Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Rosten skrivet 27 mar-11 kl 08:56

Titel: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 27 mar-11 kl 08:56
Fler och fler saker börjar att bli klara på gården. Så om några månader så kommer jag att minska ner mitt projektskrivande eftersom vi inte kommer att ha några projekt igång.
Men jag kommer inte att vara sysslolös ändå.
Har köpt en fyradörrars väldigt rostig Desoto 1930 som skalll byggas om till en hotrod pickup.
Kanske inte värdens bästa fordon på en gård men den är mest till för att jag skall få utlopp för mina intressena av att skapa saker.

Så här ser den ut just nu. Observera att karossen är i 2 delar så att den sitter inte ihop. Utan bakdelen är bara ditställd.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/Desoto/desoto.jpg)
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/Desoto/2011-05-07098.jpg)
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/osker3.jpg)
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/osker4.jpg)
Jag har fixat så att jag kan hyra in mig dom 5 första dagarna hos dessa killar för att få hjälp att starta projektet och samtidigt lära mig hur man bygger svåra saker i plåt.
http://www.borasmetalshaping.se/ (http://www.borasmetalshaping.se/)
Exempelvis så måste jag tillverka båda dörrarna som saknas.
Det finns heller inga dörrstolpar i bilen. Då dom är bortrostade helt.

Jag har också börjat köpa på mig maskiner för att kunna jobba i plåt.
Några utav maskinerna kommer jag också göra själv pga att dom är för dyra att köpa.

Blir bilen klar någon gång så kommer den att likna denna.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/Desoto/Murray.jpg)
Om någon av er som läser detta har något på gården. Som ni inte använder, ståendes längst in på logen och som skulle passa min bil så skicka ett PM.
Det behöver inte vara saker till en Desoto utan bara det är till en 20-30-talsbil.
Jag saknar framvagn, bakvagn, dörrar, hjul, instument bräda med instument och tusen andra saker.
Även hela eller halva karosser är av intresse.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Temeriaire skrivet 27 mar-11 kl 09:16
Härligt! :D
Du verkar gilla att svetsa rost iaf?
Jag blir faktiskt lite avis, länge sen jag byggde nåt sånt nu...
En fundering, om du ska bygga nåt i stil med rodden på bilden så bör det väl vara en droppad framaxel?
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: nordard skrivet 27 mar-11 kl 09:43
läckert projekt tycker bilplåtis sen 40 år
kör hårt
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 27 mar-11 kl 09:48
En fundering, om du ska bygga nåt i stil med rodden på bilden så bör det väl vara en droppad framaxel?
Det finns 3 olika sätt att få den låg framtill.
1. Endera kan man droppa framaxeln. Finns färdiga att köpa eller också får man tag i en orginalaxel från någon hemmabyggd traktorkärra och kröker den själv. Finns även några här i sverige som kröker axlar mot betalning.
2 Man gör en veck på ramen framtill och kan då åka med orginalaxel från exempelvis en Ford.
3. Man sänker karossen över ramen så att hela karossen hamnar längre ner och på så sätt tror ögat att bilen är lägre än vad den är på riktigt.
Tyvärr så får man inte vara så lång med den lösningen för så slår man huvudet i taket.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 27 mar-11 kl 09:56
Nu måste jag lämna datorn.
Skall åka 4 mil för att besöka killen som har byggt denna bil och ta lite mått på hans bil.
Samt få lite tips. Så man slipper göra alla misstag själv.
http://www.ssra.org/ssra_forum/viewtopic.php?f=23&t=3845 (http://www.ssra.org/ssra_forum/viewtopic.php?f=23&t=3845)

http://www.youtube.com/user/ratblower#p/u/4/iEkGcGyxNE8 (http://www.youtube.com/user/ratblower#p/u/4/iEkGcGyxNE8)


Den är byggd på samma sätt från en 4-dörrars.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 27 mar-11 kl 18:03
Spännande projekt, hoppas jag får möjlighet att titta över med en påse kanelsnurror.  ;D
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: brainghost skrivet 28 apr-11 kl 21:59
droppa axlen ,hör av dej sedan hur det går,har svetsat bilar i 40......år lycka till.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Imp skrivet 29 apr-11 kl 10:46
Det finns 3 olika sätt att få den låg framtill.
1. Endera kan man droppa framaxeln. Finns färdiga att köpa eller också får man tag i en orginalaxel från någon hemmabyggd traktorkärra och kröker den själv. Finns även några här i sverige som kröker axlar mot betalning.
2 Man gör en veck på ramen framtill och kan då åka med orginalaxel från exempelvis en Ford.
3. Man sänker karossen över ramen så att hela karossen hamnar längre ner och på så sätt tror ögat att bilen är lägre än vad den är på riktigt.
Tyvärr så får man inte vara så lång med den lösningen för så slår man huvudet i taket.

