Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: gute. skrivet 14 apr-11 kl 22:39
-
Vet någon av er hur mycket en Nissan King Cab diesel drar per mil?
-
Jag hade en period för några år sen en sådan till låns. Den modellen med breda aluflaket.
Vid försiktig genomtänkt körning mest längre sträckor ca en liter milen, låg man på 120-130 och körde oplanerat så tog den 1,5.
Vad tänker du dig för årsmodell på ett ungefär.?
-
Uppåt en liter per mil vid normal körning får man nästan räkna med. Det är ju stora och tunga bilar med högt luftmotstånd, så de där riktigt bra dieselsiffrorna får man tyvärr inte.
-
Jag har fått nytt jobb och behöver pendla ca 4 mil per dag,samtidigt behöver jag en bil med flak och gärna fyrhjulsdrift.
Vad finns det för bra alternativ i 30-40000 kronors klassen?
-
Om man skiter i hur man kör/accelererar så slukar den diesel, vi har en sån och med snål körning kommer man rätt långt, har dock aldrig kollat hur mycket den drar men det är en del.
-
King Cab har ju funnits i både två- och fyrhjulsdrivet utförande. Man kan nog räkna med att den tvåhjulsdrivna är märkbart snålare.
-
King Cab har ju funnits i både två- och fyrhjulsdrivet utförande. Man kan nog räkna med att den tvåhjulsdrivna är märkbart snålare.
Nja det är en sanning med viss modifikation.
Kör man med urkopplad 4wd och frihjulsnaven bortkopplade så är det inget som skall snurra i onödan. Sen har vi fördelningslådan men då den för ut kraften oförändrad med en anings förlust pga drev och kullagringar.
Kimma har helt rätt i att man kan få en diesel att dra en hiskelig massa.
Men du kan säkerligen köra den på litern. laborerar du lite med däckstorlekar och lufttryck i däcken så kan du få till det bättre.
Kompisen fick tex ner sin Nissan Patrol en del när han gick upp 2" i däckstorlek då den inte behövde varva så infernaliskt.
-
Nja det är en sanning med viss modifikation.
Kör man med urkopplad 4wd och frihjulsnaven bortkopplade så är det inget som skall snurra i onödan. Sen har vi fördelningslådan men då den för ut kraften oförändrad med en anings förlust pga drev och kullagringar.
Kimma har helt rätt i att man kan få en diesel att dra en hiskelig massa.
Men du kan säkerligen köra den på litern. laborerar du lite med däckstorlekar och lufttryck i däcken så kan du få till det bättre.
Kompisen fick tex ner sin Nissan Patrol en del när han gick upp 2" i däckstorlek då den inte behövde varva så infernaliskt.
Vägdäck istället för terrängdäck gör också en hel del.