Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 14:56

Titel: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 14:56
Eftersom att det inte existerar särskilt många ärliga människor i världen, tydligen, och jag är alldeles för godtrogen så har jag återigen blivit blåst vid inhandlandet av en maskin, denna gång en åkgräsklippare av modell Stiga Garden.

Den skulle gå såååååååååååå bra så, vilket den vid första klippningen av gräsmattan givetvis INTE gjorde.. Problemet är att den enbart fungerar när gasreglaget är i choke-läge, drar man ned reglaget det minsta börjar det hosta och så dör den. Även när man kör med med gasreglaget på max (alltså i choke-läge) tycker jag att den är väldigt slö och klarar knappt av att klippa av gräset ens där det är ganska kort och jag kör på lägsta växeln.

Någon som har någon idé om vart man skulle kunna börja felsöka?

En annan sak som jag funderade på, innan jag gör bort mig helt, är om det ska vara oljeblandad bensin eller ren bensin i tanken.. Det finns ju en oljesticka i motorn så jag antar att det ska vara ren bensin då? Eller?
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 06 maj-11 kl 15:08
Får den för dåligt med bensin?

Att den inte orkar något i chokeläge är inte så konstigt, då är ju lufttillförseln strypt.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Xoot skrivet 06 maj-11 kl 15:10
Eftersom att det inte existerar särskilt många ärliga människor i världen, tydligen, och jag är alldeles för godtrogen så har jag återigen blivit blåst vid inhandlandet av en maskin, denna gång en åkgräsklippare av modell Stiga Garden.

Den skulle gå såååååååååååå bra så, vilket den vid första klippningen av gräsmattan givetvis INTE gjorde.. Problemet är att den enbart fungerar när gasreglaget är i choke-läge, drar man ned reglaget det minsta börjar det hosta och så dör den. Även när man kör med med gasreglaget på max (alltså i choke-läge) tycker jag att den är väldigt slö och klarar knappt av att klippa av gräset ens där det är ganska kort och jag kör på lägsta växeln.

Någon som har någon idé om vart man skulle kunna börja felsöka?

En annan sak som jag funderade på, innan jag gör bort mig helt, är om det ska vara oljeblandad bensin eller ren bensin i tanken.. Det finns ju en oljesticka i motorn så jag antar att det ska vara ren bensin då? Eller?

Osäker på modellen. Men är det inte samma motor där bak som på "vilken" gräsklippare som helst? :)
På den stiga garden som jag själv är spekulant på så krävs ingen olja, ren 95 i tanken och gasa.

Om din nu kräver olja så kom ihåg att skilja på 2-takt och 4-takt.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: ToJo skrivet 06 maj-11 kl 15:54
Jag skulle börja med att görs rent förgasaren, det låter som den får för lite bränsle.
I "Stiga Villa"  jag har sitter det en briggs & stratton 12,5 hp, den går på ren 95 bensin.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 16:45
Tackar för svaren!
Hittade felet när jag skruvade bort förgasaren.. Någon klåpare hade kopplat ihop spelet mellan gasreglaget och chokereglaget fel, när jag väl klurat ut hur det skulle sitta gick den alldeles utmärkt!

Dock fick jag även svaret på vad det skulle vara för bensin tror jag.. Och gissningsvis skulle det vara oljeblandad, för nu kan jag se kolven genom motorblocket. Nåväl, den kostade ju 3000 och man borde ju kunna få en 50-lapp som kilopris i.a.f.. :)
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 18:20
Skruvade bort gamla motorn nu, och det skulle INTE vara oljeblandad bensin.. Gissningsvis var motorn i kasst skick, kanske efter att ha blivit framförd med choken i längre tid, och när den nu gick upp på fullvarv så sket det sig. Inte för att det förändrar något, motorn är ju bara sopor, men det är ju skönt att inte vara vållande till haveriet.

