Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: andtol skrivet 07 nov-11 kl 15:00
-
Jag har fel på min Ford Focus flexifuel -04.
Den är svårstartad nu på hösten. Man får ofta starta flera gånger och "gasa till" för att få fart på den.
Idag gick jag den igång men tomgången fungerar inte. Den dog direkt när jag släppte gasen.
Hur ska jag felsöka? Min fru, som har bättre minne än mig, sa att den var svårstartad förra hösten också. Vi fick hålla på att starta flera ggr innan den gick igång ordentligt. Men vad jag kommer ihåg hade vi inte fel på tomgången.
-
enligt en vän som har en ford så kan det bero på insprutningen... tydligen ganska vanligt fel.. hos flexifuel
-
Min Ford Focus flexifuel -04 krånglade ordentligt förra hösten. Ville ibland inte starta ordentligt och motorn kunde lägga av helt på låga varv.
Jag löste problemet genom att starta om bilens dator. Det gör man genom att ta loss minuskabeln till batteriet. Vänta en stund och sätt sedan tillbaka kabeln.
Se till att ha koden till radion för den behöver man för att kunna få radion att fungera efter att batteriet har varit bortkopplat.
Nu går min bil som en klocka!
Kanske det där med insprutningen kan rätta till sig när man startar om datorn?
Fast sedan så är det ju det där med etanolbränsle och låga temperaturer... :P
-
Är ägare av en likadan bil med likadant problem. Det sas vara fel på någon manick, spridarna?, i tanken. Kräver nerplockning av tanken för byte -typ 6000 kr, enligt verkstan- eller enbart tanka bensin. (Jag valde bensindrift)
-
Vi har tankat bensin sista åren, kanske någon tank etanol i somras.
-
Är ägare av en likadan bil med likadant problem. Det sas vara fel på någon manick, spridarna?, i tanken. Kräver nerplockning av tanken för byte -typ 6000 kr, enligt verkstan- eller enbart tanka bensin. (Jag valde bensindrift)
Samma modell och problem här. Med utbytta bränslespridare går den nu utmärkt igen, på etanol. Visst kan en etanolbil vara lite trögstartad när det är kallt, men det är det ju inte än. Min har startat snällt i många minusgrader utan att motorvärmaren varit på.
-
Jag löste problemet genom att starta om bilens dator. Det gör man genom att ta loss minuskabeln till batteriet. Vänta en stund och sätt sedan tillbaka kabeln.
Nu har jag gjort det. Men tog pluskabeln först :P och bilen hade svårt att starta igen... Men det gick igång efter lite pumpande på gaspedalen.
Nu har jag lossat minuskabeln också och väntat en lång stund. Får se i kväll eller i morgon om den startar bra när den har blivit kall igen.
-
Problemet stavas f-o-r-d ;)
Men skämt åsido, kommer det inte upp nån felindikering? (motorlampa eller sånt?)
För då kan man ju koppla på en felkodsläsare och få en hum om vad som är fel.
-
F-O-R-D = Fixa Och Reparera Dagaligen ;)
-
Nu är ni dumma >:( Det var en bil jag hade råd med och som har stor baklucka i förhållande till sin storlek
-
Att lossa någon av batterikablarna duger inte för att nollställa minnet i styrdonet på en så modern bil som Ford Focus (däremot fungerar det bra på de flesta insprutningssystem före ca 1995). Numera ligger nämligen adapteringsdata, felkoder och sånt lagrat i en minneskrets som inte behöver ström från batteriet för att komma ihåg sitt data (ungefär som ett minneskort eller USB-minne, men fast monterat i styrdonet).
För att göra en sådan nollställning ska man istället koppla in en OBD-II -handterminal (eller -kabel + dator med lämplig programvara) till testuttaget som sitter vid säkringsdosan under instrumentbrädan, läsa av och därefter radera felkoder. Det är utrustning som inte är specifik för just Ford utan gemensam för så gott som alla bilar från sent 90-tal och framåt, man kan köpa prylarna för runt 500 kr på t ex Biltema eller, ännu billigare, på eBay.
Min erfarenhet är att det är fullt normalt att sådana bilar kan vara svåra att få igång vid fuktigt väder och några plusgrader. En metod som brukar fungera är att köra startmotorn bara några sekunder åt gången, och sedan vänta minst en halv minut mellan startförsöken.
Att pumpa med gasen hjälper inte, det är något som bara fungerar på gamla förgasarbilar med mekanisk accelerationspump.
