Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Neiklot skrivet 15 sep-11 kl 20:12
-
Hallå!
Jo, jag körde hemifrån och kom ca 400meter, växlade (i uppförsbacke) och bilen bara dog.
Jag kan inte starta den, jag tror att motorn går runt men inget händer.
Vad för fel!? Kan det vara växellådan?
Jag ska på bröllop i helgen... som bror, bestman och musiker så jag kan INTE missa det!
-
har du kollat kamremmen? min thorleif dog när remmen gick i en uppförsbacke.. startmotorn funkar att driva runt motorn ändå.. ca55kr att köpa ny till en thorleifare..
-
Nope, hann inte. (var påväg till kören för att spela..)
Det är en Fiat maera weekend.
Vad är symptomen på en bil med trasig kamrem?
-
Vad är symptomen på en bil med trasig kamrem?
;D ;D ;D ;D Dethär vill jag höra någon beskriva. Vet hur det kan låta men........ >:D
-
Vad är symptomen på en bil med trasig kamrem?
Det beror på hur motorn är konstruerad - om kolvar och ventiler kan slå emot varandra eller inte.
Om de inte kan slå ihop, så brukar symptomet bara vara att motorn stannar och att den låter "konstigt", som om det inte är någon kompression, när man kör på startmotorn. Tittar man efter i motorrummet brukar det vara lätt att konstatera att fördelarrotorn (om nu bilen har traditionell fördelare) eller kuggremhjulet på kamaxeln står stilla när man kör startmotorn.
Om kolvar och ventiler slår ihop, så brukar det bli mer oljud - fast inte alltid. På motorer med V-ställda ventiler (t ex de flesta 16V-motorer) blir det ofta bara så att de ventiler som råkar sticka ut böjer sig litegrann. Om ventilerna står rakt uppifrån och ned, så kan det bli storhaveri med t ex söndertryckta kolvtoppar. Om det är en sådan motor måste man räkna med en ganska stor reparation - i bästa fall byta några ventiler, i sämsta fall kan det vara enklast att byta hela motorn mot en från skroten.
Har du någon särskild anledning att misstänka kamremshaveri? Hur långt har bilen gått sedan senaste kamremsbytet? Är det oljigt och smutsigt innanför kamremskåpan?
-
Vad är symptomen på en bil med trasig kamrem?
min bil dog bara när remmen gick av... jag visste inte varför den dött så jag gjorde startförsök utan resultat... öppnade huven och såg att remmen var av och drog hem bilen och montera dit en ny.. men det var en volvo thorleif.. andra bilar kan krascha totalt när kamremmen går....
-
Jo, jag vet att det kan rassla och "hela motorn kan slås sönder".
Men det lät ingenting.
Jag har haft i ca 1mån, den har rullat ca 17000mil men jag vet inte om eller när det byttes någon rem senast.
Om inte växellådan funkar, borde väl ändå motorn starta?
-
motorn startar utan växellådan.. varför misstänker du lådan? kopplingen pajar före lådan och 17000mil är inte långt för en växellåda.. går det flytta spaken och växla så är det förmodligen inga problem med den..
-
En kombination av Murphys lag och utslutningsmetoden.
Inga problem med spak eller att växla.
Frun jobbar natt så jag kan inte sticka bort och kolla heller. (barnen sover)
Blir nog mekarnisse som får komma ut imorgonbitti!
/En lite smått panikslagen, irriterad och ledsen Neiklot.
(Ps. detta är min sista bil, sen gäller cykel!)
-
Trampa ner kopplingen och försök starta, då är växellådan helt bortkopplad och du kan utesluta den.
Kamremsbrott är tyvärr inte helt osannolikt med de symptomen som du har :(
-
kan ju va bensinstopp oxå ;D
-
Låter det helt normalt när du kör på startmotorn eller låter det som om motorn går lättare att dra runt än vanligt?
-
Grimbart: Bensinstopp har jag fått så många gånger förut, så det hade jag inte frågat om här! :-[ :P ;) ;D
Torbjorn: det låter helt normalt bortsett ifrån att den inte startar.
Tänkte inte på om den var lättare att dra runt.
-
Om startmotorn låter helt normal kan det ju som sagt vara något annat fel. Men kolla i alla fall om kamaxeln/kamaxlarna går runt när du kör på startmotorn eller om de står helt stilla.
Annars blir det vanlig felsökning - kolla om det finns gnista, kolla om bränslepumpen går när du kör startmotorn (det kan behövas en medhjälpare som lyssnar i tankpåfyllningsröret).
Jag antar att bilen är så modern att den har ett standardiserat diagnosuttag (OBD-II), i så fall är det lätt gjort att kolla med en lämplig handterminal (eller adapterkabel + dator med gratisprogramvara) om det finns några felkoder. Sådan utrustning finns inte bara på märkesverkstäder utan den är så pass billig att även de flesta hemmamekar eller lokala klåpare även håller sig med sådan numera (storleksordning 500 kr på Biltema eller eBay).
-
Toppen åt fanders..
Ventilerna åt fanders..
Hela bilen.. skit!
*suck*
Absolut billigast 13.000kr och med största sannolikhet dyrare.
Så den bilen får bli skrot..
