Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: torbjorn skrivet 22 jun-11 kl 22:14
-
Hur ett gammalt hederligt bromsok av typ ATE eller Girling (fast ok med två kolvar) ser ut vet nog de flesta.
På en del bilar (t ex VW transporter) finns någon mer eller mindre konstig anordning för att hindra kolvarna från att vrida sig - exempelvis urtag i kolven som ska gripa in i klackar som sticker ut från en plåt som ligger mellan kolv och bromsbelägg. Medan andra biltillverkare - med ok av samma märke och grundkonstruktion - tycks klara sig utan sådana saker.
Vad är egentligen syftet med att se till att hålla kolvarna vridna i ett bestämt läge?
Det är alltså frågan om bromsok som inte har någon inbyggd handbromsmekanism.
-
Ja, det kan man fråga sig. Jag antar att kolven är rund i inneränden, och inte har någon fasad kant på ena sidan eller liknande?
-
Det stämmer. Annars hade man ju kunnat tänka sig att någon avfasning skulle riktas uppåt för att underlätta luftning.
-
Om kunderna klagar över att bromsarna skriker så sätter tillverkarna dit såna där plåtbitar. Så länge ingen klagar så låter dom bli.