoende = Kraftuttaget snurrar(och stannar) tillsammans med bakhjulen, passar bäst till kärror med drift
Dubbelkoppling = Kraftuttaget snurrar när man trycker ner kopplingspedalen till hälften(drivhjulen stannar) och kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen helt
-
Jag vet inte om detta är ett svar eller en trådkapning, så ursäkt på förhand! ;) Är snudd på fullkomlig idiot vad gäller traktorer också, men en glad amatör! På min MF135:a är det väl ett kraftuttag som antingen kan ställas så det går för jämnan, eller att det kopplar ur när jag trycker ner kopplingen..
-
MF 135 har dubbelkoppling och dessutom drivhjulsberoende kraftuttag(se ovan) :)
-
MF 135 har dubbelkoppling och dessutom drivhjulsberoende kraftuttag(se ovan) :)
Det är inte standard med dubbelkoppling på den modellen. Men kanske alla sålda på svenska marknaden hade det?
Edit:
Enligt tractordata var drivhjulsberoende också alternativ.
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/743-massey-ferguson-135.html (http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/743-massey-ferguson-135.html)
Men som sagt, mycket möjligt att det varit standard på svenska marknaden, jag har tyvärr inte vetskap om det. Min 175:a har dubbelkoppling och drivhjulsberoende vet jag :)
-
Om du har kopplat drivningen på det viset, så kommer inte kärrans drivning att stanna förrän du stänger av motorn...
För oss kanske självklart men för trådskaparen vill jag peka ut att med alla kraftuttag kan man ju koppla ur dem. Man måste inte stänga av motorn för att få stopp på det!
-
Jag vet inte om detta är ett svar eller en trådkapning, så ursäkt på förhand! ;) Är snudd på fullkomlig idiot vad gäller traktorer också, men en glad amatör! På min MF135:a är det väl ett kraftuttag som antingen kan ställas så det går för jämnan, eller att det kopplar ur när jag trycker ner kopplingen..
Nja. Det var ju det med dubbelkoppling.
Dubbelkoppling är en kombination av kopplingsberoende och kopplingsoberoende. Så det du skriver ovan beror på hur långt du trycker ner pedalen. Det finns ingen "inställning" för det.
-
Kopplingsberoende = Kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen
Kopplingsoberoende = Kraftuttaget fortsätter snurra när man trycker ner kopplingspedalen
Drivhjulsberoende = Kraftuttaget snurrar(och stannar) tillsammans med bakhjulen, passar bäst till kärror med drift
Dubbelkoppling = Kraftuttaget snurrar när man trycker ner kopplingspedalen till hälften(drivhjulen stannar) och kraftuttaget stannar när man trycker ner kopplingspedalen helt
Lite mer om det här för de som vill lära sig.
Kopplingsberoende kraftuttag har en växel för att koppla i och ur kraftuttag. Det gör man med kopplingen nedtryckt (man kan för visso stänga av det utan att koppla ur hjuldrivningen).
Kopplingsoberoende där en dubbelkoppling inte är inblandad brukar (vad jag vet) bestå av två spakar. En kraftuttagskoppling och en växel. Man ska inte köra traktorn med kraftuttaget uppkopplat för länge (på moderna budgettraktorer sitter det varningslappar om att det får max ske i några minuter). Vad man gör är alltså att använda växelspaken för kraftuttaget för att lägga i neutral och släpper sedan "upp" kopplingsspaken.
Drivhjulsberoende kraftuttag har vad jag aldrig standardiserats mellan tillverkarna hur fort det ska rotera i förhållande till markhastighet eller bakaxelhastighet.
Så ska man använda sig av en sådan kärra ska man räkna ut först hur många rotationer per meter det är och jämföra med traktorn.
Men det behöver inte stämma överens så jätteexakt. När man använder det är man ofta ute i någon sumpig skog och det slirar en hel del redan.
-
kopplingsoberoende kraftuttag driver även när du trampar ned kopplingen, vilket jag anser vara en fördel vid alla tillfällen. Testade att köra delar av höskörden med en gammal traaktor utan kopplingsoberoende kraftuttag och det var inte det minsta roligt.. :)
Det är även trevligt med drivhjulsberoende kraftuttag i höskörden. Har en hårdpress där jag pressat på "rundballssträngar", dvs. väldigt tjocka strängade för en rundbalspress. Så 2 km/h var ändå inte alltid sakta nog. Fast ibland "sög" den in för mycket när det hängde ihop lite. När det hände lade jag i drivhjulsberoende och backade så matade pressen ur sig en del, gick oftast att starta om då utan att behöva rycka hö för hand ur den.
