Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: mymlan65 skrivet 23 okt-11 kl 15:14
-
Jag behöver sätta rör, eller glidgjuta, i skorstenen. Hade en firma hemma som lämnade offert. Röret blir ca 7m, och det skulle kosta mig ca 30.000... Chock och ångest.... Nu var jag i våras hemma hos en gammal kompis, som i sin gäststuga hade fixat skorstenen. Han hade helt enkelt lagt i och anslutit ett sådant där "kräppat" metallrör, och lindat det med isolering. Billigt och bra, godkänt av sotaren. Men..., i hans gäststuga handlade det ju bara om ett par meter och anslutning till kamin... Skulle det vara tillåtet för mig att göra detsamma med 7m kanal till vedpanna? Någon som vet?
MvH G
-
Jag skall göra samma sak i våran skorsten Det är faktiskt inget svårt att göra själv.
Man köper en sats från något postorderföretag och följer helt enkelt instruktionerna.
Det svårast är att få till nederbiten på ett bra sätt men det är lösbart det oxå.
-
Glidgjuta är inte så svårt som det låter heller
-
Jag skall göra samma sak i våran skorsten Det är faktiskt inget svårt att göra själv.
Man köper en sats från något postorderföretag och följer helt enkelt instruktionerna.
Det svårast är att få till nederbiten på ett bra sätt men det är lösbart det oxå.
Har du något förslag på företag?
MvH G
-
här kan du läsa lite om en egen glidgjutning http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html (http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html)
jag läste den å gledgjöt själv som vart godtjänd
-
http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm (http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm)
du kan även googla lite mer.
-
[url]http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm[/url] ([url]http://www.skorsten.nu/erbjudande_syrafast_ror.htm[/url])
du kan även googla lite mer.
Fast det där röret räknas väll bland de som diskuteras i en annan tråd, de som har en livslängd på runt fem år...
-
Har också en underkänd murstock (1700-talsmodell av gråsten och lera den nedra delen, typ 9 meter hög totalt). Fick anbud på 2 rör, ett till panna och ett till vedspis samt ommurning av översta delen som enligt sotaren skule göras. Det skulle gå på 75 000. :o
Vi gjorde istället en "långvarig tillfällig lösning" utanpå huset, en hemmagjort stålskorsten. Ett cortenrör invändigt, sen isolering och utanpå detta plåt. Svetsade fast spikar på innerröret som håller isoleringen. Skorstenen sitter altså utvändigt på väggen. Godkänd av sotare. Nackdel=huset ser ut som en fabrik. Har varit så i 10 år nu, men snart vill vi ordna gamla skorstenen änddå, så vi kan få vedspis och nån kamin tilloch få bort fabriksskorstenen. Ska göra jobbet själv, men det är mycket lugnare att göra det nu, när det inte är nån panik, för vi har ju skorsten på pannan och varmt o gott i huset.
-
Fast det där röret räknas väll bland de som diskuteras i en annan tråd, de som har en livslängd på runt fem år...
Jo det stämmer att det är ett sådant där tunnt rör. I vårat fall så kommer den pipan att användas till vedspisen och den kommer inte att eldas så mycket som den andra friska pipan där kökspannan är ansluten.
-
Fast det där röret räknas väll bland de som diskuteras i en annan tråd, de som har en livslängd på runt fem år...
Kolla på Stena metall 104x2 syrafast 2333 400:-/m och 154x2 samma kvalitet 585:-/m priser plus moms. Lär hålla betydligt längre än fem år iaf.
-
Måste fråga eftersom namnet på tråden är skorsstensrör....
Finns/fanns en formel som man använde sig av förr för att räkna ut vilken omkrets man skulle ha på kamin och skorsstenrör för bästa genomglöde, någon som kan eller vet mer om detta? Jag har googlat men hittar inget
-
Kolla på Stena metall 104x2 syrafast 2333 400:-/m och 154x2 samma kvalitet 585:-/m priser plus moms. Lär hålla betydligt längre än fem år iaf.
Har varit inne på en sådan lösning oxå. Men det är redigt jobbigt att balansera ett 7 meters rör uppe på nocken och sen hålla imot på vägen ner..
En lösning kunde vara att ta rostfritt avgasrör med skarvmuff och stapla. Smetar man montagepasta så blir det tätt och man sänka ner rörert allt eftersom man bygger på.
Sedan fyller man på med isolering runt om och gjuter igen det som skall va tätt i skorsternen.
