Alternativ.nu
Djur => Andra husdjur => Ämnet startat av: Tedarix skrivet 21 sep-06 kl 09:21
-
Flyttad från: Djur, Kaniner, Ny kaninsjukdom: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=19;action=display;threadid=11836
(Jag förstår inte hur man ska göra för att flytta på ett meddelande till en annan tråd men det går väl lika bra att kopiera och klistra in som så många gånger annars. :P)
Hej Lena!
Joo, på det här forumet finns det ju en hel del att läsa och lära sej om.
Och trots att vi inkräktar lite på den här tråden så kan jag berätta lite om veterinärprogrammet.
Utbildningen är på 11 terminer, alltså 5 1/2 år, och man börjar med att lära sej hur friska djur ser ut och fungerar. Först efter det lär man sej om alla olika sjukdomarna.
Första året läser man grundkurs i anatomi, biomedicinsk baskurs och organens struktur och funktion.
Andra året fortsätter man med mer struktur och funktion hos organen, allmän sjukdomslära och populationsmedicin.
Tredje året har man speciell sjukdomslära, farmakologi och toxikologi, försöksdjursvetenskap, klinisk anatomi- och konsultationskunskap och livsmedelshygien.
Först i fyran får man börja läsa om specifika djur och då är det hästar och smådjur som gäller. Hästkirurgi inkl. hovsjukdomar, hästmedicin, smådjurkirurgi och -medicin. Men först läser man klinisk kemi och allmän medicin, anestesiologi, allmän kirurgi, klinisk patologi, klinisk radiologi och yrkesförberedande moment som hålla föreläsningar, redovisa organstrukturer och liknande för yngre studenter osv.
I femman blir det epizootologi, ambulatorisk verksamhet, idisslarmedicin, livsmedelshygien på slakteri, reproduktion, obstetrik och juverhälsa, gris- och fjäderfäsjukdomar (först nu!!!! ), djurskydd och författningskunskap.
Slutligen i sexan har man mer epizootologi, veterinärmedicin och folkhälsa och slutligen examensarbete..
Tidigare har alla kurser varit samma för alla förutom nån enstaka kurs sista terminen som man fick välja själv. Men nu har dom förslag på ändring så att man ska få tillfälle att fördjupa sej i nåt ämne tidigare, redan i femman.
Under hela tiden har man förstås praktik på olika ställen, gårdar med mjölk och svinproduktion och på klinikcentrum på Ultuna bl a. Dessutom följer man med distriktveterinärer under längre perioder i femman.
Vi får även gå bredvid och titta på (auskultera) under ettan, tvåan och trean på klinikcentrum men då får vi bara se på och inte göra så mycket. Men man lär sej ju mycket av att bara iaktta också.
Så jag vet vad jag har att göra dom närmaste åren iaf..
Sen efter det kan jag hjälpa er med allt möjligt som rör djurens sjukdomar.
Just ja! Jag glömde ju att vi ska lära oss allt på både svenska och latin förstås. Och helst på engelska med eftersom nästan all kurslitteratur är på engelska men i engelska språket så använder man mycket av dom latinska namnen och gör en anglifiering av dom bara..
Latin för att det är det officiella språket inom kåren och när man skriver journaler och svenska för att man ska kunna prata så att alla djurägare förstår ordentligt.
Och: Joo, det är första året jag går.. :)
/Tedarix
-
Hur gick tentan i anatomi idag? Hoppas det gått bra. :)Är det biomedicinsk baskurs som börjar nu eller fortsätter ni med fortsatta kurser i anatomi jämsides med annat?
-
Hej Lena!
Joo, det känns som att det gick bra men det är ju alltid lite pirrigt ändå innan man får resultatet. :P
Det är nästan svårast att hinna skriva ner allt i tid. Vi hade 3 timmar och 45 minuter på oss men ett par uppgifter fick jag skriva väldigt kortfattat på för att hinna så jag får väl se hur det går...
