Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Wernher Hingsk skrivet 18 nov-11 kl 23:18

Titel: Bilmärke?
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 18 nov-11 kl 23:18
Hej!
Söker namnet på ett gammalt franskt bilmärke, förmodligen börjar det på "A." Säreget konstruerad bil, den hade framaxel av den typ som fanns på hästvagnar, varmed menas att hela framaxeln ju rör sig med hjulen parallellt när hästen drar åt ena eller andra hållet!
Hälsningar!  W  H
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Huggorm skrivet 18 nov-11 kl 23:27
Här finns en lista på franska biltillverkare, det är bara att klicka till du hittar rätt:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_French_cars (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_French_cars)

Det är helt otroligt hur många bilfabrikat det egentligen funnits genom tiderna :o
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 19 nov-11 kl 14:34
Hej!
Tack för svaret! Samtidigt  som jag nu börjar mitt letande tänker jag på vilken tidning det kunde  vara,  i vilken jag såg vagnen!
Hälsning!   W  H
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Edgar skrivet 19 nov-11 kl 15:22
Det är helt otroligt hur många bilfabrikat det egentligen funnits genom tiderna :o

I Sverige har det tillverkats 151 olika bilmärken.

Källa Stålbrand, Gunnar & Ekström, Carl: Svenska bilar 1842-1997
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Existens? skrivet 19 nov-11 kl 16:11
Det var mer krut i folk förr.. då byggde dom en egen bil.

Nu bygger man en altan.
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 20 nov-11 kl 00:00
Ungefär när skulle den ha tillverkats?   
Listan som länkas till är faktiskt riktigt bra men jag orkar inte kolla igenom allt.
DOck så är mitt tips att använda google skriv namnet i sökrutan   välj bildsök
får du för mycket svar så lägg till france eller car.

En bil som verkade lovande var Emile Levassor and Rene Panhards 4cv. Men vid närmare granskning så hade den "normal" framaxel.  :-\
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 20 nov-11 kl 07:30
Hej!
Årsmodell? Nya problem, men det rör sig om en gammal vagn. Gick och funderade på VARFÖR det inte fanns någon vagn med denna konstruktion, och plötsligt fick jag se denna i en bok om bilar. Pysslar inte praktiskt med bilar, men har underliga teorier om hur det skulle kunna vara när det gäller konstruktioner!
Hur som helst : Tack för Ditt svar!
 Hälsningar!  W  H
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Moëll i Trädet skrivet 20 nov-11 kl 09:21
Gick och funderade på VARFÖR det inte fanns någon vagn med denna konstruktion
Konstruktionen är väl mindre lämplig ur stabilitetssynpunkt,
avståndet mellan hjulen i förhållande till karossen minskar när man svänger.
Så länge vagnen dras utgör det inget problem, men när vagnen trycker på, och du svänger...
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Edgar skrivet 20 nov-11 kl 09:43
Om jag minns rätt (det är längesen) så gjorde Gottlieb Daimler en motorförsedd hästdroska i slutet av 1800-talet, och Carl Benz gjorde också en motorförsedd vagn. Daimlers motsvarar ju trådstartarens beskrivning, men den är ju inte fransk utan tysk. Benz variant hade bara ett hjul fram, på grund av styrproblem, en automobil trehjuling. Det första fordon som var automobilt var franskt och byggdes i slutet av 1700-talet (med ångmaskin som drivkälla).

(Googla på Carl Benz och Gottlieb Daimler)
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Huggorm skrivet 20 nov-11 kl 09:57
Men om tyskarna använde tekniken i slutet på 1800-talet så kan vi nog räkna med att övriga nationer fortsatte in på 1930-talet  ;D
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: torbjorn skrivet 20 nov-11 kl 10:04
Kan det tänkas att den "normala" framaxeln, dvs s k ackermannstyrning, var patenterad och att en och annan snål tillverkare föredrog en sämre konstruktion för att slippa betala licensavgifter?
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Edgar skrivet 20 nov-11 kl 18:55
Kan det tänkas att den "normala" framaxeln, dvs s k ackermannstyrning, var patenterad och att en och annan snål tillverkare föredrog en sämre konstruktion för att slippa betala licensavgifter?


