Alternativ.nu

Övriga ämnen => Ekonomi => Ämnet startat av: ivigtut skrivet 25 jun-11 kl 18:05

Titel: En bokförings fråga.
Skrivet av: ivigtut skrivet 25 jun-11 kl 18:05
Vilken kontogrupp i bokföringen skulle ni lägga kostnaderna för en hemsida?
Jag funderar på 5900 Reklam & PR. Eller 1000 immateriella tillgångar.
En hemsida är en presentation av företaget och des produkter. Samtidigt är det en reklampelare och en butik.
Den ska kanske delas upp?
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: EvBrSt skrivet 25 jun-11 kl 18:09
Om du menar kostnaden för att göra en hemsida, så hade jag nog satt det på "Övriga tjänster", ett utmärkt konto  :)
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: ivigtut skrivet 25 jun-11 kl 18:36
Vilket konto blir det?
Kostnaderna är ägandet av sida och domän. Ibland hjälp.

Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Kajjsa skrivet 25 jun-11 kl 18:44
Jag har satt det på 5900 men jag är inget bokföringsproffs...
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Broberg skrivet 25 jun-11 kl 19:43
Jag har ett konto 6540, som de kallar IT-tjänster.
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: ivigtut skrivet 25 jun-11 kl 20:13
En hemsida räknas den som en tjänst?
Jag lutar nog mot reklam 5900 som kajjsa.
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Broberg skrivet 25 jun-11 kl 20:28
En hemsida räknas den som en tjänst?
Jag lutar nog mot reklam 5900 som kajjsa.

Att tillhandahålla en "hemsideplats", en domän och hjälp med att fixa med sidan är väl tjänster. Egentligen spelar det inte så stor roll vilket konto man använder så länge det är ett kostnadskonto. När man bokför på gammalt sätt använder man för det mesta inte så många konton.
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Kajjsa skrivet 25 jun-11 kl 20:34
Att tillhandahålla en "hemsideplats", en domän och hjälp med att fixa med sidan är väl tjänster. Egentligen spelar det inte så stor roll vilket konto man använder så länge det är ett kostnadskonto. När man bokför på gammalt sätt använder man för det mesta inte så många konton.
om huvudkostnaden är för att någon annan ska fixa med sidan så skulle det väl kännas mer som en tjänst... Jag betalar för domän och webhotell och jag tolkade TS som att hen också gör det mesta själv. Köper man in konsulthjälp så kanske man bör lägga det på nåt annat konto. Men som sagt det spelar väl ingen större roll, det är ju för sin egen skull man delar upp det i konton så man kan väl hitta på något som känns bra  :)
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: ivigtut skrivet 25 jun-11 kl 20:36
Ska man dela kostnaden mellan 2 konton. Ägandet och underhållet?
Då borde domän och hyran av hemsidan liga på 1000 och hjälp på ett 5500 konto
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Broberg skrivet 25 jun-11 kl 20:37
Ska man dela kostnaden mellan 2 konton. Ägandet och underhållet?

Blir inte bara det en massa extra bök? Gör det så lätt som möjligt.
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: ivigtut skrivet 25 jun-11 kl 21:01
Jag vet inte om det blir bökigt men det ena är ägande och det andra är underhåll och it tjänst.

Under kontoklass 1000 immateriella tillgångar: varumärken. mönsterskydd. Förlagsrätt, bild och film rättigheter.
Här tror jag hemsidans namn. Företagets namn. Bilder som används i företaget (vet ej hur man värderar dem men kanske vad de kostat att anskaffa).
Är jag för överambitiös eller har jag missuppfattat kontot?
6500 Övriga externa tjänster: Redovisning. IT. Konsult arvoden eller Under kontoklass 5500 reparation och underhåll?

Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Skogsola skrivet 25 jun-11 kl 21:58
 Känns som att du är en aning överambitiös. Hemsidan kan du kalla för en kostnad. Den är knappast något som du kan sälja om du lägger ner firman så då är den inte en tillgång.  Hur många kostnadskonton du har och vad du kallar dem det finns det ingen som bryr sig om.
Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Existens? skrivet 25 jun-11 kl 23:10
Just själva hemsidan är ju svår att värdera som en immateriell tillgång, för det ska ju som sagt vara något som går att sälja. Vilket ju visserligen en hemsida går att göra, men då får vi nog tänka oss lite större sammanhang.Hemsidan är ju bara ansiktet, det är ju själva rörelsen som är tillgången. En gammal och väl inarbetad rörelse kan ju om den säljs få betalt för Goodwill, och då skulle ju hemsidan kunna vara en del av det.  Goodwill är en immateriell tillgång, liksom t.ex mjölkkvoter och stödrätter.
Immateriella tillgångar behandlas som inventarier, dvs man gör årliga avskrivningar på det.

Jag bokar hemsideskostnaderna på 'reklam och pr'. Huvudsaken det inte hamnar bland 40-kontona, för det är lite fel, även om det i slutänden inte spelar nån roll.
Titel: SV: yterligare bokförings frågor biodling.
Skrivet av: ivigtut skrivet 26 jun-11 kl 17:39
Tack för all hjälp.
Hur bokför ni?

Konto   händelse
?1400 el. 1270   inköpta samhällen? drottningar, bin
4010    kaktråd, Ramar
?4011el 1271      Vaxkakor/mellanvägar
4020    Foder
5400    Kaktång, Elektrisk trådinläggare mm slunga
5480   arbetskläder
5800   utbildning
5900   hemsida
6991    Litteratur.  Medlemskap
7830    bi paviljong
?4000 eller 5400?   Sargar, tak och bottnar samt ramar.

Titel: SV: En bokförings fråga.
Skrivet av: Existens? skrivet 26 jun-11 kl 19:46
Alla lantbruksdjur bokförs som lager, alltså  1400. Har inte fått nån exakt klarhet i om det även gäller bin, men det finns inget som talar emot det iaf.

Jag är ju ingen biexpert, så jag vet inte riktigt vad vaxkakor är, men det låter som att det är delar i kupan, som används flera gånger? Allt material som hör till kupan kan du sätta som förbrukningsinventarier, 5410., om det inte går över 21000 eller har en lång livslängd, för då är det vanliga inventarier.
På 40-kontona sätter du sånt som är direkt nödvändigt för att få fram honungen, just då så att säga, t.ex foder som du helt riktigt lagt där.

Men vad menar du med bi-paviljong? 7830 är kontona där man lägger kostnader för avskrivningar, så jag vet inte hur du kom fram till det?

Annars såg det ju bra ut.