Alternativ.nu
Djur => Brukshästar => Ämnet startat av: Carolin Holmqvist skrivet 02 nov-11 kl 13:15
-
Hej!
Jag håller på att försöka få tag på draglinor och undrar om det är någon som vet vilket som är bäst, tjärad hampa, syntethampa eller något helt annat material. Vad jag har förstått så var det tjärad hampa som användes förr men jag tänkte att det kanske fans material idag som var bättre. Några tankar?
-
Du kan nog ta vilket syntetiskt material som hällst bara det har lite styv het skulle ja tro fas ja håller mig till det gamla vanliga då får man kära om och det luktar så gott :)så då kan det vara värt att va lite trädiskons bunden .
-
till vilken typ av seldon och för vilket ändamål?
Jag har draglinor i svart trippelsytt läder till tävlingar, bröllop och show men till vardags använder jag vanliga nylonband . Tror det var på Nordpost eller
bole som det gick att beställa "bindsle" eller "halsband" för nötkreatur på löpmeter.
Till skogen och tyngre släpor, vagnar och risslor anser jag att det är perfekt att använda vanliga kedjor, vill man att de ska bli lättare att hålla på med och inte nöta så hårt mot benen på hästen så kan man med fördel trä på en plastslang på dem...
-
till vilken typ av seldon och för vilket ändamål?
Jag har draglinor i svart trippelsytt läder till tävlingar, bröllop och show men till vardags använder jag vanliga nylonband . Tror det var på Nordpost eller
bole som det gick att beställa "bindsle" eller "halsband" för nötkreatur på löpmeter.
Till skogen och tyngre släpor, vagnar och risslor anser jag att det är perfekt att använda vanliga kedjor, vill man att de ska bli lättare att hålla på med och inte nöta så hårt mot benen på hästen så kan man med fördel trä på en plastslang på dem...
Nackdelen med kedjor är att dom är helt stumma där för tycker ja inte att dom är bra men vist det går ju utmärkt om man har en ryck ut jämnare då den ökar drag förmågan med ända upp till 20- 25%.
-
Det är en loksele och ändamålet är i huvudsak lättare brukskörning, ingen finkörning. tack för tipsen ska klura lite vidare då.
-
Jag kör sälv med spännbands draglinor, med kjedja på slutet,
trivs mycket bra med dem, mycket starka och hållbara!
billiga, kostar ca 500:-/paret
-
Det ja har sett av spännbands linor tycker ja att dom värkar je skav på benen då dom kan ställa sig på kant dess utom så tycker j dom värkar sladdriga det borde ju göra att dom lägger sig runt benen lättare .
-
Vill man ha syntet så finns det lyftslingor som är gjorda som tuber med nån fyllning i, men de är också helt stumma.
Ptr
-
Borde finnas någon lina som har en viss fjäder verkan men ändå med hög hålfastighet ? vet ju det fan något som hette atlaslina men om den finn i så små diametrar vet ja inte.
-
Var det en sån där flätad med fylle i!
Ptr
-
Var det en sån där flätad med fylle i!
Ptr
Ja man använde dom vid förtöjning .
-
Finns ju massa sådana med och utan not. Kanske kunde man ha sådan och lägga in en gummidämpare i "roten". Den läggs inne i flätan.
Ptr
-
Vet inte det det bör ju va bra stumt men ändå fjädrande typ på 2m så får det inte fjädra mer än 7-10cmpå sin höjd vet inte om det går att få det så sen så får dom ju inte var för sladdriga heller då dom snor sig lättare runt benen kan nog bilsvårt att gifta i hop det .
-
Nackdelen med kedjor är att dom är helt stumma där för tycker ja inte att dom är bra men vist det går ju utmärkt om man har en ryck ut jämnare då den ökar drag förmågan med ända upp till 20- 25%.
