Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: grimbart skrivet 30 maj-11 kl 22:47
-
jag köpte förra året en gammal mercury båtmotor..okänt årtal.. 1960-80?
men när jag vart ute och provkörde så kom det ingen vattenstråle där bak... funderar på om det inte är impeller i gamla motorer eller om den är utsliten.. har inte vågat använda den..ej heller haft tid att komma ner till verkstad med den.. tråkigt om den pajar...
-
jag köpte förra året en gammal mercury båtmotor..okänt årtal.. 1960-80?
men när jag vart ute och provkörde så kom det ingen vattenstråle där bak... funderar på om det inte är impeller i gamla motorer eller om den är utsliten.. har inte vågat använda den..ej heller haft tid att komma ner till verkstad med den.. tråkigt om den pajar...
Det är impellerpump även i mycket gamla utombordare. Dock är jag osäker på om Mercury brukar ha någon "skvallerstråle" som standard. Ta av motorkåpan på nästa provtur och känn efter om cylinderblocket och toppen verkar bli onormalt varma eller inte.
Många Mercurymotorer har en gängad plugg (1/8" NPT eller något liknande) på toppen, man kan skruva ur den och montera en tempgivare för motortermometer om man vill.
-
men om det är stråle..kommer den direkt eller kommer den när motorn blitt varm? motorn dog när vi provkörde..sen startade den efter en stund igen..kan det vara tecken på att den blivit FÖR varm?
-
Jag har en gammal 9 hästars yamaha som ibland beckar igen under vinterförvaringen, spindlar och annat krafs som stoppar igen kylkanalen. Den kan även sätta igen med avlagringar, i mitt fall salt från Öresund, det är viktigt att renköra med rent vatten innan vinterförvaringen, annars kan det ju som sagt vara impellern som blivit för gammal och stel/ deformerad.
Det kan gå att rensa med tryckluft eller vattenslang.
Johan
-
men om det är stråle..kommer den direkt eller kommer den när motorn blitt varm? motorn dog när vi provkörde..sen startade den efter en stund igen..kan det vara tecken på att den blivit FÖR varm?
Den kommer direkt, även om motorn skulle ha termostat i kylsystemet vilket i och för sig är sällsynt.
Om en motor "dör" för att den har blivit för varm så brukar det orsakas av att kolvarna nyper i cylindrarna som följd av värmeutvidgning. I så fall går motorn mycket tungt att dra runt direkt efter att den har stannat. I sådana fall brukar man också ofta märka kraftiga spikningar innan den stannar.
Vet du något mer om motorn? Effekt? Är kåpa och rigg vit eller svart? Om den är svart, är dekorlinjerna röda eller blå? Finns det några kromade prydnadsdelar på den eller är allt sånt också svart?
-
Den kommer direkt, även om motorn skulle ha termostat i kylsystemet vilket i och för sig är sällsynt.
Om en motor "dör" för att den har blivit för varm så brukar det orsakas av att kolvarna nyper i cylindrarna som följd av värmeutvidgning. I så fall går motorn mycket tungt att dra runt direkt efter att den har stannat. I sådana fall brukar man också ofta märka kraftiga spikningar innan den stannar.
Vet du något mer om motorn? Effekt? Är kåpa och rigg vit eller svart? Om den är svart, är dekorlinjerna röda eller blå? Finns det några kromade prydnadsdelar på den eller är allt sånt också svart?
kort rigg,7.5hk,svart med röda dekaler..ganska rund i modellen..lite krom... motorn startar jättelätt..dör efter en stunds körning..sen får man vänta och efter en stund går den starta fint.. förra ägaren har inte gjort något underhåll på 10år.. bara kört korta turer på en liten sjö,.,,
-
Är det som en vanlig konventionell tvåtaktare så gör en service,typ stift tändkabelbyte,kolla silen i soppa tanken så det inte är igengeggat,eventuellt rengöra förgasaren,luftfiltret. Ska det spruta vatten som kylning får du ju naturligtvis fixa till det så motorn inte nyper. :)
-
Svart, röda dekaler, lite krom...det låter som sent 60-tal eller tidigt 70-tal.
Om motorn har brytarlöst tändsystem "Thunderbolt" så är det vanligt att det lägger av periodiskt - kan vara temperaturberoende - pga lödningar i styrenheten som spricker upp av vibrationer med tiden. Tyvärr inte helt lätt att åtgärda eftersom kretskortet är ingjutet, man får lägga enheten i kokande vatten tills gjutmassan mjuknar, pilla bort några mm på ytan, koka en stund till, fortsätta pilla bort gjutmassa utan att råka skada några komponenter osv osv, ända tills man kan få loss kortet ur lådan och komma åt lödsidan för att bättra på lödningarna.
-
Många glömmer bort att impellern är en förbrukningsvara.Det finns exempel på folk som gett sig ut på vida vatten,och kylningen lagt av pga av impellern varit utsliten.Tar man för vana att byta impeller varje år så har man åtminstone minimerat ett haveri av det slaget.
-
Det är bara synd att pumpimpellrar till utombordare säljs till sådana ockerpriser - tänk efter vad ett bildäck, som är en betydligt mer avancerad gummi/metallkomposit, skulle kosta om det hade samma kilopris! Byter man impeller varje år så går det åt minst lika mycket pengar till impellerbyten som till bränsle för motorn.
En fördel med att riva isär riggen varje år är dock att man inte riskerar att alltsammans är ohjälpligt hoprostat den dag man verkligen måste ta isär den.
-
Å fasen är dom så dyra till utombordare.Jag har en inombordare och jag köper impellern på Biltema för 70-80 Kr.
-
Det verkar tyvärr inte finnas någon fungerande marknad för piratdelar till utombordare...
-
Jag har haft kylningsproblem på två äldre mercury motorer. Då var det stopp i en strypt krök där vattnet skulle ut genom kåpan. Löste det genom att lossa kylvattenslangen och borra ett nytt hål i kåpan där jag satte slangen.
På dom gick kylvattnet genom en slang från motorblocket och jag tror att det var på vänster sida av motorn det gick ut.