Alternativ.nu
Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: Neiklot skrivet 29 sep-11 kl 11:40
-
Hallå!
Jo, som dom flesta säkert vet *harkel* så har jag ju ett par bilar som ska till skroten.
Men så tänkte jag, att det finns ju skrothandlare (och folk som köper vad för bilar som helst!)
Får man något betalt för det?
Jag menar, är det lönt att ta hit någon som köper skiten eller ska jag själv baxa iväg dom till skroten?
(Och vad får jag då i bet?)
Det är en Volvo 740, en Fiat Maera (kombi) och en Ford Windstar...
-
Sätt in dem på blocket till högstbjudande, billigt vid snabb affär o avhämtning.
Slängde in ett par 745:or för ett par år sedan som stod här med kass topplockspackning mm.
Fick 5-10 samtal första dagen, och två dagar senare kom två grabbar med kärra och hämtade för 1500:-st....
MvH G
-
Vill minnas att du får 1500 kr på skroten. Kan va lönt å sätta ut på blocket å se om du får lite till. :)
-
Ersättningen på skroten är borttagen sedan några år....
-
Testa att ringa en metallåtervinningsfirma. De köper ibland in bilar för metallvärdet, så då kan du få någon tusenlapp iaf :)
-
Tack för tipsen! :-)
-
I förrgår, den 27 sep 2011, frågade jag på bilskroten härstädes, om jag får något för min Volvo 940, 1994 års modell.
Japp, för komplett bil betalar de 1500 kr.
-
Jag har en245:a stående som har nåt fel på bränsletillförseln. Den går alltså inte!! Räknas den som komplett?
-
Det viktigaste är att katalysatorn är kvar, finns bara den så spelar det nog ingen roll om en del andra smågrejer saknas
-
I förrgår, den 27 sep 2011, frågade jag på bilskroten härstädes, om jag får något för min Volvo 940, 1994 års modell.
Japp, för komplett bil betalar de 1500 kr.
Oj så mycket betalt, vilken skrot är det?
Den bilskrot där jag brukar hänga är den som betalar mest av alla här i trakterna, 300-700 kr per komplett bil, beroende på vilken modell och år den är ifrån.
Angående att lämna bil på metallåtervinningsfirma så är det noga att kolla att de är auktoriserade, de är bara de som är det som kan ''döda'' bilens identitet. De allra flesta metallåtervinningsar är inte det. Om man då slängt en bil/kaross där så står man fortsatt som ägare i evighet :P
-
finns det katalysator på bilen och om den är komplett så får man ca300kr för den... annars brukar det kosta 500kr att få den hämtad och skrotad.. bäst är att lägga ut en annons på blocket om reservdelsbil..eller plocka de delar man kan sälja och sen skrota..
-
Om man gör sig av med ett bilvrak brukar man alltid ångra det efter några år. Den ångern är inte värd de småslantar man kan få för vraket - alltså är det bättre att det får stå kvar om man inte har möjlighet att källsortera det själv och ta vara på alla bra-att-ha-delar, sedan kan ointressant rostigt grovsmide få gå till en metallskrotuppköpare.
-
Om man gör sig av med ett bilvrak brukar man alltid ångra det efter några år. Den ångern är inte värd de småslantar man kan få för vraket - alltså är det bättre att det får stå kvar om man inte har möjlighet att källsortera det själv och ta vara på alla bra-att-ha-delar, sedan kan ointressant rostigt grovsmide få gå till en metallskrotuppköpare.
jag skickade nyligen iväg en 240som jag trodde jag länsat allt på.. när kranen hissat upp bilen så såg jag att främre delen av avgassystemet var kvar och riktigt fräscht..jävla skit tänkte jag.. veckan efter visade det sig att grannen köpt en 240 utan främre avgasröret och undrade om jag hade ett liggandes.. sicken otur.. inga dyra pengar men ändå.. trist att saker pressas som kunde blitt använda..
-
Har lagt ut min 245:a som endast gått 23 000 mil drygt. Satte ut den för 1000:- men inget svar!!!
-
Hallå!
Jo, som dom flesta säkert vet *harkel* så har jag ju ett par bilar som ska till skroten.
Men så tänkte jag, att det finns ju skrothandlare (och folk som köper vad för bilar som helst!)
Får man något betalt för det?