Har ev. en annan bil på g. som verkstaden har.
En citröen c5
01, gått ca 20.000mil, kan det vara något?
(Har haft bilen på lån ett par dagar, rejält stor och rymlig!!)
-
Jag kände två som hade C5:or av tidigt 2000-tal som jämnt var inne på verkstan, de hade köpt bilarna som nya och de var i princip mer på verkstan än ute på vägarna och rullade...
De blev så less till slut så båda bytte till bilar av andra märken...tyvärr så kommer jag inte ihåg vad de hade för problem så de kanske är lösta nu 10 år senare...
-
Generellt bör man akta sig för sydeuropeiska bilar, men det kan ju vara fördomar ::)
-
har fiat punto o kört nu 16000mil utan problem,service skötts givetvis,innan hade jag en fiat uno,sålde den vid 20000mil o den går fortfarande,har under livet haft många fiat o renault, de flesta har jag varit mycket nöjd med.däremot alla fordar o oplar man haft som inte gjort annat än krånglat för att inte tala om de 2 volvo som jag ägt,snacka om kostnader.
men den bästa bilen jag haft var en ford cortina som när jag köpte den rullat 16000 mil,vilket var en bra sträcka på den tiden men jag lyckades pressa ut ytterligare 12000 utan att lägga några pengar på den,rosten tog den till slut.
fördommarna är många mot vissa bilmärken o visst var kvaliten mer skiftande förr,framförallt var rostproblemen större.numera sitter ju i princip samma delar i alla europeiska bilar,det är väl mera en fråga om var de monterats ihop som avgör prislappen.har ingen erfarenhet av citroen men tror inte att de är sämre än någon annan europe,de är ju trots allt en stor tillverkare.
neiklot,ett råd:kolla alltid kamrem på ett nyköp,finns det inte dokumenterat byt rem!!!sparar oändligt med besvär o pengar.ulf
-
Angående kamremsbyte så har det ibland gått lite till överdrift. Självklart skall den vara bytt vid de mil som är föreskrivna. Men en bil som jag sålde hade över 4000mil kvar tills nästa kamremsbyte men många ville inte ha den pga att den inte var bytt, dessutom var det inte någon stor kostnad på den bilen att göra det.
-
kostnaderna på kamremsbyte skiftar avsevärt mellan olika fabrikat,något man bör ta reda på vid ett beg. köp särskilt om bilen är äldre=lågt pris.inte roligt om kamremsbytet kostar lika mycket som bilens värde.sedan är det inte bara miltalet som avgör ett byte,åldern dvs hur länge är det sedan den byttes sist är också en faktor,en tio års gammal rem som inte uppnått miltal skulle jag definitivt byta omedelbart. ulf
-
Synd att nästan alla bilar har motorn på tvären nu för tiden, kamremmen var mycket lättare att byta när motorerna satt rakt. Men kvalitetsbilar har ju kamkedja i alla fall, så det har mindre betydelse i praktiken ;)
-
Synd att nästan alla bilar har motorn på tvären nu för tiden, kamremmen var mycket lättare att byta när motorerna satt rakt. Men kvalitetsbilar har ju kamkedja i alla fall, så det har mindre betydelse i praktiken ;)
Å andra sidan finns det vissa motorer med kamkedja där den (samt en massa kedjehjul och glidskenor) måste bytas lika ofta eller sällan som kamremmen på andra motorer.
-
Synd att nästan alla bilar har motorn på tvären nu för tiden, kamremmen var mycket lättare att byta när motorerna satt rakt. Men kvalitetsbilar har ju kamkedja i alla fall, så det har mindre betydelse i praktiken ;)
Jag synar motorn på tvären och höjer med motorn under golvet. Om kamkedjan går på den motorn blir det skrotning.
-
Låter som kändisens Renault Nånting familjebuss. Lämnades in för service o kedje- (eller rem-) byte.
27 tusen spänn! :o
Kanske orsak och verkan som gör att så mycke fattigt folk kör omkring i en stor van ???
-
Generellt bör man akta sig för sydeuropeiska bilar, men det kan ju vara fördomar ::)
fördomar ;D
Jag kände två som hade C5:or av tidigt 2000-tal som jämnt var inne på verkstan, de hade köpt bilarna som nya och de var i princip mer på verkstan än ute på vägarna och rullade...
De blev så less till slut så båda bytte till bilar av andra märken...tyvärr så kommer jag inte ihåg vad de hade för problem så de kanske är lösta nu 10 år senare...
I min (hyfsat stora) bekanskapskrets bilar så är det marginell skillnad på nyare bilar, inne pga elektronikfel är tämligen vanligt, oavsett märke.
Om jag ska försöka se nån tendens så är det att enkla ganska billiga småbilar utan så mycket finesser typ Hundai Atos, Suzuki Alto av enklaste modellen och liknande, har mindre problem/krångel än ordinära bilar som är litta dyrare typ Audi Volvo Toyota Vw Bmw.
Finns flera folk jag känner som har börjat köra 70-talsbilar (och tidigt 80-tal) igen just för enkelheten, att kunna få fixat i det närmaste gratis :)
-
Håller helt med dig Misse, ju mindre elektronik och finesser bilen har desto mindre som kan krångla.