Självklart är det viktigt att man får all kunskap och att den sitter kvar även senare men nu i början av utbildningen när vi bara läser grunder känns det ju ändå viktigast att bli godkänd. Det är ju svårt att tänka sej att man skulle behöva vissa delar av t ex embryologin i yrkeslivet. Hur de första tre groddbladen blir till och vilka lager i embryogenesen som blir vilka organ osv. är ju bra att veta för förståelsen men är knappast något man pratar med djurägare om. :)
Vi hade en praktiskt tentamen i onsdags och den blev jag godkänd på i alla fall. Då hade vi olika döda djur, som var öppnade eller bara organ och vi skulle berätta vad vi såg och vad dom olika organen hette på svenska och latin. Vi var indelade i små grupper om tre i varje och var och en fick varsina delar att redovisa, brösthålan, hjärta och lungor, köns- och urinorganen och slutligen munhåla, hals och bukhåla. dessutom hade vi ett hundskelett som vi skulle redaovisa alla ben på.
Jag fick munhåla, hals och bukhåla och frambenen på skelettet och det var inga större problem. Jag hade iofs lite problem med latinet i munhålan men det blir ju så mycket svårare att komma ihåg allt när man inte får sitta och fundera för sej själv som man gör på skriftliga prov. :-\
Men det var ändå tillräckligt bra för att bli godkänd så det var ju okej.
Nu blir det en studiefri helg som jag ska njuta ordentligt av men sen på måndag sätter nästa kurs igång och då blir det biomedicinsk baskurs precis som du gissade. :)
/Tedarix
-
Tedarix, en vecka har gått sedan sist. Dags för nästa fråga. ;)
Det här med att komma ihåg vad saker heter på latin måste man ju upprepa hela tiden för att komma ihåg. Åtminstone gäller det för mig när jag lär (försöker ;)) mig något. Hur gör ni det på kursen?
Vad läser man på biomedicinsk grundkurs? ???
-
Hej Lena! :)
Joo, det är ju som med all annan inlärning att det fungerar lite olika för olika människor. För mej så hjälper det att skriva dom om och om igen och då gärna på en bild av ett skelett eller en bukhåla osv..
Men ibland så hjälper det att komma på ord eller meningar som låter lite lika för att komma ihåg. Fick t ex ett tips av en klasskompis som gör så ofta. Hjässbenet på huvudet heter os parietalis och då tänkte hon på ett par i en tall eftersom det satt högt upp. :) Ben heter alltid os så det kommer man ju ihåg ändå..
Sen har vi ju dissekerat en hel del och det har vi gjort gruppvis och då har det varit jättebra att säga alla latinska namnen till varandra medan man petar på dom olika organen. För då får man ju en bild av dom samtidigt som man hör eller säger dom.
Den biomedicinska baskursen så ingår det fyra olika ämnen, biokemi, cellbiologi, histologi och genetik.
Biokemi handlar om de kemiska processer som sker i levande organismer. Cellbiologi är läran om hur organismen fungerar på cellnivå och histologi är läran om biologisk vävnad, studerad i ljusmikroskop eller elektronmikroskop. Och genetiken kommer att vara ganska grundläggande med Mendels lagar och relativt enkel ärftlighetslära och hur DNA och RNA ser ut och fungerar.
Under hela utbildningen (?)(iaf åk 1-3) så jobbar vi med en pedagogik som kallas PBL -problembaserat lärande. Det innebär att vi är indelade i grupper (basgrupper) om åtta-nio personer som träffas två-tre gånger varje vecka och så har vi en handledare som ger oss olika fall att lösa.
Alla fall är baserade på fall som skulle kunna hända en veterinär i det dagliga arbetet.
T ex fick vi ett fall i måndags om en tik som skulle paras som ägaren ville veta hur långt hon var gången i brunsten för att veta när det skulle vara bäst att para henne. Då gjordes ett vaginalutstryk och vi fick sen se ett foto av ett vaginalutstryk och efter det en elektronmikroskopsbild på en cell med olika organeller i.
Sen får vi då diskutera fritt.. Först om vad vi vet efter att ha fått den där informationen. Nån kanske vet vad ett vaginalutstryk är medan andra inte har en aning. Vad visade egentligen diagrammet? Vad ser vi på bilden? Osv..
Sen när vi inte kommer på nåt mer så bestämmer vi gemensamt vad vi tycker att vi behöver lära oss om det här och sätter upp inlärningsmål. Den gången blev det: Cellens delar och deras huvudsakliga funktion. Plus vad är ett vaginalutstryk och vad visar det?