Ackermanns patent beviljades 1818 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry (http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry) ) så det var utgånget. Jag tror mer det var att man stirrat sig blind på hur hästkärror oftast var konstruerade, och man tyckte det var bra med en väl beprövad, enkel, billig teknik. När hastigheterna ökade gick man över till antingen ett hjul på den styrande axeln, oftast fram, eller någon slags parallellstyrning. Ackermanns styrgeometri är väl allenarådande nu.

Vid sekelskiftet 1900 var hastighetsrekordet över 100 km/h tänka sig!
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Huggorm skrivet 20 nov-11 kl 19:23
Vid sekelskiftet 1900 var hastighetsrekordet över 100 km/h tänka sig!
Med tanke på hur bilarna såg ut och vilken standard vägarna hade, så lär de där 100km/h ha känts fruktansvärt snabba  :o
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 22 nov-11 kl 19:18
Hej igen!
"Moëll i Trädet " påpekar :
"Konstruktionen är väl mindre lämplig ur stabilitetssynpunkt...."!
Visst är det så, och det såg / kände man i yngre dagar när hölassen startade, och framhjulen var tvärställda i förhållande till bakhjulen! Det blev ett duktigt ryck i sidled , och det  kändes, i varje fall om man satt uppe på lasset, vilket förekom att man gjorde.
Hälsningar!

W  H
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 14 dec-11 kl 09:48
Hej!
Nu tackar jag för alla intressanta inlägg i detta ämne.  Givetvis tappade jag intresset efter ett tag ;  jag är "periodare" när det gäller intressen, men det finns latent ,vilket betyder att tråden tas upp om jag händelsevis kommer fram till ett svar, eller något som på annat vis kan vara  anknutet till detta!
Hälsningar!  W H
Titel: SV: Bilmärke?
Skrivet av: Wernher Hingsk skrivet 23 jan-12 kl 15:14
Hej igen!
Förbaskat också! Att JAG skulle ha fel detta sekel också! Jag har fått ett svar på min fråga från motortidningen "Classic Motor "; experten Jan Ströman visste besked enligt nedan, men det var visst inte "A" som märket började på, och att få namnet ändrat retroaktivt går nog inte fransmännen med på!
Så här skriver Jan Ströman :

"SVAR: Hej Willy!
 Den udda franska bil som du frågar efter är motorcykelbilen Bédélia. Motorcykelbilar (cycle cars) tillverkades i flera länder och de allra flesta var mer eller mindre primitiva. De hade i många fall en mc-motor.
Bédélia hade ett smalt karosseri för två personer i vilket föraren satt bakom passageraren och styrde. Kraftöverföringen till bakhjulen skedde med en lång rem. Fordonet hade bara två växlar framåt. Utväxlingen ändrades genom att föraren flyttade remmen. Styrningen var av den så kallade centraltappstypen, dvs hela framaxeln vreds kring mitten. Märket deltog faktiskt i hastighetstävlingar.
De flesta mc-bilarna försvann ganska snart från marknaden. Trots den primitva konstruktionen hade Bédélia tydligen en viss popularitet i sitt hemland, eftersom den tillverkades i några olika typer från 1910 ända till 1925. Alltså betydligt längre än övriga mc-bilmärken. Googla på Bedelia cyclecar, så hittar du mer information om denna originella skapelse.

MVH, Jan Ströman"

Var så goda, mina vänner, nu har jag vidarefefordrat Jan Strömans svar!
Hälsning! Willy.

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120123/soker-gammalt-franskt-bilmarke (http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120123/soker-gammalt-franskt-bilmarke)