Och Citroen har ofta kommit tidigt med innovativa lösningar som kanske inte alltid har hunnits testas så mycket. Men samtidigt så kan ju mycket av den här elektroniken sluta fungera utan att man blir ståendes för det. Anser man att man behöver den får man väl laga den. I princip alla fel jag har haft på mina bilar genom åren har varit fel på elektroniska prylar som jag egentligen hade kunnat vara utan. Elhissar, centrallås osv...grejjer som egentligen inte påverkar bilens funktion.
-
Finns flera folk jag känner som har börjat köra 70-talsbilar (och tidigt 80-tal) igen just för enkelheten, att kunna få fixat i det närmaste gratis :)
Rost, dålig krocksäkerhet och giftiga avgaser :-X
-
Rost, dålig krocksäkerhet och giftiga avgaser :-X
Som om inte 90-talare rostar. Smäller det så smäller det. Avgaserna är giftiga i vilket fall och du ska ändå inte andas in dem och miljöförstöring är ett samhällsproblem,ingenting som löses på individnivå.
-
Som om inte 90-talare rostar. Smäller det så smäller det. Avgaserna är giftiga i vilket fall och du ska ändå inte andas in dem och miljöförstöring är ett samhällsproblem,ingenting som löses på individnivå.
jag trodde att det var just på individnivå man måste börja med aktiva val när det gäller miljö,sedan givetvis att det finns en global opinion som pressar på politikerna.politikerna(i alla fall de länder som har demokrati)väljs ju av individer.
just när det gäller bilar o avgaser bör man välja ett fordon som är bränslesnålt och med modern avgasrening för att minimera utsläppen.tyvärr finns det inga bra alternativ till "oljebilar" men förhoppningsvis kommer de i framtiden.
att köra omkring i en gammal bil utan avgasrening o som oftast dricker mycket tycker jag är ansvarslöst.
har förståelse om man ändå vill äga en gammal bil som veteranfordon(har själv det intresset) men inte att köra dem som enda bil.sedan är det som sagts ,de är inte särskilt bra att krocka i samt underhållet är oändligt särskilt när det gäller plåten.
Ulf
-
För att få den stora massan att välja miljövänligt måste man göra det genom ekonomiska styrmedel, tror jag tyvärr.
Det skall löna sig ekonomiskt att köpa miljövänligt och bestraffas ordentligt för de miljövidriga alternativen.
Dieselskatten har de fått till riktigt bra i år tycker jag. Där är de bränslesnålaste dieselbilarna riktigt billiga, runt 1000-lappen. Medans de dieselslukande bilarna fortfarande får betala 7-8ggr så mycket. Gör likadant med bensinbilarnas skatt, låt bränsleslukande bilar få betala 10-15000:- i skatt, medans moderna bränslesnåla ligger runt 1000-lappen. Och att detta slår igenom på alla bilar även gamla...
Sedan kan man gör likadant med elskatten, ligger man med en elförbrukning på 20-40000kWh per år för en vanlig villa så skall man bestraffas för det, lyckas man hålla förbrukningen t.ex. under 8-10000 kWh skall man istället belönas för det genom lägre skatt. Då är det fler som får en spark i baken och byter ut sin miljövidriga direktverkande eluppvärmning.
-
jag trodde att det var just på individnivå man måste börja med aktiva val när det gäller miljö,sedan givetvis att det finns en global opinion som pressar på politikerna.politikerna(i alla fall de länder som har demokrati)väljs ju av individer.
just när det gäller bilar o avgaser bör man välja ett fordon som är bränslesnålt och med modern avgasrening för att minimera utsläppen.tyvärr finns det inga bra alternativ till "oljebilar" men förhoppningsvis kommer de i framtiden.
att köra omkring i en gammal bil utan avgasrening o som oftast dricker mycket tycker jag är ansvarslöst.
har förståelse om man ändå vill äga en gammal bil som veteranfordon(har själv det intresset) men inte att köra dem som enda bil.sedan är det som sagts ,de är inte särskilt bra att krocka i samt underhållet är oändligt särskilt när det gäller plåten.
Ulf
Nix. Att individer ska skuldbeläggas för systemfel är fel. Marknaden funkar inte så. Och den rådande politiken lyder marknaden. Denna individualism som spridit sig som pest dödar all chans till politiska förändringar. Då den inte sätter press på nåt annat än enskilda individer. Och det är inte individer som avgör val, det är resurser.
När det gäller ekonomiska styrmedel så är de bra om de används rätt. Att tapetsera vägarna mellan Stockholms innerstad och Danderyd med hastighetskameror är givetvis skitbra. Att sätta upp hastighetskameror i Orsa finnmark är ett hån mot de som bor där. Precis som med all annan politik så måste det slå mot de som har möjlighet att betala, annars får det motsatt effekt. Bensinpriset är ett tydligt exempel på ett uselt ekonomiskt styrmedel, då det slår väldigt hårt mot de som bor på landet och inte har det så fett, medan de som kan betala och bor i storstäder inte lider alls i princip.
-
Jag tycker det vore enklast och mest rättvist att lägga skatten direkt på bränslet. En törstig bil som körs tio mil om året är ingen större miljöbov.