Sen går vi hem och pluggar på varsit håll och vid nästa möte som är efter två dagar så berättar vi vad vi har kommit fram till och diskuterar ifall vi har hittat olika information om samma sak.
När vi har löst det så sätter vi igång med nästa fall som fungerar på samma sätt.
Det var lite mer information.. På onsdag får jag reda på om jag klarade tentan också.. :P
/Tedarix
-
Med hänvisning till din information under annan tråd här där det pratades om att tuppar inte producerar spermier under den mörka årstiden, nämnde du "Anatomiboken". Är den "bara" för veterinärutbildningen eller är den en generell bok om anatomi? Bara nyfiken. Skulle kunna tänka mig att skaffa den, om den inte är allför svårläst.
Glöm inte berätta om hur tentan gick! ;)
-
Hej igen Lena! :)
Jodå, anatomitentan gick som väntat: Godkänd! :D
Så nu är det bara att hoppas att det fortsätter på samma sätt.. Eller rättare sagt så vet jag nu ungefär vilken nivå jag ska ligga på när jag studerar..
Anatomiboken jag pratade om heter "textbook of Veterinary Anatomy" och har Dyce, Sack och Wensing som författare. ISBN 0-7216-8966-3
Som titeln antyder så är det ju en anatomibok för veterinärer men den täcker ju grunden av husdjursanatomin så är man intresserad av det så är den ju bra.
Dels är det en grundläggande del om hur hela djuret fungerar och i senare delen delas varje djurslag upp i varsina delar, carnivorer (hundar och katter), hästar, idisslare, svin och fåglar. Men fågeldelen är begränsad till endast ETT kapitel medan dom andra delarna är 7-8 kapitel vardera.. :-\
Jag vet inte om jag skulle rekommendera den ifall man bara vill läsa lite själv hemma för jag tycker nog att den är lite svår. Dessutom är inte bilderna så bra som jag skulle vilja att dom var. Ibland är dom lite otydliga och vissa genomskärningsbilder är väldigt svåra att förstå.. :-\
Jag skulle hellre rekommendera dej att köpa nån mer ren anatomiatlas istället med mindre text och mer bilder men det beror ju på vad du har tänkt dej i ditt läsande också förstås. :)
/Tedarix
-
Tedarix, hur går det för dig? ???
-
Hej Lena! :)
Joo, det går framåt.. ;)
Just nu läser vi ju BMB och det känns lite som science fiction ibland eftersom vi är nere på cellnivå och studerar. Vi hoppar lite mellan ämnena och har haft föreläsningar om aminosyror och proteiner, enzymer, brosk- och benvävnad, kolhydrater, blodkärl och blod dom senaste två veckorna. Dessutom varvar vi med laborationer och basgruppsmöten.
Vi förväntas studera mycket själva till basgruppsmötena så föreläsningarna är oftast ganska översiktliga. Givetvis är föreläsningarna väldigt olika så det finns undantag där vi ibland verkligen går ner på en nivå som vi egentligen inte ens behöver nå men får höra om i alla fall.. ::)
Det här med basgruppsmötena är ett jättebra sätt att studera på tycker jag för när jag sitter hemma och läser så kanske jag inte förstår allt jag läser och skriver ner. Men när vi sitter där på mötet och diskuterar så känner jag att jag ofta är den som förklarar för någon av dom andra som inte förstått eftersom jag då av nån anledning känner att jag har full koll. Jag behöver tydligen höra andra prata och prata själv om ämnet för att verkligen förstå. :)
Vi gör även en hel del mikroskoperingar av olika preparat. Vi tittar alltså på olika delar av djur som är preparerade, skivade ytterst tunt, färgade på olika vis och lagda mellan tunna glas. Vi använder ljusmikroskop som förstorar upp till 100 ggrs förstoring och där ser man olika typer av celler som finns i hud, bindväv, muskler, brosk osv. Idag tittade vi t ex på olika typer av blodceller.
Parallellt med BMB-kursen så läser vi en kurs som heter "introduktion till universitetsstudier och vetenskapligt synsätt" där vi bl a ska skriva en uppsats som ska fungera som redovisning av en litteraturstudie. Vi ska alltså lära oss att läsa och tillgodogöra oss vetenskaplig litteratur och uppsatsen ska börja som en frågeställning. Sedan redovisas uppsatsen både skriftligt och muntligt och vi får välja väldigt fritt om vad den ska handla om inom ämnena djur och veterinärvetenskap.