Du kan montera framaxeln längre fram, så du sen kan montera den högre upp också.

Koolt projekt. Har tänkt bygga en rod också. letar efter ett par billiga spindlar till en PV sedan några år.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 29 apr-11 kl 17:32
Koolt projekt. Har tänkt bygga en rod också. letar efter ett par billiga spindlar till en PV sedan några år.
PV spindlarna är klenare än fordspindlarna och nästan samma pris.
Så det brukar inte löna sig att leta efter PV spindlar om man inte har tur som jag och fick 3 PV framvagnar gratis. ;D
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Imp skrivet 29 apr-11 kl 18:14
PV spindlarna är klenare än fordspindlarna och nästan samma pris.
Så det brukar inte löna sig att leta efter PV spindlar om man inte har tur som jag och fick 3 PV framvagnar gratis. ;D

Nästan samma pris ja. Eller vet du någonstans där de säljer fordspindlar kompletta med bromsar för 500kr paret? Det är det senaste priset jag fick och det blir nog dem. Tänkte jag skulle hitta billigare från nåt skogsvrak egentligen.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 29 apr-11 kl 18:30
Nästan samma pris ja. Eller vet du någonstans där de säljer fordspindlar kompletta med bromsar för 500kr paret? Det är det senaste priset jag fick och det blir nog dem. Tänkte jag skulle hitta billigare från nåt skogsvrak egentligen.
Skall du köra med PVns trumbromsar?

För du kan ju knappast ha fått pris på 500:- för spindlar, skivor och ok och inte köpt det direkt!

Vad har du tänkt använda för framvagn?
Vilken typ av upphängning och fjädersystem?
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: andtol skrivet 30 apr-11 kl 07:59
Coolt bygge, blir spännande att följa.

Att just svetsa rost är ingen höjdare men det mesta blir helt nytt, eller hur?


Vad ska du bygga för maskiner? Engelskt hjul?
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Temeriaire skrivet 30 apr-11 kl 09:08
Coolt bygge, blir spännande att följa.

Att just svetsa rost är ingen höjdare men det mesta blir helt nytt, eller hur?


Vad ska du bygga för maskiner? Engelskt hjul?
Det är bra mycket roligare att svetsa rost på en gammal 30-talsbil utan underredsmassa och skit än på en ny bil med underredsmassa och färg och plåt i en massa lager...
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 30 apr-11 kl 09:47
Coolt bygge, blir spännande att följa.

Att just svetsa rost är ingen höjdare men det mesta blir helt nytt, eller hur?


Vad ska du bygga för maskiner? Engelskt hjul?

Jag har nästan byggt klart på ett engelskt hjul och en power hammer.
Kolla in denna tråd så finns det lite filmer på dom.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=54147.0 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=54147.0)
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Imp skrivet 03 maj-11 kl 14:53
Skall du köra med PVns trumbromsar?

För du kan ju knappast ha fått pris på 500:- för spindlar, skivor och ok och inte köpt det direkt!

Vad har du tänkt använda för framvagn?
Vilken typ av upphängning och fjädersystem?

Med trummor ja. Men skivor och ok från Amazon är lätt att hitta för några hundringar.

Stel axel, hemmabygge av rör. Troligen bladfjäder
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 15 maj-11 kl 09:28
Nästan samma pris ja. Eller vet du någonstans där de säljer fordspindlar kompletta med bromsar för 500kr paret? Det är det senaste priset jag fick och det blir nog dem. Tänkte jag skulle hitta billigare från nåt skogsvrak egentligen.
Om du ger mig en framvagn till en volvo 142 modell så kan du få en komplett PV framvagn i byte.
Har nu helt plötsligt 3 PV framvagnar som jag inte vet vad jag skall ha dom till.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Imp skrivet 16 maj-11 kl 20:51
Om du ger mig en framvagn till en volvo 142 modell så kan du få en komplett PV framvagn i byte.
Har nu helt plötsligt 3 PV framvagnar som jag inte vet vad jag skall ha dom till.

Lätt. Vart ska jag leverera den? Den är i det skick de brukar vara men komplett med bromsar och hela skiten. Du kan få lite mer 140 delar som bonus. Har även lite PV 444-57(Dörrar, kylare, huv och baklucka) och olika Taunus M(P5,P6, P7) saker om du hellre vill byta med nåt sådant.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 17 maj-11 kl 12:53
Lätt. Vart ska jag leverera den? Den är i det skick de brukar vara men komplett med bromsar och hela skiten. Du kan få lite mer 140 delar som bonus. Har även lite PV 444-57(Dörrar, kylare, huv och baklucka) och olika Taunus M(P5,P6, P7) saker om du hellre vill byta med nåt sådant.