-
Det har vi ju redan...
Problemet med det är att då kostar det t.ex. bara 10% mer om man väljer en bil som drar 10% mer. Det måste straffa sig mera att välja törstiga bilar...väljer du en bil som drar 10% mer kanske det skall kosta 20-30% mer i slutändan.
Och idag är det ju riktigt konstig beskattning på bilar. Jag bestraffas hårt om jag kör en normal dieselbil, men kör jag en mycket törstig bensinare så är det billigare i skatt. Varför skall bara de som väljer diesel pressas att välja snåla bilar, det är väl lika viktigt att man väljer en snål bensinbil...eller bara för att man KAN tanka etanol så blir skatten i princip obefintlig(skrattretande) även om den sedan drar mycket mera.
-
Idag är bränslet oerhört billigt, varför det inte finns någon anledning att avstå från bilkörning. Högre fordonsskatt för törstiga fordon kombinerat med fortsatt lågt pris på bränsle kommer att förvärra flat rate-problemet ytterligare och snarast fungera som incitament att köra mer för den som redan betalt extra för sin stora bil. Ju större rörlig kostnad, desto större kostnad på marginalen.
-
Om man räknar på energiinnehållet så vill jag minnas att bensin är ungefär lika dyrt som el t.ex. En ren elbil är billigare att köra för att elmotorn är nästan 4ggr så effektiv som en bensinmotor, bränslet (bensin eller el) är ungefär lika dyrt.
Så där har du rätt, man borde fördubbla priset på bensin/diesel osv...så då kör man kanske mindre...men samtidigt så är det ju bra om man kan minska antalet dåliga bilar på marknaden också genom att straffbeskatta dessa...man behöver nog angripa problemet från båda håll.
-
Allehanda miljödebatter får ni gärna hålla i en annan tråd. ;)
Förövrigt finns det värre miljöproblem än bilen - folks livsstil och matvanor exempelvis!
-
Om man räknar på energiinnehållet så vill jag minnas att bensin är ungefär lika dyrt som el t.ex. En ren elbil är billigare att köra för att elmotorn är nästan 4ggr så effektiv som en bensinmotor, bränslet (bensin eller el) är ungefär lika dyrt.
Så där har du rätt, man borde fördubbla priset på bensin/diesel osv...så då kör man kanske mindre...men samtidigt så är det ju bra om man kan minska antalet dåliga bilar på marknaden också genom att straffbeskatta dessa...man behöver nog angripa problemet från båda håll.
Men att tillverka en massa nya bilar är värre för miljön än de dåligas fortsatta utsläpp. Vet att jag har sett uppgifter på att en bil under själva tillverkningen släpper ut långt värre skit om man räknar med hela tillverkningsprocessen än den gör sen under användandet och då är tex toyota prius en av de värsta.
AntiLokalProducerat komplext fordon. Tvärtemot den lille söta lokalproducerade Trabanten.
Orkar/kan dock inte googla på källor :P
Själv försöker jag hålla liv i gamla enkla grejor.
Den enda miljömässigt hållbara är att åka mindre (om det inte är med egen drivkraft), konsumera mindre, och vara rädd om det som man redan har oavsett om det gäller potatis verktyg soffor bilar eller vad som :)
Nu har vi kommit långt från växellådan..
EDIT: Sorry Neiklot :P
-
Det spelar väl ingen roll, står jag och skall köpa en ny bil (begagnad eller splittny) så skall det väl ändå belönas om jag köper den miljövänligare...
Prius är väl Toyotas så kallade hybrid, med en massa batterier osv, inte konstigt att den är omiljövänlig i tillverkningen. Dessutom drar den mer än en motsvarande diesel-bil och kostar väl skjortan att köpa. Världens största lurrendrejjeri i mina ögon.
-
Äsch!
Nu får ni allt berätta: Vad har ni själva för bilar?
Årsmodell, l/mil etc.
Ps. En st. fiat säljes till billigt bra pris. ;)
(En ford Windstar också, kanonskick, pedantskött och riktigt "fet och lyxig" - toppen kass, säljes billigt!)
-
Äsch!
Nu får ni allt berätta: Vad har ni själva för bilar?
Årsmodell, l/mil etc.
Ps. En st. fiat säljes till billigt bra pris. ;)
(En ford Windstar också, kanonskick, pedantskött och riktigt "fet och lyxig" - toppen kass, säljes billigt!)
Är det 2 eller 2,3 liters fyran på forden? Eller V6:an? Handikappbil eller vanlig?
Har förresten en skaplig chrysler voyager med paj drivaxel och vattenpump står här sen i somras he he he..
Finns ju redan några biltrådar på ljugis ;D
Jag kör just denna tid en skittråkig skaplig Opel Astra kombi -97.
Ca 0,61-0,65 om jag är försiktig.
Oftast ungefär hälften E85/Bf95.
Just nu är den katalysatorbefriad / orenad då avgas gick av igår längst fram. En bil står uppallad inne i mekrummet och VackerGossens Honda mekprojekt står uppallad utanför dörren.
Så jag kommer inte in där så svetsen kan får sy ihop avgas igen.
Men jag har hörselskydd ligger i bilen o:) Används flitigt..