Jag har bestämt mej för att skriva om fågelinfluensan och svenska lanthöns -hur påverkas dom svenska lantrashönsen om fågelinfluensan drabbar Sverige?
Tanken med studien är att jag ska lära mej hur aviära influensavirus fungerar och hur de är uppbyggda? Hur dom smittar och vilka fåglar blir smittade? Vilka kan vara virusbärare utan att själv insjukna och vilka andra djur kan smittas? Samt vilka symtom sjuka fåglar kan få?
Jag har även varit på veterinärkliniken och auskulterat för två veckor sedan och ska dit igen på fredag så det ser jag fram emot. :) Senast hade vi (dom?) jättemycket att göra för det kom in väldigt många akutfall just den kvällen och det var jätteroligt. :D
Självklart är det inte särskilt roligt att träffa så många sjuka djur samtidigt men det är ju det som är den största delen av jobbet så det är ju det man helst vill förstås.
Jag var på smådjursavdelningen och vi hade mest hundar som patienter. Jag fick hjälpa till en hel del med att hålla djuren, sätta in kanyler för dropp osv.. Dessutom var jag med om två operationer, en livmoderinflammation och ett kejsarsnitt. Vid kejsarsnittet fick jag och några andra studenter ta emot valparna för att gnugga dom torra och se till att dom överlevde. Vilket dom gjorde.. :D
Det var hur kul som helst och jag kände än en gång att jag verkligen har gjort precis rätt yrkesval!!!
/Tedarix
-
Tedarix, hur har det gått för dig sedan sist? Julen närmar sig och även din termin. Berätta hur det går, vad ni läst och annat som kan vara intressant.
:D
-
nämnde du "Anatomiboken". Är den "bara" för veterinärutbildningen eller är den en generell bok om anatomi? Bara nyfiken. Skulle kunna tänka mig att skaffa den, om den inte är allför svårläst.
Appropa anatomi vill jag tipsa om denna bok: "Manual of Ornithology: Avian Structure and Function" Av: Noble S. Proctor, Patrick J. Lynch, om du ar intresserad av faglar. Den ar skriven mest for ornitologer och andra amatorer, sa spraket ar inte sa vetenskapligt. Illustrationerna ar jattebra dessutom!
Mvh! / Alba
http://www.amazon.com/o/ASIN/0300076193/ref=s9_asin_title_1/105-5643061-2960403
-
Alba, tack för tips! Boken låter intressant.
-
Hej igen Lena! :)
Det har varit full fart nu ett tag.. Vi hade en muntlig tenta i förra veckan så det har varit en hel del extra studerande nu i några veckor. Tentan var dels på histologiska preparat och dels på biokemi och cellbiologi och kunde innehålla frågor från allt vi hittills har läst i BMB-kursen.
Tentan gick till så att det var två examinatorer, en ansvarig för histologidelen och en som ställde frågor om det andra, och vi var indelade i grupper om fyra studenter.
Vi fick själva välja första vävnaden vi skulle beskriva och då valde jag muskulatur. Jag fick berätta allt jag kunde komma på om skelett-, hjärt- och glatt muskulatur och sen titta på flera olika preparat för att bestämma vilken typ jag såg och visa dom olika delarna av dom olika cellerna. Nästa vävnad valde examinatorn och då fick jag bindväv. Sen var det förstås frågor om biokemi och cellbiologi som skulle besvaras också och jag fick bland annat rita aminosyrestrukturer med bindningar och senare cellcykeln och vad som händer i dess olika cykler. Jag blev godkänd utan problem men kände nog att jag blev lite besviken eftersom jag inte riktigt fick visa vad jag kunde på dom få frågorna jag fick... :-\
Men å andra sidan så kommer det ju en skriftlig tenta i februari på hela kursen så jag får ju en chans till då.. ;)
Dagen efter tentan började vi med nästa tema i kursen, genetik. Genetik har ju alltid varit ett stort intresse för min del så det är jätteroligt tycker jag. :D Dessutom har vi djur och djurfärger som exempel nästan hela tiden och det gör ju att ämnet blir ännu mer intressant. Bland annat har vi tittat på nedärvningen av färg på grisar och hästar så nu har jag bl a lärt mej hur Linderödssvinens olika färger nedärvs.
