Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: hen skrivet 13 maj-11 kl 13:49
-
Hej!
Någon som har en Stiga TB50 som skulle kunna hjälpa mig med en bild på hur fjädrarna ska sitta på förgasaren....
Jag ska ta en bild när jag kommer hem...
Men om du har en TB50 så skulle jag vara väldigt benhjälpt av en bild när du skruvat av luftfiltret för att se hur de ska sitta....
Tack på förhand ;)
-
Vad är det för fabrikat och typ på motorn? Det är mer intressant i sammanhanget än att veta modellbeteckningen på hela gräsklipparen.
I http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110837.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110837.0) postade jag en bild på hur det ser ut på en rätt vanlig typ av B&S-motor.
-
Ja är det en Briggs&Stratton kan man nog skaka fram en ganska bra bild över hur sakerna ska sitta, om du hittar modell-/typ-nummret
-
går ut i ladan nu och tar en bild ;)
-
(http://laddauppbilder.se/?dt=1013053615230) (http://laddauppbilder.se/?pt=1013053615230)
(http://laddauppbilder.se/?dt=1113053615246) (http://laddauppbilder.se/?pt=1113053615246)
(http://laddauppbilder.se/?dt=1613053615242) (http://laddauppbilder.se/?pt=1613053615242)
-
Ok, en "gammal hederlig" B&S, alltså :)
Fjäderns ena ände sitter redan på rätt ställe, i öglan på staget mellan regulatorklaffen (den vita plastarmen som sticker ut under fläktkåpan) och gasspjället. Andra änden ska hakas fast i det stora hålet på armen som gaswiren sitter fast på, så på förgasarbilderna ska fjädern gå i stort sett rakt åt höger, längs med fläktkåpans kant.
Om allt är rätt så ska fjädern hänga slak när gasen står i stoppläge, när man drar på gas ska fjädern spännas och gasspjället öppnas helt. Med motorn igång strävar regulatorklaffen efter att stänga gaspådraget lagom mycket för att hålla rätt varvtal.
-
Ok, en "gammal hederlig" B&S, alltså :)
Fjäderns ena ände sitter redan på rätt ställe, i öglan på staget mellan regulatorklaffen (den vita plastarmen som sticker ut under fläktkåpan) och gasspjället. Andra änden ska hakas fast i det stora hålet på armen som gaswiren sitter fast på, så på förgasarbilderna ska fjädern gå i stort sett rakt åt höger, längs med fläktkåpans kant.
Om allt är rätt så ska fjädern hänga slak när gasen står i stoppläge, när man drar på gas ska fjädern spännas och gasspjället öppnas helt. Med motorn igång strävar regulatorklaffen efter att stänga gaspådraget lagom mycket för att hålla rätt varvtal.
(http://laddauppbilder.se/?dt=1113053633923) (http://laddauppbilder.se/?pt=1113053633923)
Så jag sätter fjädern där jag målat rött?
-
Precis!
-
Så nu är fjädern där den ska och den spänner i "gas" läget...
Men maskinen går inte igång...
Tändstiftet fungerar testat mot motorblocket så jag ser gnista
Någon som har lite service tips?
-
Får den bränsle överhuvudtaget (tändstiftet blött, bensinlukt ur avgasröret efter startförsök)? Om inte, så kolla efter igensatta munstycken eller sugsilar i förgasaren samt skador på membranet. Vissa gräsklipparmotorer med den där sortens förgasare kan bli mycket svårstartade om insugningsventilen är otät, i så fall kan man lura igång motorn genom att ställa gasen på tomgång (dra den från stoppläge bara just så pass så mycket att kontakten som kortsluter tändsystemet släpper) och sedan öka gasen mycket sakta och försiktigt när den väl har startat. Kom ihåg att förgasaren inte fungerar alls utan luftfilter, man måste åtminstone ha fästskruven för luftfiltret igängad i hålet för att motorn ska få bränsle.
Är bensinen mycket gammal? I så fall kan det löna sig att tömma tanken och fylla på färskt bränsle.
Ett annat fel som kan förekomma ibland är att svänghjulet har vridit sig på vevaxeln. Om det blir tvärstopp för att man kör på en sten, så skjuvas kilen av och svänghjulet vrider sig. Då blir tändläget totalt fel och motorn går oftast inte alls att få igång (motorer med äldre tändsystem med brytare ger ingen gnista alls, men motorer med brytarlöst tändsystem ger gnista hur fel svänghjulet än står). Ska man byta kil så får endast originaltypen (av zink, aluminium eller något annat mjukt) användas. Om man sätter dit en stålkil så går dyrare saker såsom t ex svänghjul eller vevaxel sönder vid den sortens tvärstopp.
-
Jaha...Briggs...Stratton.... :o . Gnista har du ju.... då behövs det bensin som sagts. I bland kan man slatta i lite soppa i hålet där luftfiltret ska sitta och få igång den,går den igång då kan det vara knas i sugröret som sitter under förgasaren som går ner i tanken,sitter en liten kula (funkar som en backventil)i det röret om jag inte minns fel som kan kitta fast.Lite rostlös i sugröret+blåsa lite i det kan då göra underverk. På tal om gammal bensin så kollade jag i tanken på en maskin,låg vita kristaller i botten på tanken,blir det av gammal soppa. 8)
-
Ny soppa nytt stift och hon brummade igång som att hon inte gjort annat... glömde hörselskydden så jag är lite dov i öronen :)
Tack alla!!