-
Jag och min fru pendlar till jobbet och har 3mil(enkel väg) varje dag. Och barn vars alla aktiviteter är flera mil bort. Osv, osv. Så det blir närmare 4000mil per år och ökande allteftersom barnen växer. Och då gör vi ändå inga resor till fjällen eller Sverigesemestrar med bilarna.
Så vi har 2 bilar:
VW Golf Variant Bluemotion -08, 0,46l/mil, diesel såklart, överraskande stor för att vara en Golf, lika stor som gamla Passat faktiskt.
Audi A3 1.6 -00, 0,7l/mil, bensin tyvärr.
Audin skall nu bytas ut mot en mini-SUV och vi har tittat på en ny VW Tiguan diesel som drar 0,6l/mil. Eftersom min fru behöver, pga av sin sjukdom, en högre bil som har automatlåda och fyrhjulsdrift. Vi bor mitt ute i skogen och kommunen behagar inte alltid att sköta sina ploguppdrag och min fru klarar inte av att gå några längre sträckor. Vi har även tittat på begagnade Tiguan, men en 3år gammal kostar så mycket fortfarande och drar så mycket mera diesel(och högre skatt), så på 10-15år(som vi brukar/beräknar att ha bilen) så blir det inte så mycket dyrare att köpa en ny.
-
Äsch!
Nu får ni allt berätta: Vad har ni själva för bilar?
Årsmodell, l/mil etc.
Ps. En st. fiat säljes till billigt bra pris. ;)
(En ford Windstar också, kanonskick, pedantskött och riktigt "fet och lyxig" - toppen kass, säljes billigt!)
En Volvo 240 går till skroten idag. Förbrukning 0,8-0,9 l/mil, ungefär.
En Toyota Previa. Förbrukning 1,2 l/mil.
I helgen skall vi åka och drägla över alldeles nya och bensinsnåla bilar. "Hej, här är en jättehög med pengar."
Har tröttnat på ständigt mekande och med halverad förbrukning går det ekonomiskt plus på några år.
-
Köpa ny bil måste väl vara en dålig affär om man då tar med värdeminskningen i kalkylen. En småbil håller väl inte lika länge som en stöddigare bil typ Volvo 740 .
-
Köpa ny bil måste väl vara en dålig affär om man då tar med värdeminskningen i kalkylen. En småbil håller väl inte lika länge som en stöddigare bil typ Volvo 740 .
Tar man med bränslekostnaderna genom bilens hela livslängd blir resultatet av kalkylen intressantare.
-
Tar man med bränslekostnaderna genom bilens hela livslängd blir resultatet av kalkylen intressantare.
Det många funderar på är nog vad som lönar sig bäst,om det nu finns något svar på det är en annan sak. Tar man en småbil kontra en stöddigare kärra så borde livslängden vara sämre på en småbil vilket kan göra att man får köpa en småbil till eller flera innan den stöddigare bilen tar slut. Kör man ca tusen mil per år sparar man kanske 6-7000 kr mot den större bilen om den ligger på en liter milen. På tio år har man då sparat kanske 70000 tusen i bränslekostnad mot större bilen(kanske räknat rätt). Värdeminskningen bör vara större på en småbil eftersom livslängden är mindre. Köper man en begagnad större bil för kanske 15-20000 eller ens det, har man ju så att säga dom där ca 70000 i minskad bensinförbrukning som den lilla bilen sparat eftersom lillbilen kanske kostar 130-200000 tusen i inköp. Blev lite snurrigt det här kanske,ingen lätt uppgift att räkna på. ;D
-
.......Sen måste man ju även titta på hur krångliga och dyra servicarna är på den nya småbilen.T.ex köper man en BMW 316 så är väl dom första servicarna inbakade i priset,men sedan om man inte meka kan blir det inte roligt när inspection ett ska göras,sedan kommer inspection 2 :o som ett brev på posten,kan kosta ca 5000kr på verkstad vad jag läst.
-
Det många funderar på är nog vad som lönar sig bäst,om det nu finns något svar på det är en annan sak. Tar man en småbil kontra en stöddigare kärra så borde livslängden vara sämre på en småbil vilket kan göra att man får köpa en småbil till eller flera innan den stöddigare bilen tar slut. Kör man ca tusen mil per år sparar man kanske 6-7000 kr mot den större bilen om den ligger på en liter milen. På tio år har man då sparat kanske 70000 tusen i bränslekostnad mot större bilen(kanske räknat rätt). Värdeminskningen bör vara större på en småbil eftersom livslängden är mindre. Köper man en begagnad större bil för kanske 15-20000 eller ens det, har man ju så att säga dom där ca 70000 i minskad bensinförbrukning som den lilla bilen sparat eftersom lillbilen kanske kostar 130-200000 tusen i inköp. Blev lite snurrigt det här kanske,ingen lätt uppgift att räkna på. ;D
Men om vi jämför ett köp av exempelvis en ny volvo V70 och en ny suzuki swift eftersom det råkar vara vad jag har, så blir det så här:
V70: inköpspris 300.000kr Bränsleförbrukning: 0,8l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 45.000kr= Värdeminskning 255.000kr, bränsle 224.000kr Tillsammans 479.000kr
Swift: Inköpspris 130.000kr Bränsleförbrukning 0,6l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 15.000kr= Värdeminskning 115.000kr, bränsle 168.000kr Tillsammans 283.000kr
-
Men om vi jämför ett köp av exempelvis en ny volvo V70 och en ny suzuki swift eftersom det råkar vara vad jag har, så blir det så här:
V70: inköpspris 300.000kr Bränsleförbrukning: 0,8l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 45.000kr= Värdeminskning 255.000kr, bränsle 224.000kr Tillsammans 479.000kr
Swift: Inköpspris 130.000kr Bränsleförbrukning 0,6l/mil Värde efter tio år, 20k mil: ca. 15.000kr= Värdeminskning 115.000kr, bränsle 168.000kr Tillsammans 283.000kr
Ja,här ser det ju lönande ut att ha en småbil om det vill sig väl. Intressant att bensinens pris överstiger värdet av småbilen.