Iofs så pratade vi inte om just Linderödssvin men jag tänker ju på lantraser mest hela tiden så jag drog mina egna slutsatser och paralleller ganska snabbt. :P
Jag har även fått tips på vem jag ska prata hönsfärger och hönsgenetik med på institutionen när jag har några frågor så jag tänkte jag skulle leta upp honom nån dag. :)
Dessutom har jag samtidigt skrivit på min uppsats som skulle vara inlämnad den 6 december. Eller ett första utkast iaf.. Sen ska min handledare kolla igenom den och se ifall jag behöver göra om eller komplettera med något och jag väntar nu fortfarande med spänning på vad jag får för svar. Den slutglitiga versionen ska vara inlämnad den 20:e och sen har vi muntlig redovisning den 9 januari.
Jag har varit på Ulltunas veterinärklinik och auskulterat två gånger till sen sist och det har varit jätteroligt förstås. Vi auskulterar ju på jourtid om kvällarna så då vet man aldrig i förväg vad som kommer att hända. Senaste gången jag var där visade det sej att många av patienterna hade problem med urinvägar på ett eller annat vis så det blev många urin- och blodprover att analysera så det var ju en ny upplevelse. Jourlabbet är ju iofs inte så avancerat som huvudlabbet men man kan ändå kontrollera det viktigaste där.
Terminen slutar ju inte förrän i mitten av januari och kursen vi läser nu håller på till den 9 februari så det fungerar ju inte riktigt som i den vanliga skolan när man läser på universitet. Vi har faktiskt två veckors jullov över jul och nyår och då ska jag försöka låta bli att studera överhuvudtaget men det blir väl svårt med tanke på uppsatsredovisningen.. ???
Jag hoppas att du får en riktigt skön julhelg och ett Gott Nytt år! :)
/Tedarix
-
Hej igen!
Nu har det gått ytterligare en månad av utbildningen sen senaste rapporten och det är dags för tenta igen nästa fredag. Den här gången är det hela BMB-kursen som ska tentas av skriftligt och sen i julas har vi läst metabolismen för fullt. Det är ju väldigt spännande att läsa om vad som händer i kroppen i olika organ när vi just har ätit eller när vi är i en "svältperiod", alltså inte har ätit något på några timmar. Det är verkligen helt fantastiskt hur kroppen fungerar som bryter ner och bygger upp glukos(kolhydrater), aminosyror (proteiner) och fetter hela tiden om vartannat. Alla olika reaktioner styrs på olika sätt av enzymer, hormoner eller av varandra och allt sker för att vi ska producera tillräckligt med energi för att kunna leva.
Det jobbiga nu är ju att försöka komma ihåg allt vi lärt oss sen vi började kursen i september med allt vad det innebär men jag har repeterat en hel del redan så det ska nog går bra tror jag.. :-[
Uppsatsskrivningen som jag höll på med i december gick bra och min handledare verkade väldigt nöjd, både med uppsatsen och redovisningen. Den slutliga titeln på uppsatsen blev "Fågelinfluensa och dess påverkan på svenska lantrashöns" och den är en liten översikt om vad fågelinfuensa är för något, vad lantrashöns är och mina egna funderingar om vad som kunde hända om vi fick ett större utbrott av sjukdomen i landet. Dom andra i min redovisningsgrupp hade bland annat skrivit om reptilers inre organ jämfört med däggdjurs, HIV och djurvarianten SIV och Botulism hos häst.
Om två veckor har vi börjat nästa kurs, Organens struktur och funktion, och den ser jag fram emot eftersom vi då kommer att hamna i djurens underbara värld igen. Det vi läser just nu är ju ofta humanrelaterat och har inte så mycket med just djur att göra. Iofs har vi haft ett par föreläsningar nu på slutet om metaboliska sjukdomar hos både hästar, kor, hundar och katter men det var ytterst lite.