Det är en komplett framvagn med bromsar som jag behöver.
Men har du en styrsnäcka med rattstång så behöver jag det också.
Jag bor utanför Örebro

Jag har nu gått en 5-dagars plåtslagerikurs hos http://www.borasmetalshaping.se (http://www.borasmetalshaping.se)
Där jag har tillverkad en del plåtar men det är mycket kvar och jag inser att vissa saker på Desoton kan bli svåra att göra själv hemma. Så jag funderar på om jag skall starta upp mitt Angliaprojekt parallelt. Den är det betydligt mindre plåtjobb på. Så får jag mera träning.
Det är till den som jag behöver en framvagn och styrning från Volvo 142.

En bild på dom tre angliorna som jag köpte.
Har nu sålt dom två sämre bilarna och diverse delar för att få tillbaka pengarna som jag låg ute med.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/anglia1.jpg)
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Misse skrivet 17 maj-11 kl 23:39

Jag har nu gått en 5-dagars plåtslagerikurs hos [url]http://www.borasmetalshaping.se[/url] ([url]http://www.borasmetalshaping.se[/url])


Robin!!! :o :o :o
Underbara hundkojenörden Robin :-*  Härlig människa. Plåtkonstnär.
En gång kom han och köpte 3 stycken hundkojor av mig.
Han har jag haft mycket skojigt med :D
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: torbjorn skrivet 17 maj-11 kl 23:47
Apropå Ford Anglia så sägs det finnas en sådan - eller möjligen Prefect - nedgrävd någonstans på min tomt. Några delar finns kvar ovan jord om någon behöver : förgasare med insugningsrör, generator, startmotor, två navkapslar och en plåtbit med okänt syfte som en nummerplåt sitter på.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: andtol skrivet 18 maj-11 kl 08:22
Jag har nu gått en 5-dagars plåtslagerikurs hos [url]http://www.borasmetalshaping.se[/url] ([url]http://www.borasmetalshaping.se[/url])


Det påminner mig om http://www.motorima.com/ (http://www.motorima.com/) som vi var på besök hos för några år sen med klubben. Så duktig med det engelska hjulet!
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 19 maj-11 kl 09:59
Jag såg ett litet reportage på TV om Motorima för några månader sedan.
Verkar vara en duktig kille.

Christoffer på Borås Metall Shaping är också väldigt duktig och noga så det kommer att bli en kille som man kommer att höra mera om i framtiden.

Just nu bygger dom en A-ford i aluminium till "Krom-Fritte"
Hela karossen skall vara i aluminium och skall helpoleras. Karossens linjer skall också göras om helt.
Så då får man inte göra några fel när man rullar fram den eller när man svetar ihop den.

Skall vara med på Elmia om ett par år.

För er som ite vet vem Krom-Fritte är så har han bland annat byggt Old-Bonanza
Showrodden som vann alla utställningar den ställde upp i på 80-talets början.
Sen så plockade han fram den 2006 och då vann den igen på alla utställningar.
(http://i121.photobucket.com/albums/o240/BaronVonEvil/oldbonanza.jpg)
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: andtol skrivet 19 maj-11 kl 10:22
Det här är en farlig tråd. Nu vill jag göra om i ladan: slänga ut trägolvet, fylla igen utrymmet under ladan och gjuta en platta. Då blir det ett fint verkstadsgolv! :)

Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 19 maj-11 kl 16:05
Det här är en farlig tråd. Nu vill jag göra om i ladan: slänga ut trägolvet, fylla igen utrymmet under ladan och gjuta en platta. Då blir det ett fint verkstadsgolv! :)
Själv så skall jag isolera min kalldel på verkstaden och på så sätt öka varmdelen från 50 till 85 kvadratmeter
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 19 maj-11 kl 21:20
Eftersom karossen var så dålig insåg jag ganska snart efter att jag köpt den att mitt kunnande i plåtskapande inte skulle räcka till.

Så vad gör man, jo jag hade läst i Wheels om två bröder i Borås som bygger egna karosser och jag letade rätt på deras hemsida http://www.borasmetalshaping.se/ (http://www.borasmetalshaping.se/) och kontaktade dom. Christoffer som jag talade med tyckte direkt att givetvis så skulle jag få hjälp.
Jag skickade ner bilder på objektet när bakdelen stod på plats och berättade vad jag ville göra. Christoffer frågade hur många dagar jag ville vara där och jag bestämmde mig för att fem dagar fíck räcka till att börja med.