Tänkte försöka hitta en annan motor och klämma dit.. Men jag skulle vilja ha bort remskivorna från den gamla motorn, bulten som ska hålla fast dem har jag fått bort men skivorna sitter som berget på axeln. Finns det något bra knep för att få bort dem?
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Xoot skrivet 06 maj-11 kl 18:50
Ta hemskt gärna en bild och visa upp.  :)
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Humle skrivet 06 maj-11 kl 18:55
Tänkte försöka hitta en annan motor och klämma dit.. Men jag skulle vilja ha bort remskivorna från den gamla motorn, bulten som ska hålla fast dem har jag fått bort men skivorna sitter som berget på axeln. Finns det något bra knep för att få bort dem?
Avdragare brukar funka på sånt!
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Anders S skrivet 06 maj-11 kl 19:29
Det kan finnas nån kil eller låsring att ta bort också innan remskivan kan dras av. Det kan vara skitigt och rostigt så den inte syns.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: anders50 skrivet 06 maj-11 kl 19:53
Våld!  Knacka med en hammare, då brukar det mesta lossna, men se till så du inte stukar till axeln!
Håll hela motorn i remskivan och knacka på axeln.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 maj-11 kl 20:06
En vanlig orsak när en gräsklipparmotor skickar ut vevstaken eller kolven genom blocket är att varvtalsregulatorn inte har fungerat så att motorn har övervarvats. En annan vanlig orsak är att den har gått utan olja - det är klassiskt att man har lagt en åkgräsklippare på sidan för att meka med den och inte märker att motoroljan har runnit ut för att den har lagt sig innanför kåporna, sen ställer man den på rät köl och kör igång utan olja...

Numera är det mycket sällsynt med tvåtaktsmotorer som ska ha oljeblandad bensin i gräsklippare. De förekommer aldrig i åkgräsklippare, och i mindre motorgräsklippare är det bara enstaka modeller av Klippo som har haft tvåtaktsmotor i historisk tid (de senaste 25-30 åren).

Remskivor, knivnav och sånt brukar sitta med skjutpassning och kil på vevaxeln, alltsammans låst med en skruv i vevaxeländen. Om de inte släpper på en gång har de förmodligen rostat fast. Skruva i så fall tillbaka skruven nästan helt (lämna kanske 5 mm under skallen) och försök dra loss alltsammans med avdragare. Ta det försiktigt om knivnavet är av aluminium eller något annat svagt, använd helst en trearmad avdragare. Det kan hjälpa med rostolja och/eller värme (gassvets eller gasollampa). Var rädd om skruven, den brukar ha UNF-gänga och är inte något som man kan vänta sig att hitta på vilken järnaffär som helst.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 20:19
Har testat att knacka med hammare och testat att bryta med kofot.. problemet är att materialet är ganska mjuk och jag har redan skadat skivorna lite.

Som ni ser på bilden så sitter den inre och yttre skivan ihop, möjligtvis att det finns en skarv precis vid den yttre skivan.
Funderade på avdragare men jag tror inte att man kan få något för avdragaren att "ta spjärn" emot..

Måste få bort remskivorna, dels för att jag behöver kolla hur grov och lång axeln är och dels behöver jag nog dem till utbytesmotorn. Hittade en 6 hästars motor på Jula som jag skulle vilja klämma dit, men den axeltappen är bara 46 mm lång, har en känsla av att det är för kort.

torbjörn, du menar att det enda man ska behöva lossa är bulten och sedan ska det gå att dra av?
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 maj-11 kl 20:38


torbjörn, du menar att det enda man ska behöva lossa är bulten och sedan ska det gå att dra av?

