Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: johena skrivet 25 sep-11 kl 22:54
-
Min Volvo 240 (-86:a) beter sig märkligt. Oljelampan flimrar och blinkar, lyser ibland långa sträckor, för att sedan sluta lysa. Oftast lyser den i nerförsbacke och slutar lysa i uppförsbacke. Ganska logiskt. Dock är den ganska välfylld med olja, tycker inte det borde bli sådana nivårskillnader.. Någon som vet om detta är ett vanligt problem? Har börjat sista tiden. Fyllde olja för ca. 2 mån. sedan. Den går bra i övrigt, känner ingen skillnad i hur den är att köra mot innan detta började. Möjligen att den ibland inte vill starta direkt. Men lika gärna startar den piggt och glatt, man vet aldrig. Kan det vara något fel på oljemätaren elelr t.o.m. lampan?
-
Kan även tillägga att blinkerslampan inne i bilen ibland bara lyser med ett fast sken istället för att blinka. (även detta sker högst oregelbundet)Kan det vara något med lamp-maskineriet allt detta?
-
Kan bli en dyr smäll (förmodligen slutet på den 240´n), att köra omkring med oljelampan tänd - även om det sker sporadiskt.
Visst,,,det kan vara ett elberoendefel, men lika gärna en igenkoksad motor/oljesump eller ett piratoljefilter som inte bytts på år
och dar?.
Därför stannar min rek med att du lämnar in bilen på verkstad - ditbogserad!.
-
Vet du om det var längesen bilen servades? (bytte oljefilter mm?)
Om inte: gör det, åtminstone oljefiltret, och byt oljan samtidigt.
Blinkern kan vara ett jordfel någonstans, kolla kontakterna till lamporna, ser dom rena ut eller har dom ärgat/oxiderat?
-
Jag instämmer i att det är mycket lämpligt med oljefilter- och oljebyte om man inte är säker på att det nyligen är gjort. Skulle det vara stora mängder gamla avlagringar i motorn så att den nya oljan blir svart nästan på en gång, så kan det vara lämpligt att göra ett andra olje- och filterbyte redan efter 50-100 mil.
Men tänk på att det kan naturligtvis också vara fel på oljetryckkontakten eller t ex avskavd kabel till den som gör kortslutning mot jord, som orsakar att oljetryckslampan okynneslyser. Oljetryckkontakten sitter ganska långt ner framtill på höger sida (sett i färdriktningen) av motorblocket. Ofta flagnar isoleringen av från kabeln eftersom den utsätts för både läckande olja och strålningsvärme från grenröret.
Hmm, när blinkerskontrollampan lyser med fast sken, fungerar de utvändiga blinkers normalt då eller lyser de också med fast sken? Fungerar varningsblinkern och bältesvarnaren som de ska?
-
tack för era svar!
oljan är misstänkt svart, så ett olje- och filterbyte kommer bli min första åtgärd.
fick tips av en kompis om att det kunde vara ett reläfel, vad gäller lamporna. har inte kollat om blinkersen fungerar utvändigt när den lyser fast invändigt, just för att man aldrig vet hur det är. när jag försökte kolla blinkade den glatt som den skulle... ::)
-
Jag har för mig att blinkrelät på åtminstone vissa årsmodeller av Volvo 240 har en särskild utgång för kontrollampan, tanken är då att kontrollampan ska sluta blinka eller lysa med fast sken om någon av de yttre blinkerslamporna är trasig.
-
När du ska byta oljefiltret så passa på och kolla sladden till oljetrycksgivaren,sitter där vid filtret.
-
ok, tack för tipsen!
fick idag erfara att man inte ska lita på sprillans nya bilar heller... kör vw polo på jobbet i hemtjänsten. vi får lära oss att köra s.k. eco-driving. det är bara det, visar det sig, att dessa små dieselbilar inet tål det, uatn partikelfiltret sotar igen, vilket idag hände på både min och min kollegas bil samtidigt (!!) idag. då fick jag också veta att samma sak gäller t.ex. gamal volvos som min. det hade jag ingen aning om. vad vet ni om detta?
-
Nej, det stämmer inte. Åtminstone inte för bensinbilar och gamla dieslar utan partikelfilter och sådant. Men det är många som kommer med påståenden om att ecodriving inte skulle vara bra för bilen av den ena eller andra anledningen, bara för att slippa ändra på invanda körsätt.
Paradoxalt nog är det vid "hård" körning som det är störst risk för att en bensinmotor sotar igen, eftersom det bildas mer sot vid förbränningen då motorn får fet bränsleblandning vid t ex fullgas eller plötsligt gaspådrag. Ännu värre blir det om man kör hårt medan motorn dessutom är kall, eller om man gör det med en sliten motor som drar olja.
Mopeder och andra fordon och maskiner med tvåtaktsmotor kunde förr i tiden få avgasröret igensatt av oljigt sot om motorn kördes mycket lugnt, men det är inget problem med moderna tvåtaktsoljor.
-
ah, vad bra. då har jag inte förstört bilen genom eco-driving då :) tror som du, att folk är för lata och hittar på massa anledningar till varför man inet ska köra ekonomiskt/miljövänligare.
-
Hemtjänst, gissar jag att det innebär många (kall)starter och korta körsträckor vilket sätter igen partikelfilter. Åtgärden kan nog variera mellan bilmärke (filterfabrikat), för min bil är det att få upp avgastemperaturen under 20 minuter genom att köra över 70 km/ timme utan stopp alterntivt växla lågt och ligga på motsvarande varvtal i lägre fart utan stopp. Jag har svårt att tro att motorn skulle ta skada av ecodriving, möjligen kan det bli lite rost på bromsarna...om man aldrig använder dem (men bromsar kan underhållas på annat sätt en att leka biltjuv). "Snålddieselar brukar vara växlade så att motorn går på ett relativt högt varvtal för att turbon skall kompensera för en relativt sett liten effekt/slagvolym hos motorn, så någon längre tids lågvarvskörnign blir det inte.