Kom ihåg att alla Ford (både bensin- och FFV-bilar) från ca 1996 och framåt stänger av bränsleinsprutningen helt och hållet om man håller gasen i botten medan startmotorn körs, detta är för att det ska gå lättare att få igång motorn om den av någon anledning har blivit sur (detta står, liksom en hel del andra kallstarttips, i bilens instruktionsbok).
Problem med igensatta spridare (det var en epidemi av sådant sommaren 2010 sedan Sekab och Statoil hade råkat blanda fel tillsatser i E85 vid ett par tillfällen) brukar inte göra bilen svårstartad, utan det visar sig antingen genom misständningar eller genom att motorelektronikvarningslampan tänds och systemet sätter felkoder för misständningar och/eller mager bränsleblandning.
Om bränslefiltret skulle ha satts igen så är det lätt att byta. Sugsilen i tankarmaturen är däremot besvärlig eftersom det inte finns någon lucka under baksätet för att komma åt den utan man måste ta ner tanken - och då måste först avgassystem och eventuellt dragkrok tas ner. Om sugsilen är igensatt så brukar man höra underliga jamande eller skvalande ljud från bränslepumpen då motorn går, det hörs tydligare om man tar av tanklocket och lyssnar där, speciellt om man inte har så mycket bränsle i tanken.
-
Fel på tempgivare så att kallstart inte aktiveras?
-
Fel på tempgivare så att kallstart inte aktiveras?
Japp!
500 kr för givaren och 800 kr för jobbet.
-
Nu är ni dumma >:( Det var en bil jag hade råd med och som har stor baklucka i förhållande till sin storlek
Välj inte en Ford Focus som gått med än 12000 mil. Det är att tigga om problem...
-
F-O-R-D = Fixa Och Reparera Dagaligen ;)
Du, vad tillför detta forumet? Förutom elaka tankar?
-
Japp!
500 kr för givaren och 800 kr för jobbet.
Se där, då har man inte tappat greppet helt iaf :D :-[
-
Min fru skickade sms i morse:
"Fick inte igång Forden, den ville inte starta. Hände inget."
Duh. Ropade hej innan bäcken...
-
Min fru skickade sms i morse:
"Fick inte igång Forden, den ville inte starta. Hände inget."
Duh. Ropade hej innan bäcken...
Skit.
Men "hände inget" Gick inte startmotorn runt heller?
-
'hände inget' är ett vitt begrepp...
-
Säljes:
Skitbillig görbra Ford Focus!
Riktig amerikansk kvalité!
-
Ford Focus är absolut inte amerikansk!!!
-
De har i alla fall ringat in problemet...
-
Jag har fel på min Ford Focus flexifuel -04.
Den är svårstartad nu på hösten. Man får ofta starta flera gånger och "gasa till" för att få fart på den.
Idag gick jag den igång men tomgången fungerar inte. Den dog direkt när jag släppte gasen.
Hur ska jag felsöka? Min fru, som har bättre minne än mig, sa att den var svårstartad förra hösten också. Vi fick hålla på att starta flera ggr innan den gick igång ordentligt. Men vad jag kommer ihåg hade vi inte fel på tomgången.
hur många ventiler går den på eller inte alls??
-
kanske är det tomgångsmotorn som är slut??
7japp brud med bilkunskap!
varit med i biltidningen Bilsport!
-
Ta och kolla denna tråden..
Kan det vara så att dom e felet på spåren ???
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25248 (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25248)
-
Min fru skickade sms i morse:
"Fick inte igång Forden, den ville inte starta. Hände inget."
Duh. Ropade hej innan bäcken...
startmotorn!
-
'hände inget' är ett vitt begrepp...
nej det tycker jag väl inte,dött batteri eller död startmotor.
-
Och om jag tar och ställer mina vanliga frågor när någon har en bil med startproblem:
-Är det bara när man startar med hjälp av startmotorn som bilen är svårstartad, eller är den besvärlig även när man försöker rulla igång den?
-Spelar det någon roll om motorn är kall eller varm? Om vädret är torrt eller fuktigt?
-Eftersom det rör sig om en Focus FFV: spelar det någon roll om den är tankad med E85 eller bensin?
-
Och om jag tar och ställer mina vanliga frågor när någon har en bil med startproblem:
-Är det bara när man startar med hjälp av startmotorn som bilen är svårstartad, eller är den besvärlig även när man försöker rulla igång den?
-Spelar det någon roll om motorn är kall eller varm? Om vädret är torrt eller fuktigt?
-Eftersom det rör sig om en Focus FFV: spelar det någon roll om den är tankad med E85 eller bensin?
har oxå hört nåt på ett öra om att hybridbilar kan typ "sota igen" ??