Just det! och om du skruvar ut den några varv och låter den sitta kvar kan du låta avdragaren trycka mot den. Om remskivorna är så mjuka att det blir för stora märken av avdragaren kan du ta en tjock järnplåt eller tjockt och brett plattjärn och göra ett urtag så du kan trä på den från sidan innanför remskivan, haka sedan fast avdragarens klor bakom plåten.
Det kan hjälpa att värma eller slå när du har satt alltsammans i spänn med avdragaren.
Både axellängd, diameter och kilspårets läge kan variera mellan olika motorer. Diametern brukar alltid vara ett tummått, t ex 3/4" , 7/8" eller 1".
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: pålle skrivet 06 maj-11 kl 20:43
 Kan du ite försöka konstruera en av dragare på plats ? typ att du borrar två hå ett å var sida om axeln en liten bit ut bara där du kan fästa bultar till en u profil men tre hål  en större bult i mitten  som du drar med .Svårt att förklara det där så det blir vettigt.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 20:44
Just det! och om du skruvar ut den några varv och låter den sitta kvar kan du låta avdragaren trycka mot den. Om remskivorna är så mjuka att det blir för stora märken av avdragaren kan du ta en tjock järnplåt eller tjockt och brett plattjärn och göra ett urtag så du kan trä på den från sidan innanför remskivan, haka sedan fast avdragarens klor bakom plåten.
Det kan hjälpa att värma eller slå när du har satt alltsammans i spänn med avdragaren.
Både axellängd, diameter och kilspårets läge kan variera mellan olika motorer. Diametern brukar alltid vara ett tummått, t ex 3/4" , 7/8" eller 1".

Du som är så haj på sådana här maskiner.. Om nu axellängd och axeldiameter är olika mellan Jula-motorn och denna 8vilket de nästan garanterat är), är det då möjligt att på något smidigt vis förlänga axeln så man kan få dit två remskivor? Skulle diametern diffa får man väl köpa några nya skivor med rätt mått, men det där med längden vet jag inte riktigt hur man ska lösa om den nya motorns axel är för kort..

Den gamla motorn är en Tecumseh TVM140 (6 hk)

den nya ska bli den här om det går att få till.
http://www.jula.se/grasklipparmotor-6-hk-725019 (http://www.jula.se/grasklipparmotor-6-hk-725019)
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 20:46
Kan du ite försöka konstruera en av dragare på plats ? typ att du borrar två hå ett å var sida om axeln en liten bit ut bara där du kan fästa bultar till en u profil men tre hål  en större bult i mitten  som du drar med .Svårt att förklara det där så det blir vettigt.
Förstår vad du menar.. Men jag ska ändå in till stan i morgon och jag såg en avdragare på Jula som jag tror kan passa bra.. Kostade bara dryga 100-lappen.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: torbjorn skrivet 06 maj-11 kl 20:50
Du som är så haj på sådana här maskiner.. Om nu axellängd och axeldiameter är olika mellan Jula-motorn och denna 8vilket de nästan garanterat är), är det då möjligt att på något smidigt vis förlänga axeln så man kan få dit två remskivor? Skulle diametern diffa får man väl köpa några nya skivor med rätt mått, men det där med längden vet jag inte riktigt hur man ska lösa om den nya motorns axel är för kort..

Den gamla motorn är en Tecumseh TVM140 (6 hk)

den nya ska bli den här om det går att få till.
[url]http://www.jula.se/grasklipparmotor-6-hk-725019[/url] ([url]http://www.jula.se/grasklipparmotor-6-hk-725019[/url])


Nja, det finns nog inget riktigt praktiskt sätt att förlänga axeln om man både vill att den ska bli rak och att det ska hålla i längden. Julamotorn verkar ha en ovanligt kort axel, 46 mm.
Skulle båda remskivorna vara i ett stycke och navet verkar grovt och rejält, så skulle man kunna göra en ihålig axelstump som distans. Ser man till att det är bra passform och inte glappar på axeln, låser allt med Loctite och drar åt skruven ordentligt så kanske det kan hålla om det bara är remmar som drivs från motorn, men inte om kniven sitter direkt på axeln.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 06 maj-11 kl 20:56
Ok.. nej, kniven sitter inte direkt på axeln, det är två remmar som går till skivorna. Jag får väl börja med att få bort skivorna och sedan får jag väl återkomma med funderingar på hur man skulle kunna få ihop det med den nya motorn.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 07 maj-11 kl 11:27
Det finns en dröse olika sätt att få loss saker och ting som sitter fast.
I detta fallet så skulle jag börja med Omega krypolja och låta det stå med remskivan uppåt ett par timmar.
Remskivorna ser Hmm ganska bräckliga ut så nästa steg skulle säkerligen vara att värmebehandla dessa och på sådant sätt få loss dom.

