Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: johena skrivet 18 jul-11 kl 10:05
-
Har någon koll på vad det kan kosta att laga fläkten i en Volvo 245 -86:a?
-
Förmodar att du menar kupefläkten, och det är en hel del jobb med detta i obekväm arbetsställning.
Runt 3-3500:- var kostnaden på verkstad för jobb/inkl mtrl för några år sedan, och jag tvivlar att det
blivit billigare.
EDIT:
Vanligaste felen är att lagringarna + kolen till fläktmotorn är slut, och att stoppa
in något begagnat från skroten är inget som jag rek med tanke på jobbet.
Bara att köpa ny motor alltså, även om du gör jobbet själv.
-
närmare 4000kr att byta ut värmepaketet :P
för du har väl inte sån tur att endast en säkring har gått ???
-
ok, tack för svar!
-
för du har väl inte sån tur att endast en säkring har gått ???
Givetvis värt att kolla!, men felet att fläkten är "tvärslut" i 240´n hör inte till ovanligheterna.
Brukar komma runt 25-30 000 mil.
-
Ja, den har gått 28000, så det stämmer nog bra det. Men det kommer lite blås iallafall... Är det något man kan ge sig på själv om man är bilkunnig? Kan man sätta in begagnat?
-
Är du tvärsäker på att fläkten går på något steg?,,,det ska höras även på lägsta fart (enbart tändningen påslagen).
Den kan faktiskt fungera lite halvsporadiskt även om "sista sucken" är nära.
Byta är inte så "jätteavancerat", för den med normala bilmekarkunskaper, men jobbet i sig är ganska omfattande.
Jag har för mig att "proffsen", alltså märkesverkstan brukar vilja ha en 5-6 timmar på sig, och då chansar man inte och stoppar
in reservdelar från skroten,,, dvs om bilen kan ha några år till på nacken?.
-
Länk till en som gör ett "snålbyte" av fläkt :-X . Bara bläddra på sidan.
http://www.volvoturbo.net/ (http://www.volvoturbo.net/)
-
Nu vet jag inte hur fläktmotorn ser ut i senare årsmodeller av Volvo 240, men ett tips om man behöver en ny värmefläkt till en 740 är att plocka fläktmotorn från en skrotad Volvo 400-serie. Det är (åtminstone på vissa årsmodeller) exakt samma fläktmotor, men en 400-serie har förmodligen inte alls gått lika långt som en 700-serie när den skrotas, så det är stor chans att en fläktmotor därifrån är fräschare.
Det lönar sig för den delen med en del förebyggande underhåll på kupéfläktmotorer innan de börjar krångla - göra rent i största allmänhet, putsa av kollektorn, se till att kolen rör sig fritt i kolhållarna och byta dem vid behov, smörja lagren (vanligtvis s k självsmörjande glidlager som ändå behöver några droppar olja vart tionde år eller så). Men det är ganska motbjudande när fläktmotorn är så svåråtkomlig som på en Volvo 240. Varför kan inte alla biltillverkare sätta den ute i luftintagslådan? På t ex Opel Kadett E eller Citroën BX är det mindre än 10 minuters jobb att ta loss och sätta dit fläkten.