-
har oxå hört nåt på ett öra om att hybridbilar kan typ "sota igen" ??
Nej, det har i så fall inget med hybridbilar att göra. När man pratar om igensotningsproblem på moderna (eller halvmoderna) bilar så är det s k direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi kallar dem GDI och Volkswagen kallar dem FSI) som besväras av sådana problem. Men de är rätt sällsynta, och jag vet inte av någon hybrid eller FFV-bil som använder den tekniken.
-
Nej, det har i så fall inget med hybridbilar att göra. När man pratar om igensotningsproblem på moderna (eller halvmoderna) bilar så är det s k direktinsprutade bensinmotorer (Mitsubishi kallar dem GDI och Volkswagen kallar dem FSI) som besväras av sådana problem. Men de är rätt sällsynta, och jag vet inte av någon hybrid eller FFV-bil som använder den tekniken.
jo men alltså det blir nån beläggning i etanol/bensinbilar som kan förstöra motorn..
-
åh jag hittade det:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3622939 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=3622939)
det blir ett rött ämne i motoroljan
-
jo men alltså det blir nån beläggning i etanol/bensinbilar som kan förstöra motorn..
Tänker du på den där skandalen med felblandad E85 förra sommaren, dels hade Statoil råkat blanda ihop E85 med ED95 (etanolbaserat dieselbränsle) och dels förekom E85 med lite väl höga svavelhalter ett tag (man hade glömt att sätta ett gränsvärde för detta i svensk standard för E85)?
Det ledde bl a till igensatta spridare och misständningar, men i de flesta fall gick det rätt snabbt att lösa upp avlagringarna genom att köra en tid på lika delar E85 och bensin. Men en del oseriösa bilverkstäder som såg en chans att tjäna en hacka bytte istället spridare och tog bra betalt för det.
I riktigt svåra fall - det gällde bilar som bara kördes korta sträckor och aldrig fick bli riktigt genomvarma - kunde den där ED95-tillsatsen ställa till problem om den kom ner i motoroljan.
-
Tänker du på den där skandalen med felblandad E85 förra sommaren, dels hade Statoil råkat blanda ihop E85 med ED95 (etanolbaserat dieselbränsle) och dels förekom E85 med lite väl höga svavelhalter ett tag (man hade glömt att sätta ett gränsvärde för detta i svensk standard för E85)?
Det ledde bl a till igensatta spridare och misständningar, men i de flesta fall gick det rätt snabbt att lösa upp avlagringarna genom att köra en tid på lika delar E85 och bensin. Men en del oseriösa bilverkstäder som såg en chans att tjäna en hacka bytte istället spridare och tog bra betalt för det.
I riktigt svåra fall - det gällde bilar som bara kördes korta sträckor och aldrig fick bli riktigt genomvarma - kunde den där ED95-tillsatsen ställa till problem om den kom ner i motoroljan.
läs gärna i länken i inlägget ÖVER detta.(mitt inlägg innan detta som är ditt)
-
läs gärna i länken i inlägget ÖVER detta.(mitt inlägg innan detta som är ditt)
Och det är precis det som senare visade sig bero på felblandat bränsle. Lägg märke till att artikeln är från april 2010, det var inte förrän fram på sensommaren det året som orsaker och sammanhang var ordentligt utredda.
-
Dålig kontakt i el-systemet kan leda till att det inte finns ström till BÅDE startmotor och bensinpump/tändsystem/övrigt.
Samma fenomen om batteriet är dåligt.
Märks genom att bilen tänder till precis när man släpper startnyckeln. *BTDT*
-
Vår Ford Focus, som jag har för mig är av samma årgång som er, uppför sig likadant ibland. Mest vintertid, men även sommar om den blivit sur. Och framförallt om vi kör på E85, mycket snällare att starta om vi använder bensin.
-
Ta och kolla denna tråden..
Kan det vara så att dom e felet på spåren ???
[url]http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25248[/url] ([url]http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=25248[/url])
Japp, antagligen är det sanningen. Svårstartad kall och vid fuktig väderlek. Nu står den på verkstad igen, vi får se vad de säger, men de gissade byte av bränslepumpen, kostnad 6000 + arbete.
Nu har vi köpt en annan bil, vi måste ha en bil som fungerar. Så jag ska försöka sälja den här. Trasig eller hel, vi får se hur det går.
-
hej
bredvid spjälhuset hittar nånting med två skruvar nummer 10 öppna den och göra rent den med spry rengöring man köpen på biltema .
har händ med min ford,nu bilen går bra,
-
Tack, bilen är såld sedan länge. Nu kör vi Toyota i stället. :)