-
Min kalkyl:
En bil för 20 000 ska fylla sin uppgift i 2 år och så ska jag ha en slant för den.
En bil för 90 000 ska fylla sin uppgift i 9 år och så ska jag ha en slant för den..............etc
Acceptabel rep. o unerhållskostnad: 5000/år.
Bränsleförbrukning efter hur stor bilen är. Max 1L/mil
Årlig körsträcka 2000 mil
Bilen ska hållas i bra skick, ett oplanerat verxtadsbesök är ett grymt nederlag och mycket sällsynt här.
Det blir en accepterad milkostnad på maximalt 25 kr/mil.
Igen kombi=1/2 bil
Inget drag= 1/2 bil.
Varken kombi eller drag= ingen bil.
-
Varför inte göra en kalkyl? Så ser man vilka kostnader man skall fokusera på. Som exempel tar jag våran Golf som har gått 6000mil och är 3år.
Bränslekostnad: 7:-/mil
Värdeminskning: 12:-/mil
Servicekostnader: 1,30/mil (räknat på alla servicar som görs framtill 12000mil)
Skatt: 0,60/mil
Försäkring 1,2:-/mil
Man ser fort att det är 2 kostnader som sticker ut och som man skall fokusera på, värdeminskning och bränsleförbrukning. Om några år när jag haft den 3år till så kommer nog bränslekostnaden vara den största kostnaden. Så skall man ha bilen lite längre tid så anser jag att det är den kostnaden man skall fokusera på när man köper bil.
T.ex. så var jag förra månaden tvungen att byta ena centrallåset för 2800:-, man tycker det är dyrt när man skall betala, men slår man ut det på en milkostnad i stället så blir det inte ens 50öre/mil. Även om motorn rasar och jag får repa för 25000:- så är det en liten kostnad jämfört med vad bränslet kostar...
-
Jag har en Peugeot 406 HDI- 04 som nu har gått 30K utan fadäser, snorbilliga dessutom. Rekommenderas varmt för en massa billiga mil!
-
Så här räknar jag.
Gammal bil: 5000 kronor, ingen ränta, skrivs av på ett år. Bensin för 4000*0,9*14 = 50400 kronor. Totalt 0+5000+50400 = 55400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.
Ny bil: 100000, 5% ränta, skrivs av på fem år. Bensin för 4000*0,4*14 = 22400 kronor. Totalt 5000+20000+22400 = 47400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.
-
Så här räknar jag.
Gammal bil: 5000 kronor, ingen ränta, skrivs av på ett år. Bensin för 4000*0,9*14 = 50400 kronor. Totalt 0+5000+50400 = 55400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.
Ny bil: 100000, 5% ränta, skrivs av på fem år. Bensin för 4000*0,4*14 = 22400 kronor. Totalt 5000+20000+22400 = 47400 kronor/år exklusive service, skatt och försäkring.
Vad är det för bil som kostar 100k ny, och drar 0,4l bensin per mil?
-
Vad är det för bil som kostar 100k ny, och drar 0,4l bensin per mil?
Peugeot 107.
-
Peugeot 107.
Min syster hade en sådan, fast med toyotas logo på. Jag har inte speciellt höga krav på komfort, men till och med jag skulle dra mig för att köra 4000 mil per år i en sådan. Men det går säkert om man verkligen vill :)
-
Jag är van vid 20 år gamla Volvo och är således inte särdeles kräsen.
-
:o :o :o Usch hur har ni råd att lägga så jäkla mycket pengar på era bilar? ???
Jag måste vända på varje slant 18 gånger. Minst.
Kämpa, verkligen kreativt kämpa för att hålla kostnaderna nere :P
MisseRabel kalkyl:
Bilen just nu är ju (som tidigare skrivet) en hyfsat rostfri Opel Astra kombi (med dragkrok) 1997. 29600 mil vid köptillfället.
Köpte den skattad och besiktigad med trasig kopplingsvajer för 700 spänn för 2 månader sen, en kopplingsvajer fick jag gratis av en annan. Bytte den själv.
Kostnad för försäkring = 0 kronor då jag skrev den på en firma som har flytande försäkring på sina bilar.
Tankar oftast drygt hälften etanol, resten bensin, genomsnittspriset blir då kanske 11:50. Om jag kör mjukt och inte leker nånting så klarar den sig kring 0,6-0,65 vilket gör en bränslekostnad kring 7 spänn per mil.