Nackdel? Inte alls Det gör ingen skillnad på en kätting och tex ett teryleneband i dragkomfort. Det är elastiska linor man ska undvika eftersom hästen får svårt att beräkna var den hittar draget, Ju stummare lina desto bättre, (dvs lättare för hästen att veta vart den hittar draget när den lägger sig i selen.) Att använda en fjäderlänk eller "ryckutjämnare" gör det svårare för hästen att beräkna dragläget och kan lättare sätta den ur balans. Det är något man bara använder på väldigt tunga fordon där hästarna inte orkar att med bara sin muskelstyrka orkar dra igång från stående utan måste ta sats och "kasta" sig in i selen när dom ska börja dra... Ett exempel på när det kan vara lämpligt med fjäderlänkar i draglinaorna är när man ska dra tex en större spårvagn eller en bryggerivagn. Dom är vanliga i tex Belgien.
-
Nog räcker det med "fjädringen" som är i ett vanligt ganska grovt rep för draglinor vid normal körning, sen är det ju bara att splitsa fast en smidd ring i var ände så vips har man en draglina för överkomliga pengar. Är det sedan sån körning att man måste ha fjädring så kan man trä på sådana gummidämpare som änvänds vid båtförtöjningar.
Materialet i repet kvittar, idag kostar tjärat rep i naturmaterial mer än vad det ger tillbaka varför "vanligt" rep i pp är att föredra och även naturrep bränns om dom inte används rätt.
Det viktigaste är ju egentligen inte "fjädring" utan att hästen kan röra på bogarna oberoende av varandra om det som sagt var inte handlar om extremt tungdraget.
Tittar man på sportvarianter av draglinor så är ju dessa endast läder på utsidan, inuti är dom i nylon och är jämförbara med spännband. Bra är dom vid både maraton eller vid finkörning men dom kostar en slant också.
-
Var skulle du får plasts meden gummidämparen då utan att den skulle ligga och skava på hästen för mig verkat det lite svårt att få i hop fört satt att man sätter hästen i främsta rummet ? och inte häller tycker ja linorna är vidare styva i modernt material så man slipper sladdret . hampa repen kan man ju tjära tills styvheten är den rätta.
-
Det är iof en sanning med modifikation, men rätt anpassad utrustning ska inte skava på hästen, har man linor som skaver så har man oftast en häst som inte går rakt eller en alldeles för kort svängel.
Gummidämpare (Om man tycker det behövs) kan man sätta var man vill, mitt på linan, eller framme i dragringen eller bak mot linfästet (svängeln), den skaver inte mer än någon lina i världen, snarare tvärt om.
Har man en fritt löpande skackel reglerad av ett hintertyg och draglinor så kan man få problem med att linorna hänger eller "sladdrar"
Vilket även gärna händer när man inte har några skaklar utan drar med enbart draglinor. tex harv, plog, eller slagsläpa eller kör obromsade vagnar.
Då är inte lösningen att ha "hårdare" linor... (det om något kan skava på hästen) utan då får man sätta linförare på selen... busenkelt och det absolut bästa för hästen.
-
Det är iof en sanning med modifikation, men rätt anpassad utrustning ska inte skava på hästen, har man linor som skaver så har man oftast en häst som inte går rakt eller en alldeles för kort svängel.
Gummidämpare (Om man tycker det behövs) kan man sätta var man vill, mitt på linan, eller framme i dragringen eller bak mot linfästet (svängeln), den skaver inte mer än någon lina i världen, snarare tvärt om.
Har man en fritt löpande skackel reglerad av ett hintertyg och draglinor så kan man få problem med att linorna hänger eller "sladdrar"
Vilket även gärna händer när man inte har några skaklar utan drar med enbart draglinor. tex harv, plog, eller slagsläpa eller kör obromsade vagnar.
Då är inte lösningen att ha "hårdare" linor... (det om något kan skava på hästen) utan då får man sätta linförare på selen... busenkelt och det absolut bästa för hästen.