Iofs så blir det ju en del nya bokinköp förstås, både fysiologibok och anatomiatlas bland annat men det får man väl räkna som en god investering istället för stor utgift.. :-\
Jag har även anmält mej till en kurs i läkemedelshantering som vi har blivit erbjuden och som går i mars. Den kostar några tusenlappar att gå men när den + lite praktik är avklarad är vi behöriga att arbeta som djursjukvårdare hos veterinärer och det känns ju som att det skulle vara en lämplig sysselsättning i sommar. Jag måste ändå arbeta för att klara av sommaren och då kan jag ju lika gärna passa på att skaffa mej lite erfarenhet samtidigt som jag jobbar med något som är roligt. :P
Det var allt för den här gången för nu måste jag tillbaka till böckerna och mina anteckningar igen.. :)
På återhörande.
/Tedarix
-
Hej Tedarix, kul att se att du är "tillbaka" igen! :D
Hur går det med studierna? Vad läser du nu?
:)
-
Hej Lena!
Nu kan jag berätta att första året av utbildningen är avklarat! :D
Sen sist har jag haft tenta på BMB-kursen och den gick bra trots att det hade varit en väldigt lång kurs.. :-\
Därefter började vi OFS-kursen, Organens Struktur och Funktion, som inleddes med CNS, det centrala nervsystemet, Cirk/Resp, cirkulation och respiration (alltså hjärtat, blodet och andningsvägarna) och Endokrina systemet (produktion, reglering och funktion av hormoner). Det var en rolig delkurs där vi även hade en del praktiska moment som att ta ultraljud och EKG på hundar, kolla röntgenbilder och göra besök på en mjölkgård där palpering och hjärtlyssning av korna ingick.
Vi tentade av de tre delkurserna i slutet av mars och sen fortsatte kursen med Urogenitalier (urin och reproduktionsorgan) och därefter Digestionorganen (mage/ar och tarmar) plus att det har ingått mjölkkörtelvävnad/juver och hud också. Under kursen har vi även haft basgruppsarbeten av liknande struktur som under BMB-kursen med fall som vi skulle lösa. Klassen var indelad i åtta grupper med ungefär tio studenter i varje grupp.
Under hela kursen har det gått ut på att vi dels ska lära oss generellt hur allting fungerar och ser ut men även kunna skilja på olika djurslag. I kursen ingår histologi, anatomi och fysiologi.
Vi har haft en del praktiska moment även i den här delen av kursen. Bl a var vi på Klinikcentrum och blev visade hur man gör när man tar ultraljud av äggstockar på sto. Faktadelen av anatomin har varit integrerad med demonstrationer och dissektioner av kroppsdelar och olika hela djur och det har varit jätteintressant. Vi har kollat på både honliga och hanliga könsorgan, lever och njure, förmagar, magsäckar och tarmar osv..
Det är fascinerande hur olika djur kan vara så olika eller så lika i funktionen. T ex är hästars och kaniners mag/tarmsystem mer lika än kors och hästars och det tänker man ju inte på så ofta.. :P
Kursen har avslutats med ett preparatförhör förra veckan och sen muntliga tentor onsdag och torsdag denna vecka. Preparatförhöret gick till så att vi fick en låda med 20 hemliga omärkta preparat som vi kollade på i mikroskop och skulle sen lista ut vad det var för olika vävnader med hjälp av det vi lärt oss.
Muntorna var uppdelade i fysiologi och anatomi/histologi. Onsdagen var uppdelad i ett schema med varje basgrupp för sej. Fyra basgrupper hade fysiologitenta och dom andra fyra hade anatomi/histologitenta och nästa dag bytte vi. Jag hade fysiologi på onsdagen och anatomi/histologi på torsdagen.
Fysilologitentan började med att vi i basgruppen fick dra varsina "lotter" med frågor, fem fick urogenitalfrågor och fem fick digestionsfrågor och på så sätt blev vi indelade i två mindre grupper. Jag fick en urogenitalfråga om njurarnas autoreglering. Hela tentan pågick i två timmar och under första halvtimmen fick vi förbereda oss för att redogöra för den fråga vi hade fått utan att prata med någon annan. Sen började redovisningen inför två examinatörer och vi fick i tur o ordning prata om vår fråga. Därefter ställde examinatorerna följdfrågor eller andra frågor och jag som pratade om njurar från början fick mest reproduktionsfrågor då och tvärtom.