Läst att detta var ett vanligt trick med bogserade tröskor också.
-
Det är inte standard med dubbelkoppling på den modellen. Men kanske alla sålda på svenska marknaden hade det?
Du har rätt det finns enkelkoppling på bensinmodellen :)
Kopplingsoberoende där en dubbelkoppling inte är inblandad brukar (vad jag vet) bestå av två spakar. En kraftuttagskoppling och en växel. Man ska inte köra traktorn med kraftuttaget uppkopplat för länge (på moderna budgettraktorer sitter det varningslappar om att det får max ske i några minuter). Vad man gör är alltså att använda växelspaken för kraftuttaget för att lägga i neutral och släpper sedan "upp" kopplingsspaken.
Kopplingsoberoende finns även med hydraulisk inkoppling ;)
-
För oss kanske självklart men för trådskaparen vill jag peka ut att med alla kraftuttag kan man ju koppla ur dem. Man måste inte stänga av motorn för att få stopp på det!
På min BM 600 måste man stänga av motorn för att växla melllan kopplingsberoende och icke kopplingsberoende kraftuttag... men det kanske är nåt fel på traktorn...
-
På min BM 600 måste man stänga av motorn för att växla melllan kopplingsberoende och icke kopplingsberoende kraftuttag... men det kanske är nåt fel på traktorn...
Sån är min med, men om man är snabb med att manövrera kopplingsspaken och stoppknappen brukar det gå att få den att hosta igång igen, utan att använda startknappen. ;)
-
Är det månne någon som vet vad det det är för sorts kraftuttag på min Ford? Det är en 3000. Efter att ha kollat lite har jag funnit en liknande modell som heter 3600 och 3610. Hydralflödet är mkt större på 3600 gentemot 3000 är det även skillnader på kraftuttaget på dessa? Jag kanske har helt fel traktor för ändamålet. Jag ska kunna driva en vedmaskin hemma på backen samt en wirekran i skogen och en idé jag hade var att kanske kunna skaffa en driven vagn
-
Efter vad man kan utläsa i traktordata så beror det på vad du har för växellåda..
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/2/5/259-ford-3000.html (http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/2/5/259-ford-3000.html)
Med vanlig växellåda verkar det som att man kan få fram drivhjulsberoende, men jag är inte helt säker. Och på de modellerna med select-o-speed så är det oberoende.
Men det enklaste är ju att du provar. Koppla för nån maskin som kräver kraftuttag. Lägg i kraftuttaget så maskinen börjar snurra, trampa ner kopplingen. Om maskinen då stannar, så är ju kraftuttaget kopplingsberoende, ( vilket jag inte tror på en Ford ) Fortsätter det snurra med kopplingspedalen nere, så är det oberoende.
För att hitta ett läge där det är beroende av drivhjulen, så handlar det ju om att köra sakta framåt, då ska även maskinen snurra sakta.
Till en vedmaskin har ju inget nån roll alls, alla traktorer kan ju stå still, med kopplingen uppe och utan växel i, och ha ett snurrande kraftuttag.
En kärra med drift brukar ofta vara rätt stor.. Skulle den verkligen harmoniera med en så liten traktor som en 3000? Då är det kanske enklare att hitta en kärra med hydraulisk drift, då slipper du ju tänka på kraftuttaget.
-
Nja. Det var ju det med dubbelkoppling.
Dubbelkoppling är en kombination av kopplingsberoende och kopplingsoberoende. Så det du skriver ovan beror på hur långt du trycker ner pedalen. Det finns ingen "inställning" för det.
Min idioti känner inga gränser idag... Är det inte det jag reglerar med kraftuttagsspaken? Ställer jag den i ett läge så går den, konstant. Ställer jag den i ett annat läge så stoppar den om jag kopplar. Jag understryker att jag inte har en susning om vad jag pratar om.... ;D
-
Min idioti känner inga gränser idag... Är det inte det jag reglerar med kraftuttagsspaken? Ställer jag den i ett läge så går den, konstant. Ställer jag den i ett annat läge så stoppar den om jag kopplar. Jag understryker att jag inte har en susning om vad jag pratar om.... ;D
Om det är så som du beskriver..då har du en inställning för att välja oberoende eller beroende.. Det är ju finfint :)
Möjligen skulle du kunna testa att sätta spaken i läget där den går 'konstant' och trampa kopplingspedalen rejält i botten, och se om den stannar då.
Kraftuttagssteget i kopplingen brukar nämligen vara allra längst ner i botten, om det finns nåt.