I söndags för en vecka sedan åkte jag ner till Borås med karossen på släpkärran. Stackars Christoffer fick nog en chock när han insåg att karossen inte hängde ihop utan mest bestod av en massa superrostiga delar. :)  När första chocken lagt sig för honom kollade han på mig och förslog att jag skulle bygga en helt ny kaross vid sidan av och bara "malla" av den gamla.
Efter att vi pratat och bankat på min kaross en stund kom vi fram till att vissa svårtillverkade (för en nybörjare) plåtar faktist var helt okej så det skulle nog gå att rädda en del av karossen. Christoffers pappa dök upp och höll med om att vi skulle spara vissa delar. Efter det beslutet var det bara att spotta i nävarna och fråga Christoffer vad jag skulle göra.

Under veckan som gått har jag lärt mig hjulet, krymp/stäck, sick/fals samt en del knackande med hammare och mothåll.
Kursen har varit väldigt lärorik och intressant, speciellt eftersom jag fick jobba med min egen kaross istället för att bara göra några övningsbitar. Christoffer och hans bror Robin har varit supertrevliga och väldigt hjälpsamma. Dom har varit väldigt noga med att jag ska förstå vad som händer med plåten när man bearbetar den på olika sätt. Det som jag har uppskattat mycket är Christofffers övernitiska blick som kräver att bitarna ska vara perfekta. Orden "gör om, gör rätt" har hängt i luften hela tiden. Vilket är bra för nu vet jag att det  bara är att "rulla" ut en felaktig detalj och börja om. Jag har också insett att det krävs massor av träning för att det ska bli bra men om man vill och gör rätt så kan grejorna bli helt perfekta utan en massa spackel och skit.

Tyvärr så gick veckan väldigt fort. Kroppen började också gnälla i axlarna efter alla timmar med hjulet. Men helt klart är i alla fall att jag ska tillbaka för yttligare en kurs efter att jag tränat här hemma på resten av karossen.
För Christoffer har massor att lära ut och inget verkar vara för svårt eller omöjligt.

Det verkar också som om fler än jag har fått upp ögonen för Borås Metal Shaping eftersom dom håller på att bygga Krom-Frittes nästa showbygge. En A-Ford Phaeton -29:a med väldigt speciella linjer. Karossen byggs helt i aluminium och ska inte lackas! Ett jobb som jag är helt övetygad om att dom kommer att klara eftersom jag nu har sett vad dom kan. Ford -31:an som dom snart är klara med är ju helt handbyggd. Kolla in bilderna på deras hemsida http://www.borasmetalshaping.se/default.asp?HeadPage=355&P%E5g%E5ende+projekt (http://www.borasmetalshaping.se/default.asp?HeadPage=355&P%E5g%E5ende+projekt) så ser ni hela bilen plåtren. Då ser man verkligen hur perfekt den är.

Så här ser nu ena sidan till min kaross ut. Det blir en 5-fönsters pickup.
(http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/Desoto/hogersida.jpg)

Jag hann även med att bygga ett par plåtar till den andra sidan också.

Så ni som funderar på en kurs kontakta Christoffer på Borås Metal Shaping för jag kan verkligen rekommendera dom.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: andtol skrivet 20 maj-11 kl 10:10
Så här ser nu ena sidan till min kaross ut. Det blir en 5-fönsters pickup.

Fina grejer!

Vad är det för plåt du/ni bygger av? Om man gör fel i hjulet med en plåtbit - kan man ändra tillbaka den? Eller tar man en ny bit?
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Rosten skrivet 21 maj-11 kl 00:20
Fina grejer!

Vad är det för plåt du/ni bygger av? Om man gör fel i hjulet med en plåtbit - kan man ändra tillbaka den? Eller tar man en ny bit?
Vanlig 1 mm.

Om du gör fel i hjulet eller i sick & falsen så är det bara att rulla ut biten igen i hjulet.
Vilket jag fick göra några gånger på kursen när jag gjort fel.

Men det gäller att ha ett bra hjul. Det verktygsboden säljer kastar för mycket i rullarna så plåten blir ojämn och det hugger när du drar plåten igenom hjulet.
Vilket gör att det är svårt att styra plåtens form.
Lasses hjul är okej men det verkar som han har slutat sålt det i sverige.

JS-tool kommer med ett nytt hjul till hösten. JS grejor är bra men dyra. :'(
Så jag gör mina egna grejor. Då kan jag få den bra proffskvaliten till bättre pris.
Titel: SV: Desoto 1930
Skrivet av: Imp skrivet 23 maj-11 kl 23:33
Det är en komplett framvagn med bromsar som jag behöver.
Men har du en styrsnäcka med rattstång så behöver jag det också.
Ok.
Nix, den styrsnäcka jag hade i reserv fick en tant av mig till sin 145a.

Ska ev uppåt landet i veckan. Ska kolla hur det blir med det.