Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Körven skrivet 03 okt-11 kl 10:29

Titel: Biltema grej
Skrivet av: Körven skrivet 03 okt-11 kl 10:29
Jag köpte en kylvätskepåfyllare 19-1364 på Biltema,tyckte den verkade bra för att slippa eventuella luftfickor i kylsystemet.Innan apparaten skulle tas i bruk,så läser jag bruksanvisningen,vilket visade sig vara mer än bristfällig.Nu var ju inte konstruktionen så märkvärdig,så jag kopplar på luft och sticker ner gummikonen i kylaren allt enligt bruksanvisningen.Nu skulle manometern visa att det var tryck i kylsystemet,vilket är omöjligt eftersom det finns en smalare slang,därluften pyser ut.
Jag ringer Biltema kundservice,efter mycket väntande får jag prata med en dam,som hänvisade mig till bruksanvisningen.När hon får klart för sig att det är en oduglig bruksanvisning så kopplar hon mig till Biltema Karlstad,efter en halvtimmmas väntan så kommer en röst och medelar att alla linjer är upptagna så försök senare.Jag åker till Biltema och frågar hur denna manick fungerar,ingen vet.Jag kan inte fårstå hur man kan avlufta ett kylsystem som är under tryck utan att lätta på någonslan eller dyligt.Eller var det meningen att den smala slangen skulle fungera som en ejectorpump och det skulle bli ett vackum eller något liknande?
Nu så...Är det någon som vet hur den skall handhavas?
Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: Huggorm skrivet 03 okt-11 kl 10:39
"Anslut den tunna slangen (11) till anslutningen (6)"

Visst, men vilka är dessa? Det finns ju ingen skiss som visar vilka delarna är? Nej, den bruksanvisningen höll verkligen biltemakvalitet.

Här finns den i alla fall: http://www.biltema.se/Documents/manualer/19/19-1364_man.pdf (http://www.biltema.se/Documents/manualer/19/19-1364_man.pdf)
Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: softarn skrivet 03 okt-11 kl 17:50
Det kändes som en tvivelaktig bruksanvisning fast jag blir alltid skeptisk när man ska lösa "problem som inte finns".
Dagens motorer brukar sällan ha konstiga ställen där det kan bli luftfickor utan det brukar vara expansionskärlet som är högsta punkten.

Hur svårt är det att leta reda på ev luftnipplar i kylsystemet och ev att toppa upp systemet efter varmkörning?

Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: TW skrivet 03 okt-11 kl 20:03
Nu håller jag inte riktigt med dig softarn.
De flesta självluftande motorer jag har sett är från 1970-talet eller äldre. Sedan tvärställda motorer kom på modet blev det ofta en andra nästan lika hög hög punkt mellan pumpen och kylaren. Luften hittar inte ut från ett sådant ställe även om expansionskärlet är en aning högre.
Jag blev trött på eländet och byggde om min bil så att högsta punkten på slangen mellan pumpen och kylaren är en rörkrök med ingängad luftskruv i stället för en böjd gummislang.
Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: Rosten skrivet 03 okt-11 kl 20:15
Jag brukar ställa bilen snett i våran backe så att expantionskärlet sitter högst.
Har alltid funkat.
Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 okt-11 kl 22:56
På bilar med svårluftat kylsystem (t ex äldre Peugeot, vattenkylda VW Transporter, Skoda med svansmotor) brukar det så gott som alltid stå i instruktionsboken hur luftningen ska gå till. Och följer man de anvisningarna får man inga problem.

Man bör ta reda på var det finns luftskruvar, -kranar och -nipplar i systemet. Värmekranen bör stå fullt öppen. Lämpligen börjar man luftningen med kall motor och varmkör tills termostaten öppnar innan man anser luftningen klar.

På många bilar där expansionskärlet bara är anslutet med en enda tunn slang till resten av kylsystemet (t ex Saab V4, Peugeot 504, Volvo 140) ska det lossas och hängas upp så högt det går medan man luftar.

VW Transporter T3 ska ställas i brant uppförsbacke (eller också lyfter man framänden ca en halvmeter med domkraft) under luftningen.

Om man får problem med luftning på en bil där kylsystemet borde vara lättluftat, så är orsaken ofta stopp i någon tunn slang som går t ex mellan högsta punkten på kylaren eller termostathuset och expansionskärlet. Se också upp med skatbon av tunna slangar för t ex förvärmning av gasspjällhus, automatchoke mm.

Om det sitter någon extrautrustning inkopplad i kylsystemet (t ex bensinvärmare, slangansluten motorvärmare, extra värmepaket baktill i skåpbilar) så kan den kräva en del extra uppmärksamhet och omtanke i samband med luftningen.
Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: Luffsen skrivet 03 okt-11 kl 23:04
Hade en VW Passat som krävde att man hissade upp framändan så högt att dragkulan tog emot innan man fick ut all luft ur systemet...  >:(

Som tur var, det behövdes bara efter att jag bytt värmepaketet. :)
Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: Misse skrivet 03 okt-11 kl 23:30
Jag har ofta gjort på det enklaste sättet när jag haft luftningsproblem på moderna bilar (eller när jag byggt nåt knas själv som får luftfickor..)
Och det enkla är ofta det bästa, dvs jag startar motorn och låter den gå ett tag och med motorn fortfarande igång så tar jag en borr på 3-4-5 mm och borrar hål i nån slangs högsta punkt. Väntar till vattnet börjar pissa å drar sen i en fet plåtskruv.
Har alltid funkat bra! :D

Gillar uttrycket k.i.s.s  :-*
Keep it simple stupid ;D

Titel: SV: Biltema grej
Skrivet av: softarn skrivet 04 okt-11 kl 01:43
Bra tips :-)

Så om man köper en bil där kylarslangarna ser ut som igelkottar av iskruvade plåtskruvar så vet man vem som ägt den innan?