Det kan även vara lämpligt att försäkra sig om att den storsläggan står på lämpligt avstånd..   ;)

Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 08 maj-11 kl 19:46
Sådär.. Remskivorna är nu loss från motorn i.a.f.. Dock inte riktigt på det sätt jag tänkt mig, axeln gav vika först och den sitter således fortfarande stenhårt fast i skivorna.. Inte heller skicket på remskivorna är jag helt nöjd med..
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 08 maj-11 kl 19:58
 ;D
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 08 maj-11 kl 21:18
Även om jag ännu inte lyckats få bort axeltappen så har man ju i.a.f. fått ytterligare en infallsvinkel till konstruktionen.. Axeltappen uppskattar jag till 70 mm lång och jag tror nog man skulle kunna få till en förlängning till Jula-motorn som borde funka.. Jag har i.a.f. en idé som borde funka, nuvarande lösning för remskivorna har ungefär samma lösning. Får muta grannen så man får lite precisionssvetsningshjälp bara.

Men först ska jag försöka få tag i en originalmotor, farsgubben har en bekant som reparerar gräsklippare och han har visst en hel lada full med gamla motorer.. Får se vad han kan ha i lager.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 10 maj-11 kl 13:52
Sådär.. Nu är detta projekt skrinlagt i.a.f.. Motorer var extremt svår att få tag i, och de som finns är i mycket tveksamt skick.. En ny motor kostar mellan 1700-3500 spänn och vad värre är äar att de där remskivorna kostar 1500 spänn plus moms om någon lyckas få tag i dem, vilket inte var säkert överhuvudtaget..

Dock pratade jag med grannen nyss och han hade en Stiga Park (midjestyrd) var symptom var liknande de som jag hade ursprungligen på min gräsklippare, d.v.s. att det gick dåligt och var orkeslös.. Denna kunde jag få gratis om jag forslade bort den från gården så nu är planen att försöka få igång denna istället. Får se om det blir en favorit i repris av det hela..
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: take skrivet 10 maj-11 kl 14:48
Stiga är i alla fall ett märke, partner är mer en restprodukt.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 10 maj-11 kl 14:55
Stiga är i alla fall ett märke, partner är mer en restprodukt.
Den förra var också en Stiga.. Om än utan Briggs&Stratton-motor
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: take skrivet 10 maj-11 kl 15:00
Den förra var också en Stiga.. Om än utan Briggs&Stratton-motor

Utan Briggs&Stratton så är det ju i mängd och mycket en restprodukt.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 10 maj-11 kl 19:19
Efter lite pillande fick jag igång gratis-gräsklipparen, lite tändnings- och gasreglagepillande så hoppade den igång fint.. Men jag vågar inte riktigt ha den igång, det är ett lite oroande knackande ljud som uppstår.. Vrider man runt svänghjulet så känns det ungefär som ett trasigt lager, om ni förstår vad jag menar.. Det liksom blir ett "knack" en gång varje varv man drar runt svänghjulet. Funderar på om det kan vara något lager i vevhuset eller kolvtappen som är på väg att kasta in handduken..
Vad tror ni? Ska man ge sig på att lossa toppen och titta efter?

Läste någonstans att kolvringar o.s.v. brukar vara ganska kassa på just dessa motorer (8.5 hp Briggs&Stratton).. Kan ju vara idé att byta även dessa i så fall.