Jag menar, är det lönt att ta hit någon som köper skiten eller ska jag själv baxa iväg dom till skroten?
(Och vad får jag då i bet?)
Det är en Volvo 740, en Fiat Maera (kombi) och en Ford Windstar...
Det normala är att man får betala för att bli av med bilen, har man dessutom tagit några reservdelar från den då är det nog kört.
Men skam den som ger sig, Regeringen har ju infört miljöbilspremien, du får då bra betalt för din gamla bil om du köper en ny miljöbil, men den ska vara NY! Det duger inte att pynta för en ny gammal bil.
Nu är det ett tag sedan jag läste om detta så om dessa regler finns kvar vet jag ej, men någon annan kanske vet?
-
Jag körde iväg en Citroen ZX som stått avställd under ett träd i 3 år för några veckor sedan.
Lyckades förhandla till mig 500:- för den.
-
www.returbilen.se (http://www.returbilen.se)
Om du lämnar bilen till en valfri Returbilenanläggning i Skåne får du nu 1000 kr, (kolla alltid vår hemsida angående priset).
Om bilen inte är städad eller saknar delar som motor, växllåda eller katalysator drar vi av 500 kr (Du får då 500 kr för bilen).
Om du vill att vi skall hämta och skrota din bil, tar vi 500 kr för detta (Du får då nu 1000 kr - 500 kr = 500 kr).
Om bilen inte är städad eller saknar delar som motor, växllåda eller katalysator får du inget för bilen.
Men på en "vanlig" bilskrot så får man i regel inget för bilen. Iaf inte här.
-
[url=http://www.returbilen.se]www.returbilen.se[/url] ([url]http://www.returbilen.se[/url])
Men på en "vanlig" bilskrot så får man i regel inget för bilen. Iaf inte här.
Åker du till bilskroten med bil så brukar man aldrig få något.
Men ringer du dit innan och frågar vad dom betalar för bilen så brukar man kunna få en slant.
Eftersom dom vill att du skall komma dit med bilen och dom är rädda att du istället skall lämna den hos en konkurent.
Jag brukar alltid ringa innan och fråga vad jag får för bilen.
Har alltid fått betalt för den.
-
Hallå!
Jo, som dom flesta säkert vet *harkel* så har jag ju ett par bilar som ska till skroten.
Men så tänkte jag, att det finns ju skrothandlare (och folk som köper vad för bilar som helst!)
Får man något betalt för det?
Jag menar, är det lönt att ta hit någon som köper skiten eller ska jag själv baxa iväg dom till skroten?
(Och vad får jag då i bet?)
Det är en Volvo 740, en Fiat Maera (kombi) och en Ford Windstar...
Om du har flera skrotar inom räckhåll så kolla med alla. Jag ringde runt till fyra skrotar när gamla Mercan skulle skrotas och fick olika bud: Från att betala 800 kronor till att få 1200 spänn, plus innestående skatt kontant i handen. Men jag fick lämna själv. Hämtning kostar
-
500kr för en utbränt escort får jag i motala, och 900kr i Norrköping. Nu är ju vraket i motala så det kommer nog att bli motala i alla fall.
-
Man kan ju också göra deals med skroten.... Bytte en gång ett riktigt vrak som stod här hemma mot en schysst växellåda till en 745:a...
-
Det är inga problem att "skrota" bilen själv på pappret. MAn kryssar bara i rätt ruta så är det klart. Tidigare så var det bara skrotaren som kunde göra det för att man skulle få ut pengarna.
Källsorterar man hela bilen själv så får man ca 80 öre kilot för plåten och mer för aluminium och koppar.
-
Här i Jkpg finns det en kille som åker runt och köper allt från vrak till rullande bilar och han betalar mellan 2000-10000:- ska se om jag får tag i hans nummer så kan ni ju kolla med han om han gör längre resor ;)
-
Vilken ruta ska man kryssa då? Fick tillbaka mina regpapper med besked om att jag måste ha intyg från aukoriserad skrot för att få avregga bilarna. 65kr/år är iof inte så mycket men irriterande betala för bilar som inte finns.
-
använd rutan skrotning utan intyg.
-
De är stenhårda på hemskrotning av bilar som inte är lättlastbilsreggade. Du måste verkligen kunna bevisa att den ej finns i rullande skick längre.