Anatomitentan dagen efter gick till på liknande sätt: vi lottades i två grupper om fem personer. Varje grupp hade fem bord med olika organ eller djurkroppar och var och en blev tilldelat ett varsit bord.
Jag fick en grisränta (mage och tarmar), en grislever, ett kojuver och mikroskopbilder på grislever och hepatocyter (leverceller). Vi fick förstås inte reda på vad dom olika organen var utan skulle komma fram till det själv och sedan berätta vad det var för djurslag och vad alla olika delarna heter osv.. Helst både på svenska och latin.
Som tur var så klarade jag både preparatförhöret och båda tentorna så nu är det sommarlov!. :D
Eller tur är väl kanske att ta i ::) det har ju inte med det att göra för jag har faktiskt inte gjort så mycket annat dom senaste månaderna förutom att plugga. :P
Vi är tre stycken som pluggar tillsammans och det fungerar jättebra. Vi är ett bra team som kompletterar varandra riktigt bra tycker jag. Och det gör ju att man ändå får sin dagliga dos av social kontakt trots att man sitter och pluggar och har huvudet fullt av placentor, tarmkörtlar eller vad det nu kan vara för tillfället. :)
Just ja! Jag har ju glömt berätta att jag praktiserade på en smådjursklinik under påsklovet. Det var kanske snarare som ett mellanting mellan praktik och auskultation eftersom jag fick både lära mej saker som en djursjukvårdare ska göra och vara med under möten med djur och djurägare + under operationer tillsammans med veterinären. Jättekul hur som helst! :D
Dessutom ledde det till att jag blev erbjuden att sommarjobba där som djursjukvårdare i sommar. :P Jag gick ju kursen i läkemedelshantering i våras så jag är behörig för att göra det nu.
Nu ska jag vara ledig i två veckor och sen sätter jobbet igång och håller på fram till skolstarten i slutet av augusti. Iofs ska jag tillbringa första veckan som praktikant på ett stuteri/seminstation men det kommer nog ändå kännas som att jag är lite ledig. Jag tycker nog att det mest bara är roligt och inte så jobbigt hoppas jag. :)
/Tedarix
-
Tedarix, tack för uppdateringen och ha en bra sommar! ;) /Lena
-
Verkar som om Du har valt rätt yrke, om praktikplatsen känns som ledighet! Om jag hade lite mer tid o lugn o ro skulle jag lusläsa Dina inlägg. Du hjälper oss väl med kontakter när våra djur blir sjuka, va? Vem som kan ett visst djurslag och så? Och lär oss, så att vi slipper ringa till djurläkaren så ofta! :-[
-
Jag skulle vilja veta vilka betyg man behöver från gymnasiet för att komma in på veterinärsutbildningen?
-
Hej lenore!
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs följande:
- matematik D
- fysik B
- kemi B
- biologi B
- svenska B / Sv 2 B
- engelska A
Och hittills har det krävts att man haft 20.0 för att ha en chans att komma in. Det har till och med varit lottning bland dom som haft 20.0. Om man söker in på högskoleprov eller högskoleprov med arbetslivserfarenhet krävdes det 1.9 resp. 2.2 förra året.
From i år så finns det 100 platser istället för dom 82 som varit tidigare så det blir kanske lite lättare att komma in nu.
/Tedarix
-
tjena Tedarix , har en fråga, jag funderar på att läsa till veterinärutbildningen, har läst vad du skrivit på forumet, så det var ju ett par år sedan:P men jag har inte världens bästa betyg å jag kommer inte in i sverige. Hade i snitt 14 o då var jag skit lat och hade andra prioriteringar. Nu något år efter gymnasiet så vet jag vad jag vill jobba med. Jag hade inte natur i gymnasiet så många ämnen har jag inte som man läser där. men ska läsa kemi,biologi nu på hösten. hursom min fråga är att jag vill pluggat till veterinär och det blir ju då utomlands, så jag undrar hur det var fär dig när du gick till veterinär? hur mkt plugg var det? Jag vill verkligen detta och jag ångrar mig till tusena att jag inte pluggade mer på gymnaiset, hursom nu vet jag vad jag vill o ajg undrar om man är motiverad och vill det till 100% tror du att någon som jag då kommer klara det?