När jag använt klart denna bil så finns det en som ger mig ca 1000 kr för denna bilen, då den är tillräckligt ''ny'' för att ha en viss attraktivitet på begagnat/reservdelsmarknaden.
Jag gör normalt aldrig service på en sånhär bruksbil då den ändå sällan används mer än 4-6000 mil. Och på 6000 mil behöver man inte byta olja på en otrimmad standardbil utan turbo, motorn överlever ändå karossen.
Jag har på de 2 månader jag har haft den fyllt på ca en liter billigaste Gekås olja, kostnad 20 spänn.
Hade beg 6 % större framdäck på opelfälg låg hemma så dom har jag satt på. Mer utväxling är bra för snålheten. Har som vanligt 4-5 kg luft i däcken för snålare drift.
VärdeÖkning 300 kr ;D
Om man räknar med att jag får något mer för bilen än jag gav för den så får jag en total milkostnad snäppet under 7 spänn. :D Eget arbete oräknat.
Kört tusen mil under dessa 2 månader, = 7000 spänn.
Kör normalt kring 4000 mil per år. Om denna fortsätter att funka så kommer det då att kosta 28000 kr.
Jag har sett till att jag har jättemycket kontakter när det gäller bilar, annars skulle jag inte klara mig. Massor med levande kontakter är en förutsättning för att kunna åka billigt (och resurssnålt, inte behöva köpa nya delar, utan hellre återanvända gamla)
Komfort är överkurs. Jag behöver inte sitta kungligt. Väsnas mina bilar så har jag hörselskydd på mig. Kuddar och annat gör att jag sitter bra om det är en kass förarstol. Men denna bil är bra. Bekväm å hyfsat tyst. (svetsat ihop avgas ikväll..)
Skittråkigt tyst säger gossen min som gillar när det väsnas ordentligt, helst helt fritt från ljuddämpare >:D
På nåt sjukt sätt så har det väl blivit en sport också, att vara så resurs/penga -snål som möjligt ::)
-
Peugeot 107.
Provkörde en Peugot 107 för ett tag sedan, helt okej bilar speciellt med tanke på priset!
Så har du möjligheten Ulric så tycker jag det är en bra idé!
Det kan vara rätt kul också, faktiskt, att för en gång skull, inte ha den fulaste bilen på parkeringen...
En känsla som jag brukar ha...
Jag lägger in en annan fråga också, från min svåger som jag fick nu på morgonen!
Han ska köpa sin första bil, valet står mellan 745 kombi eller en Opel astra!
Några synpunkter? (såklart ni har, så fram med dom!)
:)
/Neiklot
-
Kan han meka själv och har en bilskrot i närheten så är det Volvon som gäller enlig mig.
Men vill han uppleva glädje med bilägandet och ha trevligt när han är ute och åker.
Då skall han välja bort Volvon. För den saknar helt körglädje. ;)
-
Va?
Dom är ju görsköna att köra!
Tar sig fram överallt dessutom!
:-)
Tror att han kan lägga runt 6000kr på en bil (plus/minus), så vad ska han titta efter?
En kombi är att föredra!
-
Kan han meka själv och har en bilskrot i närheten så är det Astran som gäller enligt mig.
Och varför ska man ha en bil som har mycket högre skatt, är 350 kilo tyngre, rostar mera, tar 30-35 % mer bränsle, och är allmänt sämre på att ta sig fram pga låg procentuell vikt över drivhjulen? ???
Och vanligtvis begåvad med M47 växellådan, världshistoriens mest trögväxlade låda :P
-
Om jag inte varit så lack på mekandet hade nästa bil blivit en Astra. De finns i mängder, är billiga och relativt snåla.
I torsdags åkte jag hem lite tidigare för att jobba hemifrån köksbordet. Kom bara till Malmby, där 240:n gav upp andan. Det blev en promenad på en och en halv timme för att komma hem och hämta Previan så jag kunde hämta Majken från fritids. Tur man hade gott om tid.
Igår tänkte jag ringa skroten, men se det behövdes inte för skrotgubben ringde hem och frågade om han skulle hämta bilen. Han hade varit hemma hos oss och hämtat andra skrotbilar och kände igen den.
Så nu får det vara nog med skruvande ett tag. Jag är för gammal för att tycka att det är roligt och jag har fanimej inte tid.
-
Volvon är lite stöddigare,tål tuffa tag,lättmekad,gott om reservdelar, dessutom skön långfärdsbil, Opeln bensinsnålare,kanske fixat till rostproblemen mot 2000-talet. Lustiga med skatt och försäkring är att det kan gå jämnt upp. En mindre bil kan ha en dyrare försäkring men skatten är billigare,stor bil tvärtom.
-
Om jag inte varit så lack på mekandet hade nästa bil blivit en Astra. De finns i mängder, är billiga och relativt snåla.
I torsdags åkte jag hem lite tidigare för att jobba hemifrån köksbordet. Kom bara till Malmby, där 240:n gav upp andan. Det blev en promenad på en och en halv timme för att komma hem och hämta Previan så jag kunde hämta Majken från fritids. Tur man hade gott om tid.