-
det där stämemr exakt på våra bilar också. problemet är bara det att vi, som sagt, aldrig kör långa sträckor. längsta ligger på ca. 15 minuter. gäller detta enbart dieselbilar?
-
det där stämemr exakt på våra bilar också. problemet är bara det att vi, som sagt, aldrig kör långa sträckor. längsta ligger på ca. 15 minuter. gäller detta enbart dieselbilar?
Partikelfilter finns enbart på dieselbilar.
Men alla förbränningsmotorer far illa av kortkörningar där motorn hinner kallna emellan. Vid varje kallstart sköljs bränsle och kondensvatten ner i motoroljan och när bilen bara går i korta körningar blir oljan aldrig så varm att bränslet får tillfälle att avdunsta - alltså blir oljan mer och mer utspädd med tiden. Dessutom blir slitaget på cylindrar och kolvringar stort så länge motortemperaturen är under ca 65 °C, eftersom vattenångan i avgaserna kondenserar i cylindrarna, och vatten + olja blir som bekant en utmärkt skärvätska.
Men om stoppen är så korta att motorn inte hinner kallna fullständigt kanske det inte gör så mycket att köra på det där sättet, åtminstone inte med bensin- eller etanolbilar. Det vore ändå lämpligt att se till att varje hemtjänstbil t ex en gång i månaden får gå i landsvägstrafik minst två timmar i sträck, så att oljan får bli genomvarm, bränsleresterna avdunstar och de sotlösande tillsatserna i oljan får tillfälle att göra sitt jobb.
-
ah, tack ska du ha! då ska jag tipsa om det på jobbet...
-
Hur gick det med Volvon då?
-
Hur gick det med Volvon då?
en volvo dör inte så lätt ;)
-
än lever den :) får oljan och filtret bytt nu i helgen av en arbetskamrats gubbe som bor här i byn. en sån där som bara råkade ha både olja och filter till 240:n hemma i gömmarna. en sån där bra-att-ha-gubbe :)
men jag tror mer och mer att det är nåt elfel snarare, iochmed att blinkersen också krånglar, och även du-har-inget-säkerhetsbälte-ticket. har nu sett att när blinkerslampan lyser fast blinkar den inte utvändigt, precis som du sade. ska höra om han har någon idé om det, granngubben.
-
En klassisk orsak till mystiska blinkers- och bältesvarnarproblem på åtminstone äldre Volvo 240 är glapp i varningsblinkerströmbrytaren eller att den är så full med damm och smuts så den inte kan röra sig hela vägen till ändlägena. Den går att plocka isär för rengöring om man verkligen vill, men om det är den modell där hela knappen är av röd genomskinlig plast är den så spröd att det är stor risk att den spricker vid isärtagningen.
-
bältesvarningn är väl inte så farligt, men jag tänker att det är svårt att få igenom besiktningen med en krånglande blinkers?
-
Det stämmer, blinkern måste fungera vid besiktning. Men eftersom samma blinkrelä används för både blinkers och bältesvarning på Volvo 240 så brukar ett fel någonstans i den kretsen ofta leda till att både blinkers och bältesvarning krånglar samtidigt.
-
Passar på att fråga här då det rör samma bilmodell. Trippmätaren har slutat funka, eller den ändrar sig väldigt lite! Kör man nån mil kan den ändra sig några 100 meter osv. Hastighetsmätaren fungerar perfekt. Vet inte riktigt var jag ska börja. Det är en -92 kombi.
-
Passar på att fråga här då det rör samma bilmodell. Trippmätaren har slutat funka, eller den ändrar sig väldigt lite! Kör man nån mil kan den ändra sig några 100 meter osv. Hastighetsmätaren fungerar perfekt. Vet inte riktigt var jag ska börja. Det är en -92 kombi.
Det är alltså en ganska modern 240 med elektronisk hastighetsmätare och vägmätare.
***Följande gäller instrumentblock av märke VDO, och viss reservation för att jag bara har hållit på med sådana för 740/940, inte 240.***
Då är felet med största sannolikhet dåliga lödningar på kretskortet för hastighetsmätaren. Det är lätt gjort att bättra på dem om man bara lyckas plocka isär så långt att man kommer åt kretskortets lödsida. Det stora problemet är att hastighetsmätarens visare måste dras bort från axeln, och den sitter så hårt att den ibland inte går att få loss utan att saker går sönder. Dessutom sitter eventuellt mätarverket fast med två skruvar bakom den självhäftande plasten som utgör skala, det är svårt att pilla loss den utan att det blir fula märken efteråt.
Passa samtidigt på att se över alla andra kretskort i instrumentblocket och bättra på eventuella dåliga/värmeskadade lödningar.
-
Tackar men tror jag undviker att göra det där själv.
-
tjohooo!!
nu är bilen besiktad och jag är fortfaade som ett stort frågetecken- det gick bra! det enda vi behöver ombesikta för är att handbromsen ligger emot occh kärvar, annars påpekade de lite rost bara. co-värdet låg på 0,1! och blinkersen- jag älskar blinkersen! den lilla rackarn fungerade perfekt under besiktningen :) men inte innan och inte efter. hahaha. vi var beredda på att åka till skroten med skrället, men nu.. den får gå ett år till. jag är så lättad och glad!
-
jag är så lättad och glad!
Härligt! Det finns väl inget bättre än när man får positiva besked! :)