Ja skulle ite vill ja ha fjädringen uppe vid drag riggen då den skulle obönhörligen nypa hästen i pälsen och ha den där ner tja det kanske går men tveksamt då man får in grenar och snö i ryck utjämnaren i alla fall inte om man ska köra i skogen på väg ju bra jo vist hjälper linhållare till men inte fult ut .
-
då undrar jag vad du använder för gummidämpare? Släta gummiförtöjningar skulle aldrig kunna nypa tag i päsen på något sätt...
Och har man inte hjälp av linförare så har man selat fel...
En draglina ska kunna öppna med 10% om man ska följa "tumregeln" (det blir alltså 1 dm per m draglina) vilket medför ca 20cm i kortrigg och 30cm i långrigg för en stor häst, det linspelet kan man utan problem justera med linförare...
-
Nackdel? Inte alls Det gör ingen skillnad på en kätting och tex ett teryleneband i dragkomfort. Det är elastiska linor man ska undvika eftersom hästen får svårt att beräkna var den hittar draget, Ju stummare lina desto bättre, (dvs lättare för hästen att veta vart den hittar draget när den lägger sig i selen.) Att använda en fjäderlänk eller "ryckutjämnare" gör det svårare för hästen att beräkna dragläget och kan lättare sätta den ur balans. Det är något man bara använder på väldigt tunga fordon där hästarna inte orkar att med bara sin muskelstyrka orkar dra igång från stående utan måste ta sats och "kasta" sig in i selen när dom ska börja dra... Ett exempel på när det kan vara lämpligt med fjäderlänkar i draglinaorna är när man ska dra tex en större spårvagn eller en bryggerivagn. Dom är vanliga i tex Belgien.
Det där tror ja inte alls på då ja har testat att har man en ryckutjämnare så orkar bra mycket mera än med stum svängel och vad ja kan se på mina hästar så värkar dom gilla det bättre så inte har ja set några problem för hästen heller möjligen att du kan ha rätt i om det sitter i skälva drag linan det kan ja inte svara på för ja har aldrig testa några så elastiska linor
-
då undrar jag vad du använder för gummidämpare? Släta gummiförtöjningar skulle aldrig kunna nypa tag i päsen på något sätt...
Och har man inte hjälp av linförare så har man selat fel...
En draglina ska kunna öppna med 10% om man ska följa "tumregeln" (det blir alltså 1 dm per m draglina) vilket medför ca 20cm i kortrigg och 30cm i långrigg för en stor häst, det linspelet kan man utan problem justera med linförare...
Har inga gummi dämpare så enkelt är det men funderar på om man kan det i linorna i stället för svängeln . där av resonemanget med prt
-
Funderade på sådana där man sticker i i ena änden samt lindar nåt eller några varv för att sen sticka i i andra änden, ju fler varv desto mjukare. Linan är intakt så den går inte av.
Jo flexibla linor har du kört med Pålle, det är jag övertygad om. Misstänker Arme eller Artelerilinor i hampa, de flexar.
Syntetlinor finns i mängder av olika utförande, men och utan flex. Men lyftslingor som jag nämnde brukar vara relativt stumma. Och då får man använda nåt annat som sviktar, Liksom men körning med länk. Fjädersvängel vid harvning och plogning är fantastiskt. Första gången jag satte det i paret trodde jag att jag lyckats träna mina hästar i en månad i sömnen över natten! Det är inte bara orken utan även att de inte tvekar när det hugger. Borde vara än mer markant vid plöjning, men jag har inte kommit dit än!
När de lägger sig i selen så är det ju av att bena lutar som de får kraft framåt. Och inte snubblar det av det såvida man låter de balansera sig själva och inte tror att man hjälper dem att göra jobbet genom att försöka lyfta hela hästen i tömmen. Det kan vara riktigt att de kan behöva gunga lite fram och tillbaka innan de får med sig redskapet, men det går bra bara man gett tillräcklig eftergift.