-
Jag vet inget om hur dubbelkopplingen funkar på MF 135, men på en gammal MF 65 som jag körde på 60-talet fanns dubbelkoppling och den fungerade så att man kunde ställa kopplingspedalen i två olika lägen genom att flytta en sprint mella två olika hål i pedalens infästning på axeln in till lamellerna.
I det undre läget kopplades bara drivhjulen ut innan pedalen tog i golvet, men i det övre läget kunde pedalen trampas länge, då kom drivhjulsurtrampningen redan när pedalen trampats halvvägs, och när man fortsatte trampa ända ner till golvet kopplades även kraftuttaget ur.
Hoppas det här kan klargöra något... eller kanske röra till det ytterligare? ;)
-
Om det är så som du beskriver..då har du en inställning för att välja oberoende eller beroende.. Det är ju finfint :)
Möjligen skulle du kunna testa att sätta spaken i läget där den går 'konstant' och trampa kopplingspedalen rejält i botten, och se om den stannar då.
Kraftuttagssteget i kopplingen brukar nämligen vara allra längst ner i botten, om det finns nåt.
Nu var det ju senast när jag strängade i somras som jag använde mig av kraftuttaget, men då kopplade jag minsann ner ända i mattan utan att strängarn stannade...
Jag vet inget om hur dubbelkopplingen funkar på MF 135, men på en gammal MF 65 som jag körde på 60-talet fanns dubbelkoppling och den fungerade så att man kunde ställa kopplingspedalen i två olika lägen genom att flytta en sprint mella två olika hål i pedalens infästning på axeln in till lamellerna.
I det undre läget kopplades bara drivhjulen ut innan pedalen tog i golvet, men i det övre läget kunde pedalen trampas länge, då kom drivhjulsurtrampningen redan när pedalen trampats halvvägs, och när man fortsatte trampa ända ner till golvet kopplades även kraftuttaget ur.
Hoppas det här kan klargöra något... eller kanske röra till det ytterligare? ;)
Nope, jag fattar ingenting. Ska kolla om det är sprintar vid pedalen. Men jag tror alldeles säkert att jag bestämmer på spaken vilken modell av kraftuttag jag vill använda mig av. För ts kanske det krånglar till det, iom att h*n har en Ford ;D
-
När man står still och driver en vedmaskin,kan man köra på lågt motorvarv om man lägger hög o lågväxelspaken i neutral och den andra i högsta växel vid drivhjulsberoende drift.
-
Du har rätt det finns enkelkoppling på bensinmodellen :)
[...]
Kopplingsoberoende finns även med hydraulisk inkoppling ;)
Jag antar du menar kopplingsoberoende som i på moderna maskiner och inte specifikt de här gamla modellerna. Då kan man ju tillägga att det på de dyrare nya modellerna är elektrohydraulisk inkoppling (eller kanske det du menade?). En liten strömbrytare bara.
Inför framtiden där man hoppas kunna använda eldrivna traktorer (genom bränsleceller, New Holland har gjort prototyp på det) spekuleras i om man flyttar den mekaniska källan till redskapen, alltså en kraftig elmotor som drivs av elen i traktorn och man bara ansluter strömkabel till redskapen. Men det är långt bort från bred användning.
-
På min BM 600 måste man stänga av motorn för att växla melllan kopplingsberoende och icke kopplingsberoende kraftuttag... men det kanske är nåt fel på traktorn...
Oj här blev det nog missförstånd. Jag visste faktiskt inte om att man kunde växla mellan sådana här lägen. Har för visso tyckt det varit konstigt om en traktor med kopplingsoberoende inte skulle kunna köras så man får stopp på det via pedalen på något vis.
Men som jag tolkade inlägget från "Han i Skogen" om skogskärra att det handlade om drivhjulsberoende eller urkoppling i allmänhet. Det jag läste sen tyckte jag kunde tolkas som att kraftuttaget var igång konstant, från att man startar traktorn till den stängs av. Då kände jag att det måste redas ut när trådskaparen deklarerat att han är okunnig inom detta. No harm!
-
Min idioti känner inga gränser idag... Är det inte det jag reglerar med kraftuttagsspaken? Ställer jag den i ett läge så går den, konstant. Ställer jag den i ett annat läge så stoppar den om jag kopplar. Jag understryker att jag inte har en susning om vad jag pratar om.... ;D
Jag blir lite osäker här. Och såklart fanns det ingen instruktionsbok till 135:an på maskinisten.net downloadsida. Men min 175:a är ju utrustad med dubbelkoppling. Den och 135:an är ju rätt lika.