Igår tänkte jag ringa skroten, men se det behövdes inte för skrotgubben ringde hem och frågade om han skulle hämta bilen. Han hade varit hemma hos oss och hämtat andra skrotbilar och kände igen den.
Så nu får det vara nog med skruvande ett tag. Jag är för gammal för att tycka att det är roligt och jag har fanimej inte tid.
;D... Har du kollat vad din nya bil om du nu ska köpa kostar i försäkring? Skatten om inte befriad är väl runt tusen på en småbil.
-
Kan minnas fel...för mig peugeot typ cabriolet att avgaset gav upp efter ca4 till 5år,även dyr historia att fixa,dyra delar till avgaset. Känns ju inte så kul att knattra runt med dåligt avgas på en nästan ny bil,blir ju lite traumatisk skrotkänsla då :D . Gamla 240 ska vara rätt stabila om man ger dom en översyn då och då,sköter servicen . Däremot vet jag att rosten kan vara seg på dom.
-
Nu är det påskrivet! Citrongul, finansiering på tre år. Miljöbil = skattebefriad i fem år. Tre års vagnskadegaranti = halvförsäkring. Månadskostnaden totalt sett blir lägre än Volvon från dag ett.
-
Grattis!
Och lycka till med nya bilen! :-)
/Neiklot
-
Kan minnas fel...för mig peugeot typ cabriolet att avgaset gav upp efter ca4 till 5år,även dyr historia att fixa,dyra delar till avgaset. Känns ju inte så kul att knattra runt med dåligt avgas på en nästan ny bil,blir ju lite traumatisk skrotkänsla då :D . Gamla 240 ska vara rätt stabila om man ger dom en översyn då och då,sköter servicen . Däremot vet jag att rosten kan vara seg på dom.
Avgasdelar brukar vara mycket billiga som originaldel till Peugeot och Citroën - ofta halva priset mot vad t ex Mekonomen tar.
-
Volvo är ju i regel överskattad skit. Astran har mängder med fördelar. Man ska hålla storleken nere på bilar, för ju tyngre fordon är, desto mer slits dem. Märks på däck och allt möjligt. Och de drar mer bensin.
-
Jag synar motorn på tvären och höjer med motorn under golvet. Om kamkedjan går på den motorn blir det skrotning.
Ah, previan. Världens sämste väghållning. Både understyrd och överstyrd samtidigt.
-
Avgasdelar brukar vara mycket billiga som originaldel till Peugeot och Citroën - ofta halva priset mot vad t ex Mekonomen tar.
Visst man ska alltid jämföra priset från t.ex Mekonomen mot original,man kan ibland bli positivt överraskad att original är billigare. Att Peugeot och Citroen är billiga på avgaset kan även betyda att det är en starkt efterfrågad reservdel hos nämnda bilars ägare så avgasrören massproduceras för att mätta den stora efterfrågan på eftermarknaden ;)
-
Volvo är ju i regel överskattad skit. Astran har mängder med fördelar. Man ska hålla storleken nere på bilar, för ju tyngre fordon är, desto mer slits dem. Märks på däck och allt möjligt. Och de drar mer bensin.
Njae..
Har kört med en volvo 740 Gl kombi i 5-6år och bättre bil får man leta efter.
Drog ca 0,7, tog sig fram överallt och tålde att bli vinschad förbi stock och sten, att man dessutom kan köra vad som helst i dom gör ju inte saken sämre!
(Jag har kört allt från sängar till grisar i den..)
Dessutom hittar man nästan alltid reservdelar på skroten (i ok skick!) för billig peng.
Det som sist tog den var något med motorn..
Men då har den också levt sina sista år som bandvagn...
-
Visst man ska alltid jämföra priset från t.ex Mekonomen mot original,man kan ibland bli positivt överraskad att original är billigare. Att Peugeot och Citroen är billiga på avgaset kan även betyda att det är en starkt efterfrågad reservdel hos nämnda bilars ägare så avgasrören massproduceras för att mätta den stora efterfrågan på eftermarknaden ;)
Nja, den erfarenhet jag har när det gäller Peugeot och Citroën-reservdelar är snarare att allt som tillverkas i koncernens egna fabriker är billigt som reservdel, men sådant som härstammar från underleverantörer (t ex eldelar) kan vara svindyrt.
-
Nu har jag köpt en bil.
En Citroën C5, årsmod. 02 (uttagen 01)
Nyservad och dom (verkstaden) har bytt en massa grejor.
Jag är nöjd, käringa är nöjd.. :)
Lite komiskt är det, för det visade sig att det är en god väns (Toll) grannes gamla bil.. . . ;D
-
Njae..
Har kört med en volvo 740 Gl kombi i 5-6år och bättre bil får man leta efter.
Drog ca 0,7, tog sig fram överallt och tålde att bli vinschad förbi stock och sten, att man dessutom kan köra vad som helst i dom gör ju inte saken sämre!
(Jag har kört allt från sängar till grisar i den..)
Dessutom hittar man nästan alltid reservdelar på skroten (i ok skick!) för billig peng.
Det som sist tog den var något med motorn..
Men då har den också levt sina sista år som bandvagn...
Bra att du är nöjd. För mig kommer 740 alltid vara skit.