Vagnen däremot kräver lite egen omsorg för att det ska funka. För där får man sträcka draglinorna så att de är sträckta mot dragring som är förbunden med skacklarna. Annars så far vagnen in och rycker i bakselen av svikten i fjädersvängeln när vagnen går över en grubba eller dylikt. När hästen tar i kommer svängeln att svikta såpass så att den börjar jobba korrekt. På jämn väg har det har man då satt svängeln ur spel, och ska jag bara köra väg så sätter jag draglinorna nån länk längre.
Enda problemet att göra så här är att hästen blir så dragvillig så det kan vara svårt att hänga med! Men ändå så har han lättere att smyga igång lassen när han få möjlighet att tippa in i selen utan att först behöva backa hovarna för att sen hitta en balanspunkt och därefter få igång alltihop med en jädrans utsjungning.
Men det tog ett tag för hästarna att lära sig, och för husse att ge fan i tömmen!
Ptr
-
Funderade på sådana där man sticker i i ena änden samt lindar nåt eller några varv för att sen sticka i i andra änden, ju fler varv desto mjukare. Linan är intakt så den går inte av.
Jo flexibla linor har du kört med Pålle, det är jag övertygad om. Misstänker Arme eller Artelerilinor i hampa, de flexar.
Ptr
Jo det är ju sant förstas att ja kört med Arme-linor eller Artilleri-linor samt med länk-linor och typ fjädersvängel.
-
Det finns liksom inget självändamål med styva linor, det finns som sagt var linförare och om man kör med tex harv utan annat än linor så ligger ju hästen i drag. Enda gången man får slack på linorna är ju vid inbromsning och backning, och med linförare är ju inte ens detta ett problem.
Och om hästen backar vid harvning, ja då har man ju mer än bara linorna att oroa sig över - i jämförelse med att kliva i harven så är ju draglinorna väldigt säkra även om dom så skulle ligga ringlade på marken.
-
Tror inte vi diskuterar ju st harvning utan mer ute slutande i skogen och där vill inte ja ha några lin hållare som kar korka i i riset
-
Fjädersvängel vid harvning och plogning är fantastiskt. Första gången jag satte det i paret trodde jag att jag lyckats träna mina hästar i en månad i sömnen över natten! Det är inte bara orken utan även att de inte tvekar när det hugger. Borde vara än mer markant vid plöjning, men jag har inte kommit dit än!
När de lägger sig i selen så är det ju av att bena lutar som de får kraft framåt. Och inte snubblar det av det såvida man låter de balansera sig själva och inte tror att man hjälper dem att göra jobbet genom att försöka lyfta hela hästen i tömmen. Det kan vara riktigt att de kan behöva gunga lite fram och tillbaka innan de får med sig redskapet, men det går bra bara man gett tillräcklig eftergift.
Vagnen däremot kräver lite egen omsorg för att det ska funka. För där får man sträcka draglinorna så att de är sträckta mot dragring som är förbunden med skacklarna. Annars så far vagnen in och rycker i bakselen av svikten i fjädersvängeln när vagnen går över en grubba eller dylikt. När hästen tar i kommer svängeln att svikta såpass så att den börjar jobba korrekt. På jämn väg har det har man då satt svängeln ur spel, och ska jag bara köra väg så sätter jag draglinorna nån länk längre.
Enda problemet att göra så här är att hästen blir så dragvillig så det kan vara svårt att hänga med! Men ändå så har han lättere att smyga igång lassen när han få möjlighet att tippa in i selen utan att först behöva backa hovarna för att sen hitta en balanspunkt och därefter få igång alltihop med en jädrans utsjungning.
Men det tog ett tag för hästarna att lära sig, och för husse att ge fan i tömmen!
Ptr
Ursäkta en nyfiken och ovetande, men hur ser en fjädersvängel ut.
Är ny på just häst i skogen och ser till hästens välfärd före min egen många gånger.
-
Ursäkta en nyfiken och ovetande, men hur ser en fjädersvängel ut.
Är ny på just häst i skogen och ser till hästens välfärd före min egen många gånger.
[/quote]Så här ser en fjäder svängel ut Och för paret med våg
-
Tackar så mycket ;D