Kanske det kan vara värt.. En sådan där maskin är ju värd en 8000 i fungerande skick..
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: torbjorn skrivet 11 maj-11 kl 00:17
Det skulle i värsta fall kunna vara vevlagret som håller på att vara slitet. Det är betydligt vanligare på lite större motorer i åkgräsklippare än på små 3,5 - 4 hk gräsklipparmotorer. Ett säkert sett att konstatera detta fel är att ställa motorn i ett läge där kolven står halvvägs på slaget (skruva ur tändstiftet och lys in i cylindern för att hitta övre dödpunkt). Vrid lite fram och tillbaks på svänghjulet, om man då känner att det går lätt någon millimeter och sedan tyngre när kolven börjar följa med, så vet man vad problemet är.
Har man tur så är vevaxeln oskadad och det räcker med att bara byta vevstake. Kör man vidare med ett dåligt vevlager brukar det sluta med totalras när lageröverfallet är genomnött och vevstaken kommer lös. Måste man trots allt köra motorn på det sättet, så se till att ha ren olja i den, håll oljenivån vid övre strecket på stickan, undvik att köra i sluttningar vilket kan ge dålig smörjning, och inte minst var ännu mer noga än vanligt med att hålla koll på kylningen.

En annan orsak till knackande ljud är om svänghjulet sitter löst på vevaxeln eller om tändspolen (även ev lysspole/generatorspole) sitter löst.

Om kolvringarna är slut brukar det ge blårök i avgaserna och hög oljeförbrukning långt innan motorn börjar gå dåligt av den anledningen. En betydligt vanligare orsak till att motorn verkar svag är otäta ventiler och/eller glappa ventilstyrningar. Avgasventilen brukar vara värst utsatt, och grundorsaken brukar vara att det har varit fullt med gräs och annat skräp i kylflänsarna runt ventilstyrningarna så de inte har fått någon kylning.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 12 maj-11 kl 21:27
Hade bort toppen idag och kollade/kände lite.. Sotigt och skitigt var det på både kolvtoppen och i topplocket, så det är nu rengjort. Försökte känna om kolven glappade något men kan inte direkt påstå att jag kände något speciellt..
"Klonkande" fortsatte dock även efter rengörningen..

Något som jag däremot kände idag var att svänghjulet rörde på sig om jag skjuter det i sidled, någon millimeter kanske, och jag tyckte mig känna ett svagt "klonkade" också. Kanske är bäst att lossa hela motorn från gräsklipparen och öppna den underifrån och kontrollera vevstake och vevaxel eller?
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: torbjorn skrivet 12 maj-11 kl 22:17
Hmm. Det låter inte så bra om det skulle vara glapp i ramlagren så att man kan känna att vevaxeln glappar i sidled. Det är nog klokt att dela på motorn i så fall och se vad som har hänt. Tänk på att putsa bort rost, slagmärken och sånt från den utstickande delen av vevaxeln innan du tar isär motorn, annars bidrar det till att repa sönder undre ramlagret och packboxen ännu mer.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 13 maj-11 kl 09:08
Hejsan
Jo jag har fått tips om att det förmodligen är ramlagren.. Kollade i en reparationshandbok för denna motor och det verkar i.a.f. inte vara helt omöjligt att byta.. De kostade bara 191 kronor/styck också så priset var ju ganska överkomligt med.
Titel: SV: Gräsklipparkrångel
Skrivet av: Gångtrött skrivet 13 maj-11 kl 22:01
Skruvade bort motorn idag och öppnade upp för att försöka få bort vevaxeln.. Men jag inser att jag är för "meck-okunnig" för att lyckas med detta ens med en reparationshandbok framför mig.. Det förutsätts så mkt, att man vet vad saker heter, att man vet hur man ska göra massa grejer innan man kommer in till då själva beskrivningen tar vid.

Jag tittade lite håglöst i motorn men så skruvade jag ihop den igen.. Jag inväntar en gudomlig ingivelse eller alternativt att en polare eventuellt hade tid att visa förklara lite för mig på plats i morgon.. Annars får jag nog rafsa ihop prylarna och åka med dem till någon mekaniker och hysta fram några tusenlappar som tack för hjälpen.