Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Halte skrivet 04 nov-11 kl 14:26
-
Tvättade av min gamla snöskoter (2-takts Sachs-motor) igår med högtryckstvätten. Idag när jag startade den gick den i typ 30 sekunder sedan när jag lämnade den på tomgång så dog den och efter det så får jag inte igång den. Gnista finns, har även testat med ett annat tändstift, men den vill inte ens hoppa igång med startgas (något som den alltid brukar göra på första rycket med startgas).
Vad fasen kan ha hänt? Den verkar bli ganska sur också, droppar ur förgasaren..
Jag justerade tomgångsskruven lite strax innan start men inte kan väl det påverka så mkt?
Kan motorn bli så sur att den inte ens vill starta på startgas?
-
Javisst kan den bli så sur att den inte går på gas. Bästa kanske stänga av tillförseln av soppa, torka rent stiftet och dra runt motorn några gånger innan återmontering av stift. Prova igen med gas men utan bensin på.Funkar den då med gas,men inte med bensin på rengör förgasaren. Kanske fått vatten i förgasaren,flottör hakat upp sig,eller stått länge med gammal bensin.
-
Testade att dra bort soppaslangen, ta bort tändstiftet, dra ur den några ggr, blåsa tändstiftet torrt och sedan i med startgas i förgasaren men inte ens en hostning.. Får testa med ett helt nytt tändstift och hjälper inte det blir det väl att riva ned motorn och se om det går att hitta något..
Borde väl inte finnas så mkt som kan vara orsaken på en gammal Sachsmotor? Typ dålig komp (kolvring som är trasig kanske) eller fel på tändplattan eller att den rört sig.. Kan inte komma på fler tänkbara orsaker.
-
Gick den precis innan du tvättade den?
-
Gick den precis innan du tvättade den?
Ja, och efter också.. Körde ut den på ladugårdplanen, tvättade av motorn med högtrycken, drog igång den och så gick den i 30 sekunder innan den dog och är nu helt tvärdöd.
-
Ja, och efter också.. Körde ut den på ladugårdplanen, tvättade av motorn med högtrycken, drog igång den och så gick den i 30 sekunder innan den dog och är nu helt tvärdöd.
Då borde det ju bero på fukt som kommit in någonstans. Gamla motorer kan vara riktigt känsliga för sånt. Prova att rengöra hela förgasaren i k-sprit och glo över hela tändsystemet efter fukt.
-
Då borde det ju bero på fukt som kommit in någonstans. Gamla motorer kan vara riktigt känsliga för sånt. Prova att rengöra hela förgasaren i k-sprit och glo över hela tändsystemet efter fukt.
Ja.. Får testa det först. Men gnista har den ju.. Och nog borde den ha startat på startgasen trots detta?
-
Ja.. Får testa det först. Men gnista har den ju.. Och nog borde den ha startat på startgasen trots detta?
Inte säkert, kan bli mysko överslag och så, men kolla förgasaren först. Var extra noga med rengöringen av munstycken. Doppa i k-sprit och blås igenom.
-
Men borde den inte starta med startgasen även om det vore fukt i förgasaren? Tog bort luftfiltret och sprutade startgas direkt in i förgasaren.. Tycker den borde hosta till i.a.f. även om det vore fukt i förgasaren.
-
Den borde gå eller tända på ren gas,testade på den egna Sachsen no problemo med gas tände direkt. När du kollar gnistan ska den vara blåaktig och komma liksom hela tiden, när du drar i snöret. Tändplattan ska ju inte ändra sig av sig självt. Om dålig gnista,lite sandpapper mellan brytarspetsarna kanske och lite 5-56 kan göra underverk. Om du har gammalt stift kan du kika ner i det,får inte sitta klumpar av smuts i mellanrummet som då speciellt i surt tillstånd kortsluter.
-
Var ute och plocjade isär förgasaren nyss.. Sprayade med elektronikrengöring (typ ngt alkoholhaltigt) och blåste rent så mkt jag vågade ta loss med lufttryck.. Men fortfarande inget liv. Får bli att beställa hem ett nytt tändstift och tjurar det fortfarande får man väl ge sig på elsystemet i övrigt. Tändspolen ligger i annat fall nära till hands att misstänka, den sitter ganska oskyddad på motorblocken så det kan ju tänkas att den blev tvättad av misstag.
-
Jag skulle misstänka kondensatorn men lite konstigt att den inte startar på startgas. Om det sitter en tillotson membranförgasare så brukar de vara känsliga på packningar/membran.
-
Tillotson-förgasare ja.. Men nu är den ju isärplockad och rengjord och fortfarande inget liv.
Testade även att blåsa in startgas direkt i cylindern och sedan fort som attan på med tändstiftet igen men fortfarande stendöd.. Så jag tror att man kan utesluta förgasaren.. Måste vara ngt med tändsystemet..
-
Att den inte startar trots gnista är inget märkligt alls. Det räcker med en ganska liten skada för att det skall "läcka" så pass mycket att knistan blir för svag.
Prova att att spraya på vattenbortträngande sprey över alla tänddelar, 5-56 eller WD40 typ.
Startar den då så byt tändhatt och kablaget.
-
Allt som jag kommer åt är sprayat med elektronikrengöring.. Tändhatten är väl i.o.f. ganska gammal så den skulle man ju kunna byta. Fick ett annat tips som jag funderade på att testa, det var att det kommit in fukt i brytarspetasrna innanför svänghjulet och att det blivit en hinna på brytarna p.g.a. det.. Tänkte nog ta och slita bort svänghjulet och slipa lite på brytarna i morgon så får vi se.
-
En ingjuten tändspole brukar inte vara känslig för fukt. Men ohmmät högspänningslindningen (från tändhatt till jord om det är en enkeltändspole, mellan tändhattarna om det är en dubbeltändspole). Man kan vänta sig mellan 1 och 20 kohm, resistansen ska vara stabil och inte ändra sig för att man rycker i tändkablarna eller knackar på tändspolen. Mätvärdet ska bli detsamma även om man byter plats på testpinnarna. Det är mycket vanligt att det blir avbrott i högspänningslindningen då tändspolen är monterad direkt på motorn och utsätts för vibrationer.
Om kondensatorn är dålig på ett gammaldags magnettändsystem med brytare så kan det visserligen bli gnista när tändstiftet ligger fritt i luften, men spänningen räcker inte för att det ska bli någon gnista när det sitter på plats i motorn.
Se till att brytarna är rena och fria från allt oljigt, använd absolut inte oljiga sprayer som t ex 5-56 i närheten av dem! Om det är mycket oljigt och smutsigt runt tändplattan så bör man ta loss och tvätta ren alltsammans, annars får man snart en beläggning på brytarna igen. En vanlig orsak till neroljade brytare är en dålig vevaxeltätning så att oljeblandad bensin blåser ut längs vevaxeln.
-
Var ute i natt och började jobba mig in till brytarna, men det tog stopp vid svänghjulet.. Har ingen avdragare som passar. Ska försöka och tillverka en avdragare i kväll så får vis se.