Alternativ.nu

Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: magi skrivet 15 maj-11 kl 02:10

Titel: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: magi skrivet 15 maj-11 kl 02:10
Hepp.

Varför kan man inte köra torrdestillation/pyrols i grenröret?

Kan man inte borra ett ca 5-10 mm tjockt rör genom hela grenröret och sedan med matarskruv börja mata sågspån genom
röret när det blir 600 grader och på så vis kunna få ner bränsleförbrukningen eller helt köra på sågspån?

Någon som har provat?

Då blir man ju av med ett helt gengasaggregat och allt man behöver är en lufttät sågspånsbehållare,
en transportskruv för matning från behållaren och ett smalt rör genom grenröret samt lite filter
och slangar som leder vätgasen till förgasaren.

Skulle det fungera?

Magi
Titel: SV: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 maj-11 kl 13:26
Nej. Den frågan har ställts många gånger förut, svaret  finns på http://www.gengas.nu/faq.shtml (http://www.gengas.nu/faq.shtml) , fråga nr 2.

Pyrolysgaser blir inte särskilt brännbara, och det krävs betydligt högre temperatur än motorns avgaser har för att tjäran ska sönderdelas fullständigt. Dessutom är gengasprocessen exoterm, när den väl har satts igång behövs ingen värmetillförsel utifrån.
Titel: SV: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: magi skrivet 15 maj-11 kl 15:32
--

Men om man struntar i att tjära inte går att torrdestillera och att man nöjer sig att få ner bränsleförbrukningen med
de brännbara gaserna som bildas.
Tjäran kan man ju släppa ut på vägen och bättra på vägarna.  :)

Hur mycket skulle man kunna få ner bränsleförbrukningen med tillskottet av gaser från torrdestillationen?
Hur mycket sågspån ska man mata genom det ca 30 cm långa röret genom grenröret per minut för att få ett rimligt tillskott av brännbara gaser?

Någon som vet eller är tillräckligt intresserad för att göra en överslagsräkning?

Någon som vet?

Magi
Titel: SV: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 maj-11 kl 16:58
Förmodligen minskar förbrukningen inget alls. I pyrolysgaserna finns det med stora mängder av vattenånga och olika organiska syror (t ex ättiksyra) som ju inte alls bidrar till förbränningen och bara orsakar korrosion på motordelar. Tjärorna vill man inte heller ha in i motorn eftersom de klistrar fast ventiler och andra rörliga delar, det finns inga praktiskt användbara sätt för att skilja bort tjära ur gengas innan den går in i motorn utan enda sättet att lösa detta problem är att konstruera gasgeneratorn så att den lämnar tjärfri gas.
Titel: SV: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: magi skrivet 15 maj-11 kl 19:43
-

Men genom att kyla ner gasen innan förgasaren bör man kunna filtrera bort vattenångan, ättiksyra och tjära.
Det gör man ju i gengasaggregaten.

Magi

--
Titel: SV: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 maj-11 kl 21:13
En del av vattenångan och ättiksyran kan man kondensera bort, men inte tjäran.
Gasrenare, kylare och kondensbehållare är ju det som tar upp största delen av vikten och utrymmet i en gengasanläggning. Tittar man närmare på själva gasgeneratorn så ser man att dess "aktiva del", dvs härden, egentligen är mycket liten. Större delen av den utgörs av bränsleförråd och askrum.
Titel: SV: Torrdestillation/pyrols i grenröret
Skrivet av: Edgar skrivet 15 maj-11 kl 21:42
Pyrolysen går ju ut på att man ska tillverka träkol och/eller tjära.  Huvudbeståndsdelarna i trä är ju kolhydratliknande cellulosa och även lignin. Om man studerar dem närmare, så är huvudbeståndsdelarna kol, väte och syre. Kolet blir kvar, väte och syre förenar sig till vatten, och inga nämnvärda mängder brännbara gaser blir kvar.

Gengaskillarna räknar på åtgång 15 - 20 liter flis per mil.

Om man antar att pyrolysen ger 10 % brännbara gaser, jämfört med gengasaggregatet, så innebär det att ca 150 - 200 liter sågspån ska igenom ditt rör för att ge allt bränsle. Om man tänker sig att du vill ha en blandning på 10 % gas och resten bensin, så måste 15 - 20 liter sågspån genom ditt rör per minut, om du kör 60 km/timme.

Problem 1: Jag tror inte du får upp värmen till pyrolystemp på så mycket sågspån.
Problem 2: Du måste mata fram spånet genom röret, och det går tungt, så nettoutbytet av energi blir negativt.