-
Om du sätter i ett rör blir skorstenen kall vilket påverkar huset negativt.
Om du glidgjuter har skorstenen kvar sin funktion.
Kolla på tidigare länkar till glidgjutning. Billigare lär bli åxå. Mycket billigare, inte bara bättre.
-
Har varit inne på en sådan lösning oxå. Men det är redigt jobbigt att balansera ett 7 meters rör uppe på nocken och sen hålla imot på vägen ner..
En lösning kunde vara att ta rostfritt avgasrör med skarvmuff och stapla. Smetar man montagepasta så blir det tätt och man sänka ner rörert allt eftersom man bygger på.
Sedan fyller man på med isolering runt om och gjuter igen det som skall va tätt i skorsternen.
Finns det rostfritt avgassystem på fem eller sex tum att köpa? Det måste ju vara stort till och med för en lastbil
Det är ju en rätt smart idé annars, särskilt om man kan få en färdig nittiogradersböj längst ner
-
De flesta rökgångar är ca 12 x 14 cm utom de som går till öppna spisar som är s.k helsten ca 14 x 26. Det går nästan aldrig att få ner en rund slang större än 12 cm i diameter i någon av dessa .Redan en slang på 12,5 cm brukar stöta på problem. En pelletspanna klarar sig gott o väl med en dylik men en "riktig" vedpanna på 30-40 kw bör hålla 15 cm för att inte tryckfallet ska bli för stort och störa förbränningen.Visserligen finns det ovala slangar men de är ett elände att få nån fason på om kanalen är det minsta krokig. Glidgjutning är nog det bästa/enda vettiga alternativet om man inte har en 1800-talsskorsten med ett enda stort hål på 50 x 50 cm där de olika rökgångarna sammanstrålar nere vid första våningen.Visst finns det stora dimensioner av släng.
-
sorry, 14 x 14 ska de va.
-
Om du sätter i ett rör blir skorstenen kall vilket påverkar huset negativt.
Om du glidgjuter har skorstenen kvar sin funktion.
Kolla på tidigare länkar till glidgjutning. Billigare lär bli åxå. Mycket billigare, inte bara bättre.
Helt rätt! Glidgjuter man har man nytta av murstocksvärmen. Använder man hydrauliskt kalkbruk vilket är det gamla sättet blir det låg materialkostnad. Ska man underhålla en skorsten är det ju bästa sättet att göra det inifrån och då är det glidgjuta som gäller.
-
Lite tankar ,varför inte sätta ett rör och sedan gjuta ikring om det finns plats så får man ju varm murstock utan att glidgjuta .Eller kanske fylla sand ikring röret.
-
Vill bara bumpa tråden då ingen mer svarat, jag tyckte det sista inlägget om att fylla på runt röret var riktigt intressant. Logiskt sett borde det ju fungera och dessutom bara öka massan som ska lagra värme. Så någon som vet om det fungerar? (eller är problemet att man tappar värme genom att rökgaserna går ut för fort när diametern nu krympt?).
-
Det går utmärkt att fylla runt röret, och det brukar man också ofta göra. Sand funkar säkert, men det finns något annat också som jag inte kommer ihåg landet på. Smulad pimpsten eller liknande. Lecakulor funkar också. Gjuta kan dock vara dumt, för då kan det inte röra sig med värmen och dessutom kan man aldrig byta rör i framtiden.
-
vermiculit
-
Så heter det ja :)
-
Vermiculiten som man har i runt röret är ju mkt isolerande, alltså får man ingen värme från skorsten då... men att 7 m skorsten skulle gå på 30000:- att glidgjuta, det låter hutlöst dyrt, jag har hört uppemot 1500-2000/m, leta lite så att ni kan få en seriös offert...
-
Varför inte göra det ordentligt och riva ut den som är förbrukad, mura modernt med moduler. 7m gör du på ett par dagar, det är ju lim man använder nuförtiden dessutom, så det behövs inget mer handlag än en IKEA-tekniker.
-
Varför inte göra det ordentligt och riva ut den som är förbrukad, mura modernt med moduler. 7m gör du på ett par dagar, det är ju lim man använder nuförtiden dessutom, så det behövs inget mer handlag än en IKEA-tekniker.
Till och med jag klarade av det. Men jag varnar för att stryka ut limmet med fingret, det fungerar som sandpapper och huden försvann snabbt ;D