Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: hen skrivet 29 sep-11 kl 13:25
-
Någon som gjort detta nyligen?
Jag skulle vilja köpa en golf 3:a diesel och LB regga den för att få ner skatt och för att vi bara är 2 som ska åka + djuren då :D
Någon som har input?
-
Kanske du kan finna nått intressant på denna sidan inklusive länkarna som finns där.
http://www.leitec.se/2008/regler_lastgaller.htm (http://www.leitec.se/2008/regler_lastgaller.htm)
-
Numera är det samma skattetabell som gäller för både personbilar och lätta lastbilar, så länge det rör sig om samma drivmedel och samma miljöklass. Det lönar sig alltså inte längre ur skattesynpunkt att registrera om bilen, möjligen kan det vara en fördel ur försäkringssynpunkt men det får man fråga sitt försäkringsbolag om.
http://www.skatteverket.se/download/18.616b78ca12d1247a4b280001607/fordonsskattetabeller+fr%C3%A5n+20110101+%28nu+g%C3%A4llande%29.pdf (http://www.skatteverket.se/download/18.616b78ca12d1247a4b280001607/fordonsskattetabeller+fr%C3%A5n+20110101+%28nu+g%C3%A4llande%29.pdf)
Om man inte har extremt långa årliga körsträckor så blir det billigare att välja en bensinbil tack vare den lägre fordonsskatten. Kör man den på E85 - eventuellt efter konvertering - behöver man inte ha dåligt samvete för CO2-utsläpp heller.
-
Det behöver inte vara så långa körsträckor för att det ska löna sig att köra diesel. Det räcker med ca 1100 mil på en Volvo V70, eftersom den drar ganska lite diesel jämfört med bensin.
-
Tänk också på att skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning brukar bli betydligt större på moderna dieslar än på bensinbilar. EU:s mätmetod är konstruerad så att den ger orimligt låga siffror för dieslar, men för ottomotorer (bensin, E85 m fl bränslen) stämmer den ganska bra med verkligheten.