Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Misse skrivet 20 okt-11 kl 22:51
-
http://gomecsys.com/download.php?file=en2.pdf (http://gomecsys.com/download.php?file=en2.pdf)
-
Fy så irriterande enkel teknik! Jag funderade för flera år sedan på hur man skulle kunna variera slagvolymen i en kolvmotor för att minska friktionsförlusterna vid landsvägskörning. Det blev väldigt konstiga och krångliga förslag till lösning kan jag säga... ;D
Med större reglerområde borde tekniken Misse länkade till kunna ta över en stor del av gasspjällets funktion samtidigt som pumpningsförlusterna minskar och fyllnadsgraden hålls hög även vid lågt effektuttag.
-
Och här är det beskrivet hur det fungerar i IRL:
Davidsfarm 0697 0tdsl5vUGtE HQ how a gas diesel dozer engine works (http://www.youtube.com/watch?v=Y81EUqzvbWc#)