Vid vänsterfoten har man en växelspak där man väljer motorberoende (vanligt), neutral eller drivhjulsberoende. Står i manualen för 35:an (föregångaren) att det är sådan. Sen nämns det i den manualen något om oberoende kraftuttag som tillval, men anger inte om det är i form av dubbelkoppling.
Men det visar ju sig här i tråden att BM 600 (och säkerligen andra modeller) är konstruerad med just en spak som man väljer vilken typ av kopplingsfunktion mot kraftuttaget man ska ha, så helt ut var du nog inte.
-
Nu var det ju senast när jag strängade i somras som jag använde mig av kraftuttaget, men då kopplade jag minsann ner ända i mattan utan att strängarn stannade...
Nope, jag fattar ingenting. Ska kolla om det är sprintar vid pedalen. Men jag tror alldeles säkert att jag bestämmer på spaken vilken modell av kraftuttag jag vill använda mig av. För ts kanske det krånglar till det, iom att h*n har en Ford ;D
Ja, med spaken väljer du mellan:
1. avstängt kraftuttag
2. konstant roterande kraftuttag där varvtalet är relaterat till motorvarvtalet ( 540 varv/min är många maskiner byggda för, och det varvtalet brukar finnas markerat på varvräknaren)
3.kraftuttagets varvtal är relaterat till drivhjulens varvtal, detta alternativ finns bara på vissa traktormodeller och kraftuttaget går då i regel ganska sakta.
Sen kan man bryta upp alternativ 2. i:
A.kopplingsberoende = kraftuttaget stannar när kopplingspedalen trampas ner.
B.kopplingsoberoende = kraftuttaget fortsätter att rotera när kopplingspedalen trampas ner.
De flesta traktorer har antingen A. eller B. och från ca. årsmodell 1960 och framåt byggdes alla traktorer med B.
Men så kommer dubbelkopplingen in i bilden, den är relativt ovanlig och innebär att du kan välja mellan A. eller B.
Så finns det även 1000 varvs läge i alt. 2. på många större traktorer, för maskiner som är avsedda för detta varvtal, detta kan man också utnyttja för att uppnå 540 varv redan vid lågt motorvarv när man använder lättdrivna maskiner.
Men det gäller att se upp: Kör man en 540 varvs maskin på 1000 varv håller den inte länge.
-
Edit: Jag var lite långsam, Moëll här ovan verkar ha mer kött på benen om MF 135.
Jag vet inget om hur dubbelkopplingen funkar på MF 135, men på en gammal MF 65 som jag körde på 60-talet fanns dubbelkoppling och den fungerade så att man kunde ställa kopplingspedalen i två olika lägen genom att flytta en sprint mella två olika hål i pedalens infästning på axeln in till lamellerna.
I det undre läget kopplades bara drivhjulen ut innan pedalen tog i golvet, men i det övre läget kunde pedalen trampas länge, då kom drivhjulsurtrampningen redan när pedalen trampats halvvägs, och när man fortsatte trampa ända ner till golvet kopplades även kraftuttaget ur.
Hoppas det här kan klargöra något... eller kanske röra till det ytterligare? ;)
Det där var intressant. Min är i dubbelkopplingsläget och jag har inte noterat att man ska kunna ställa om pedalen (jag förstår hur du menar). Men är inte helt säker, ska definitivt titta noga på min nästa gång.
Det jag undrar är om inte JBF med konstanta läget menar att han lägger i drivhjulsberoende och kör iväg glad i hågen? Det roterar i lägre hastigheter rätt långsamt om man jämför med när man drar på fullt PTO-varv (540 rpm eller 9 varv i sekunden).
-
Ja, med spaken väljer du mellan:
1. avstängt kraftuttag
2. konstant roterande kraftuttag där varvtalet är relaterat till motorvarvtalet ( 540 varv/min är många maskiner byggda för, och det varvtalet brukar finnas markerat på varvräknaren)
3.kraftuttagets varvtal är relaterat till drivhjulens varvtal, detta alternativ finns bara på vissa traktormodeller och kraftuttaget går då i regel ganska sakta.
Sen kan man bryta upp alternativ 2. i:
A.kopplingsberoende = kraftuttaget stannar när kopplingspedalen trampas ner.
B.kopplingsoberoende = kraftuttaget fortsätter att rotera när kopplingspedalen trampas ner.
De flesta traktorer har antingen A. eller B. och från ca. årsmodell 1960 och framåt byggdes alla traktorer med B.
Men så kommer dubbelkopplingen in i bilden, den är relativt ovanlig och innebär att du kan välja mellan A. eller B.
Så finns det även 1000 varvs läge i alt. 2. på många större traktorer, för maskiner som är avsedda för detta varvtal, detta kan man också utnyttja för att uppnå 540 varv redan vid lågt motorvarv när man använder lättdrivna maskiner.
Men det gäller att se upp: Kör man en 540 varvs maskin på 1000 varv håller den inte länge.
Det står PTO .
-
Är det månne någon som vet vad det det är för sorts kraftuttag på min Ford? Det är en 3000. Efter att ha kollat lite har jag funnit en liknande modell som heter 3600 och 3610. Hydralflödet är mkt större på 3600 gentemot 3000 är det även skillnader på kraftuttaget på dessa? Jag kanske har helt fel traktor för ändamålet. Jag ska kunna driva en vedmaskin hemma på backen samt en wirekran i skogen och en idé jag hade var att kanske kunna skaffa en driven vagn
Jag vill bara fråga ut dig så vi är helt på det klara. Med vedmaskin, är det en "kapa och klyva"-maskin (vedkombi) likt dessa:
http://www.balaagri.se/vedkombi_traktor.htm (http://www.balaagri.se/vedkombi_traktor.htm)
Eller hydraulklyv likt denna:
http://www.balaagri.se/klyvar_traktordrift.htm (http://www.balaagri.se/klyvar_traktordrift.htm)
I det första fallet ska det gå bra, just den modellen anges klara sig på 30 hästkrafter (din har 38 på kraftuttaget). Om inget speciellt anges förutsätter man att kraftuttagsredskap körs på standardvarv, 540 rpm (för sådana här mindre maskiner). Det brukar ligga lite under motorns maxvarvtal.
Är det en hydraulklyv tror jag den är mindre lämplig. Dels så har den inte så stort flöde och inte lika högt tryck heller som de länkade (finns i flera varianter mellan hobby och proffs). Har man lågt tryck behöver man större kolvdiameter för att orka med lika mycket, och då krävs det snabbare oljeflöde för att inte ska gå olidligt långsamt.
Om någon orkar räkna på det vore det bra men intuitiva för mig känns som att det är billigare i driftskostnad att ha en eldriven hydraulklyv än en traktor som går på full gas för att orka med något. Traktordrivna hydraulklyvar har ju såklart fördelar som att de kan följa med ut i skogen (varför man nu skulle vilja klyva där).
Gällande wirekran. Sådan drivs väl oftast på kraftuttaget så det ska vara lugnt på den biten. Kanske har den hydraulisk svängning av bommen? Ska du använda det måste du kolla om du har de rätta hydrauluttagen på traktorn (tippar på att det är dubbelverkande som behövs för sådan). Sådant kan man eftermontera men det kräver lite kunnande och arbete.
-
Edit: Jag var lite långsam, Moëll här ovan verkar ha mer kött på benen om MF 135.
Det där var intressant. Min är i dubbelkopplingsläget och jag har inte noterat att man ska kunna ställa om pedalen (jag förstår hur du menar). Men är inte helt säker, ska definitivt titta noga på min nästa gång.
Det här kanske inte finns på MF traktorer sålda i Sverige, det var en brittisk MF 65 jag körde för läääänge sedan.
-
Det står PTO .
Jag fick läsa om lite för att förstå vad du menade med det korta inlägget. Det är väl att på varvräknaren (traktometern ofta, har varvtal och körhastighet i samma) så finns det märkt PTO för när man ger 540 rpm på kraftuttaget.
-
Jag fick läsa om lite för att förstå vad du menade med det korta inlägget. Det är väl att på varvräknaren (traktometern ofta, har varvtal och körhastighet i samma) så finns det märkt PTO för när man ger 540 rpm på kraftuttaget.
Ja :)
-
Om kopplingsoberoende kraftuttaget inte går att lägga i med motorn igång kan kopplingen för kraftuttaget behöva justeras, det ska gå att lägga i utan att stoppa. Justeringen kan göras med tre butar på tryckplattan genom en lucka under sprängkåpan mellan motor och växellåda ;)
Ni som skriver att det går att ställa om mellan kopplingsoberoende/kopplingsberoende måste du mena drivhjulsberoende, det stoppar ju när kopplingen trycks ner och bakhjulen stannar :)
-
Oj då, nu är jag verkligen lost här... Men jag undrar om inte moell har rätt vad gäller min MF135:a (-72). Har jag kraftuttaget ikopplat så att den inte ska stanna när jag kopplar så går den efter varvtalet på motorn. Jag har alltså tre lägen på kraftuttagsspaken. Jag kan inte minnas när jag använt det konstanta läget dock...